Gå til innhold

Elbilsalget i mars: Denne bilen suser fra Tesla


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (8 minutter siden):

Du kommer med mange påstander. Har du formell kompetanse og erfaring med testing av bremser under produksjon av bil, eller er det bare egne antakelser du kommer med her?

Nå har jeg formel kompetanse men dette er kunnskaper man må ha for å ta førerkort for bil.

Ellers så hørtes prosedyren tesla bruker ut som en luguber bruktbilselger kunne ha prøvd seg på.

Jeg kjørte bilen rundt kvartaler og bråbremset litt. Du trenger ikke bekymre deg

Endret av Trestein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (1 time siden):

Nå har jeg formel kompetanse men dette er kunnskaper man må ha for å ta førerkort for bil.

Ellers så hørtes prosedyren tesla bruker ut som en luguber bruktbilselger kunne ha prøvd seg på.

Jeg kjørte bilen rundt kvartaler og bråbremset litt. Du trenger ikke bekymre deg

Bil er jo artige greier. Hadde EU test i en NAF bil en gang, en BX 19GTI (30 år siden) som lak litt på bakre fjær-sylinder (vesken kommer tilbake i beholder i slarve slangen). Her må lysene justeres sa han (ungdomen), og joda han justerte...., og eg justerte tilbake når eg kom heim.

 

Å så dette med takboks, det må man selvsagt ha når andre har/det blir anbefalt. Har sett kombi-camp oppe på lasterommet på en lastebil også, så det er ikke for det at det ikke kan være praktisk:

EE46A957-0063-4DE4-8F97-B0BEDB5CCF58.thumb.jpeg.13b042083c166a1e2138ca1860ade4b5.jpeg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Trestein skrev (20 timer siden):

Nå har jeg formel kompetanse men dette er kunnskaper man må ha for å ta førerkort for bil.

Ellers så hørtes prosedyren tesla bruker ut som en luguber bruktbilselger kunne ha prøvd seg på.

Jeg kjørte bilen rundt kvartaler og bråbremset litt. Du trenger ikke bekymre deg

Leste du ikke artikkelen som jeg til og med siterte fra tidligere, der det påpekes at testmetoden Tesla mente var overflødig var noe bilprodusenter brukte for å spare tid, og at de opprinnelig testet bilene på bane som Tesla gjorde på det tidspunktet artikkelen ble publisert?

Kunnskaper for å ha førerkort har ingenting med saken å gjøre. Å ha førerkort gir en ingen kompetanse på hvordan biler produseres.

Hva er prosedyren Tesla bruker sier du? Kan du beskrive den for meg? Er det "kjørte bilen rundt kvartaler og bråbremset litt" som du påstår er testingen Tesla gjør?

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 minutter siden):

Du leste altså ikke artikkelen som jeg til og med siterte fra tidligere, der det påpekes at testmetoden Tesla mente var overflødig var noe bilprodusenter brukte for å spare tid, og at de opprinnelig testet bilene på bane som Tesla gjorde på det tidspunktet artikkelen ble publisert?

Kunnskaper for å ha førerkort har ingenting med saken å gjøre. Å ha førerkort gir en ingen kompetanse på hvordan biler produseres.

Hva er prosedyren Tesla bruker sier du? Kan du beskrive den for meg? Er det "kjørte bilen rundt kvartaler og bråbremset litt" som du påstår er testingen Tesla gjør?

Les artikkelen selv

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (57 minutter siden):

Les artikkelen selv

Hvilken artikkel? Hva mener du jeg skal lese der?

Er det for mye å be om at du skriver litt mer utdypende om hva du snakker om så man slipper å gjette og hele tiden jage etter deg for å prøve å finne ut hva du mener?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Hvilken artikkel? Hva mener du jeg skal lese der?

Er det for mye å be om at du skriver litt mer utdypende om hva du snakker om så man slipper å gjette og hele tiden jage etter deg for å prøve å finne ut hva du mener?

