Gå til innhold

Hvilket programmerings-språk bør man begynne med?


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Tenkte jeg skulle lære meg det. Bare for moro. Så lurer på hvilket som er best å begyne med. Jeg kan absolutt null om programmering fra før av.

1559580[/snapback]

Kommer jo ann på hva du vil. Er det planen at du skal lage hjemmeside, så er det en idè å lære (X)HTML, så CSS, og så PHP.

Hvis du skal lage programmer, så er vel PHP en grei start, så C(+) osv..

Personlig startet jeg med HTML, og så med PHP.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Hvorfor ikke lære seg Brainfuck? :p

 

Hello world-eksempel:

++++++++++[>+++++++>++++++++++>+++>+<<<<-]>++.>+.+++++++..+++.>++.<<+++++++++++++++.>.+++.------.--------.>+.>.

 

Det finnes alt for mange morsomme programmeringsspråk i verden. :)

5562259[/snapback]

Morro!

Denne printer ut "Judofyr":

>++++++++[<+++++++++>-]<++.>>++++++++++[<++++++++++++>-]<---.-----------------.+++++++++++.---------.+++++++++++++++++++.-------.

:D

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

At python er for tregt til programmer er vel sikkert greit det, det kommer jo helt an på hva du setter av krav, men kan man ikke bare legge mer kode over på C.

Python er jo et språk som er blitt brukt i fryktelig mange enorme prosjekter så det er definitivt ikke ubrukelig som språk i store programmer.

 

Men hvis hastighet er et must og man må ha skript språk gå for Lua.

Lenke til kommentar
Noen tips til optimalisering?

6746802[/snapback]

 

Paste eller link til koden så kanskje.

 

Tar jeg ikke helt feil så har du ikke noe kode i det hele tatt. Finner det lite sansynlig at du har problemer med hastighet i GUI-biten da GTK er skrevet i C. Den dispatcher bare til Python (callback á C-sjargong) ved events, noe som i "dataverdenen" skjer ytterst sjeldent.

 

For det andre så sitter sjeldent problemer med hastighet i GUI-biten i utgangspunktet. Som Frank2004 er inne på så håndterer man ikke ting som tar tid i GUI-tråden, men i en egen bakgrunnstråd.

 

..okei, kan flame litt - siden jeg har vondt i hue og føler meg ussel..

 

Signaturen din ("jeg har masse tullete innlegg") ser ut til å matche postene dine, og det ser ut til at du er et troll med subjektive og innholdsløse meninger uten noe konkret å henvise til.

 

edit: Gjør deg selv en tjeneste og vis at jeg tar feil.

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

jeg kan anbefale Python og C++. min bakgrunn: litt over to års småknoting, mest med grunnkunnskapen, fordi jeg begynner på spill og medie programmering om noen måneder (i rena). jeg tror jeg vil anbefale python, hvis du ikke har noe mål. fordi det er lett, det er en stor og lett tilgjengelig community, syntaxen er lik mange andre som det har blitt nevnt tidligere.

 

i mangel av å ha brukt noe annet språk er det lett å si at jeg ikke har noen tyngde her. men det får bli opp til hver enkelt å bedømme, jeg synes hvertfall at det er et lett språk å begynne med.

 

et annet tips jeg har er å finne et spill du liker med en stor mod community. jeg har lært massevis av de småtinga jeg har kødda rundt med i Oblivion. jeg begynte faktisk på veien hit jeg er nå med å kasterundt .ini filene til dungeon keeper for mange år siden.

 

ellers får jeg vel bare ønske lykke til, og happy coding :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Her er to kodesnutter. Antatt at du ikke kjenner et programmeringsspråk, hva gjør følgende?

#include <stdio.h>
int main(){
printf("Hei, verden.");
return 0;
}

print "Hei, verden"

Om det ikke var klart. Begge kodesnuttene skriver ut "Hei, verden" til skjerm. Og begge er faktisk fullstendige programmer. Det første er C, det andre er Python. Hva var for deg mest forståelig?

 

Skal du lære å programmere er det viktig å ikke miste motivasjonen. Om du bruker for mye tid på å prøve å forstå "umulig" syntaks, så faller nettopp motivasjonen.

