Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen starter ikke


Subara

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke startet bilen. Det røde symbolet ladelampe for batteri vises. Siden verkstedet har stengt i dag, så jeg kan ikke spørre dem. Jeg ser på videoer på youtube om hvordan jeg lader batteriet for å løse problemet.

I introduksjonsboken til min Subaru XV vises bare hvordan man går fram når man bruker startkabler ved hjelp av en annen bil, mens jeg skal bruke starthjelper. Det står, pass på at hjelpebatteriet er 12V, noe det er og at minuspolen på dette batteriet er koblet til gods. Betyr gods metall? og hvor er det lurt å feste den?

Når man starter ved hjelp av annen bil skal sort klype festes til endebolten på fjærtårnet (se bilde), noe jeg antar jeg ikke skal gjøre.

Er det riktig måte?

1) Rød klype fra laderen til plusspol. 2) Sort klype festes til gods. 3) Sette støpslet til laderen i stikk- kontakten.

 

IMG_0778.thumb.jpeg.8e0938c0b4cd7cf76c2f76dfd2218e10.jpeg

IMG_0779.jpeg

7FAB664D-E0EA-4079-B3CD-4CF4141013BF_1_105_c.jpeg

IMG_0776.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du har der er en batterilader. Ikke en hjelpestarter. Men skal du lade kobler du pluss-klemma til pluss på batteriet. Så kobler du minusklemma til noe av rent metall et sted på bilen eller motoren. Du kan også koble minusklemma rett på minus på batteriet så lenge du er sikker på at du får god kontakt. Så til slutt kobler du laderen til stikkontakt.

Når du kobler fra laderen så drar du først ut fra stikkontakten og så kobler du fra batteriet.

Batterilampa skal lyse når tenninga er på men motoren av., Dette er ikke en feil men viser bare at lampa fungerer. Den skal ikke slukke før du har startet motoren. For å sjekke batteriet må du ha et multimeter eller en batteritester.

Lenke til kommentar

Kan jeg bruke batteriladeren til å starte bilen? Det er kjøretøysymboler på den. Hvis ikke er det bare å avslutte prosjektet.

Er det feil å koble minusklemma til festebolten på fjærtårnet? Et godt alternativ, siden jeg har klart å finne ut hvor denne er.

Så jeg har faktisk en minuspol til høyre på batteriet. Trodde det ikke var det i moderne biler.

Endret av Subara
manglet et ord
Lenke til kommentar

Du er faktisk så heldig å ha strømmåler på den laderen. Hvis du setter på laderen og nåla knapt beveger seg så er batteriet allerede fullt. Da vil det ikke hjelpe å lade.

Hvis nåla spretter opp et godt stykke så vet du at batteriet tar imot lading. Du kan da la det stå til nåla er nede på rundt 1A.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Subara said:

Jeg satte den på high. Nålen stod først på 10. Nå står den mellom 8 og 10.  Kanskje dette løser seg!

Bare å la den stå å lade en stund da.

Om den fortsatt ikke starter etterpå så prøv å ta av minuspolen på batteriet og la den være av i noen minutter før du setter den tilbake.

Av å til kan startspærra på biler tulle litt og det bruker å løse seg med en reset. 

Lenke til kommentar

Litt dumt å legge ut på kjøretur med nesten tomt batteri, uten at en vet hva årsaken til at batteriet var utladet er. Dersom dynamo/laderegulator ikke er i stand til å lade batteriet ender det fort opp med stans langs landeveien. Siden TS ikke virker spesielt kyndig vil jeg anbefale å lade ihvertfall et par timer, selv for en relativt kort tur.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

En time høres bra ut, hvis den er snill å starte.

Er det ikke slik at bilen lader nå man kjører. Jeg skal kjøre 65 km x 2 etterpå. Hvis jeg ikke slår av motoren ved ankomst, så kjører den tilbake igjen til utganspunktet.

Og så lader jeg resten i morgen.

Hvis bilen lader godt, så vil dette gå bra. Dersom det er feil ved bilens dynamo/laderegulator, så vil ikke batteriet lades.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...