Subara Skrevet 13. april 2020 Forfatter Skrevet 13. april 2020 På en måte er det bedre det jeg gjør nå, å lade batteriet, enn hvis jeg hadde hatt en hjelpestarter?
aklla Skrevet 13. april 2020 Skrevet 13. april 2020 En starthjelp hjelper bare med å starte, ikke lade. Man må lade batteriet i tillegg på en eller annen måte uansett. Så ja, det er bedre. Men vet du hvorfor den var tom for strøm?
Subara Skrevet 13. april 2020 Forfatter Skrevet 13. april 2020 Tror det er strøm i bilen (har ikke el-bil) for det lyser rødt på startknappen og antagelig et rødt lys fra alarmen.
Mannen med ljåen Skrevet 13. april 2020 Skrevet 13. april 2020 Det som er interessant å vite er hvorfor dette skjedde. Har du glemt kupélys eller annet lys påslått? Er batteriet bare gammelt og dårlig? Kan det være et relé som leder strøm når det ikke burde? Min bil hadde den feilen, så radiatorvifta aldri stoppet.
aklla Skrevet 13. april 2020 Skrevet 13. april 2020 Subara skrev (1 minutt siden): Tror det er strøm i bilen (har ikke el-bil) for det lyser rødt på startknappen og antagelig et rødt lys fra alarmen. Om det er strøm på batteriet så har det lite for seg å lade. Hva skjer når du prøver å starte?
Omnithunder Skrevet 13. april 2020 Skrevet 13. april 2020 Batteriet var utladet. At det lyser i et par små lyspærer/dioder er ikke nok til å konkludere med at det har lite for seg å lade. Når batteriet tok imot lading med nesten 10a for en time siden tilsier det nesten tomt batteri.
Subara Skrevet 13. april 2020 Forfatter Skrevet 13. april 2020 Tror problemet har oppstått fordi jeg har kjørt bilen for lite. For tiden en dag i uken til butikken for å handle. Ellers var jeg over med en fuktig klut innvending i dag mot koronabakteriene. Men det kan ikke ha tatt knekken på bilen. Har merket at den har vært litt treg å starte de siste gangene. Nå er måleren på ca. 6,75. Hvis jeg starter og bilen ikke vil starte, blir den samtidig utladet så jeg må gå i gang å lade på nytt? 1
aklla Skrevet 13. april 2020 Skrevet 13. april 2020 Omnithunder skrev (3 minutter siden): Batteriet var utladet. At det lyser i et par små lyspærer/dioder er ikke nok til å konkludere med at det har lite for seg å lade. Når batteriet tok imot lading med nesten 10a for en time siden tilsier det nesten tomt batteri. Klarte å overse det innlegget, så bare at TS skrev at det var strøm på batterier
Omnithunder Skrevet 13. april 2020 Skrevet 13. april 2020 Subara skrev (2 minutter siden): Nå er måleren på ca. 6,75. Hvis jeg starter og bilen ikke vil starte, blir den samtidig utladet så jeg må gå i gang å lade på nytt? Du må gjerne prøve å starte bilen, men hvis den ikke starter med en gang er det bare å fortsette ladingen.
Subara Skrevet 13. april 2020 Forfatter Skrevet 13. april 2020 Jeg startet bilen på første forsøk da måleren stod på 4.75. Bilen gikk som en drøm. Fylte bensin på veien hjem som ingenting skulle ha hendt?. (Skulle egentlig ikke slå av motoren før bilen stod trygt i garasjen igjen). Tusen takk for alle rådene på en dag hvor alt er stengt! Flott at jeg slapp å ringe Falken! Utrolig god hjelp i dette forumet??? Spoiler
Subara Skrevet 13. april 2020 Forfatter Skrevet 13. april 2020 Ok, gjør det i morgen. Eller kanskje i natt hvis det tar 10 timer.
Complexity Skrevet 13. april 2020 Skrevet 13. april 2020 Just now, Subara said: Ok, gjør det i morgen. Eller kanskje i natt hvis det tar 10 timer. Og hver 2-3 måned fremover i tid. Viktig og vedlikeholdslade slike batterier. Spesielt på moderne biler som ikke lader batteriet hele tiden under kjøring for å spare drivstoff.
Subara Skrevet 13. april 2020 Forfatter Skrevet 13. april 2020 (endret) Er vedlikeholdslading noe de fleste må gjøre selv om de kjører mye? Egentlig ikke relevant å spørre om siden jeg kjører lite. Er min gamle batterilader å anbefale? Endret 13. april 2020 av Subara
Complexity Skrevet 13. april 2020 Skrevet 13. april 2020 17 minutes ago, Subara said: Må man kjøre lengre strekninger for å klare å lade batteriet i en moderne bil? (I forhold til de gamle bilene) Kommer helt ann på bilen. Men generelt er det dårlig for batteriet med mye småkjøring. Startmotoren krever mye energi, og det kan ta litt tid før dynamoen får fylt tilbake all den energien. Dieselmotorer krever mere strøm for å startes grunnet gløding og høyere kompresjon enn bensinmotorer. På vintern med varmetråder og varmeseter påslått tar det enda lengere tid for bilen å fylle batteriet. Bare å ordne seg en fin rutine på å lade det av og til så går det nok greit.
Subara Skrevet 14. april 2020 Forfatter Skrevet 14. april 2020 Jeg har prøvd å fullade batteriet i dag. I går kveld kjørte jeg 13 mil. Måleren stod på ca. 4.25 da jeg satte på laderen i formiddag. Etter flere timer står den fortsatt på 4. Oj, sjekket nå igjen og det virker som den har ladet en millimeter til! Kanskje det er håp, så jeg ikke trenger å bytte batteriet. Men hvorfor lader batteriet mye saktere enn i går?
Subara Skrevet 14. april 2020 Forfatter Skrevet 14. april 2020 Tok av klypene og satte dem på nytt. Utrolig sakte...
sedsberg Skrevet 14. april 2020 Skrevet 14. april 2020 Helt normalt. Er ca. de siste 10% som tar veldig lang tid.
Subara Skrevet 14. april 2020 Forfatter Skrevet 14. april 2020 Høres bra ut! Vil eventuelt 4 på måleren være godt nok til å kjøre ned til nærbutikken for å handle og få bilen igang igjen etterpå? Den kjørte jo lett videre etter å ha fylt bensin i går.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå