Gå til innhold

Hvilket programmerings-språk bør man begynne med?


Anbefalte innlegg

Python er et feldig greit spraak, og "I like it a lot", men jeg vill tro nybegynnere bill bare laere seg en masse daarlige vaner med aa starte i Python (som freksempel ikke aa bruke " ; ", "{"og "}" slik som alle andre sprakk gjor )

Knapt dårlig vane, syntaksdetaljer er ikke det man bør henge seg opp i når man lærer å programmere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Python er et feldig greit spraak, og "I like it a lot", men jeg vill tro nybegynnere bill bare laere seg en masse daarlige vaner med aa starte i Python (som freksempel ikke aa bruke " ; ", "{"og "}" slik som alle andre sprakk gjor )

Med "alle andre" så sikter du til C-syntaksfamilien gjør du ikke? Så som C, C++, Java, PHP, C# og til dels Perl. Det finnes veldig mange flere språk enn det.... Forøvrig helt enig med A_N_K over her; små syntaktiske regler som de du nevner, er bagateller. Det venner man seg til etter en halvtime. Skal man lære å programmere, er det senstrale å få tak i konsepter og få dem til virke sammen med det du tenker.

 

PHP er et greit språk som jeg har moret meg mye med, men ærlig talt så er det j. mess mht inkonsekvente funksjonsnavn, et tvers igjennom råttent namespace og feature overload. Språk som Python og Ruby, som preges av en klar tanke og vilje til enhet, er mye bedre som læringsspråk.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg anbefaler å begynne å lage en liten hjemmeside på start.no. Så lær deg først html, så begynner du med javascript. Så søker du litt rundt og leser litt om php, men bare sånn at du hvet hva det er(ikke mer enn det). Når du føler at du kan ganske mye javascript, tar du deg to uker pause fra programmering og henger sammen med venner og er sosial og sånn. Når to uker har gått, prøv å lær java. Vil anbefale og lære om applets først(applets er java programmer på nett).

 

NB:Java er meget vanskelig i starten. Når det er noe du ikke får til som du har brukt hele kvelden på. Ta en pause. Det er en fordel å kjenne en som kan java.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å starte med Java. Java er wordy, komplekst og har få fordeler. Du får en bratt læringskurve og faren for at du mister interessen er absolutt tilstede. Jeg anbefaler Python, Ruby og PHP.

 

Tillater meg å sitere Paul Graham:

 

When you decide what infrastructure to use for a project, you're not just

making a technical decision. You're also making a social decision, and

this may be the more important of the two. For example, if your company

wants to write some software, it might seem a prudent choice to write it

in Java. But when you choose a language, you're also choosing a community.

The programmers you'll be able to hire to work on a Java project won't be

as smart as the ones you could get to work on a project written in Python.

And the quality of your hackers probably matters more than the language

you choose. Though, frankly, the fact that good hackers prefer Python to

Java should tell you something about the relative merits of those

languages.

 

http://www.paulgraham.com/pypar.html

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å starte med Java. Java er wordy, komplekst og har få fordeler.

Umm.. Java er definitivt det beste språket i C-familien, har god ytelse, et utmerket klassebibliotek og massevis av gratis verktøy og åpen kildekode.

 

Jo, språket blir kanskje en smule wordy når du bare skal skrive "Hello world!" til skjermen, men ordene er der for en grunn og kommer til sin rett når du skal lage større programmer.

 

Selv om alle før eller senere vil få bruk for Java eller en slektning (C++/C#), f.eks. i forb. med programmeringskurs på skole el.l., kan jeg være enig i at det kanskje er lurt å starte med ett dynamisk typet språk med litt friere form. Startet selv med en basic-variant, men ønsker ingen så vondt nå i dag som vi har mye bedre språk av denne typen.

 

Du får en bratt læringskurve og faren for at du mister interessen er absolutt tilstede. Jeg anbefaler Python, Ruby og PHP.

Tjah.. Vil ikke anbefale PHP som første språk. Veldig rotete, og læringskurven blir ikke noe mindre bratt enn for Java når du tenker på miljøet PHP-kode kjøres i. Er heller ikke veldig begeistret over Python, selv om jeg ikke helt kan si akkurat hvorfor.

 

Ruby derimot. :thumbup: Tror dette kan være et greit sted å starte.

