Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (11 timer siden):

Btw. I går laget jeg litt lys i en gammel lampe som vi hadde. fem 5mm LED dioder og et USB-C plugg for å gi den strøm. Ikke noe mikrokontroller. Bare en veldig simpel men litt morsom sak som madammen kan dekorere med i stuen og fylle opp med pynt etc. som skal skille seg ut :) 

IMG_3438.thumb.JPG.9607c234bb4e216021f2180dfb09ef28.JPG

Det så da bra ut. Du får rapportere tilbake om hvorvidt kona ble fornøyd. ;)

Jeg er egentlig litt på jakt etter alternativer til stearinlys. Sånn bortsett fra at vi av og til har gjester med luftveisproblemer så fanges sot fra stearinlys tilsynelatende i filteret til varmepumpa(lysgrått støv med noe svart i bakgrunnen.. hmm). Jeg er ikke helt glad i LED-liksomstearinlys og ønsker meg annen pynt som lyser opp..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (6 minutter siden):

Det så da bra ut. Du får rapportere tilbake om hvorvidt kona ble fornøyd. ;)

Jeg er egentlig litt på jakt etter alternativer til stearinlys. Sånn bortsett fra at vi av og til har gjester med luftveisproblemer så fanges sot fra stearinlys tilsynelatende i filteret til varmepumpa(lysgrått støv med noe svart i bakgrunnen.. hmm). Jeg er ikke helt glad i LED-liksomstearinlys og ønsker meg annen pynt som lyser opp..

Det er mange måter og lage stilige lysdekorasjoner i stuen og samtidig utrolig enkelt. Kjøp deg vanlig 5mm LED dioder. Du får dme kastet etter deg for slikk og ingenting på AliExpress i alle farger og variasjoner. 

Kjøp også 22-30AWG ledninger og eller kjøp kobbertråd på Biltema og lodde led redd på loddetråden og gjem den oppunder hyller, inne i skap etc. Så kjøper du deg slike Micro USB moduler og lodder ledningene til og limer fast USB'en ett sted du vil ha kontakten. 

Husk at du også trenger en liten buck Converter. Disse koster også svært lite. De minste er på størrelse med tommelfinger neglen og klarer opp til 2 ampere kontinuerlig. Har et utelys som trekker 1.92 ampere og det har nå stått på nesten ett år. 

Fin og enkel underholding i furtebua :) 

Tips:
Lim led dioder på baksiden av "favorittbildet" på veggen og sett på avstandstykke bak på bildet som bygger ca. 2-3cm. Det gir en fin effekt ved at LED diodene lyser opp veggen bak bildet og sprer lyset litt utover. 

Det er også lett og lage lys inne i glasskap, barskap etc. på den måten. :) 

Lenke til kommentar

Å selvsagt trenger du motstander. Jeg pleier og koble LED diodene i parallel. En motstand pr. diode. Avhengig av hvilken spenning du bruker så tror jeg 220 ohm er en grei allrunder. Man vil jo som oftest av LED diodene skal lyse så bra som mulig for det er jo kun snakk om dekorasjonsbelysning her. 

Motstander får du også kastet etter deg for slikk og ingenting på AliExpress :) 

Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til hvor mye strøm en Wemos D1 Mini bruker under "Deep Sleep". Jeg har lest en del rundt om og det er så langt jeg kan se ingen som har klart og oppnå strømforbruket under deep sleep som datasheet sier (20 mikroampere) uten vesentlige endringer i hardware og software. 

Rett ut av boksen med deep sleep koden har jeg fått den ned i rundt 300 mikroampere. Dette er nok uansett bra nok, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å få strømforbuket lavere på en enkel måte. Det er også små forskjeller på diverse Wemos D1 Mini enheter. Forskjeller som gjør at enkelte av dem skiller seg litt ut med tanke på egenskaper. 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (18 timer siden):

Så kjøper du deg slike Micro USB moduler og lodder ledningene til og limer fast USB'en ett sted du vil ha kontakten. 

Ikke heeelt sikker på at usb-kabler overalt vil passere Estetisk Komite. :p

En 18650-celle burde kunne gi et døgns driftstid med en håndfull LEDs. Med en mikrokontroller til å skru den automatisk av etter 4 timer kan du bytte batteri en gang i uka-ish..

Bjerknez skrev (18 timer siden):

Lim led dioder på baksiden av "favorittbildet" på veggen og sett på avstandstykke bak på bildet som bygger ca. 2-3cm. Det gir en fin effekt ved at LED diodene lyser opp veggen bak bildet og sprer lyset litt utover. 