Om du er interessert i hvordan seriøse bilfabrikanter lager og tester biler finnes det massevis av videoer på YouTube.

om du kan gi meg en link til en bilfabrikant som skipper bremsetesten (unntatt tesla) så skal jeg se den!

Lenke til kommentar
Trestein skrev (40 minutter siden):

Om du er interessert i hvordan seriøse bilfabrikanter lager og tester biler finnes det massevis av videoer på YouTube.

om du kan gi meg en link til en bilfabrikant som skipper bremsetesten (unntatt tesla) så skal jeg se den!

Jeg tviler på at YouTube-videoer gjør deg formelt kompetent til å uttale deg om dette. Og jeg tror du vet like godt som meg hva artikkelen jeg linket til snakket om, for eksempel at Tesla gjorde bremsetester på bane, så det er tydeligvis mulig selv om du trodde noe annet.

Og hva tror du andre bilprodusenter gjorde før den aktuelle "hurtigtesten" ble introdusert?

Jeg skjønner egentlig ikke hva du prøver å oppnå her. Påstår du at Tesla ikke tester bremsene i det hele tatt eller hva?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Jeg tviler på at YouTube-videoer gjør deg formelt kompetent til å uttale deg om dette. Og jeg tror du vet like godt som meg hva artikkelen jeg linket til snakket om, for eksempel at Tesla gjorde bremsetester på bane, så det er tydeligvis mulig selv om du trodde noe annet.

Og hva tror du andre bilprodusenter gjorde før den aktuelle "hurtigtesten" ble introdusert?

Jeg skjønner egentlig ikke hva du prøver å oppnå her. Påstår du at Tesla ikke tester bremsene i det hele tatt eller hva?

Jeg sier bare at å teste bremser ved å kjøre bilen opp i fart og se om ABS slår inn og si OK bremsene virker og ABS virker er noe alle kan. Å måle bremseeffekt på hvert hjul og dokumentere dette kalles kvalitets kontroll. Som sagt så bør bremsene testes i en rigg fordi maksimalt bremsetrykk ikke kan testes av en testfører med mindre han klarer å bremse hardere enn alle andre og oppnår test trykk. Dette bør være høyere enn realistiske trykk. En feilmontert pakning, en bremseslange som er dårlig kan potensielt havne ut i trafikken. Ikke mange bilprodusenter tar slike sjanser.

https://www.mercurynews.com/2018/07/03/tesla-stopped-doing-brake-test-on-model-3s-amid-production-hell-report/

Det ser ut til at de gir bang i å sjekke hjulstilling også. 

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Jeg sier bare at å teste bremser ved å kjøre bilen opp i fart og se om ABS slår inn og si OK bremsene virker og ABS virker er noe alle kan. Å måle bremseeffekt på hvert hjul og dokumentere dette kalles kvalitets kontroll. Som sagt så bør bremsene testes i en rigg fordi maksimalt bremsetrykk ikke kan testes av en testfører med mindre han klarer å bremse hardere enn alle andre og oppnår test trykk. Dette bør være høyere enn realistiske trykk. En feilmontert pakning, en bremseslange som er dårlig kan potensielt havne ut i trafikken. Ikke mange bilprodusenter tar slike sjanser.

https://www.mercurynews.com/2018/07/03/tesla-stopped-doing-brake-test-on-model-3s-amid-production-hell-report/

Det ser ut til at de gir bang i å sjekke hjulstilling også. 

Den artikkelen gjengir jo bare det Business Insider skrev. Den utelater informasjon fra artikkelen jeg linket til:

https://www.cnet.com/roadshow/news/2018-tesla-model-3-brake-roll-test/

Som du kan se, er testen det er snakk om overflødig når man tester bremsene på andre måter. Grunnen til at denne testen brukes er at den sparer tid. Men Tesla mente at det var viktig å teste bremsene enda mer inngående siden de var på et såpass tidlig stadium av produksjonen.

Hvordan vet du hvordan Tesla testet bremsene sine? Hvordan vet du hvordan man skal teste bremser?

