Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilket bilmerke har billigst service i garantitiden?


Anbefalte innlegg

En bekjent av meg mente at jeg var altfor mye på service med bilen siden jeg kjørte så lite. Denne personen kjører omtrent like lite som meg selv og har et annet bilmerke. Hun tok 2-års service på merkverkstedet og etter dette har hun bare vært på EU-kontroller. Det ble oppdaget feil på EU-kontrollen(e) som ikke gikk på garantien. Feilene ble reparert på et NAF-verksted. Hennes bil er to år eldre enn min, og hun har brukt mindre penger enn meg som har hatt feilfri bil.

Hun mener at når det ikke er noe i veien med bilen min og jeg kjører så lite, holder det lenge at jeg bestod EU-kontrollen for ca. 1/2 år siden. Jeg kan derfor godt skippe 4-års service. Men jeg har ikke noe valg. I mitt servicehefte står det at bilen skal fremstilles for service i henhold til oppgitte kilomerintervall, og/eller minst en gang pr. år, ellers mister jeg garantien Jeg kan spare 1500 kroner på ikke å bruke merkeverkstedet, men tenkte egentlig å vente til 5-års garantien var utløpt. Det andre verkstedet er autorisert til å gjøre jobben, men er ikke spesialister. Ev. å melde meg inn i NAF.

Min bekjent har spart en god del tusen på ikke å ta service. Jeg tror ikke det bunner i kunnskapsløshet. Hvilke bilmerker har mest gunstige serviceavtaler, ev. valgfri service?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Service er preventivt vedlikehold.
Ved å gå over anbefalte service intervaller fra produsenten risikerer du at komponenter kan ryke og påfølgende dyre reparasjoner. 

Væsker i bilen påvirkes både av bruk, men også alder, og bør skiftes uavhengig av kjørelengde. 

Til spørsmålet ditt ang hvilket merke som har billigst service, så blir det enten de med lengst intervaller, noen har vel opp i mot 60k. 
Eller de som selger bilen til deg med en serviceavtale inkludert i prisen. Gjerne 5 år "gratis" service. 

Lenke til kommentar

EU-kontroll har ikke noe med service å gjøre.

Så lenge bilen er innenfor garanti, bør man absolutt følge produsentens anbefalte serviceprogram, ellers kan man risikere å ikke få dekket feil som ville blitt dekket. Mange merker har som en forutsetning at serviceprogrammet skal følges for at garantien skal gjelde. På en eldre bil kan jeg, hvis jeg ikke oppdager andre feil som bør rettes, greie meg med å bytte olje, oljefilter og luftfilter en gang pr år dersom jeg kjører lite, og sette den inn til full service hvert 2-4 år.

Sist jeg kjøpte ny bil, kjøpte jeg samtidig serviceavtale for 4 år / 60.000 km, og betalte mindre for denne enn en vanlig service koster. Denne følger bilen, og har en merverdi for den som kjøper bilen av meg.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
zanta skrev (7 minutter siden):

Sist jeg kjøpte ny bil, kjøpte jeg samtidig serviceavtale for 4 år / 60.000 km, og betalte mindre for denne enn en vanlig service koster.

Så da er antagelig "feilen" jeg har gjort ikke å kjøpe en serviceavtale samtidig med bilen.

Marzo skrev (9 minutter siden):

Til spørsmålet ditt ang hvilket merke som har billigst service, så blir det enten de med lengst intervaller, noen har vel opp i mot 60k. 

60 000 kilometer ? Jeg har intervallene 5 000 km, 15 000 km, 30 000 km, 45 000 km, 60 000 km, 75 000 km, 90 000 km osv. En gang i året uansett kjørelengde. Nei, hvis man kjører mye må men vel på service oftere.

Å spare 1500 kr på en service før garantitiden er ute ved å bruke et annet verksted enn merkeverkstedet, er det rent generelt en dårlig avgjørelse? Jeg har hørt av en annen at det andre verkstedet skal være greit og har fått navnet på en person, men det forutsetter at denne personen gjør jobben. De glemte å nullstille dekktrykksmåleren (håper det var glemte) da jeg byttet dekkene der sist, så jeg dro til merkeverkstedet for å få fikset det.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (14 minutter siden):

Tesla...?

