Gå til innhold

Rasisme i Norge?

Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (21 minutter siden):

Nei, det er ikke min mening.

Da burde du ikke si det, for det fremstår sånn når du skriver det ned på dette viset

Mannen med ljåen skrev (22 minutter siden):

Det ville vært en klassisk stråmann, om  ikke det hadde vært for at mange på venstresiden faktisk mener dette.

Nei det er ikke mange på venstresiden som faktisk mener dette👇, det er noe du er blitt lært til å tro, det blir litt som å si at mange på høyresiden er som deg, men det er ikke sant det heller, de fleste er ikke blitt så hjernevasket at de tror at mange tror dette, du har absolutt ingen beviser for din påstand, og den eneste som jeg vet om som faktisk tror dette👇, er deg. 

Mannen med ljåen skrev (39 minutter siden):

Norge er/var et av verdens hviteste land.

Alle hvite er privilegerte, transfobe, bigoted, homofobe, islamofobe, rasistiske, fettfobe, misogynistiske...........

Om Norge er verdens hviteste, er vi også verdens verste.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (6 timer siden):

Ja jeg skjønner at du har den meningen, men meningen din er feil som jeg har vist flere ganger, ett rasistisk menneske er ikke et system eller lover og regler som på noe vis utestenger minoriteter.

Fremdeles ikke ett system, ikke noe lover ingen regler, ditt land har dette, men ikke mitt. 

Jeg vet ærlig talt ikke hvorfor du er så fanatisk opptatt av å gjøre Norge mer rasistisk enn det er, er det en mindreverdighets greie? Usaisk eksepsjonalisme? usa kan ikke være dårligere enn Norge? 

Definisjon 

Strukturell rasisme viser til hvordan samfunnets ordninger, praksiser og normer kan føre til at etniske og religiøse minoriteter systematisk stiller svakere enn resten av befolkningen. Dette kan skje uavhengig av intensjonene til enkeltpersoner.

Slik rasisme kommer ofte til uttrykk i statistikk og levekår, blant annet innen områder som arbeid, helse og sosiale forhold.

https://folkehjelp.no/antirasisme

la oss for argumentets skyld anta at det foregår her også. Den enkle tolk-tingen eller forklaringen på dette fenomenet dreier seg om rasistiske eller diskriminerende handlinger hos individuelle politimenn. Tross alt har ikke det norske politiet noen instruks om å stoppe minoritetsungdommer i større grad enn hvite ungdommer – tvert imot, vil jeg anta. Men dersom et tilstrekkelig antall politimenn i felt har en tendens til i større grad å stoppe minoritetsungdommer enn hvite ungdommer, alt annet likt, vil den totale praksisen til politiet ende opp med å bli diskriminerende. Nå kan det selvfølgelig argumenteres for at politifolk ofte møter en virkelighet der minoritetsungdommer er overrepresentert i enkelte grupper av kriminelle. Men slik statsviteren Tore Wig har argumentert godt for, er det i hvert fall i USA relativt godt belagt at rasistisk bias likevel spiller en rolle (Wig, 2020). På et eller annet punkt vil politiets praksis da kunne sies å være strukturelt rasistisk. Dersom det er mindre enn 1 prosent av det patruljerende politiet som oppfører seg diskriminerende, er det neppe nok til å snakke om strukturell rasisme. Men dersom det dreier seg om 10 eller 15 prosent av det patruljerende politiet, for eksempel, vil det være nok til at politiets adferd over tid vil få en tydelig slagside.

https://pdfs.semanticscholar.org/ff41/c525da34d99223d76ed86272e0144338bd2c.pdf

Endret av jjkoggan
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
jjkoggan skrev (1 time siden):

Definisjon 

Dette er ikke en normal definisjon på strukturell rasisme, den inneholder ingen struktur, praksiser og normer er ikke ett sett med lover bygd inn for å hindre minoriteter, det at du ikke engang kan bruke den normale eller skal jeg si den ekte definisjonen sier mer enn tusen ord. 

Skrevet (endret)
2 hours ago, jjkoggan said:

Kan man likevel snakke om strukturell rasisme? I det følgende vil jeg utvikle noen tanker som fortsatt er uferdige hos meg.

Referansen din er har ikke veldig sterk definisjonsmakt. Har du lest den? Den fremstår mer som et leserinnlegg i avisen enn en vitenskapelig publikasjon, men gitt det uformelle innholdet er det kanskje passende.

Gitt det du forsøker å vise, så burde du finne noe mer autorativt.

Endret av MailMan13
  • Liker 2
Skrevet (endret)
MailMan13 skrev (1 time siden):

Referansen din er har ikke veldig sterk definisjonsmakt. Har du lest den? Den fremstår mer som et leserinnlegg i avisen enn en vitenskapelig publikasjon, men gitt det uformelle innholdet er det kanskje passende.

Gitt det du forsøker å vise, så burde du finne noe mer autorativt.

