Gå til innhold

Friskmeldte i Norge


Anbefalte innlegg

Kun 13 friskmeldte medles det for coronatallene i Norge:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Men nå raporterer alle andre land enn Norge antall friskmeldte, til og med Danmark har begynt med det etter å ha holdt tilbake en stund. Land i den tredje verden raporter hvem som er friskmeldte, men ikke i Norge hvor det står at vi har 4840 AKTIVE tilfeller av coronasyke. Det må dermed på papiret bety at i Norge er cornaviruset en kronisk sykdom som man lever med livet ut og at så fort man er smittet er det hugget i stein - offisielt. Når alle andre land friskmedler kan vi fort se den situasjonen at om 3-4 måneder raporteres det at Spania bare har 200 aktive tilfeller mens Norge har 10 000 og topper verdensstatistikken som landet med flest coronasyke! Det blir konsekvensen. Dessuten vil det gi inntrykk av at tallene fortsetter å være skyhøye i Norge selv om media ikke lenger rapporterer om innleggelser og dødsfall og Norge fortsetter "lockdown" selv om viruset da praktisk talt har forsvunnet. Hvorfor? Hvorfor inni svarteste natta er det så inni helsikkes vanskelig for i-landet Norge å raportere inn friskmeldte? Hvorfor gir de bare standardsvadasvaret "vi ser på det" på pressekonferansen? Man kan jo bli ko nspiratorisk å tro at det er for å skremme befolkningen man unnlater det. Det skal enkle grep til. Krev meldeplikt av de smittede med tilbakevirkende kraft for friskmeldingen. Det kan enkelt gjøres på et skjkema på nettet som de sender. Dessuten; friskmeldte vil være IMUNE og ikke utgjøre noen smitterisiko og kan settes til nødvendige oppgaver som krever kontakt med mennesker og bidra sterkt til gjenåpningen av samfunnet.

Jeg forstår ikke dette. Jeg begriper det ikke. Hva er det norske helsemyndigheter ikke klarer som andre land gjør når det gjelder å raportere inn friskmeldte. Hva tror dere her? Hvor mange er det? 1500? 2000? Jeg hører bekymringer om mørketall angående smittede, vel vi har garantert massive mørketall når det gjelder friskmeldte.

Uansett bør worldometer oppgi "unknown" når det gjelder "active cases" for Norge og legge til et punkt om at Norge ikke raporterer inn friskmeldte slik at det blir umulig å oppgi "active cases". 4840 "active cases" stemmer rett og slett ikke. Det blir feil innformasjon.

Til helsemyndighetene vil jeg bare si at jeg lover å innstallere oppsporingsappen når de OFFTENTLIGJØR tallet over froiskmeldte slik at vi vet hvor mange per i dag som faktisk har corona og slutte å late som om det er en kronisk sykdom.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (2 timer siden):

Land i den tredje verden raporter hvem som er friskmeldte, men ikke i Norge hvor det står at vi har 4840 AKTIVE tilfeller av coronasyke.

er det ikke typisk ugga-bugga regimer som liker å friskmelde, da kan man liksom se hvor strålende de håndterer corona? skulle ikke forundre meg om noen har fler friskmeldte enn antallet som har vært sjuke. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

er det ikke typisk ugga-bugga regimer som liker å friskmelde, da kan man liksom se hvor strålende de håndterer corona? skulle ikke forundre meg om noen har fler friskmeldte enn antallet som har vært sjuke. :p

Så langt er det vel stre ngt talt bare Kina som har flere friskmeldte enn aktivt syke? Men det er livsviktig, mener jeg å få registrert hvem som er friske. Jeg mener, er du blitt frisk fra coronaviruset er du nå imun og kan gjøre det som de andre i samfunnet ikke får lov til. Da kan man besøke sine eldre og syke familiemedlemmer uten å være noen smittefare. Derfom en frisør har fått corona og blitt frisk bør frisøren få lov til å gjenåpne frisørsalongen da han ikke lenger vil være noen smittetrussel mot sine kunder fordi han er imun og de kan ikke smitte ham. En vinn-vinn-situasjon. Men neida; slik våger ikke den norske regjeringen å tenke. Her er det dommedag og elendighet og steng hele j*vla samfunnet ned! Helt til det er null smittede. Men problemet er jo at det blir aldri null smittede i Norge. Er man smittet i Norge er man det til evig tid fordi coronaviruset er en visst en kronisk sykdom i Norge det. Og slik kan de forsvare å stenge ned samfunnet for alltid og drive oss i ruin. De friskmeldte kan utgjøre spydspissen i gjenåpningen av Norge siden de har den perfekte gaven - imuniteten.

