Gå til innhold

Tidenes kjappeste Tesla-levering: Nå får de første kundene Model Y


Anbefalte innlegg

Sturle S skrev (5 timer siden):

Salet av Model 3 har aldri gått betre.  Kjøper du ein no, får du han ikkje levert før i andre kvartal.  Heile produksjonen frå fyrste kvartal er utseld.

Så fem ukers ventetid på fabrikkbestilt bil er nå utsolgt? Den var ny.

Hvis det er sånn at kundene klorer ned vegga i desperat jakt på Model 3 så er det rart Tesla ikke har hevet prisene. I stedet måtte de for andre gang på godt under et år hente milliarder for å holde lysene på.

Vi får se ved kvartalsslutt hvor utsolgt de var. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, uname -l said:

Så fem ukers ventetid på fabrikkbestilt bil er nå utsolgt? Den var ny.

Kvar får du ein Model 3 med berre fem vekers ventetid?  Kjøper du ein i Noreg, får du estimert levering i mai.

17 minutes ago, uname -l said:

Hvis det er sånn at kundene klorer ned vegga i desperat jakt på Model 3 så er det rart Tesla ikke har hevet prisene. I stedet måtte de for andre gang på godt under et år hente milliarder for å holde lysene på.

Tesla valde nok å hente pengar no, fordi aksjekursen er høg og pengane billige.  Dei ekspanderer veldig fort og held på å byggje ny fabrikk i Tyskland, so pengane får dei nok bruk for.  Tesla har som mål å elektrifisere bilparken i verda med elbilar folk vil ha, ikkje å tene mest mogeleg pengar.  Trur ikkje det er mykje å tene på å tyne kundane med høge prisar på alt.  Berre sjå på superlading, der dei har lagt seg langt under prisane til konkurrentane.  Tesla kunne teke mykje høgare pris, men gjer det ikkje.  Då er det betre at kundane går og gledar seg ei stund, og at bilane held seg eksepsjonelt bra i bruktverdi fordi det er so lang ventetid på ein ny.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Tesla har som mål å elektrifisere bilparken i verda med elbilar folk vil ha, ikkje å tene mest mogeleg pengar. 

Dagens. ?
Det er derfor de lager propritære løsninger og gjør slik at BEV kjemper imot BEV fremfor å kaste alle ressurser i å kjempe mot ICE. 

Når Elon Musk da i tillegg baksnakker Bill Gates fordi han kjøpte en annen BEV enn Tesla, slik at Tesla gikk glipp av litt PR, så er det åpenbart tydelig at Elon Musk heier på formålet om å elektrifisere bilparken med elbiler. ?

Den dagen Tesla åpner opp ladenettverket slik at alle elbilene kan bruke dem, slik at man støtter hele formålet med skiftet til elbiler, så skal jeg slutte å poengtere feilene Elon og Tesla gjør her inne. 

For de nå som klager på at Tesla betaler for nettverket sitt selv, så gjør absolutt alle andre det også. Forskjellen er at de andre tillater alle å lade på sine løsninger, og selv når Tesla skal inn i et nytt segment og et nytt land, så fokuserer dem på å ikke bygge videre på dagens ladenettverk i landet, de hopper direkte inn i konkurranse med nettverket.

I realiteten er det altså Tesla vs Røkla helt uavhengig av om det er BEV eller ikke - og formålet er selvfølgelig å tjene mest mulig med penger. 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sturle S skrev (3 timer siden):

Eg pleier å bruke ofv.no.  Kva er gale med dei tala?

... i Noreg.  Globalt sel Model X framleis mykje betre enn e-Tron, trass i at Model X er ein klasse over e-Tron.

I Norge, Nederland og Spania i alle fall selger e-Tron sokkene av Model X og har gjort det fr første dag e-tron var tilgjengelig og gjorde det i dag også. Noe sier meg at i alle marked der en finner e-Tron så selger den sokkene av Model X. (Med unntak av nasjonalistiske og uopplyste USA). 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (23 timer siden):

Den kommer nok til å selge som hakka møkk.

