Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilket bilmerke har billigst service i garantitiden?


Anbefalte innlegg

kUZk1 skrev (3 timer siden):

Noe av det verste du kan gjøre for bilen din er å hoppe over servicer, da bare ber man om et problemfylt bilhold 

Veninnen min tok den første kontrollen hos Volkswagen etter 2 år. Resten har vært EU kontroll og en frivillig "klar før vinter" kontroll, alt hos NAF. Etter 5. år tok hun garantiutløpstest hos NAF, som hun leverte resultatet av til Volkswagen.  Hun har skiftet olje 2 ganger og oljefilter 1 gang på 5 år. EU-kontrollene avdekket bla. rust på bremser og dårlig batteri pluss noen andre småting.

Hun hadde avtalen Norgesgaranti 5 år/100.000 km, avhengig av hva som først inntreffer. Det var forøvrig ingen av feilene som ble dekket av garantien.

Mens jeg må ha service hvert år for å beholde garantien.  De "skremte" meg med det da jeg ringte og ikke ville ha service pga lite kjøring, som førte til at jeg var på service likevel.

Gavekort skrev (3 timer siden):

Velger du feil bil mtp. forsikring så kan du betale for mange servicetimer bare i forsikringspremien din.

Det har jeg ikke hørt om. Noen biler har høyere forsikringspremie?

Gavekort skrev (3 timer siden):

 En annen ting som er verdt er nevne  er at service på elbil stort sett (før bremsevæske, kjølevæske, etc.) er 5 minutter bytte av kupefilter og 25 minutters kaffedrikking, så man kan gjerne droppe slik service om du ikke skal vedlikeholde bilen for neste eier sin glede.

Tenkte å anbefale noen andre å kjøpe el-bil for å slippe service-utgiftene.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (19 minutter siden):

Det har jeg ikke hørt om. Noen biler har høyere forsikringspremie?

Merkost på forsikring på biler som BMW, Audi og Tesla pleier å koste mer enn forsikring og service på f.eks. en Nissan Leaf.

En Model 3 Long Range med full kasko koster for eksempel 1391kr/mnd med mine 70%, sammenlignet med en e-golf som koster 603kr/mnd. Det er 788kr/mnd eller 9456kr/året du kan service bilen på, eller om du ikke vil dulle så mye på egolfen din så kan du bruke de pengene på noe bedre.

I et litt mer nyansert scenario kan det være 100-150kr/mnd forskjell mellom enkelte biler, og det er ikke mer enn det som skal til før du utgjør den tusenlappen det koster å ta en service.

Sitat

Tenkte å anbefale noen andre å kjøpe el-bil for å slippe service-utgiftene.

Jeg vil absolutt anbefale elbil utover servicekostnader også, om det passer for ditt bruk.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Gavekort said:

Merkost på forsikring på biler som BMW, Audi og Tesla pleier å koste mer enn forsikring og service på f.eks. en Nissan Leaf.

En Model 3 Long Range med full kasko koster for eksempel 1391kr/mnd med mine 70%, sammenlignet med en e-golf som koster 603kr/mnd. Det er 788kr/mnd eller 9456kr/året du kan service bilen på, eller om du ikke vil dulle så mye på egolfen din så kan du bruke de pengene på noe bedre.

I et litt mer nyansert scenario kan det være 100-150kr/mnd forskjell mellom enkelte biler, og det er ikke mer enn det som skal til før du utgjør den tusenlappen det koster å ta en service.

Jeg vil absolutt anbefale elbil utover servicekostnader også, om det passer for ditt bruk.

Fikk faktisk mail nå nettop om ny forsikringsavtale på min Model 3 Long Range.

Har steget litt siden i sist men:

Full kasko, 16000km og 0 bonus (har 75% men er bonusfri forsikring så telles ikke)

650kr i måneden.

Så det gjelder absolutt å lete litt og ikke ta det første den lokale banken tilbyr.

Jeg har jeg aldri brukt mye penger på service på bilene jeg har eid, siden jeg har utført alt selv. Men er godt å slippe å bruke tid på det iallefall.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Nå sklir vi vel litt ut av emnet, men kasko-forsikring er et produkt med verdi, så det er gjerne lurt å holde seg til selskaper som er godt utprøvde og ikke bare de som tar minst. Prisene jeg siterer her er Gjensidige og Storebrand.

Anekdotisk så hadde min far forsikring i et mindre selskap med liten kundebase. Selv om de var rimelige så viste deg seg at de var klin umulige å få noe ut av så snart man faktisk måtte bruke kaskoen sin.

Men blås nå i Tesla. Selv 100-200kr/mnd forskjell på forsikring er viktigere enn servicepris.

Endret av Gavekort
Fjernet navn på forsikringsselskap, slik at jeg ikke sverter noen basert på hearsay.
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gavekort said:

Nå sklir vi vel litt ut av emnet, men kasko-forsikring er et produkt med verdi, så det er gjerne lurt å holde seg til selskaper som er godt utprøvde og ikke bare de som tar minst. Prisene jeg siterer her er Gjensidige og Storebrand.

Joda, de 13 årene mine på veien har jeg virkelig hatt godt av å betale ekstra til Sparebank1 som jeg aldri har trengt.. fikk og spart til 75% bonus som jeg heller ikke trenger..

Tenkte bare å nevne at det ikke behøver å være så dyrt som regnestykket ditt tilsa.

Jeg bruker forøvrig selskapet som elbil24 promoterer, så anntar det er litt relevant for elbileiere. 

https://elbil24.coverme.no/

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gavekort said:

Anbefaler også å shoppe etter forsikring, og ikke bare ta If eller Gjensidige fordi man alltid har hatt dette. Det er også noe som kan utgjøre en større forskjell enn å se på servicekostnader. :)

Amen to that ?

Service er forøvrig enda viktigere i de sørligere delene av landet enn nord. Er skremmende hvor mye den salten skader bremser og hjuloppheng.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...