Gå til innhold

Peugeot e-208 er gjerrig på strømmen, og lett å like


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt grei el bil. Mange ønsker seg en bil som ikke skiller seg ut. Liker godt e golf fordi den er enkel og grei.

Mange ønsker ikke en bil som ser ut som en politibil inni og akselererer så du risikerer å miste lappen eller livet etter 3 sek nytelse.

om du ønsker den følelsen kan du montere passasjersete baklengs og be kona bråbremse fra 100km PR time. Trykket i setet blir akkurat det samme.

Lenke til kommentar

For de aller fleste er behovet å komme seg fra hjemmet til jobb, for de fleste under 100 km hver vei. Å kunne komme seg til kino, butikken eller til turområde. Nå og da ta seg tur til Sverige for å handle. En sjelden gang langtur, f. Eks Oslo Trondheim.

Er det realistisk at denne bilen vil klare en slik påkjenning?

Vil det være mulig å ha med 2-3 passasjerer?

Jeg tror svaret på disse spørsmålene i hovedsak er ja, og da har vi en bil som fungerer.

Men ønsker du en slik bil, da må du regne med å vente lenge. Bilfabrikkene er stengt ned, i første omgang til 10. Mai. Når de åpner etter dette er ukjent. Men det er lange ventelister på bilen.

Dette nevner artikkelen ikke så mye om

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Werner Wilhelmsen skrev (Akkurat nå):

For de aller fleste er behovet å komme seg fra hjemmet til jobb, for de fleste under 100 km hver vei. Å kunne komme seg til kino, butikken eller til turområde. Nå og da ta seg tur til Sverige for å handle. En sjelden gang langtur, f. Eks Oslo Trondheim.

Er det realistisk at denne bilen vil klare en slik påkjenning?

Vil det være mulig å ha med 2-3 passasjerer?

Jeg tror svaret på disse spørsmålene i hovedsak er ja, og da har vi en bil som fungerer.

Men ønsker du en slik bil, da må du regne med å vente lenge. Bilfabrikkene er stengt ned, i første omgang til 10. Mai. Når de åpner etter dette er ukjent. Men det er lange ventelister på bilen.

Dette nevner artikkelen ikke så mye om

 

Du får bil er som dekker ette behovet for 100 000 under eller mer. Denne havner i ingenmannsland. For dyr og fancy for det du beskriver, for dyr og alt for kort rekkevidde for å være en langtursbil. En bør komme 400km på full tank på vinteren for at det skal være en langtursbil. Kombinert med kjapp lading. Maks 20min til 80% etter å ha kjørt ovennevnte 400km.

Lenke til kommentar
Valotunk skrev (23 timer siden):

En bil som egentlig ikke er spesielt bra på noe som helst. 

Kun for spesielt interesserte. 

Flopp..?

Ser ikkje heilt korleis den er flopp? For meg er det fort ein av de bedre bilene på markedet.

Enten den brukes til å droppe av unga til skule/fotball eller t/f jobb, så passe den utmerket til det. Fungerer greit både som bybil og på landet.
Billig. Noe av det billigaste ein kan kjøpe nå innen el-bil. 

Den ser bra ut. Også innvendig! Ford Mustang E-mach er fin, men gud kor støgg den er inne. Subjektivt, selvfølgelig.

Så eg ser ikkje korleis den flopper. Det er Peugeot 208. Selvfølgelig er det ingen sportsbil. Selvfølgelig det er ikkje off-road eller bil te familie med 5 unga. Den er ingen bil til langkjøring, nei. Men den prøver ikkje vere det heller.

Slik som eg ser det, det er billig (liten) familiebil til kvardag. Grei plass, utseende, akselerasjon, styring. Billig og billig i drift. Kva meir trenger ein? Til den prisen er det 6/6 for meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (37 minutter siden):

Noen skyr unna merker som Tesla og Jaguar pga stigma, og tar heller til takke med en dårlig langkjøringsopplevelse og koster heller på seg noen flybilletter til ferien. Det er for mange ikke pengene det står på men stigmaet.

Tror ikke det. Det er heller verkstedsopphold, tv2 hjelper deg og Finn annonser som gjør at folk styrer unna.

Dessuten er det nok mange fedre og mødre som ikke ønsker at barna skal kjøre rundt i en bil som man lett kan skade seg og andre i.

Da er det greit å ha en Peugeot som ikke kommer opp i 140 etter 5 sek. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da vi bestilte en e208 i oktober startet den på ca.250 000 så det har tydeligvis skjedd noe med prisingen pga valuta vekslingen i det siste. Vi fikk en gt line med en del ekstra utstyr for 310 000. Har hatt bilen i snart 2 mnd nå og er meget godt fornøyd. Brukes til familiebil med 2 barn i småskule alder inkludert alt det daglige inkl.handling på både matvarebutikk og plantasjen. Brukes også om helgene når vi er på biltur hele dagen. Med små barn må man stoppe litt underveis uansett og da er det bare å hive den på lading mens barna lufter seg. Bagasjerommet er stort nok til en helgetur. Hadde bensin SUV før og opplever det ikke som noe hinder med en liten elbil så langt. Eneste gangen den har vært for liten var da vi ville dra på tur med akebrett i bagasjerommet; det gikk ikke ?. Har ellers en 15 år gammel stasjonsvogn stående som vinterbil da jeg kjører en entusiast bil om sommeren. Denne løser nok alle framtidige fraktproblemer med både god lastekapasitet og hengerfeste. Så en liten elbil for oss har så langt fungert utmerket.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror nok også at begrepet familiebil må endres. Det er ca 7% av norske familier som har 4 barn. Majoriteten har 1-2.

