Gå til innhold

intel 10900K/10700K/10600K


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 7/13/2020 at 4:51 PM, Nizzen said:

4x viper 4400c19 ?? 

Koster 4k

Er det 8GB per modul? Antar det siden det er det eneste jeg finner. Vet ikke om jeg greier meg med 32. Jeg bruker allerede 40 pluss når jeg arbeider og jeg regner med det blir mer nå som ikke prosessoren er en like trang flaskehals. Greier meg stort sett med 16 i spilledåsa, men det er litt lite når jeg kjører 5 klienter World of Warcraft. Kanskje jeg må inn med 32 der. Trenger ikke så raskt minne på den jeg skal arbeide på, bare ikke av det tregeste. Har hatt 64GB 2666 MHz til nå, så selv 64 eller 128GB 3600 blir en oppgradering. Vet ikke om jeg orker tre ulike oppsett. Har hatt 64 GB siden slutten av 2014, så det blir litt begrenset med 32.

Har kjøpt to hovedkort og to 10900k. Mangler minne i den siste. Fikk til 4200 CL17-19-19-39 på G.skill-settet på 2x8 med omtrent de innstilingene du anbefalte. Måtte litt opp på noen innstillinger.

Det haster ikke veldig med minne for jeg skal sende Strix-E i retur og kjøpe ett til Formula så jeg får 10G mellom.

Mulig jeg tester Viper, helt ok pris og greit å ha et par sett liggende.

Det er artig å få noe nytt selv om man er blitt gammel og grå. Er mest glad i å bruke maskinene nå, ikke i å skru. Litt lei etter 15 år på PC-verksted. Har skrudd masse på dårlig maskinvare som verken burde ha vært laget eller kjøpt. 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (6 timer siden):

Problemet er fixet med ny firmware :)

https://www.intel.com/i225v1

Nei, det står svart på hvitt at eneste "fiks" er å begrense hastigheten til 1 Gbps

Workaround: The impact of this IPG issue can be mitigated when connected through a switch/router by setting the link speed in the driver (Windows or Linux) to 1Gpbs operation to enable a 1Gpbs line rate. Also, the latest Windows drivers and I225 firmware available for download (driver version 1.0.0.30 or later NVM version 1.38 or later) can detect when the IPG packet drops occur and will automatically reset the link speed to 1Gpbs.

Videre:

Sitat

Intel has resolved this issue with I225 v2,which is now in production

En ny hardware-revisjon måtte til, det hjelper ikke med software. Dette var kjent før Z490 lanserte også.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 timer siden):

Er det 8GB per modul? Antar det siden det er det eneste jeg finner. Vet ikke om jeg greier meg med 32. Jeg bruker allerede 40 pluss når jeg arbeider og jeg regner med det blir mer nå som ikke prosessoren er en like trang flaskehals. Greier meg stort sett med 16 i spilledåsa, men det er litt lite når jeg kjører 5 klienter World of Warcraft. Kanskje jeg må inn med 32 der. Trenger ikke så raskt minne på den jeg skal arbeide på, bare ikke av det tregeste. Har hatt 64GB 2666 MHz til nå, så selv 64 eller 128GB 3600 blir en oppgradering. Vet ikke om jeg orker tre ulike oppsett. Har hatt 64 GB siden slutten av 2014, så det blir litt begrenset med 32.

Du burde ikke se på LGA1200, men snarere LGA2066 og i9-10980XE eller i det minste i9-10940X. Der får du 4 minnekanaler og en enklere minnekontroller å forholde seg til kompatibilitetsmessig.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Te5lac0il said:

Her er resultatet med 4400mhz 16-16-16-34 og resten auto. Kan ikke akkurat måle seg med Betroz sitt resultat?

4400c16.jpg

Jeg er noob å sov litt på det ?

Apex og MSI mpg(2 dimm boards) fungerer ikke på samme måte (Dvs måten asrock timing config viser ting på)... 
Siden D1 ikke har "noe" med de faktiske RTL'ene å gjør på 2 dimm boards
Prøv det her:
IOL 15 og 13 skal settes til 7. Du trekker da fra 8 på rtl 70 (den første) som blir 62 og trekk fra 6 på RTL 70 (den andre) som gir rtl 64

Dette burde funke. Så kan du prøve å kopiere Betroz sine sub timings så godt det går.

Så litt på 4600c18 resultatene dine å det blir 67 og 68@iol 7 så her er noe rart, men det kan være pga høy cas (denne bestemmer hvilke verdier hket trener) Mao, 4400 vil gi bedre resultat.