Siden corona er noe man aldri blir frisk av i Norge; i motsetning til i andre land, er vel de coronasyke å regne som de nye spedalske så da får man opprette coronakolonier slik man hadde leprakolonier i gamle dager. "De coronassykes dal". Eller noe slikt.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Å friskmelde personer betyr vel at de re-testes. Da er det vel bedre at testene som gjøres utføres på antatt syke personer, enn de som tidligere har fått påvist, men det har gått si 14 dager og ikke merket noe. Mulig teste noen av den for å versifisere at smitten blir borte, og da ha det som ett utgangs punkt skjer med de andre også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (Akkurat nå):

Å friskmelde personer betyr vel at de re-testes. Da er det vel bedre at testene som gjøres utføres på antatt syke personer, enn de som tidligere har fått påvist, men det har gått si 14 dager og ikke merket noe. Mulig teste noen av den for å versifisere at smitten blir borte, og da ha det som ett utgangs punkt skjer med de andre også.

Og det må gjøres! Vi har råd til det! Men vi har ikke råd til å stenge ned samfunnet vårt for alltid og å øse ut oljepenger over bedrifter som nektes drift. Som sagt bør de friskmeldte med imunitet settes ut i samfunnet med en gang for viktige oppgaver og utgjøre spydspissen i det gjenåpnede samfunnet. Kanskje bør de også utstyres med et slags "sertfikat" på at de er friskmeldt, noe som vil gi en tilnærmet VIP-status i denne perioden vi er inne i.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Morromann said:

Og det må gjøres! Vi har råd til det! Men vi har ikke råd til å stenge ned samfunnet vårt for alltid og å øse ut oljepenger over bedrifter som nektes drift. Som sagt bør de friskmeldte med imunitet settes ut i samfunnet med en gang for viktige oppgaver og utgjøre spydspissen i det gjenåpnede samfunnet. Kanskje bør de også utstyres med et slags "sertfikat" på at de er friskmeldt, noe som vil gi en tilnærmet VIP-status i denne perioden vi er inne i.

Dette må gjøres på en delikat måte. Slik at det ikke blir en "gevinst" å få Corona. Fordi man vil få det overstått. Men er i grunn enig med deg 

Lenke til kommentar

Grunnen til at vi ikkje har slik statistikk blir forklart med at vi verken har oversikt eller kapasitet til å lage slik oversikt. 

Kvart enkelt sjukehus har oversikt over talet på pasientar som er utskrevne, men det treng ikkje nødvendigvis å bety at dei er friske. Ein frisk pasient vil vanlegvis være ein pasient som no testar negativt, slik testing er nedprioritert ettersom det er for liten testkapasitet slik at ein må prioritere testing for å diagnosere nye pasientar. I tillegg så er ikkje dette opplysningar som blir publisert, så det er ein stor jobb å skulle samle inn opplysningane frå alle sjukehusa. 

I tillegg til dette så veit vi at det er store mørketal. Vi kan berre gjette på kor mange som er sjuke i sin eigen heim, og vi har heller ikkje opplysningar om dei er koronasjuke eller forkjøla, og derfor har vi heller ikkje opplysningar om dei har blitt friske frå korona eller ei forkjøling. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Og det må gjøres! Vi har råd til det! 

Testkapasiteten handlar ikkje om pengar, den handlar om fysisk tilgong til reagenser (som riktignok blir solgt til blodpris ettersom etterspørselen er større enn tilbodet), samt kapasitet på maskineri og kompetent arbeidskraft. 

Eit av problema med ein pandemi er at det hjelp lite å ha pengar når det ikkje er utstyr å få kjøpt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 minutter siden):

Grunnen til at vi ikkje har slik statistikk blir forklart med at vi verken har oversikt eller kapasitet til å lage slik oversikt. 

 

Men det har man i alle andre land i verden inkludert land i den tredje verden? Så HVORFOR kan alle andre land gjøre det men ikke Norge?`Da skjønner jeg at det åpenbart er langt mer graverende mangler i det norske helsevesenet enn jeg var klar over. Argumentet om at de er utskrevne betyr at de ikke er friske holder ikke. Man har ikke coronavis i månedsvis. To uker etter innleggelsen ER man frisk og utenfor smittefare. Det skal enkle grep til for å klare dette. Klarer våre naboland klarer vi. Klarer Kina, Italia og Spania klarer vi det også.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 minutt siden):

Testkapasiteten handlar ikkje om pengar, den handlar om fysisk tilgong til reagenser (som riktignok blir solgt til blodpris ettersom etterspørselen er større enn tilbodet), samt kapasitet på maskineri og kompetent arbeidskraft. 