Det jeg ser er at du bare gjentar påstander, samtidig som du ignorerer opplysninger som ikke stemmer overens med påstandene dine.

Du ser også bort ifra at andre produsenter har måttet kalle tilbake hundretusener av biler på grunn av bremsefeil, så denne testen det er snakk om er tydeligvis ikke så treffsikker likevel. Tesla trengte derimot kun å sende ut en OTA-oppdatering.

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Den artikkelen gjengir jo bare det Business Insider skrev. Den utelater informasjon fra artikkelen jeg linket til:

https://www.cnet.com/roadshow/news/2018-tesla-model-3-brake-roll-test/

Som du kan se, er testen det er snakk om overflødig når man tester bremsene på andre måter. Grunnen til at denne testen brukes er at den sparer tid. Men Tesla mente at det var viktig å teste bremsene enda mer inngående siden de var på et såpass tidlig stadium av produksjonen.

Hvordan vet du hvordan Tesla testet bremsene sine? Hvordan vet du hvordan man skal teste bremser?

Det jeg ser er at du bare gjentar påstander, samtidig som du ignorerer opplysninger som ikke stemmer overens med påstandene dine.

Du ser også bort ifra at andre produsenter har måttet kalle tilbake hundretusener av biler på grunn av bremsefeil, så denne testen det er snakk om er tydeligvis ikke så treffsikker likevel. Tesla trengte derimot kun å sende ut en OTA-oppdatering.

Om du er interessert i hvordan bremser skal testes på en ny bil kan du lese her

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2004/wp29grrf/PVGTR-2004-18e.pdf

Dette tar mye tid og bilfabrikanter kjører derfor bremsetesten og forstilligsjustering i testbenken. Som din link beskriver har altså funnet ut at automaten som gjør dette automatisk tar for lang tid. Spørsmålet er da. Hvordan kan tesla gjøre dette ved testkjøring og allikevel bruke mindre tid enn i automaten. Som sagt det er ikke bare meg som syntes dette er utrolig.

Hvordan vurderer er testfører om caster og camber vinkler er korrekt eller om spissing (toe in) er 0,5 eller 0,7grader? Dette hopper de glatt over. Har aldri hørt om at biler blir slept ut til kunder uten at hjulstilling er sjekket og justert.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 minutter siden):

Om du er interessert i hvordan bremser skal testes på en ny bil kan du lese her

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2004/wp29grrf/PVGTR-2004-18e.pdf

Dette tar mye tid og bilfabrikanter kjører derfor bremsetesten og forstilligsjustering i testbenken. Som din link beskriver har altså funnet ut at automaten som gjør dette automatisk tar for lang tid. Spørsmålet er da. Hvordan kan tesla gjøre dette ved testkjøring og allikevel bruke mindre tid enn i automaten. Som sagt det er ikke bare meg som syntes dette er utrolig.

Hvordan vurderer er testfører om caster og camber vinkler er korrekt eller om spissing (toe in) er 0,5 eller 0,7grader? Dette hopper de glatt over. Har aldri hørt om at biler blir slept ut til kunder uten at hjulstilling er sjekket og justert.

Takke meg til ikke mindre en 65 profil og ikke mer en 185 dekk så kjører man komfortabelt uten for mykje dikkedaridei. Og så stålfelger da, og heldst bare 3 skruer (oppsmute selvsagt)

 

100 000,- spart og miljøvenlig til (og med) og fra.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 timer siden):

Om du er interessert i hvordan bremser skal testes på en ny bil kan du lese her

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2004/wp29grrf/PVGTR-2004-18e.pdf

Dette tar mye tid og bilfabrikanter kjører derfor bremsetesten og forstilligsjustering i testbenken. Som din link beskriver har altså funnet ut at automaten som gjør dette automatisk tar for lang tid. Spørsmålet er da. Hvordan kan tesla gjøre dette ved testkjøring og allikevel bruke mindre tid enn i automaten. Som sagt det er ikke bare meg som syntes dette er utrolig.

