Gå til innhold

Hvilket programmerings-språk bør man begynne med?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Start med PHP! :D

 

Det begynner jeg å kunne ganske godt nå, og vurderer å gå over til C++ etter hvert.  :yes:

 

PHP og C++ har vel ganske like syntaks ?  :ermm:  :D

Hah!!

 

Etter min mening er PHP helt på jordet for grunnleggende programmering. PHP har (etter min mening) en helt spesiell syntax(error :p). De språkene som er best for en som kanskje skal lære seg flere språk etter hvert er: C++/C, Perl, og Java. Hvis du ser på syntaxen er den temmelig lik, da kan du også lett lære Php etterhvert.

Kan du f.eks C++ tar det kanskje en uke med lesing så kan du Perl også...

Programmeringsmetoden til Perl er selfølgelig veldig lik Php men php er kun rettet for web og er derfor litt spesiell, i forhold til Perl som er til web OG vanlig programmer. Ikke sant? :roll:

 

Jeg kan ikke php, har bare holdt på litt med det,sier heller ikke at jeg har erfaring i det.Det er bare mine meninger..

Lenke til kommentar
PHP og C++ har vel ganske like syntaks ?  :ermm:  :D

Både og. Mens enkelte elementer som løkker og if statements kan likne så er det store forskjeller. Dette ser du spesielt da du leker med variabler, klasser, og funksjoner. Mens C++ fokuserer sterkt på datatyper er php snillere. I C++ må f.eks. funksjonen ha en returverdi type, mens i php kan du lett returnere en hvilken som helst datatype. Noen vil si dette er en fordel for php, jeg foretrekker C++ måten å gjøre det på. Det er nettopp av denne årsak mange synes php er enkelt. I PHP slipper man å tenke på datatyper, og man har mye mer innebygd enn hva man har i C++ (da tenker jeg stort sett på ALT av database, socket, dataoperasjoner, osv...). PHP er enkelt og kraftig for sitt bruk, det er det ingen tvil om, men jeg ville ALDRI anbefalt det til en nybegynner uten at han/hun hadde spesifisert "web" som mål.

 

Jeg mener at nybegynnere BØR lære om forskjellige datatyper og minneallokering, nettopp for å få en bedre forståelse for hvordan ting fungerer. Det kan kanskje være litt vanskelig i begynnelsen, men jeg tror de fleste som har drevet med det en stund skjønner hva jeg mener. Det er på ingen måte noe galt med språk som ikke ber brukeren om å spesifisere en datatype, men hvis målet er å få inn grunnleggende programmering så mener jeg datatyper er en svært viktig del av det hele.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er jo klart at C++ er et fint springbrett videre, og et utrolig kraftig språk. Det man ikke kan utrette med C++ er ikke mulig å utrette (nesten, vet ikke med bootblock som kanskje må være i assembly).

Syntaxen er grei, men streng. Datatyper er et must å skjønne noe av hvis man skal bli noe med programmering. Det jeg liker best med C++ er at man kan velge kode-stil : Man kan enten programmere lik C, med funskjoner for alt, eller man kan programmere objektorientert. C støtter ikke objektorientering , C# er for streng syntax og bundet til objektorientering til små programmer.

 

Python er et bra alternativ hvis man vil unngå C++, men det er de to språkene jeg liker best. Dette virker meget enkelt å sette seg inn i , og man har ikke problemer med å skifte språk senere.

 

Så at noen nevnte at C++ ikke er for web ; FEIL .... med CGI kan man kjøre en hvilken som helst kjørbar fil i forbindelse med web, og den kan motta data og sende det akkurat på samme måte som f.eks. PHP... Mange tenker at CGI = PERL, men dette er feil, selv om PERL er mest brukt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg begynte med (av alle ting) Javascript, noe som gav meg litt greie på standard programmeringssyntaks. Etter det holdt jeg på med C++ i et par måneder før jeg la det fra meg pga. alt for streng syntaks og mye kode for lite resultat, og gikk videre til PHP. PHP er et ganske kraftig språk, og vil (om ikke så lenge, når PHP 5 lanseres) ha ganske god støtte for OOP etterhvert. Dessuten kan det kjøres på de fleste plattformer med ganske lite forandringer i koden. Syntaksen er forresten ikke så forskjellig fra C/C++. En stor fordel (noen synes kanskje at dette er en negativ ting) med PHP er det høye antallet innebygde funksjoner. Dette gjør det ganske lett å få til noe som ville krevd ganske mye kode i andre språk. PHP er dessverre ganske meningsløst utenom web og krever nesten at du må kunne (X)HTML.

