Gå til innhold

Endelig er det slutt på støymarerittet på denne europaveien [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig i at det er irriterende å kjøre på denne strekningen, men har vedlikeholdet vært høyere eller lavere, sammenlignet med tilsvarende vei med asfalt?

Dårlig friksjon, sier artikkelen, som skulle tilsi flere ulykker relatert til friksjonsproblemer, men hva sier statistikken?

Jeg irriterer meg over dype hjulspor på veiene våre, og det går ikke lang tid etter asfaltering før problemet dukker opp igjen.

Dette er en sterkt trafikkert vei, som har ligget i over 30 år.

Problemet med dunking kan egentlig løses ved at betongelementene griper inn i hverandre, og skjøtene får en mer langsgående profil.

Men selvsagt, er asfalt best, skal jeg heller betale en litt høyere veiavgift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aanundo skrev (20 minutter siden):

Problemet med dunking kan egentlig løses ved at betongelementene griper inn i hverandre, og skjøtene får en mer langsgående profil.

Jeg tenkte på akkurat det samme. F.eks form som "ruter" i kortstokken.

Angående friksjonsproblemet så er det vel bare å asfaltere betongen? Dvs. hensikten med betong er ikke overflateslitasje, men å danne et stabilt og plant underlag som tåler mye vekt og ikke får telehiv. Og skulle man slite asfalten tynn så kommer betongen fram i sporene i stedet for grus som fort graves ut til digre og farlige huller. Det må vel være en fordel?

Ellers så benyttes fortsatt betong som underlag på mange bruer rundt i landet. Stikkrenner i grisgrendte strøk (= gammel og dårlig veioppbygging) kan sikkert også ha god nytte av et betongelement akkurat der stikkrenna går. Heller det enn livsfarlig telehiv "spretthopp".

 

Lenke til kommentar

"Angående friksjonsproblemet så er det vel bare å asfaltere betongen? "

Dette er Norge.

Vi gjør ikke slike ting effektivt.

Er jo mye mer kostnadseffektivt å bruke flere år med sysselsetting på å dra opp disse betongblokkene, knuse dem og kaste det som avfall enn å legge asfalt på toppen.

Ved å fjerne betongen så får vi jo mange gode år med å legge nytt elendig underlag først, deretter asfaltere toppen og til slutt mange, mange år med fine vedlikeholdsoppdrag hvor asfalten skal slipes av og legges på ny etterhvert som hjulsporene er så dype at bilen praktisk sett kjører som om den har både nivå 5 autopilot og filholder samtidig.

Når det gjelder veibygging her til lands så tror jeg ikke det er mulig å overdrive når det kommer til ineffektivitet, sløsing av kroner og uungåelige budsjett overskridelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker når det kom og husker omtalen i media. Det var håp om å redusere vedlikeholdskostnader og asfalt forbruk ++. Var vel noen tanker om at det skulle være mer slitesterkt og derrav unngå spor i dekket også. Nå bor jeg ikke i området og de få gangene jeg har kjørt der så har jeg vel ikke tenkt så meget på det annet enn at veiene der er som veiene ellers i landet klare for oppgradering. Det har en utaknemmlig jobb, asfalt cowboyene våre

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det står jo svart på hvitt at betongen har sprukket opp. Høres ikke ut som et stabilt underlag for asfalten.

Men når det er sagt, den betongen har jo da holdt i ca 30 år, kan ikke si at det har ikke vært vellykket mht vedlikeholdskostnadene. Men har selv kjørt den strekningen og synes det var ubehagelig på vått føre, følte bilen var mye mindre stabil enn på asfalten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er vel saken omtrent utdebattert, men noterer meg et par punkter som bør tas til etterretning. Jeg har kjørt mange mil på betongvei om enn ikke E6. Dagens produksjon av betongvei gjøres ved helkontinuerlig støping. Her er det selvsagt utfordringer med tanke på ekspansjon etc, men det viser at det fungerer. Jf. jernbanen hvor skinnegangen er nå gjøres kontinuerlig.

Dernest er det å asfaltere på toppen av gamle betongelementer helt bortkastet. Støping i seksjoner ble laget for å ta opp ekspansjon. Med asfalt på topp går det svært kort tid før skjøtene bryter gjennom asfalten, typisk innen et år, og da er veien i prinsippet ikke kjørbar.

Se litt på hva andre land gjør og lær. Betong er svært godt egnet til veidekke om det gjøres riktig. Jeg er ikke vei ingeniør, men har notert meg endel over mange års kjøring på blant annet betongveier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...