Det er også lett og lage lys inne i glasskap, barskap etc. på den måten. :) 

👍

Det er denne typen tips jeg leter etter, altså *hva* som kan bli dekorativt med litt belysning. Selve elektronikkbiten er stort sett på stell. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er sagt så har jeg gitt opp batteridrift av dekorasjonsbelysning. Jeg synes rett og slett det blir bedre med nettstrøm. Batteripakken må man jo gjemme også og batteribytter er jeg egentlig litt ferdig med. Vertfall hvis dette skal gjøres ofte. 

Jeg har bygget om den ene fjernkontrollen til tv'en hjemme til å bruke et 18650 batteri med micro usb som kan brukes til å lade batteriet. 

Den lampen jeg lagde for eksempel i et tidligere innlegg var det ikke plass til batteripakke i og den hadde ikke blitt like "slank". :) 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 minutter siden):

En løsning på å starte lading med deep sleep er å poste et flagg på en server som mikrokontrolleren poller under våken modus. Finner den flagget så bytter den ladestatus til hva enn flagget er satt til.

Det "flagget" kan man jo programmere den til? Man programmerer den feks. til å våkne til live to ganger i døgnet (hver 12 time) og sjekke spenning og sende dette til appen. Men det var kanskje ikke det du mente?

Jeg må uanset teste ut "deep sleep" litt mer før jeg gjør noe mer. Jeg er ikke veldig kjent med hvordan dette gjøres, selv om jeg har testet det ut ved noen annledninger. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (6 minutter siden):

Det "flagget" kan man jo programmere den til? Man programmerer den feks. til å våkne til live to ganger i døgnet (hver 12 time) og sjekke spenning og sende dette til appen. Men det var kanskje ikke det du mente?

Jeg må uanset teste ut "deep sleep" litt mer før jeg gjør noe mer. Jeg er ikke veldig kjent med hvordan dette gjøres, selv om jeg har testet det ut ved noen annledninger. 

Den kan sjekke spenning og sende det til appen, men om du vil starte lading fra appen så kan du legge igjen et flagg som den sjekker når den er våken. Da trenger du ikke å vekke dingsebomsen for å starte lading.

Så noe sånt:

  • start opp
  • mål spenning
  • post spenning til sentral
  • sjekk start_charging flagg fra sentral
    • hvis 1, skru på laderele
    • hvis 0, skru av laderele
  • deep sleep i 15 minutter
  • gå til 2

Mobiltelefonen kan endre start_charging flagget på sentralen til hva enn du ønsker det skal være

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Den kan sjekke spenning og sende det til appen, men om du vil starte lading fra appen så kan du legge igjen et flagg som den sjekker når den er våken. Da trenger du ikke å vekke dingsebomsen for å starte lading.

Så noe sånt:

  • start opp
  • mål spenning
  • post spenning til sentral
  • sjekk start_charging flagg fra sentral
    • hvis 1, skru på laderele
    • hvis 0, skru av laderele
  • deep sleep i 15 minutter
  • gå til 2

Mobiltelefonen kan endre start_charging flagget til hva enn du ønsker det skal være

 

Ahaa, nå skjønte jeg. Ja, dette burde kanskje være mulig....

Lenke til kommentar

Har sjekket litt nå og jeg har fått deep sleep current ned til 108uA (mikro ampere) I teorien vil et vanlig 18650 batteri med 3400mA holde mikrokontrolleren i live i nesten 4 år. (Hvis 108uA = 0.1mA ish).

Nå skal jo denne i utgangspunktet få strøm fra et bilbatteri som den er koblet til, og da blir jo ikke strømtrekk noen issue overhodet. 

 

Lenke til kommentar

Men sliter fortsatt litt med hvordan jeg skal få laderen til å funke slik den skal når jeg starter dne via app ved hjelp av et rele. For når laderen starter så må man velge modus etc. på laderen før den slår seg på. 

Jeg begynner (som vanlig) og tvile på om det er noen grunn til å finne opp kruttet på nytt. Laderen kan jo stå på hele tiden siden det er en vedlikeholdslader og den eneste fordelen med appen er at man kan lese av spenningen på batteriet. Noe som er greit nok, men ser ikke helt nytteverdien når jeg tenker meg om.... :) 

Jaja... kan hende jeg forkaster prosjektet og heller finner på noe annet :) 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (21 timer siden):

Ikke heeelt sikker på at usb-kabler overalt vil passere Estetisk Komite. :p

En 18650-celle burde kunne gi et døgns driftstid med en håndfull LEDs. Med en mikrokontroller til å skru den automatisk av etter 4 timer kan du bytte batteri en gang i uka-ish..

👍

Det er denne typen tips jeg leter etter, altså *hva* som kan bli dekorativt med litt belysning. Selve elektronikkbiten er stort sett på stell. ;)

Det blir jo litt ekstra styr med batterier også da. Batterier m skiftes/lades, batteriene tar plass og det må lages "rom" for disse. Med små ledninger kan man skule dem ganske bra.

Jeg forstår dog at batterier er egnet der hvor man IKKE har tilgang til kontakter i det hele tatt. Men du skal ikke fyre opp mange led før et par AA batterier tar kvelden fort. Faktisk må du ha 3 AA batterier for å kunne gi vanlige LED dioder strøm nok, hvis dem krever 3V. Enkelte LED klarer seg med 2V, men dem er som oftest røde. Fine som "horelys" 😅

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 timer siden):

Det blir jo litt ekstra styr med batterier også da. Batterier m skiftes/lades, batteriene tar plass og det må lages "rom" for disse. Med små ledninger kan man skule dem ganske bra.

Jeg forstår dog at batterier er egnet der hvor man IKKE har tilgang til kontakter i det hele tatt. Men du skal ikke fyre opp mange led før et par AA batterier tar kvelden fort. Faktisk må du ha 3 AA batterier for å kunne gi vanlige LED dioder strøm nok, hvis dem krever 3V. Enkelte LED klarer seg med 2V, men dem er som oftest røde. Fine som "horelys" 😅

Spørs hvordan du bruker dem. Til belysning så vil batterier tømmes fort men om du bruker svakere LEDs og kun bruker dem som pyntelys varer de desto lenger. Om du har en modell av fyret på Jomfruland i hylla så holder det at det lyser, det trenger ikke lyse opp hele rommet. ;)

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 timer siden):

Spørs hvordan du bruker dem. Til belysning så vil batterier tømmes fort men om du bruker svakere LEDs og kun bruker dem som pyntelys varer de desto lenger. Om du har en modell av fyret på Jomfruland i hylla så holder det at det lyser, det trenger ikke lyse opp hele rommet. ;)

Joa, er forsåvidt enig. Men jeg har laget en del slikt den siste tiden og vet at en stamdard led diode forbruker rundt 15mA. I den lampen jeg viste lenger opp så er det fem slike led dioder for å fordele lyset mest mulig inne i lampen. Forbruket er derfor 75mA. 

med tre vanlige AA batterier som må være koblet i serie for å få 4.5ish volt så har man 2.500mA ish. Det vil si 33 timer batteritid. I teorien. I praksis vil det alltid være litt mindre  

Har man på lysene 5 timer pr. Dag så har man steøm nok til ca. 6 dager. Altså må man bytte ut 3stk. AA batterier minst en gang i uken. Det er i mitt hode en ganske irriterende greie og av erfaring gidder man ikke til slutt å gjøre det og lampen blir stående ubrukt og til slutt satt bort .

Så kanskje man velger og lage en dekorasjonsbelysning til, og kanskje en på kjøkkenet og en i kjelleren. Plutselig blir det til slutt mange batterier og bytte osv...

Batterier er et must i ting som droner, radiostyrte biler etc. samt fjernkontroller. Det kommer man på en måte ikke utenom. Men skal jeg bruke batterier i mine prosjekter så må det være i tillfeller hvor enheten jeg skal gi strøm bruker VELDIG lite steøm og gjerne kan holde koken i minst en måned eller mer. Først da ser jeg fordelen. Altså hvis jeg IKKE har tilgang til nettstrøm. 

 

Lenke til kommentar
NAVer skrev (4 timer siden):

Setter opp min egen lille tukleplass, men finner ikke noen steder som selger små tromler med småelektronikk kabler lignende pc 12-volt. Noen som kan peke meg i riktig retning?

Jeg vil tro 18AWG er en god allrounder (0.5mm2 ish) til bruk i pc etc. mye er signaler og strengt tatt kunne du klart deg med enda tynnere kabler også som feks. 22AWG. (0.34mm2). 22 AWG er på en måte "standarden" når det kommer til signalføring og dem takler opp mot 3-4 ampere max. 

Biltema har noen kabler i 0.5mm2 i forskjellige farger. 

Skal du ha litt tykkere kabler så anbefaler jeg silicone kabler. Disse er litt dyrere, men langt mer fleksible og mye bedre å jobbe med. Dem tåler også opp mot 200 grader uten å ta skade. Slike kabler kjøper du på AliExpress. Forøvrig kjøper jeg all elektronikk der. Ellers kan du kjøpe på Elefun.no, men til helt andre priser. 

AliExpress har alt du trenger. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...