Eit av problema med ein pandemi er at det hjelp lite å ha pengar når det ikkje er utstyr å få kjøpt. 

Men denne kapasisteten har alle andre land i verden men ikke Norge? 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Men det har man i alle andre land i verden inkludert land i den tredje verden? Så HVORFOR kan alle andre land gjøre det men ikke Norge?`Da skjønner jeg at det åpenbart er langt mer graverende mangler i det norske helsevesenet enn jeg var klar over. Argumentet om at de er utskrevne betyr at de ikke er friske holder ikke. Man har ikke coronavis i månedsvis. To uker etter innleggelsen ER man frisk og utenfor smittefare. Det skal enkle grep til for å klare dette. Klarer våre naboland klarer vi. Klarer Kina, Italia og Spania klarer vi det også.

Eg har ikkje sett at andre land har anna friskmeldingsststistikk enn estimerte tal. 

Dersom det er så enkelt at alle er sjuke i 14 dagar så er det lett å telle friske, då er det berre å sjå på talet på dei som blei sjuke for to veker sidan minus dei som døde. Men ettersom slike tal har liten til ingen verdi utan kvalitetssikring så er det ikkje ei prioritert oppgåve å lage feilaktig statistikk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (Akkurat nå):

Eg har ikkje sett at andre land har anna friskmeldingsststistikk enn estimerte tal. 

Dersom det er så enkelt at alle er sjuke i 14 dagar så er det lett å telle friske, då er det berre å sjå på talet på dei som blei sjuke for to veker sidan minus dei som døde. Men ettersom slike tal har liten til ingen verdi utan kvalitetssikring så er det ikkje ei prioritert oppgåve å lage feilaktig statistikk. 

Jeg skjønner. Det er bare Norge som har skjønt det ikke sant? Og vi kommer aldri til å få noen tall på friske i Norge ikke sant? Så om 10 år kan vi fortsatt lese at i det lille landet i nord; Norge, er det 8000 mennesker som har coronasmitte mens sykdommen er utryddet i resten av verden. Så Norge stenger ned for alltid; gåtr konkurs og blir etterhvert under administrasjon av FN og det sendes inn fly med nødhjelpå over et utarmet land i evig isolasjon på grunn av coronasmitten som aldri utryddes og hvor folk er syke med corona til evig tid selv om ingen ser disse coronasyke.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 minutter siden):

Men det har man i alle andre land i verden inkludert land i den tredje verden?

spørs hva slags kriterier de legger til grunn da, for å klassifisere de som friske?

I Norge er det over 5000 smittede, kun et fåtall er/har vært innlagt på sykehus. Er vel kanskje sistnevnte man har best oversikt over status på, mens "de andre" tilfriskner på egenhånd hjemme, og tar lang tid før det fanges opp. Dessuten, er de friske, bør det ikke prioriteres å stadfeste det, bare for at det skal ta seg pent ut på worldometers

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I Danmark er nå 1100 raportert som friksmeldte, i Norge har det stått bom fast på 32 i en uke. Så i Norge går folk rundt og er livredd og tror at det nå er over 5000 mennesker med coronamsitte rundt omkring blant oss, selv om det sannsynligvis er færre(tar høyde for mørketall med smittende, men mørketallene på friksmeldte er selvfølgelig langt høyere). Lurer nesten på om det er bevist fra myndighetene å holde kunstig høye tall på syke oppe slik at vi aldri får vite når sykdommen de facto utryddes i Norge. Som sagt: fortsetter det slik ser vi om noen måneder at det bare er 200 aktivt syke igjen i USA og Spania men kanskje 8000 -10 000 i Norge. Og folk tror på det fordi de bare følger med på det som skjer i Norge. Og Norge fortsetter å holde stengt og drives inn i en økonomisk ruin. Det er grotesk! Jeg er ikke livtedd for viruset, for det er på tilbakegang. Jeg er livredd for at samfunnet vårt skal stenges for alltid fordi tallet på syke i Norge går aldri til null før alle de registrert smittede har død av alderdom, noe som vil skje om flere tiår. Det er garantert mer enn 2000 mennesker i Norge som er friske fra corona nå så de reelle aktive tallene er nok 2800-2900 aktivt syke, ikke 5000!!