Hvordan vurderer er testfører om caster og camber vinkler er korrekt eller om spissing (toe in) er 0,5 eller 0,7grader? Dette hopper de glatt over. Har aldri hørt om at biler blir slept ut til kunder uten at hjulstilling er sjekket og justert.

Nei, jeg er ikke interessert i å lese detaljert om hvordan bremser testes. Det har ingen relevans for diskusjonen. Spørsmålet var om du faktisk har reell kompetanse til å uttale deg om dette. Hvis du skal si noe om hvordan bremser testes og bør testes så må du jo basere dette på et eller annet?

Du må lese artikkelen jeg linket til igjen. Det var ikke det at den aktuelle testen i seg selv tok for lang tid. Det var at de uansett ønsket å teste bremsene på bane fordi de var på et tidlig stadium av produksjonen, og da ble den aktuelle testen overflødig. Selv om bremsetestingen tok lenger tid enn hvis de bare hadde brukt den aktuelle testen, så ønsket de å teste på bane for å være sikre på at ting var som de skulle.

La meg meg sitere artikkelen enda en gang da, i tilfelle du overså det: "Tesla is currently at a stage in Model 3 production where it feels that it physically needs to have each and every Model 3 that rolls off the line driven on an actual test track to make sure that power, torque, brakes, alignment, and of course squeaks and rattles are within spec. This makes the brake-and-roll test redundant, and a company in the midst of a production ramp like Tesla's can't afford redundancies."

Og som det også står i artikkelen så blir den aktuelle testen "used as a time saver to prevent having to physically drive vehicles on a test track, something that requires time, space and personnel".

Mener du at artikkelen jeg linker til tar feil?

Hvor har du det fra at de ikke gjennomførte forstillingsjustering?

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 timer siden):

La meg meg sitere artikkelen enda en gang da, i tilfelle du overså det: "Tesla is currently at a stage in Model 3 production where it feels that it physically needs to have each and every Model 3 that rolls off the line driven on an actual test track to make sure that power, torque, brakes, alignment, and of course squeaks and rattles are within spec. This makes the brake-and-roll test redundant, and a company in the midst of a production ramp like Tesla's can't afford redundancies."

Og som det også står i artikkelen så blir den aktuelle testen "used as a time saver to prevent having to physically drive vehicles on a test track, something that requires time, space and personnel".

Det er akkurat det folk ikke tror på. At man dropper en automatisert test som gir nøyaktige tall for istedet å bruke masse tid på å kjøre rundt på en testbane hvor man helt umulig kan få nøyaktige og konsistente resultater. Det høres ut som akkurat det det er, nemlig en bløffhistorie som de kom med når Tesla ble fersket i å droppe en utrolig viktig "brake and roll"-test som alle andre bilprodusenter gjennomfører.

Denne eventyrhistorien ble fortalt av Dave Arnold. Han har senere sluttet i Tesla. Man kan spekulere i om han til slutt ble lei av å lyve for Elon Musk.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (5 timer siden):

Det er akkurat det folk ikke tror på. At man dropper en automatisert test som gir nøyaktige tall for istedet å bruke masse tid på å kjøre rundt på en testbane hvor man helt umulig kan få nøyaktige og konsistente resultater. Det høres ut som akkurat det det er, nemlig en bløffhistorie som de kom med når Tesla ble fersket i å droppe en utrolig viktig "brake and roll"-test som alle andre bilprodusenter gjennomfører.

Denne eventyrhistorien ble fortalt av Dave Arnold. Han har senere sluttet i Tesla. Man kan spekulere i om han til slutt ble lei av å lyve for Elon Musk.

Det virker ikke som vi kommer noen vei her, for jeg får jo ikke egentlig svar på det jeg skriver. Det jeg skriver er ikke kun basert på uttalelser fra Tesla, men artikkelen jeg linket til sier også litt om hvordan testing foregår generelt.