RTL og IOL er den timingen som har størst innvirkning av alle, bestemt av hastighet, CL (og CR)
Setter resten av sub timings etter vi har fått den beste balansen mellom de 2 (3 om du regner CR. Dvs du kan ikke endre hastighet og cas uten å sette dem tilbake til auto)

 

NB! Du kan prøve å bytte om på brikkene dine tilfelle den ene er vesentlig bedre enn den andre. Med litt flaks så kan du få hket til å trene slik at begge blir 62 etter utregning

Endret av Mumriken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (37 minutter siden):

Jeg er noob å sov litt på det ?

Apex og MSI mpg(2 dimm boards) fungerer ikke på samme måte (Dvs måten asrock timing config viser ting på)... 
Siden D1 ikke har "noe" med de faktiske RTL'ene å gjør.
Prøv det her. IOL 15 og 13 skal settes til 7. Du trekker da fra 8 på rtl 70 som blir 62 og trekk fra 6 på iol 13 som gir rtl 64

Dette burde funke. Så kan du prøve å kopiere Betroz sine sub timings så godt det går.

Så litt på 4600c18 resultatene dine å det blir 67 og 68@iol 7 så her er noe rart, men det kan være pga høy cas (denne bestemmer hvilke verdier hket trener) Mao, 4400 vil gi bedre resultat.

RTL og IOL er den timingen som har størst innvirkning av alle, bestemt av hastighet og cl
Setter resten av sub timings etter vi har fått den beste balansen mellom de 2 (dvs du kan ikke endre hastighet og cas uten å sette dem tilbake til auto)

Ahh, Okey tester det i kveld. Takk! 

Lenke til kommentar
2 hours ago, N o r e n g said:

Du burde ikke se på LGA1200, men snarere LGA2066 og i9-10980XE eller i det minste i9-10940X. Der får du 4 minnekanaler og en enklere minnekontroller å forholde seg til kompatibilitetsmessig.

Hadde kjøpt 10980XE hvis jeg ikke hadde makstak på ca 70k for begge maskinene tilsammen. Skal ha til to grafikkort også, for de nye er vel rett rundt hjørnet. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Betroz said:

Da burde folk med den gamle I225 kontrolleren enten få tilbake litt penger eller nytt hovedkort...menne det skjer aldri.

Ikkje si det ;)

 

Funker det ikkje med 2.5gbit er det jo rma grunn.

Mulig nye hovedkort har ny revisjon, siden det har vært kjent lenge? Ikkje mye nye poster om problemet...

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
12 hours ago, N o r e n g said:

D0 er jo sporet nærmest CPU, det vil man ikke bruke med mindre D1 allerede er i bruk.

Dere ser jo samme greia med Maximus XII Apex, der D1-"sporene" trener 120/4 på RTL/IOL, men det hovedkortet har jo ikke et D1-spor.

Har forøvrig tenkt litt på hvorfor det er ønskelig å bruke sporet lengst unna, nåværende teori er at det ledige sporet blir en kondensator, og ved å bruke sporet lengst unna vil det resterende sporet ha mindre kapasitans enn om omvendt var tilfelle. EDIT: om dette er feil, eller noen andre her sitter med kompetanse på høyfrekvente signaler vil jeg gjerne høre det.

Vil tro at det har å gjøre med at refleksjon av signalet øker jo lengre unna man er termineringen av signalbanen. Termineringen er jo ment å redusere problemet med kapasitans, men om avstanden er for stor blir kapasitansen i resterende signalbane betydelig.

Den samme anbefalingen gjaldt vel for parallell ATA kabler der bussen ikke var skikkelig terminert om det ikke var en harddisk på enden av kabelen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fikk justert RTL og IOL nå. Det hjalp det, lånte også instillingene til Betroz. Det ble bedre, men stabilt er det ikke. Hadde vel ikke forventet det av 3600C18 bin bdie. Kjører allerede aktiv kjøling og 1.6v, så tror jeg lar disse stå i Ryzen riggen. Får heller kjøpe et viper sett til denne siden de blir godt omtalt. 

 

4400c16rtl.thumb.jpg.fcdbcd34feda5bf4626d41209da3a70e.jpg4400.thumb.jpg.75b6f3ee1d376cb16c39db0007d17b31.jpg

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Te5lac0il said:

men stabilt er det ikke

Hvordan ustabilt?  Io/sa?
Høy vdimm gir ikke nødvendigvis stabilitet siden det kommer veldig ann på IC'ene om de skalerer med spenning. Prøvd 1.55ish?

Ser du har strake 16. Særlig A0 pcb liker ikke det på høy hastighet (aner ikke hva du har riktignok)
Men 16-17-17 eller 16-18-18 kan være verdt et forsøk

Men Viper er ikke et dumt valg ?

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...