Gå til innhold

Lukket ikke porten til vindparken – får 250.000 kroner i bot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8Q3QDGXF skrev (24 minutter siden):

Jeg trodde reindriften protesterte mot vindturbiner, og jeg trodde det var for at reinen skydde turbinene? Men så holdes reinen innenfor vindparken for å _kalve_?Hva er det jeg ikke har forstått?

Forskning har vist at rein ikke bryr seg om det er vindturbiner eller ikke. De mer var for mennesker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sturle S skrev (1 time siden):

Kvifor er vindparken ansvarleg for det gjerdet i utgangspunktet? Dersom det er viktig for reineigarane å halde reinen ute i sommarhalvåret, kan dei vel setje opp eit gjerde sjølv, eller passe på reinen sin?

Fordi vindparken trenger seg på i et område de aldri skulle fått lov å være. 

Lenke til kommentar
51 minutes ago, JØI said:

Høres ut som om avvikling av vindparken er den beste løsningen.

Eh?  Då vil jo ingen vere ansvarlege for det gjerdet, med mindre reineigarane tek ansvaret for det, som var mitt framlegg.  Reinen gjev jo beng i om det er vindturbinar der eller ikkje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Reindrift er meget ødeleggende for naturen. Finnmarksvidda er bort imot blitt et gjørmehull pga firehjulinger og skutere, samt overbeite. I tillegg må staten pøse inn millioner for å holde dette gående. Dvs. tamreindrift er i sin nåværende form er en økologisk katastrofe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Der hvor jeg kommer fra er det en del av barnelærdommen at grinden skal lukkes etter at du har gått gjennom den. Alminnelig folkeskikk. Og når det står i konsesjonskravene burde det være enda mer glassklart. Men hvis utbygger mener at han står over folkeskikk og konsesjonskrav, så gir det et lite positivt bilde av industrien. Alt de behøvde å gjøre var å gå ut av bilen å henge opp en kjetting eller tau. Late og arrogante folk som til og med vil oppholde rettsvesenet med slikt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sturle S skrev (52 minutter siden):

Vindparken har akkurat like mykje rett til å vere der som tamreinen.  Staten eig grunnen.

Det er jo noe av problemet. Vi burde forby vindkraft på land i Norge, og innen synsvidde fra land og øyer. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sturle S skrev (51 minutter siden):

Eh?  Då vil jo ingen vere ansvarlege for det gjerdet, med mindre reineigarane tek ansvaret for det, som var mitt framlegg.  Reinen gjev jo beng i om det er vindturbinar der eller ikkje.

Avvikler vi vindparken så er det jo ikke lenger noen runn til å ha gjerdet. Det er vindmøllene som er livsfarlige og som kaster dødelig is ut fra rotorbladene. 

Lenke til kommentar
16 hours ago, Sturle S said:

Kvifor er vindparken ansvarleg for det gjerdet i utgangspunktet? Dersom det er viktig for reineigarane å halde reinen ute i sommarhalvåret, kan dei vel setje opp eit gjerde sjølv, eller passe på reinen sin?

Fordi vindturbiner utgjør en fare for folk fe og faul. Det har de fleste skjønt men noen holder fortsatt ihuga fast i dei romantiske drømmene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Forskning har vist at rein ikke bryr seg om det er vindturbiner eller ikke. De mer var for mennesker.

Forskning har vist at atomkraft, både konvensjonell og ikke minst fusjon., er langt mer miljøvennlig enn vindturbiner.

At vindturbiner er grønn teknologi er mer en frase kjekk å bruke til uredelig lobby virksomhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Yngvejos skrev (48 minutter siden):

Er det 230v/400v stikkontakt på turbinene?

Om de har lavspenning tilgjengelig, er det gjerne stor avstand fra turbinene til perimetersikring. Det er dyrt å grave kabelgrøfter.

Vindmøller er jo så lønnsomme har jeg hørt at dene gjŕøften ville jo være en bagatell å rave. Og det uten en krone i subsidier. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...