Gå til innhold

intel 10900K/10700K/10600K


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Nizzen said:

20200718_173028.jpg

Kjøle ytelsen blir ikke nøvendigvis bedre av å fylle opp alle vifte plassene. Ofte kan det bare gi mer luft turbulens :)
Synd ikke du kunne bygge med Phanteks P500A kabinettet, som ingen vet om kommer til Norge på en stund... Jeg har spurt Komplett og Netonnet og ingen av dem vet noe enda.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
7 hours ago, Betroz said:

Kjøle ytelsen blir ikke nøvendigvis bedre av å fylle opp alle vifte plassene. Ofte kan det bare gi mer luft turbulens :)
Synd ikke du kunne bygge med Phanteks P500A kabinettet, som ingen vet om kommer til Norge på en stund... Jeg har spurt Komplett og Netonnet og ingen av dem vet noe enda.

Tror ikkje kjøleytelsen blir så dårlig heller :p

011 air er konge å bygge i. Det beste er at det er god plass i toppen, noe som phanteks pleier å være elendige på.  P500a ser jo bra ut det, men om det er bedre enn 011 air er det ingen som vet :p

Lenke til kommentar

Pleier det ikke være standard avstand mellom socket og øverste PCIe-spor?

Ref. PCen jeg bygget i går som jeg beskrev på forrige side (FD Define Mini C, Asus Z490 mATX hovedkort, ROG Strix 1080Ti, og en NH-D15-kjøler), så var det ikke plass til å plassere skjermkort i øverste PCIe-slot når vi monterte kjøleren slik at den blåser ut bak i kabinettet, som jeg vil si er normal vei å installere.

Vi endte opp med å måtte montere kjøleren vertikalt, slik at den suger luft gjennom kjøleren, og blåser den ut i toppen. Kjøleytelsen er grei slik den er montert nå, men jeg er overrasket over at det ikke var plass mellom CPU-kjøleren og skjermkortet. :S

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Reeve said:

Vi endte opp med å måtte montere kjøleren vertikalt, slik at den suger luft gjennom kjøleren, og blåser den ut i toppen.

Det er ikke anbefalt. Dere burde ha sjekket kompatibilitet først. Derfor man velger Noctua D15S fordi den har et asymetrisk design i motsetning til vanlige D15. Så D15S har større mellomrom mellom kjøleren og skjermkortet :)

 

Lenke til kommentar

Jeg kan bruke PCI-E, men jeg bruker en del kort fra før og det kan være vanskelig å få kabalen til å gå opp hvis jeg legger til flere kort. Capture-kortet har en tendens til å ikke detektere i alle PCI-E sporene. Integrert dobbel ethernet hadde vært å foretrekke.

Det ser ut om at Asrock Taichi dekker behovene mine og er på lager. Hvis jeg ikke kommer på noe annet blir det 1x MSI Godlike og 1x Asrock Taichi. Får et Formula i posten på mandag eller tirsdag, men det går i retur. 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (23 minutter siden):

Jeg kan bruke PCI-E, men jeg bruker en del kort fra før og det kan være vanskelig å få kabalen til å gå opp hvis jeg legger til fler kort. Capture-kortet har en tendens til å ikke detektere i alle PCI-E sporene.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du skal ha Z490. Du skal ha mye RAM, mange utvidelseskort, og dobbel LAN, du kan få til dette på Z490 med en del kompromisser eller få det komfortabelt inn i X299.

Husk at Z490 bare gir 16x PCIe 3.0 fra CPU. Med Z490 PG Velocita er det andre x16-sporet bare 4x i hastighet. Skal du bruke 2x NVMe har du bare 4 fungerende SATA-porter igjen...

EDIT: og all kommunikasjon mellom CPU og chipset er begrenset til PCIe 3.0 x4-hastighet, det vil si at alt av data som sendes gjennom USB, utvidelseskort (utenom GPU), og lagring vil gå gjennom chipset sin x4-link opp mot CPU.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Betroz said:

Dessuten skal man hoppe på ny HEDT plattform, så er det vel smart å enten vente på neste til Intel med DDR5 støtte, eller AMD sin kommende Threadripper 4000 serie. X299 begynner å bli gammel...

x299 er gammel, men ytelsen er ikkje gammel :p Ja det er dumt å kjøpe x299 nå, men synn det ikkje finnes noe særlig bedre alternativ ytelsesmessig over hele fjøla. DDR5 HEDT kommer vel om ca 2år, siden DDR5 spesifikasjonene akkurat er blitt ferdig?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Nizzen said:

DDR5 HEDT kommer vel om ca 2år, siden DDR5 spesifikasjonene akkurat er blitt ferdig?

Kanskje det kommer med HEDT før vanlig desktop...hvem vet. For de som trenger mange kjerner og PCI-e baner, så er AMD TRX40 og TR39xx veldig bra da... Er det ren gaming ytelse man er ute etter, så kjøper man Z490/10900K uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...