 

Jeg ville ha startet med PHP og HTML hvis jeg var nybegynner i dag.

 

 

 

zirener: Det _har_ holdt på i evigheter... :p

Endret av jorgenindahouse
Lenke til kommentar

(Dette er mer eller mindre et svar til jorgenindahouse sin post. Les den, så slipper jeg å bruke quote)

 

Personlig syns jeg det er glimrende at C++ har en streng syntaks. Det gjør at min venn Kompilatoren kan hjelpe meg med å unngå dumme feil. En liten tid tilbake utviklet jeg en nettside, og brukte ganske lang tid på å finne en feil i JavaScript-koden min. Feilen var en feilstavelse av en identifikator, noe som Kompilatoren ville ha funnet med én gang.

 

C++ kan brukes til praktisk talt alt (det er enkelte ting ved oppstart av en maskin som må gjøres i asm. Alt annet jeg vet om kan gjøres vha C++). C++ har 100% støtte for OOP (men påtvinger det ikke, slik som Java), generic programmering, procedural programmering, osv. C++ er også plattformuavhengig hvis man bruker f.eks. SDL, wxWidgets, e.l. C++ er dessuten veldig raskt (ihvertfall sammenlignet med PHP og/eller Java).

 

Angående innebygde funksjoner: C++ har en mengde støttebiblioteker, og et fantastisk standard-bibliotek. Det hjelper deg til å gjøre det meste, og gir deg friheten til å evt. gjøre ting som du vil. At bibliotekene ikke er innebygd gjør at du ikke betaler (i tid og rom) for noe du ikke bruker. Hva språk-features angår er C++ også overlegen, og det samme prinsippet om ikke bruk -- ikke betal gjelder.

 

 

Les The Design and Evolution of C++, så kanskje du får en anelse om hvor genialt C++ virkelig er.

Lenke til kommentar
Ellers så har du jo Borland Delphi/Kylix som jeg foretrekker, men det er jo som sagt litt avhengig av hva du skal lage.

 

Comparing OOP Languages

bare for å nevne det (muligens igjen) Kylix ligger på is hos Borland da populæriteten ikke ble som ventet (mange følte at satsingen på QT som grafikkbibliotek var skivebom, bla.a.) og det ser ut til at Kylix kommer til å ende på museèt sammen med turbopascal.

 

Skal du gjøre Pascal-ting i Linux/Unix etc, ta heller en titt på http://www.lazarus.freepascal.org , som forøvrig begyner å bli et alternativ på win også :thumbup:

Lenke til kommentar
Personlig syns jeg det er glimrende at C++ har en streng syntaks. Det gjør at min venn Kompilatoren kan hjelpe meg med å unngå dumme feil. En liten tid tilbake utviklet jeg en nettside, og brukte ganske lang tid på å finne en feil i JavaScript-koden min. Feilen var en feilstavelse av en identifikator, noe som Kompilatoren ville ha funnet med én gang.

Hvis du gjør en feil i PHP, som f.eks. at du kaller på en funksjon som ikke finnes eller at du gir variabler feil navn o.l, kommer det opp en feilmelding som sier hva som er feil og hvor i koden. Det er veldig hjelpsomt, spesielt i forhold til de feilmeldingene JavaScript gir. Når det er sagt skjønte ganske lite av feilmeldingene visual c++ gav meg.

 

C++ har 100% støtte for OOP (men påtvinger det ikke, slik som Java), generic programmering, procedural programmering, osv.

 

PHP har i dag støtte for prosedyrell programmering og en relativt svak støtte for OOP. Med versjon 5 (som kommer om ikke lenge, RC2 er kommet) vil støtten for OOP bli drastisk forbedret. Generic programmering vet jeg ikke hva er... :p

 

Angående innebygde funksjoner: C++ har en mengde støttebiblioteker, og et fantastisk standard-bibliotek. Det hjelper deg til å gjøre det meste, og gir deg friheten til å evt. gjøre ting som du vil. At bibliotekene ikke er innebygd gjør at du ikke betaler (i tid og rom) for noe du ikke bruker. Hva språk-features angår er C++ også overlegen, og det samme prinsippet om ikke bruk -- ikke betal gjelder.