Jeg kjører vel egentlig for lite til å bry meg om bilen går på bensin eller strøm. Har tenkt til å ha denne bilen leeenge. Så da er det nok lurt å dra på service. Har ikke inntrykk av at Tesla har firhjulstrekk.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Subara said:

Jeg kjører vel egentlig for lite til å bry meg om bilen går på bensin eller strøm. Har tenkt til å ha denne bilen leeenge. Så da er det nok lurt å dra på service. Har ikke inntrykk av at Tesla har firhjulstrekk.

Tesla har vel en av de beste firehjulstrekksystemene på personbiler.

Er vel den eneste bilprodusenten jeg vet om som ikke krever service for å beholde garanti.

På vanlige biler må man bytte olje basert på intervall. Om ikke kan man si hadebra til motoren etter noen år. Samme gjelder visse girkasser.

Man kan fint bestå en EU kontroll selv om olja er ødelagt. EU kontroll består mest på ting som har med sikkerhet å gjøre.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har automatgir med bensin. Man slipper altså oljeskift på biler som bare går på strøm. Mye elektronikk som må gåes igjennom også, så man unngår vel ikke service uansett.

Tesla er en dyr bil. De brukes blant annet i Holmenkollåsen.

Men det som er irriterende er alt som ikke går på garantien.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Subara said:

Jeg har automatgir med bensin. Man slipper altså oljeskift på biler som bare går på strøm. Mye elektronikk som må gåes igjennom også, så man unngår vel ikke service uansett.

Tesla er en dyr bil. De brukes blant annet i Holmenkollåsen.

Men det som er irriterende er alt som ikke går på garantien.

Nja burde vel bytte olje på motorene etter 200 tusen km eller noe. Og andre elbiler har som oftest service som fossilbiler bare litt billigere siden det ikke er noe å gjøre.

Som sakt kun Tesla som fortsatt gir deg garanti selv om du aldri er på service.

Er like mye elektronikk på moderne fossilbiler så lite forsjell der. Tenk deg en hybrid f.eks som er halvt fossil og halvt elbil.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Subara said:

Motorolje byttet jeg i fjor ved 10 000 km, så da får man full servicepakke selv om det ikke trengs (oljefilter de to foregående årene, men det er vel noe annet).

Du mente kanskje Tesla når du skrev 200 000. I mitt service-hefte er 195 000 km 13 år.

Ja mente på Teslan. 

Skal du slippe billigst unna så kjøper du en eldre bil som ikke lenger har garanti og gjør servicen selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Joda. Mine forrige biler gjorde jeg utrolig billig service på. Kjøpte deler på skruvat.no og olje på Biltema. 

Skjønner meg ikke på mekanikk. Det blir et for langt lerret å bleke. Jeg er jo ikke interessert heller, dessverre (- jo litt mer enn før). Bare når regningen kommer.

Lenke til kommentar
Subara skrev (14 timer siden):

Skjønner meg ikke på mekanikk. Det blir et for langt lerret å bleke. Jeg er jo ikke interessert heller, dessverre (- jo litt mer enn før). Bare når regningen kommer.

Da bør du jo ABSOLUTT kjøre elbil. Så mye mindre leamikk som må serves og vedlikeholdes.

Og JO, Tesla kan du så absolutt få med 4-hjulstrekk. Jeg har bestilt en Tesla Model Y (crossover) med 4WD. Tesla kaller det Dual Motor, siden det er en motor pr. hjulaksel. Du kan få 4WD på alle Tesla-modellene.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Subara said:

Så da er antagelig "feilen" jeg har gjort ikke å kjøpe en serviceavtale samtidig med bilen.

60 000 kilometer ? Jeg har intervallene 5 000 km, 15 000 km, 30 000 km, 45 000 km, 60 000 km, 75 000 km, 90 000 km osv. En gang i året uansett kjørelengde. Nei, hvis man kjører mye må men vel på service oftere.

