Gå til innhold

Norske elbiler bidrar til CO2-kutt globalt


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Lars Rudsrud skrev (8 timer siden):

I følge NVE er hovedandelen av opprinnelsesgarantiene som utstedes for norsk kraftproduksjon solgt til utlandet. Kraft som benyttes i Norge uten opprinnelsesgaranti må derfor varedeklareres med 520 g CO2/Kwh.

Når jeg kjører tur retur hytta med min bensinbil så er det faktiske utslippet 1,16 kg Co2 per mil vinterstid.

Har kjørt disesel med faktisk utslipp på 1,04 kg Co2 per mil. Her snakker vi om gamle biler.

På en Tesla snakker man om 2,2Kwh sommerstid som tilsvarer 1,14 Kwh per mil.

I tillegg så er Co2 utslippet ved produksjon av el bilen dobbelt så høyt som for bensin bilen. Kan noen forklare meg hvorfor elbilen er så ren, jeg skjønner det ikke.

 

Opprinnelsesgarantier er bare laget for å forvirre folk..

Litt satt på spissen men det de har gjort er å skille ut retten til å skryte av hvor lite strømmen din forurenser som eget produkt. Det produktet er 100% frakoblet fra hva som er fysisk mulig å få til. Jeg kan kjøpe opprinnelsesgarantier fra island om jeg vil, selv om det ikke går kraftkabler dit som kan frakte strømmen fysisk. 

Strømmen du har i stikkontakten medfører CO2-utslipp på 18,9 g/kWh (2018). Opprinnelsesgarantisystemet gjør at du må betale ekstra for å få lov til å bruke dette tallet til å skryte av eget lave CO2-utslipp. Den såkalte varedeklarasjonen er bare et uttrykk for i hvilken grad nordmenn *ikke* er interessert i å betale ekstra for å skryte av noe vi har allerede.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ibj skrev (12 timer siden):

Det refereres til klimakur 2030 og at elbilfordelene har så lav kostnad. Det var sikkert riktig, men de siste par årene er det solgt over 800 000 elbiler pr. år i Kina, så det er nok ikke Norge som bidrar til storskalafordelene lenger.

Nå er det vel ikke Nissan, Tesla, VW, Audi, Jaguar, Renault osv. som selger 800 000 elbiler i Kina, det er mest kinesiske elbiler.

Norge har vært med å hjelpe japanske, amerikanske og europeiske bilfabrikanter med å få solgt elbilene de produserer. Dermed slipper de å bli tatt på senga når kineserne kommer hit for å selge kinesiske elbiler.

Mange mener mye om Tesla, men de har vært med å løfte standarden på elbiler, slik at elbiler i dag ikke er mindreverdige biler. Fortsatt har fossilbiler en fordel med lavere produksjonskostnader, men når batteriene blir billigere så vil elbiler bli dominerende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Lars Rudsrud said:

I følge NVE er hovedandelen av opprinnelsesgarantiene som utstedes for norsk kraftproduksjon solgt til utlandet. Kraft som benyttes i Norge uten opprinnelsesgaranti må derfor varedeklareres med 520 g CO2/Kwh.

Jadå, men du veit godt at avlatsbreva er fullstendig frikopla frå den fysiske kraftmarknaden.  Straumen bilen min brukar vert ikkje reinare eller skitnare om eg kjøper avlatsbrev frå Island som seier at krafta er fornybar.  I realiteten er CO2-utsleppa frå kraft levert i Noreg veldig mykje lågare enn dette.

12 hours ago, Lars Rudsrud said:

Når jeg kjører tur retur hytta med min bensinbil så er det faktiske utslippet 1,16 kg Co2 per mil vinterstid.

Frå bilen, men du må leggje til minst 20% for produksjon og transport av bensinen.  Det same for diesel.

12 hours ago, Lars Rudsrud said:

Har kjørt disesel med faktisk utslipp på 1,04 kg Co2 per mil. Her snakker vi om gamle biler.

På en Tesla snakker man om 2,2Kwh sommerstid som tilsvarer 1,14 Kwh per mil.

I tillegg så er Co2 utslippet ved produksjon av el bilen dobbelt så høyt som for bensin bilen. Kan noen forklare meg hvorfor elbilen er så ren, jeg skjønner det ikke.

Les og lær:

https://www.electrive.com/2020/04/20/te-finds-bev-environmental-footprint-significantly-lower-than-ices/

Endret av Sturle S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 timer siden):

Poenget er altså at fordi Norge har bidratt på et tidlig tidspunkt med å senke prisene så har for eksempel kina nådd 800000 solgte biler per år fem år tidligere enn de ellers ville gjort. Dette varierer sikkert fra land til land, mulig de går mer i detalj på dette i rapporten(som jeg ikke har lest).