 

Når jeg prøvde C++, var det ikke helt lett å finne ut hvilke biblioteker jeg skulle inkludere for å få de funksjonene jeg trengte. Synes det er bedre å få med alt innebygd i parseren istedenfor å måtte rote rundt for å finne ut hva du skal ha/trenger. Hvis PHP ikke har de funksjonene man trenger, er det ikke værre enn å ta en tur innom phpclasses.org eller lage sin egen klasse.

 

 

 

...men så er det slik at C++ og PHP (nesten) har to helt forskjellige bruksområder. Man kan ikke uten vanskeligheter bruke PHP utenom web, og det samme gjelder vel C++ på web.

Endret av jorgenindahouse
Lenke til kommentar

Det går ann å bruke C++ på web, det har jeg sett et eksempel på.

Når jeg prøvde C++, var det ikke helt lett å finne ut hvilke biblioteker jeg skulle inkludere for å få de funksjonene jeg trengte.

Det er ganke ofte det står hvilke bibloteker man trenger å inkludere, hvis ikke så er det som oftes ikke mer enn et raskt søk som trengs...

Lenke til kommentar

Feilmeldingene til VC++ er ikke representative, men jeg personlig syns de er forståelige nok. Én gcc-feilmelding er noe slikt som:

"parse error before ... (did you forget a semicolon?)"

Og jeg har aldri opplevd at det har kommet av noen andre grunner enn fordi jeg har glemt et semikolon. Stort bedre feilmeldinger, og stort tidligere feilmeldinger, får du ikke.

 

 

Som sagt, C++ kan brukes til nesten alt, utenom svært tidlig booting. Det betyr at du kan:

 

- skrive en webserver i C++ (Apache er skrevet i C)

- skrive en webside i C++ + html, vha f.eks. CGI (Tror søppel har lagd en engang, for å gi et konkret eksempel)

- skrive en nettleser i C++ (Opera er skrevet i C++)

- legge din C++-baserte webside på din C++-baserte webserver og beskue den i din C++-baserte nettleser.

 

Som zirener sier, det er lett å finne ut hva du skal inkludere. I verste fall må du lese dokumentasjonen. Som jeg nevner i forrige post gjør dette at du slipper å bruke mer minne eller prosessortid enn du trenger.

 

 

For å korte ned litt på diskusjonen: C++ er PHP overlegen -- by far. Tingen er at PHP er ypperlig til det det er laget for, som er webdesign. Forskjellen her er altså at C++ er ganske god til alt, mens PHP er ekstremt god til én ting. Jeg mener allikevel at C++ har en del fordeler som gjør det til et godt nybegynnerspråk:

- Du har en jevnt økende, passelig læringskurve

- Du kommer aldri til det punktet hvor språket ikke tilfredsstiller dine krav (PHP er absolutt å foretrekke fremfor C++ når det gjelder web, men det er ikke så ille at C++ ikke KAN gjøre det)

- Du har forholdsvis mange modne utviklingsverktøy og mange kompetente programmerere som kan hjelpe deg

- Du finner lett ressurser om det (det finnes drøssevis av gode bøker om C++)

- Du kan bruke språket på den måten du vil / til det du vil

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du kan jo begynne med Game Maker (NESTEN freeware).

Det begynte jeg med for tre år siden, og nå kan jeg Delphi og C++ og

mangen andre drittspråk som jeg aldri får bruk for.

Uansett er det et lett sted å begynne. Du begynner med Drag n' Drop,

så blir du mer interessert i hvordan disse drag n' drop sakene funker,

og vips! Du begynner å scripte i det istedenfor! Det funket i hvertfall

for meg, så det bør jo egentlig funke for alle. http://www.gamemaker.nl

Syntax'en er ganske lik C++, men du kan (faktisk) programmere pascal-stil i det også.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-8fx0y6VV
Python. Lett å lære, lese og forstå. Men veldig kraftig. kan skrives objektorientert, men gjerne proseduralt. Det viktigste er å lære deg algoritmisk tenkemåte. behersker du Python, er veien kort til Java eller C++.

 

Lykke til med valget og programmeringen!

Python er et feldig greit spraak, og "I like it a lot", men jeg vill tro nybegynnere bill bare laere seg en masse daarlige vaner med aa starte i Python (som freksempel ikke aa bruke " ; ", "{"og "}" slik som alle andre sprakk gjor )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...