Gå til innhold

Kredittlån som egenandel, mulig?


Anbefalte innlegg

Dette er et teoretisk scenario. La oss si at man er to mennesker.

Jonas tar opp 200.000 i forbrukslån. Dette overføres til Fritz som er gjeldfri.

Fritz tar opp boliglån og kjøper bolig med disse pengene som egenandel. Jonas flytter senere inn sammen med Fritz.
Jonas og Fritz betaler ned alt de kan på boliglånet og evt pusser opp det de kan. Fritz refinansierer, låner mer penger og Jonas sin kredittgjeld løses ut, og blir en del av boliglånet.

Er det noen som har gjort dette før?

Endret av djgudleif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis Jonas gir Fritz en gave er det tillatt. Men her skal jo Jonas betale tilbake til Fritz. Egenkapitalen er dermed lånte penger. Det må Jonas opplyse til banken. Dersom banken aksepterer at Jonas har dette lånet, og at egenkapitalen stammer fra lånte midler, så er dette lovlig. Dersom Jonas lyver om det, så er det ikke lovlig.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingenting feil med dette. 

Fritz har penger og kjøper en leilighet, med egenkapital og låner resten.
Hvor pengen kommer fra, og om de skal betales tilbake, privatlån betyr ikke noe.

Jeg har selv kjøpt leilighet, og mine foreldre betalte inn 200k. (pga. gjeldsgrad over 5x inntekt.)
De skal jeg betale tilbake når jeg kan, akkurat det samme som lånet til banken.
Alt dette sa jeg til banken, og de brydde seg ikke om det. 

Endret av sam11net
Lenke til kommentar

Jonas tar en risiko her, ettersom han risikerer å sitte med et forbrukslån uten leilighet dersom Fritz misligholder det ene eller begge lånene. Dersom begge vet at pengene skal gå til en leilighet de begge skal bo i, og begge deltar i oppussingen, er det et mer interessant juridisk spørsmål om hvem som faktisk eier leiligheten. Er selvsagt mulig å omgås denne typen problematikk dersom internlånet, samt arbeid lagt i oppussingen, avtales som forskudd på husleie el.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...