 

Tillater meg å sitere Paul Graham:

 

*snip - masse tull*

Graham har ett poeng jeg kjøper; at det kanskje er færre 'droner' uten interesse for det de driver med blant Python-programmerene, ettersom man stort sett lærer språket på eget initiativ, ikke bare består et enkelt kurs på høyskole/universitet og så er 'Java-programmerer'.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Frank, vi er nok ikke så veldig uenige. heller ikke om PHP. Jeg er enig at det er litt rotete, men: Det gir nybegynnere masse pågangsmot fordi det funker på web, kan vises frem til folk som gir feedback osv. Mange har fåt det første kicket på PHP.

 

Hvorfor liker du ikke Python? The whitespace thing? Jeg har bare kikket på Ruby. Det virker interessant. Hadde kanskje begynt med det om det ikke var for at jeg hadde valgt meg Python - som enn så lenge har den fordelen at det er 10 ganger så mange brukere og som via IronPython + .NET/Mono-bibliotekene er i ferd med å bli en killer.

Lenke til kommentar
Frank, vi er nok ikke så veldig uenige. heller ikke om PHP. Jeg er enig at det er litt rotete, men: Det gir nybegynnere masse pågangsmot fordi det funker på web, kan vises frem til folk som gir feedback osv. Mange har fåt det første kicket på PHP.

Joda, om man har gjort masse HTML så kan det sikkert være gøy å lære PHP (eller kanskje JavaScript?). Selv om PHP har sine mangler må jeg jo innrømme at det blir førstevalget mitt for ikke så alt for kompliserte web-sider. (Har ikke fått kikket på Rails enda, men det er vel uansett lettere å finne PHP enn Ruby-hosting, så..)

 

Hvorfor liker du ikke Python?  The whitespace thing? Jeg har bare kikket på Ruby. Det virker interessant. Hadde kanskje begynt med det om det ikke var for at jeg hadde valgt meg Python - som enn så lenge har den fordelen at det er 10 ganger så mange brukere og som via IronPython + .NET/Mono-bibliotekene er i ferd med å bli en killer.

Nå begynner det å bli en stund siden jeg var borti Python, så husker ikke konkret hva som irritererte meg mest. Whitespace-greia er absolutt ikke noe pluss for språket, men går vel greit å overse når du først har kommet inn i 'Python-modus'.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Første gang jeg kom over Python tenkte jeg akkurat det samme: Jeg syntes det var tåpelig at innrykk bestemte hva som tilhørte samme blokk. Jeg byttet raskt mening, og nå synes jeg det er positivt. Å kreve innrykk påtvinger gode vaner hos brukerne av språket. Det gjør at Python alltid har en viss grad av lesbarhet, uansett hvem som har skrevet koden. Og viktigst av alt: Det venner nye brukere til å bruke innrykk, slik at de tar det med seg til senere språk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...

C++ er vel ikke lenger så fremtidsrettet, det ligger i en familie med språk som begynner å bli veldig lite brukt, nemlig de få språk som faktisk lager native code.

Personlig er jeg en stor fan av C++, liker det veldig godt, men alle andre ser ut til å like bedre språk som ikke krever noe særlig av programmereren, som Java, og C#, og for å konkurere med dette, har de laget STL som standard bibliotek, som for meg er helt på jordet, templates er vel og bra det, men det får da være grenser?

 

Og det er en del av det som gjør C++ uegnet for de som aldri har programmert før, det finnes 100 forskjellige måter å gjøre samme ting på, for å lage en tekststreng, kan du bruke char*, string og CString, alle tre fungerer forskjellig, dette gir masse frihet, det er bare vanskelig for en nybegynner å vite hvor en skal begynne, C++ er uendelig stort.

Lenke til kommentar

Lære språk for første gang? .. Dette er tatt opp noen ganger tror jeg, men Python er godt ... definitivt. Både for nybegynner og avansert bruk.

 

PHP og JavaScript synes jeg blir for spesifikt; altså disse er spesialtilpasset Web. Python er mer generellt og kan brukes flere steder.

 

Ikke hør på de som mener C++ er et godt språk (å begynne med), eller er det som "gir mest frihet". Det er bare tull. Det at "andre språk ikke krever noe av programmerereren" er også bare tull - og viser bare hvor omvent folk som har surret med dårlige språk tenker. Eller mest sansynlig hvor naive de er.