Leser du akademiske papirer så kjenner du denne definisjonen 

There is no “official” definition of structural racism — or of the closely related concepts of systemic and institutional racism — although multiple definitions have been offered.37 All definitions make clear that racism is not simply the result of private prejudices held by individuals,8 but is also produced and reproduced by laws, rules, and practices, sanctioned and even implemented by various levels of government, and embedded in the economic system as well as in cultural and societal norms.3,8

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11393777/

Endret av jjkoggan
My
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
25 minutes ago, jjkoggan said:

Leser du akademiske papirer så kjenner du denne definisjonen 

There is no “official” definition of structural racism — or of the closely related concepts of systemic and institutional racism — although multiple definitions have been offered.37 All definitions make clear that racism is not simply the result of private prejudices held by individuals,8 but is also produced and reproduced by laws, rules, and practices, sanctioned and even implemented by various levels of government, and embedded in the economic system as well as in cultural and societal norms.3,8

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11393777/

Ja, det er den amerikanske definisjonen som du blir utfordret på her ja. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
MailMan13 skrev (5 minutter siden):

Ja, det er den amerikanske definisjonen som du blir utfordret på her ja. 

Storting rapport 

https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/utredningsseksjonen/utredningsnotater/2020/strukturell-rasisme---kunnskapsgrunnlag-og-oppfolging-2020361.pdf

«Strukturell diskriminering er et perspektiv som ofte brukes i forskning om hvordan diskriminering

kan være innebygget i institusjoner og samfunnsstrukturer. Det betegner en form for systematiskforskjellsbehandling, som kan forekomme selv om diskrimineringen ikke er et resultat av bevisst

handling.»1

I Rogstad og Midtbøen (2009)2 vises det til at rasialisering og strukturell diskriminering er

beslektede teoretiske perspektiver som er lite utbredt Norge, hvor det først og fremst er Marianne

Gullestad (2002)3 og Ronald Craig (2007)4 som har skrevet seg inn i denne tradisjonen. Vi har

sendt en henvendelse til Rogstad med spørsmål om eventuelle nyere forskning innenfor denne

tradisjonen, men har så langt ikke fått svar.

En kunnskapsoppsummering fra 20155 omtaler strukturell rasisme slik:

«Et fokus på strukturell diskriminering handler om å rette søkelyset vekk fra konkrete tilfeller av individuell forskjellsbehandling og mot regler, praksiser og organisasjonskulturer som systematisk virker ekskluderende for bestemte grupper.» (Craig 2007; Rogstad & Midtbøen 2010).

Endret av jjkoggan
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
5 minutes ago, jjkoggan said:

Storting rapport 

https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/utredningsseksjonen/utredningsnotater/2020/strukturell-rasisme---kunnskapsgrunnlag-og-oppfolging-2020361.pdf

«Strukturell diskriminering er et perspektiv som ofte brukes i forskning om hvordan diskriminering

kan være innebygget i institusjoner og samfunnsstrukturer. Det betegner en form for systematiskforskjellsbehandling, som kan forekomme selv om diskrimineringen ikke er et resultat av bevisst

handling.»1

I Rogstad og Midtbøen (2009)2 vises det til at rasialisering og strukturell diskriminering er

beslektede teoretiske perspektiver som er lite utbredt Norge, hvor det først og fremst er Marianne

Gullestad (2002)3 og Ronald Craig (2007)4 som har skrevet seg inn i denne tradisjonen. Vi har

sendt en henvendelse til Rogstad med spørsmål om eventuelle nyere forskning innenfor denne

tradisjonen, men har så langt ikke fått svar.

En kunnskapsoppsummering fra 20155 omtaler strukturell rasisme slik:

«Et fokus på strukturell diskriminering handler om å rette søkelyset vekk fra konkrete tilfeller av

individuell forskjellsbehandling og mot regler, praksiser og organisasjonskulturer som

systematisk virker ekskluderende for bestemte grupper.» (Craig 2007; Rogstad & Midtbøen

2010).

Bra, bruk sånne kilder når du

Jeg er forresten ikke uenig med definisjonene du bruker, men jeg er skeptisk til at du møter utfordringer på dem med såpass svake skriverier som den jeg først siterte. Da lukker tilhørerene ørene enda mer. Nå er jeg klar over at ingen var ment å faktisk lese den, og kanskje brukte du AI til å grave den opp uten å lese den noe grundig selv også?

Skrevet
MailMan13 skrev (5 minutter siden):

Bra, bruk sånne kilder når du

Jeg er forresten ikke uenig med definisjonene du bruker, men jeg er skeptisk til at du møter utfordringer på dem med såpass svake skriverier som den jeg først siterte. Da lukker tilhørerene ørene enda mer. Nå er jeg klar over at ingen var ment å faktisk lese den, og kanskje brukte du AI til å grave den opp uten å lese den noe grundig selv også?

Midtboen  og Elgvin er seriøse forskere som bruker den typiske definisjonen blant akademikere jeg viser. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Just now, jjkoggan said:

Midtboen  og Elgvin er seriøse forskere som bruker den typiske definisjonen blant akademikere jeg viser. 

Kanskje, men skriveriet du oppga var ikke et veldig godt eksemplel på hvorfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...