Å spare 1500 kr på en service før garantitiden er ute ved å bruke et annet verksted enn merkeverkstedet, er det rent generelt en dårlig avgjørelse? Jeg har hørt av en annen at det andre verkstedet skal være greit og har fått navnet på en person, men det forutsetter at denne personen gjør jobben. De glemte å nullstille dekktrykksmåleren (håper det var glemte) da jeg byttet dekkene der sist, så jeg dro til merkeverkstedet for å få fikset det.

Ja bilen du sammenligner med har sannsynligvis noe av kostnaden for service inkludert i kjøpesummen. 

5.000 km intervall hørtes lite ut, men det finnes italienske sportsbiler som har så hyppige intervaller og bobla hadde i sin tid noe sånt. 
Til sammenligning har en 1912 modell Fiat 2.000km intervall, men det skyldes bla at den ikke har oljefilter :) 
Kjører man mye må man ha hyppig service, en drosje har service ca 3-5 ganger i året. 

Å bruke et uavhengig verksted fremfor merkeverksted trenger ikke være noen dum avgjørelse. Jobben kan være like god/dårlig begge steder. Normalt pleier et merkeverksted å gjøre en litt mer grundig og mer modell spesifikk jobb for din modell. 
Hvor vidt det er nødvendig å feks undersøke om interiør lyset virker, og dekkreparasjons middelet ikke har gått ut på dato av en mekaniker med høy timelønn er en vurdering sak. Kvaliteten skal normalt være lik. 

Men det kan ha noe å si for bilens annenhåndsverdi. Når du skal selge så kan du se på det slik, at to like biler hvor en har fulgt service på merkeverksted og en hos et uavhengig, så vil nok kjøpere foretrekke den første. 
Hvor vidt det vil ha noe å si for deg og din bil er ikke sikkert. 

Men det som er sikkert, er at å glemme servicen vil både skade bilen, garantien og annenhåndsverdien :)

 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (9 timer siden):

5.000 km intervall hørtes lite ut, men det finnes italienske sportsbiler som har så hyppige intervaller og bobla hadde i sin tid noe sånt. 

Jeg har fått stempel i kolonnen men det står ikke dato, så den servicen har jeg ikke hatt. Leser nå at 4 mnd/5 000 km bare gjelder for seks sylindret motor.

Et poeng dette med merkeverksted og annenhåndsverdi.

Tenker at Tesla med firhjulstrekk må være en ganske dyr bil.

Lenke til kommentar

Jeg konstaterer at jeg vel omtrent fordoblet serviceutgiftene mine når jeg gikk fra VW til Nissan, der man gikk fra toårig service til årlig service. Og selv om det er sjeldnere service er ikke prisene noe lavere....

Jeg hadde i hvert fall kjørt fult serviceprogram så lenge bilen er under garanti/reklamasjonstid. Husk også at rustgaranti også kan være avhengig av at produsentens serviceprogram - og da inkludert sjekker - er overholdt.

Om jeg skulle hatt en bil "til den ikke er verdt noe", hadde jeg vel i større grad valgt å omså gjøre oljeskift selv (eller et uavhengig sted som , samt bytte noen av filterne som skal skiftes etter hvert. 

Lenke til kommentar

Ok da skjønner jeg litt mer, for veninnen min kjører VW, derfor hun syntes det var så rart at jeg er så ofte på service. Må finne tilbake til der det står, men rust er faktisk ikke dekket av garantien, eller om det handler om en egen type rust. Min veninne med VW fikk rust på bremseskivene innefor garantitiden, men fikk ikke dekket dette. Hun fikk beskjed om bokstavlig talt, å trykke hardere på gasspedalen ?for å unngå rust i fremtiden. Hun tok garantiutløpstest hos NAF istedenfor service.

Lenke til kommentar

Mange tyske biler skal ha service hver 24. måned, mens andre har hver 12. måned. Hva som er best for den enkelte bileier er det umulig å gi en entydig anbefaling om, men på 2 år blir 2 x 3000 kr blir mindre enn 1 x 5000 kr. Uansett ville jeg fulgt leverandørens serviceprogram i garantitiden, og skiftet olje, oljefilter og luftfilter 1 gang pr år, selv om jeg kjørte lite.

NAF-test, EU-sjekk og tilsvarende viser bilens status når den undersøkes. Service er forebyggende, og skal gi deg et problemfritt bilhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...