Denne automatiserte testen er jo faktisk det som er snarveien her. Den blir brukt for å spare tid. I utgangspunktet tester/testet jo alle produsenter på bane, men så var det et ønske om å spare tid. Tesla bruker også slike tester i utgangspunktet, men ønsket å faktisk teste bremsene på bane på det stadiet i produksjonen.

Jeg lurer på om du har detaljert innsikt i hvordan og hvorfor man tester bremsene under produksjon av bil? Har du formell kompetanse på dette? Vet du hva den aktuelle testen faktisk går ut på? Vet du hva man kan gjøre under denne testen, og hva man kan gjøre med andre testmetoder?

Jeg synes fortsatt hele diskusjonen er merkelig. Det hele startet jo med en link til en villedende artikkel fra 2018 om denne testen som ble ansett overflødig. Så ble dette koblet til et problem med kalibrering av bremsene på Model 3. Det blir altså selvmotsigelse på selvmotsigelse. Saken er at hvis testen hadde vært så viktig så burde den vel ha fanget opp problemet som ble rapportert før Tesla sluttet med den? Og disse hundretusener av tilbakekall på grunn av bremsefeil som VW-har måttet gjøre burde vel aldri ha skjedd hvis testen var så uunnværlig? Eller påstår du at VW-konsernet ikke tester bremsene?

Uansett så er artikkelen om bremseproblemet fra 2018 beviselig villedende. Likevel brukes den som grunnlag for å påstå at Tesla jukser med tester. Derimot avvises en artikkel som nyanserer bildet og bringer ny informasjon inn i saken. Forstå det den som kan.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Denne automatiserte testen er jo faktisk det som er snarveien her.

Det er som å si at det er en snarvei å bruke linjal istedet for å ta ting på øyemål.

Det som er snarveien her er å droppe test av bilens viktigste komponent for å pushe ut så mange biler fra fabrikken som mulig.

Resten av det skriver er svart på flere ganger.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Det er som å si at det er en snarvei å bruke linjal istedet for å ta ting på øyemål.

Det som er snarveien her er å droppe test av bilens viktigste komponent for å pushe ut så mange biler fra fabrikken som mulig.

Resten av det skriver er svart på flere ganger.

I følge artikkelen jeg linket til så droppet de bare denne "hurtigtesten" (som i følge artikkelen altså brukes i stedet for bane for å spare tid), men de testet fortsatt bremsene på bane. Hvorfor utelater du dette hele tiden?

Du har ikke svart på hvordan dere kan koble bremseproblemet opp mot det at de sluttet å benytte seg av en test de faktisk fortsatt benyttet seg av da problemet ble oppdaget. Det er dette jeg mener med selvmotsigende argumentasjon.

Du har heller ikke svart på hvordan VW-konsernet alene har måtte tilbakekalle hundretusener av biler på grunn av bremsefeil hvis denne "hurtigtesten" er så viktig og pålitelig. Og heller ikke om du mener at alle problemene VW-konsernet har med bremser er bevis for at de ikke egentlig tester bremser. For det er jo en ganske fantastisk påstand hvis dere påstår at Tesla ikke tester bremsene i det hele tatt!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (10 timer siden):

Nei, jeg er ikke interessert i å lese detaljert om hvordan bremser testes. Det har ingen relevans for diskusjonen. Spørsmålet var om du faktisk har reell kompetanse til å uttale deg om dette.

Du må lese artikkelen jeg linket til igjen. Det var ikke det at den aktuelle testen i seg selv tok for lang tid. Det var at de uansett ønsket å teste bremsene på bane fordi de var på et tidlig stadium av produksjonen, og da ble den aktuelle testen overflødig. Selv om bremsetestingen tok lenger tid enn hvis de bare hadde brukt den aktuelle testen, så ønsket de å teste på bane for å være sikre på at ting var som de skulle.