Velg noe som ser forståelig ut! Ikke velg språk ut i fra hvor mye det kan gjøre per linje kode, men velg ut i fra lesbarhet, tilgjengelighet på dokumentasjon (som du vil trenge når du lurer på ting), og hvor fort du kommer i gang med å være produktiv.

 

I så måte så synes jeg hverken Perl, C, Java, og flere av de andre nevnte språkene passer.

 

Følgende illustrerer enkelt hvorfor man IKKE velger Perl som et første språk:

Bah! Humbug!

Perl er jo bare genialt - hvilke andre programmerings-språk kan man presse ut av seg slike kaudervelske setninger i:

 

1. $self->parser_list ( map {$package_name . $_} &{$package_name . "export_parsing_functions"} () );

2. bless ($untraversed_links[0], Thread::Queue)->enqueue ( scalar @{$links} > 1 ? (_fisher_yates_shuffle (\@{$li
nks})) : @{$links} );

 

De beste valgene for en nybegynner er uten tvil Python og Ruby (og gjerne så fort som mulig komme i gang med Ruby on Rails - det er gøy!).

 

Det er masse gode og gratis introduksjoner til Python. Jeg vil anbefale

"How to think like a computer scientist" (Python versjon)

"Diving into Python" (finnes også i bokform). Python er leselig, selv for folk som aldri har programmert i det før.

Endret av 8086
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke nyttig med mindre du har tenkt til å bruke maaaaange timer på det.

Prorammering brukes til å fortelle en datamaskin hva den skal gjøre.

I bunn og grunn har en vanlig x86 prosessor ~200 forskjellige instruksjoner. For et menneske er det veldig vanskelig å skrive disse instruksjonene manuelt, derfor bruker vi programmeringssopråk som enten blir gjort om til maskinkode, eller til et midlertidig program som deretter blir oversatt (dette gjelder Python, Java og .NET programmer)

 

Det er lastet et hundretalls forskjellige programmer som ligger i minnet til maskinen din nå, alle av forskjellig størrelse. Disse gjør alt fra å vise deg ting på skjermen, til kompliserte matematiske algoritmer og nettverkskontroll. noen programmer kalles drivere, disse er beregnet på å gi indirekte kontroll over maskinvare til andre småprogrammer, som igjen kan brukes av større applikasjoner (f.eks. skjermkortdriver blir brukt av Direct3D som igjen blir brukt av et spill)

 

Altså programmering er selve essensen av datamaskiner, det er det som må til for at en maskin skal kunne fungere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er ikke nyttig med mindre du har tenkt til å bruke maaaaange timer på det.

Prorammering brukes til å fortelle en datamaskin hva den skal gjøre.

I bunn og grunn har en vanlig x86 prosessor ~200 forskjellige instruksjoner. For et menneske er det veldig vanskelig å skrive disse instruksjonene manuelt, derfor bruker vi programmeringssopråk som enten blir gjort om til maskinkode, eller til et midlertidig program som deretter blir oversatt (dette gjelder Python, Java og .NET programmer)

 

Det er lastet et hundretalls forskjellige programmer som ligger i minnet til maskinen din nå, alle av forskjellig størrelse. Disse gjør alt fra å vise deg ting på skjermen, til kompliserte matematiske algoritmer og nettverkskontroll. noen programmer kalles drivere, disse er beregnet på å gi indirekte kontroll over maskinvare til andre småprogrammer, som igjen kan brukes av større applikasjoner (f.eks. skjermkortdriver blir brukt av Direct3D som igjen blir brukt av et spill)

 

Altså programmering er selve essensen av datamaskiner, det er det som må til for at en maskin skal kunne fungere.

Kort versjon: Du lager appz (jada jada, ikke alt kan kalles applikasjoner, men for en nybegynner gjør ikke det noe).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har også lyst til å begynne med programering, har heller ingen peiling på programering, men Perl høres ut som en greit språk å begynne med.

 

Noen som vet åssen jeg kan lære meg dette? Eventuelt noen linker til bøker jeg burde lese?!

 

Eller noen andre forslag som jeg kan begynne med? Jeg har seriøst ikke peiling på noen ting når det gjelder programering.

Endret av Kuli93
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...