Det betyr at disse bilene fungerer greit som familiebil for de aller fleste. 

Å kjøre veldig lange strekk med barn i bilen er ikke veldig enkelt. De få gangene jeg har kjørt lange strekk har det vert om natten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 2.5.2020 den 13.32):

Tror nok også at begrepet familiebil må endres. Det er ca 7% av norske familier som har 4 barn. Majoriteten har 1-2.

Det betyr at disse bilene fungerer greit som familiebil for de aller fleste. 

Å kjøre veldig lange strekk med barn i bilen er ikke veldig enkelt. De få gangene jeg har kjørt lange strekk har det vert om natten.

Personlig har jeg god erfaring med å ha "ekstra" seter. Dvs det er veldig nyttig når man skal kjøre til og fra diverse sportslige aktiviteter, turer. Det åpner blant annet for å ha med seg svigerforeldre, venner av ungene osv.

Det kommer også an på alder. Har man barnehagebarn så kan det være kjekt med god plass for barnevogn i tillegg til handleposer, eller ferieoppakning. Romslighet er veldig kjekt mange ganger. Har man 3 barnehagebarn kan det også være en nødvendighet med 3 seterater pga passasjersetet foran er ugunstig for barnesete, samt at mange barneseter er så brede at det bare er plass til to på andre seterad. Det går kanskje an å knø det til i noen biler eller prøve og feile med hvilke seter som lar seg kombinere ved siden av hverandre, men hele plunderet lar seg omgå om man har tre seterader.

Derfor har mine to siste biler hatt 7 seter selv om jeg rent matematisk kunne klart meg med 5. Det har vært gull verdt og ikke vært nevneverdig mer ressurskrevende enn å velge biler med 5 seter og tilsvarende egenskaper og romslighet. Begge de to siste bilene mine finnes i både 5 og 7-seters utgaver, uten at det påvirker ytre dimmensjoner eller tillatt totalvekt sammenlignet med sine 5-seters varianter. Egenvekta er marginalt forskjellig (~10 kg) og energiforbruket ikke merkbart forskjellig.

Å kjøre langt med barn handler om underholdning, konfliktdemping og nok luftepauser. Det er fullt mulig og overkommelig. En halvtimes ladepauser kan ofte bli i korteste laget med barn.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Personlig har jeg god erfaring med å ha "ekstra" seter. Dvs det er veldig nyttig når man skal kjøre til og fra diverse sportslige aktiviteter, turer. Det åpner blant annet for å ha med seg svigerforeldre, venner av ungene osv.

Det kommer også an på alder. Har man barnehagebarn så kan det være kjekt med god plass for barnevogn i tillegg til handleposer, eller ferieoppakning. Romslighet er veldig kjekt mange ganger. Har man 3 barnehagebarn kan det også være en nødvendighet med 3 seterater pga passasjersetet foran er ugunstig for barnesete, samt at mange barneseter er så brede at det bare er plass til to på andre seterad. Det går kanskje an å knø det til i noen biler eller prøve og feile med hvilke seter som lar seg kombinere ved siden av hverandre, men hele plunderet lar seg omgå om man har tre seterader.

Derfor har mine to siste biler hatt 7 seter selv om jeg rent matematisk kunne klart meg med 5. Det har vært gull verdt og ikke vært nevneverdig mer ressurskrevende enn å velge biler med 5 seter og tilsvarende egenskaper og romslighet. Begge de to siste bilene mine finnes i både 5 og 7-seters utgaver, uten at det påvirker ytre dimmensjoner eller tillatt totalvekt sammenlignet med sine 5-seters varianter. Egenvekta er marginalt forskjellig (~10 kg) og energiforbruket ikke merkbart forskjellig.

Å kjøre langt med barn handler om underholdning, konfliktdemping og nok luftepauser. Det er fullt mulig og overkommelig. En halvtimes ladepauser kan ofte bli i korteste laget med barn.

Vel det er mange ulike løsninger. Jeg har 9 seter fordelt på 8 hjul og tilhenger. Fordelen er stor fleksibilitet når ikke alle skal samme sted og at ene bilen kan stå i ro når jeg ikke trenger den. Men det er en dyr løsning. Men å kjøre rundt i en vw caravelle hadde nok løst alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (41 minutter siden):

Hva har dette med Peugeot e-208? 

Peugeot e-208 ble omtalt som familiebil og da utviklet det seg en diskusjon rundt hva en familiebil egentlig er og da fant jeg det naturlig å komme med en digresjon / funfact om det. Musk har jo som kjent hatt eget behov i tankene når han utviklet både model S og X, men disse har ikke nok seter til han, kona og alle ungene lengre. Da er det vel lov å legge sammen to og to. Et av de generelle ankepunktene mot elbiler har hittil vært magert mangfold av modeller, deriblant familiebiler for store familier. Det kan jo tenkes at det blir en endring på det etter hvert. Var ikke digresjonen interessant eller morsom nok så bare overse den.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...