La meg meg sitere artikkelen enda en gang da, i tilfelle du overså det: "Tesla is currently at a stage in Model 3 production where it feels that it physically needs to have each and every Model 3 that rolls off the line driven on an actual test track to make sure that power, torque, brakes, alignment, and of course squeaks and rattles are within spec. This makes the brake-and-roll test redundant, and a company in the midst of a production ramp like Tesla's can't afford redundancies."

Og som det også står i artikkelen så blir den aktuelle testen "used as a time saver to prevent having to physically drive vehicles on a test track, something that requires time, space and personnel".

Fikk du dette med deg nå? Eller mener du at artikkelen jeg linker til tar feil?

Hvor har du det fra at de ikke gjennomførte forstillingsjustering?

For å illustrere. Dette blir som om Boeing sier til general elektric. Bare gi oss flymotorene,dere trenger ikke å teste dem, vi skal uansett teste flyet med motorene montert. Testflygerne merker om er fuel dyse lekker eller det er litt vibrasjoner,trustvektor er litt feil, osv.

De ville spart mye tid men om det hadde vert lurt å skippe testen, det tviler jeg på.

Det andre spørsmålet er weel alligment er hjulstilling. Dette blir justert i samme operasjon. Når man skipper dette må testførerne finne ut om hjulopphenget er riktig justert. Med mindre tesla har enorme toleransen på verdiene så er dette vanskelig å merke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (39 minutter siden):

I følge artikkelen jeg linket til så droppet de bare denne "hurtigtesten" (som i følge artikkelen altså brukes i stedet for bane for å spare tid), men de testet fortsatt bremsene på bane. Hvorfor utelater du dette hele tiden?

Nei, jeg utelater det ikke. Jeg skrev herher og her at jeg ikke trodde på det og hvorfor jeg ikke trodde på det. Hvorfor leser du ikke noe av det du svarer på.

hekomo skrev (39 minutter siden):

Du har ikke svart på hvordan dere kan koble bremseproblemet opp mot det at de sluttet å benytte seg av en test de faktisk fortsatt benyttet seg av da problemet ble oppdaget. Det er dette jeg mener med selvmotsigende argumentasjon.

Du har heller ikke svart på hvordan VW-konsernet alene har måtte tilbakekalle hundretusener av biler på grunn av bremsefeil hvis denne "hurtigtesten" er så viktig og pålitelig. Og heller ikke om du mener at alle problemene VW-konsernet har med bremser er bevis for at de ikke egentlig tester bremser. For det er jo en ganske fantastisk påstand hvis dere påstår at Tesla ikke tester bremsene i det hele tatt!

Jo, det skrev jeg om her.

Alle i svar på dine innlegg. Ser ikke ut til at du har benyttet den lange pausen fra forumet, selvpåført eller ikke, til å forbedre din debattstil. Du bare gjentar det samme hele tiden uten å ta hensyn til motdebattantens argumentasjon, driver med ad hominem og benytter som et vektig argument at du ikke forstår hva andre mener, samme hvor mye teskje man bruker.

Du er bare en sabotør og bør ta deg en ny pause.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (44 minutter siden):

For å illustrere. Dette blir som om Boeing sier til general elektric. Bare gi oss flymotorene,dere trenger ikke å teste dem, vi skal uansett teste flyet med motorene montert. Testflygerne merker om er fuel dyse lekker eller det er litt vibrasjoner,trustvektor er litt feil, osv.

De ville spart mye tid men om det hadde vert lurt å skippe testen, det tviler jeg på.

Det andre spørsmålet er weel alligment er hjulstilling. Dette blir justert i samme operasjon. Når man skipper dette må testførerne finne ut om hjulopphenget er riktig justert. Med mindre tesla har enorme toleransen på verdiene så er dette vanskelig å merke.

Du snur det hele på hodet. Man sparer tid ved å bruke denne "hurtigtesten". Det tar lenger tid å teste på bane. Og ut over dette er sammenligningen din ikke gyldig i det hele tatt.

Hva vet du om hvordan Tesla sjekker hjulstilling?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...