 

Hele poenget med språk er å kunne uttrykke seg enkelt, som resultat av det at man kan fjerne (eller abstrahere vekk) irelevante detaljer. Det var derfor programmeringsspråk ble funnet opp i utgangspunktet. Synd ikke mennesker skjønner dette ennå; det de skjønnte for lengesiden - men manglet maskinvare til å kunne bruke i større skala, den gangen.

 

Søk på "Erik Naggum C++" på Google Groups, han har absolutt 100% rett .......... Jeg er en gammel C++'er selv. "Ouch - aha!, .. sukk, stemmer" var mye av det som dukket opp i tankene når jeg leste et par av de bedre postene hans. Jeg kjennte til og med igjen den bittre, håve og overlegne C++-personligheten min fra gammle-dager; "fordi det bare er sånn!".

 

...'nuff said...

 

Forøvrig er det lurt å holde seg unna språk som er nært "bundet til" firmaer som Microsoft. Dette gjelder da C#, men også igjen C++.

 

Vil du ha fleksibilitet og morro på høyt nivå anbefaler jeg språket Common Lisp på det sterkeste. Jeg er villig til å demonstrere hvor enkelt det er å bruke om det skulle være interesse, da det har rykte på seg for å være et vanskelig språk. (edit: common lisp kompileres til native kode foresten ...)

 

..men som sagt; med Python kan du ikke gjøre et dårlig valg..

 

my 2€

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar
Vil du ha fleksibilitet og morro på høyt nivå anbefaler jeg språket Common Lisp på det sterkeste. Jeg er villig til å demonstrere hvor enkelt det er å bruke om det skulle være interesse, da det har rykte på seg for å være et vanskelig språk.

 

Ja takk.

 

--Axel.

Lenke til kommentar
Vil du ha fleksibilitet og morro på høyt nivå anbefaler jeg språket Common Lisp på det sterkeste. Jeg er villig til å demonstrere hvor enkelt det er å bruke om det skulle være interesse, da det har rykte på seg for å være et vanskelig språk.

 

Ja takk.

 

--Axel.

5076835[/snapback]

 

ikke i denne tråden; ta kontakt over mail, irc eller msn

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kan anbefale Microsoft Visual C# 2005 Express. Det er et topp moderne språk og utviklingsverktøy, og er gratis (i alle fall til høsten 2006).

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/default.aspx

 

Mye i C# er nært beslektet med Java. Det er gode tutorials, og lett å komme i gang.

 

Les også et lite interview med mannen bak C#: http://www.ondotnet.com/pub/a/dotnet/2005/...erg-part-2.html

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha basert mitt valg om hvilket programmeringsspråk jeg ville lært meg på at utviklingsverktøyet er gratis minst en liten stund til. ;) Dessuten (fra intervjuet du linker til):

Osborn: What's special about C# in that regard? Can you characterize it?

 

Hejlsberg: Well, I think the component-oriented stuff that we talked about is tremendously important. We try to make sure that there are not multiple ways of doing things.

 

Jeg liker det å kunne gjøre ting på forskjellige måter. Om det finnes kun én måte å gjøre det på, betyr vel det at språket er utrolig lite fleksibelt?

Lenke til kommentar
Jeg liker det å kunne gjøre ting på forskjellige måter. Om det finnes kun én måte å gjøre det på, betyr vel det at språket er utrolig lite fleksibelt?

5369228[/snapback]

 

Jo, men er noe fra Microsoft fleksibelt?

5369321[/snapback]

 

Er vel også et godt argument for å styre unna C#... ;)

Lenke til kommentar

Phyton seiler opp som en sterk kandidat blant flere her. Er det mulig å få til noe GUI greier i phyton i løpet av relativt kort tid eller bør man ha programmert i "et år" før man herjer med det?

 

Hvordan kjører phyton på Windozeplattform? Treeeegt??

 

Hvis man skal gå for C++ på MS plattform bør man da velge Visual C++ eller er det andre bra alternativer? Borland var store på midten av 90 tallet da jeg sist da jeg herjet med C++ men jeg vet nå ikke om de er i live lenger. Fortsatt noe å satse på?

 

Visual Basic ga jo før i tiden en veldig enkel måteå dra opp bilder og video i windows, men det er vel ikke noe å satse på for store tunge programmer. Selv skal jeglage noe enkle greier å vurdere faktisk å kikke på dette hvis ingen klarer å overbevise meg om at PYTHON er valget :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...