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Norge har ikke ressurser hverken til testing eller til å registrere friskmeldte leser vi. Jaja, vi får be om u-hjelp fra andre land da. Italia tar jo nå u-hjelp imot fra Kina(hvem skulle trodd?). Norge er et u-land i coronabekjempelsen så da får vi gjøre slikt u-land gjør i slike situasjoner: be om hjelp utenfra.

Lenke til kommentar

Med over 1200 friskmeldte er det nå 2600 aktive tilfeller i Danmark. I Norge hvor coronaen offisielt er en kronisk sykdom og tilfellene hugges i stein frem til den smittede eventuelt dør er det "5400". Og Danmarks statsminister lover å åpne lamndet igjen om befolkningen lover å følge smittevernsreglene sastmtidig som de vil sette i gang stortilt imuntesting.

Mens i  Norge.....

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/helsebyraden-spar-koronatiltak-ut-hele-2020-1.1694317

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/03/25/195662426/camilla-stoltenberg-tror-coronatiltakene-vil-vare-i-18-maneder

Det blir mer enn 18 må neder. Cornasmitte hugges jo i stein i Norge offisielt så dermed vil vi ha offiielt coronasyke frem til den yngste og mest funskjonsfriske av de smittede går bort av naturlige årsaker og det vil ta minst 60-70 år det. Og kanskje 80. Slik at vi på papiret har corona i Norge på en tid det for lengst er et forglemt minne i resten av verden og vi nærmer oss år 2100.

Jeg gråter blod.

Hva kan jeg gjøre for å registrere flytting til Danmark i denne situasjonen?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 3.4.2020 den 12.15):

Så i Norge går folk rundt og er livredd og tror at det nå er over 5000 mennesker med coronamsitte rundt omkring blant oss

ikke hvis de har fått med seg myndighetenes kunngjøring om at det ikke prioriteres å føre liste på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/2/2020 at 3:10 PM, AndersT2 said:

Å friskmelde personer betyr vel at de re-testes. Da er det vel bedre at testene som gjøres utføres på antatt syke personer, enn de som tidligere har fått påvist, men det har gått si 14 dager og ikke merket noe. Mulig teste noen av den for å versifisere at smitten blir borte, og da ha det som ett utgangs punkt skjer med de andre også.

Nei. Så langt jeg har forstått.

Det kommer snart tester for å sjekke om en har antistoffer mot viruset. Disse testene skal visstnok være enkle og billige. De blir visst snart tilgjengelige. Man stikker seg i fingeren og får frem en dråpe blod som suges opp i noe eller lignende. Etter 15 minutter får man visst svar. Med forbehold om at jeg har missforstått.

https://forskning.no/ntb-virus/fhi-vil-teste-folk-for-antistoffer/1660210

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/3J34Rq/snart-blir-det-viktigere-aa-teste-immunitet-enn-smitte-fridtjof-lund-johansen

Og ser her:

https://www.oslohelse.no/bestill-selvtest-covid-19/

(de har der i skrivende stund foreløbig  stanset salget av hjemmetester for korona-virus antistoffer)

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (13 timer siden):

Nei. Så langt jeg har forstått.

Det kommer snart tester for å sjekke om en har antistoffer mot viruset. Disse testene skal visstnok være enkle og billige. De blir visst snart tilgjengelige. Man stikker seg i fingeren og får frem en dråpe blod som suges opp i noe eller lignende. Etter 15 minutter får man visst svar. Med forbehold om at jeg har missforstått.

https://forskning.no/ntb-virus/fhi-vil-teste-folk-for-antistoffer/1660210

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/3J34Rq/snart-blir-det-viktigere-aa-teste-immunitet-enn-smitte-fridtjof-lund-johansen

Og ser her:

https://www.oslohelse.no/bestill-selvtest-covid-19/

(de har der i skrivende stund foreløbig  stanset salget av hjemmetester for korona-virus antistoffer)

 

Betyr det at vi endelig får se det reelle tallet på friskmeldte i Norge? Norge er jo det eneste landet i verden som ikke registrerer frikmeldte! Det står i barometeret at det er 5700 AKTIVE tilfeller i Norge, noe som er regelrett løgn. Hvorfor kan de ikke like godt sylle inn unknown? Det er jo det reelle her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...