Bare for å underbygge videre Kahuna. Selv med 800.000 elbiler i Kina, er elbiler eksotiske i Kina (de utgjør ca 5% av bilsalget). Norge har vært og er fortsatt det eneste massemarkedet (mer enn ca 20% av omsetningen) i verden for elbiler og svært viktig når bilfabrikkene skal forstå markedets forventninger og muligheter og dermed svært viktig for produktutvikling og langsiktig planlegging av produksjonen (dette i tillegg til DNV GL's påpekninger). Norge har frivillig påtatt seg å være verdens testlaboratorium for utbredelse av elbiler og kostnaden har vært minimal (staten har utlignet merkostnaden med elbil i forhold til fossilbil, ca 100.000 kr per bil) og den enkelte elbilkjøper har spart noen titusener i innkjøpspris og mer enn 200.000 i drivstoffutgifter i bilens levetid (ca 18 år) og halverte driftsomkostninger.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enig med det du sier om opprinnelses garantien. Hvordan kommer du frem til tallet i stikkontakten? Vi er koblet opp mot Europa, og både eksportere og importere strøm. Forenklet kan vi vel si at når vi bruker en Kwh time i Norge så har vi enten en mindre og selge, eller en mer og kjøpe. Så europeisk miks som ligger rundt 250 g/Kwh (2018) blir vel riktigere å bruke?

Lenke til kommentar
Lars Rudsrud skrev (11 timer siden):

Enig med det du sier om opprinnelses garantien. Hvordan kommer du frem til tallet i stikkontakten? Vi er koblet opp mot Europa, og både eksportere og importere strøm. Forenklet kan vi vel si at når vi bruker en Kwh time i Norge så har vi enten en mindre og selge, eller en mer og kjøpe. Så europeisk miks som ligger rundt 250 g/Kwh (2018) blir vel riktigere å bruke?

18,9g CO2/kWh er snittet for strøm *produsert* i Norge i 2018. Det er et fint tall, et tall både statsminister og miljøvernminister kan skryte av. 

Om du som *forbruker* har tenkt å bruke dette tallet for å skryte av må du pent betale for det i form av opprinnelsesgarantier. Retten til å skryte av rein strøm er ikke lenger gratis. Nordmenn ser ikke helt poenget med akkurat dette og derfor er ikke opprinnelsesgarantier så voldsomt populære her hos oss.

Om du har lyst til å komplisere det enda litt til så kan vi også ta med at hva du til en hver tid har i stikkontakten din er avhengig av din lokale nettverkstopografi, om det er et overskudd på strøm i et område, hvilken retning strømmen flyter mellom områder.  Ganske interessant men også litt overveldende. Om du er interessert finnes det nettsteder som i sanntid forteller hvordan strømmen er produsert og hvor den fraktes. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Statnett har hatt en side for dette en god stund, bla litt ned på førstesiden så finner dere Kraftsituasjonen, Nordisk kraftbalanse og Nordisk kraftflyt. :)

https://www.statnett.no/

 

Denne her er global, sort of. Ikke alle land og territorier har dette tilgjengelig live tydeligvis.

https://www.electricitymap.org/map

Akkurat nå er Chhattisgahr(indisk delstat?) , som vanlig, versting med 820g/kWh, Prince Edward Island (Canada) er best med bare 11g. Norge er ikke så langt bak med 24g i sør og 56g i nord.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

image.thumb.png.55d21a7563ceaaa2cdc8fe836ebe2101.png

 

Siden vi er koblet til Europa så eksporterer vi i hovedsak all den strømmen vi ikke bruker i Norge, Så hadde vi ikke brukt noe i Norge så kunne Europa stengt ned noen kraftverk, og da ville de som produserer den dyreste strømmen bli stengt først. Så det er nok desverre nærmere sannheten enn propaganda.

Endret av w123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
w123 skrev (27 minutter siden):

 

Siden vi er koblet til Europa så eksporterer vi i hovedsak all den strømmen vi ikke bruker i Norge, Så hadde vi ikke brukt noe i Norge så kunne Europa stengt ned noen kraftverk, og da ville de som produserer den dyreste strømmen bli stengt først. Så det er nok desverre nærmere sannheten enn propaganda.

Siden vi ikke er koblet til Europa, men kun til nabolandene våre Sverige, Danmark, Nederland, Finland og Russland så kan vi ikke levere strøm til resten av Europa. Uten superledende strømkabler så er det kraftige begrensinger hvor langt man kan frakte elektrisk kraft, og hvor mye.

Nord-Tyskland kan ha nesten gratis overskuddskraft fra vindmøller, mens Sør-Tyskland må kjøre kullkraftverk fordi det ikke er nok overføringskapasitet internt i Tyskland. Selv i Norge har vi tidvis ikke hatt nok overføringskapasitet, og måtte bygge et midlertidig gasskraftverk selv om andre deler av landet hadde overskudd av vannkraft.

Lenke til kommentar
Frobe skrev (6 timer siden):

Siden vi ikke er koblet til Europa, men kun til nabolandene våre Sverige, Danmark, Nederland, Finland og Russland så kan vi ikke levere strøm til resten av Europa. Uten superledende strømkabler så er det kraftige begrensinger hvor langt man kan frakte elektrisk kraft, og hvor mye.

Nord-Tyskland kan ha nesten gratis overskuddskraft fra vindmøller, mens Sør-Tyskland må kjøre kullkraftverk fordi det ikke er nok overføringskapasitet internt i Tyskland. Selv i Norge har vi tidvis ikke hatt nok overføringskapasitet, og måtte bygge et midlertidig gasskraftverk selv om andre deler av landet hadde overskudd av vannkraft.

I dag har Nederland importert strøm i fra Norge, Tyskland og Belgia. Uten norsk strøm måtte de ha skaffet mer strøm på annen måte. Rundt årskiftet vil Norge også kunne levere strøm direkte til Tyskland. I tillegg har vi de andre landene du nevner, så forbruket i Norge påvirker Europeisk strømproduksjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...