Electrek melder nå at de som har reservert 7-seteren kan gjøre om til 5-seteren og få Model Y levert allerede i neste måned.  

Eller som Electrek selv skriver:

"Tesla has started asking some Model Y buyers to change their configuration in order to get their car delivery sooner — hinting at production volume being higher than the current demand for the configuration going into production."

https://electrek.co/2020/02/26/tesla-model-y-buyers-change-configuration-sooner-delivery-high-volume/

Kanskje folk går for Cybertruck i stedet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
uname -l skrev (1 minutt siden):

Electrek melder nå at de som har reservert 7-seteren kan gjøre om til 5-seteren og få Model Y levert allerede i neste måned.  

Eller som Electrek selv skriver:

"Tesla has started asking some Model Y buyers to change their configuration in order to get their car delivery sooner — hinting at production volume being higher than the current demand for the configuration going into production."

https://electrek.co/2020/02/26/tesla-model-y-buyers-change-configuration-sooner-delivery-high-volume/

Kanskje folk går for Cybertruck i stedet?

Det er jo det. For første gang lanserer Tesla een bil inn i et marked der direkte konkurrenter finnes eller er bare noen få måneder vekke. Hvem pokker kjøper elendig skrudd sammen bil fra Tesla når du kan få en vaskekte Volvo?

Lenke til kommentar

eTron er en bra elbil det. Sikkert mange som er litt lei av Tesla og har lyst til å prøve noe annet. Har TMS selv og er ikke fremmed for å bytte merke. Men for å bytte må Ionity ladenettverket bli bedre og billigere også. Ev at abonnent på «inhouse» kunder blir rimeligere. Forstår at Ionity tar godt betalt for «fremmedlading» Håper de får opp volumet snart, at batterileveransene ikke blir flaskehalsen. Litt ueffektiv er den, men forventer at de SW oppdaterer de og får ned forbruket.

Lenke til kommentar
JØI skrev (11 timer siden):

I Norge, Nederland og Spania i alle fall selger e-Tron sokkene av Model X og har gjort det fr første dag e-tron var tilgjengelig og gjorde det i dag også. Noe sier meg at i alle marked der en finner e-Tron så selger den sokkene av Model X. (Med unntak av nasjonalistiske og uopplyste USA). 

Mulig det, men nå stopper produksjonen av e-Tron.

https://www.dinside.no/motor/stoppet-produksjonen-av-norges-mest-solgte-bil/72182124

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Model Y er sikkert fin og flott for mange. Jeg venter på S v2.0 (Jeg regner alle dagens varianter for å være v1.x). Ønsker blant annet luftfjeringer, minimum samme bagasjeplass og beinplass som S, hengerfeste, vanlige dører, etc.

Vi lånte en TMS av Tesla-forhandleren en helg, og prøvde den grundig. Jeg likte den kjempegodt, men madammen liker ikke å sitte så lavt, så da må det visst bli SUV/crossover. TMS v2.0 er vel langt unna enda...?

Og bakdørene til TMX er helt uaktuelle, så da får vi bare vente på TMY. TM3 blir for liten for familien. En 5-seters TMY passer oss perfekt.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (25 minutter siden):

TMS v2.0 er vel langt unna enda...?

Ja. Det gikk noen rykter i fjor eller forfjor om at de jobbet med en v2.0 men det har jo bare strømmet på med justeringer og flikking i  form av det jeg vil kalle flere v1.x.

Hvem vet, TMX v2.0 kan potensielt komme med normale dører, men det ligger vel ennå lengre frem i tid.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Ja. Det gikk noen rykter i fjor eller forfjor om at de jobbet med en v2.0 men det har jo bare strømmet på med justeringer og flikking i  form av det jeg vil kalle flere v1.x.

Hvem vet, TMX v2.0 kan potensielt komme med normale dører, men det ligger vel ennå lengre frem i tid.

Er ikke Plaid versjonen noe som har en forbindelse med TMS 2.0 da? 

Lenke til kommentar
JØI skrev (20 timer siden):

Etter at VAG-gruppen begynte å pisse på Tesla sine tall så har ikke han som driver elbilstatistikk.no giddet å vedlikeholde tallene. Du må bruke https://eu-evs.com/pivot.html for å få riktige tall. Her kan du og ta ut alle slags rapporter om du ønsker. Sannheten er at det er registrert 400 FLERE e-Tron. 1888 per 26 februar og det ser ut som om e-Tron leveransene bikker 1000 i februar alene. 

Det som og er spennende er å se hvordan e-Tron har solgt betydelig bedre enn Model-X siden første dag e-Tron var tilgjengelig. 

Det er vel ikke så rart ;)

e-Tron starter på under 500k mens Model X starter på 846k. Det er en ENORM forskjell i potensielt marked. 75-utgaven av Model X sto for 75% av salget i Norge, når den ble fjernet så stupte naturlig nok salget. Jeg har en X75D 6-seter men hadde aldri tatt meg råd til ny X nå. Valget nå hadde stått mellom e-Tron 50 eller å vente på Model Y. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

@oophus3do Nå er ikke V1.x eller V2.0 betegnelser Tesla bruker, det er bare noe jeg finner på selv og håper det er forklarende nok. Plaid er for meg nok en V1.x variant.

Det jeg ønsker i en V2.0 er blant annet en modernisering av hele chassiet (ikke bare facelift), og bortluking av problemområder med 1.x versjonene. Fornying av håndtak, ta tilbake frunkplass som de tidlige variantene hadde, gjeninnføring av 7-seter utgavene, tone ned touch-bruken sammenlignet med TM3/Y,  nyere og bedre batterier, gjenninnføring av en rimeligere variant med midndre batteri, varmepumpe, bedre lydisolasjon og termisk isolasjon. Aerodynamiske forbedringer, ny ytre design/stil og mye annet.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

@oophus3do Nå er ikke V1.x eller V2.0 betegnelser Tesla bruker, det er bare noe jeg finner på selv og håper det er forklarende nok. Plaid er for meg nok en V1.x variant.

Det jeg ønsker i en V2.0 er blant annet en modernisering av hele chassiet (ikke bare facelift), og bortluking av problemområder med 1.x versjonene. Fornying av håndtak, ta tilbake frunkplass som de tidlige variantene hadde, gjeninnføring av 7-seter utgavene, tone ned touch-bruken sammenlignet med TM3/Y,  nyere og bedre batterier, gjenninnføring av en rimeligere variant med midndre batteri, varmepumpe, bedre lydisolasjon og termisk isolasjon. Aerodynamiske forbedringer, ny ytre design/stil og mye annet.

Aha, ok. Ja tronen på batterier virker det som om Kina straks tar over. De fosser jo frem der borte. 
ERxHBZtVUAIkxtU?format=jpg&name=large

ERxIe9nUcAAO7w0?format=jpg&name=large

Den siste der er for batteripakkene. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Håper egentlig at Tesla får konkurranse så det monner. Da går overgangen til elbiler raskere. Blir spennende å se hvem som selger best eTron eller Y. Jeg tror Y kommer tl å selge mange ganger fler enn eTron. Får håper salgstallene blir dominert av folk flest sine fire valg og ikke flaskehalser i produksjonen hos Audi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (1 time siden):

Håper egentlig at Tesla får konkurranse så det monner. Da går overgangen til elbiler raskere. Blir spennende å se hvem som selger best eTron eller Y. Jeg tror Y kommer tl å selge mange ganger fler enn eTron. Får håper salgstallene blir dominert av folk flest sine fire valg og ikke flaskehalser i produksjonen hos Audi.

Ja, det er jo hele 11 merker som nå har høyere energitetthet enn TM3 som jo hadde tronen lenge, så enig. Dette blir artig og spennende. 

Er spent på CATL Prismatiske cellene de skal prøve seg på der borte. Ser jo at de omtrent er tilsvarende TM3 på cellenivå, men det er nok mye å hente på pakking fremdeles vil jeg tru. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...