Gå til innhold

Nå kommer Teslas V3-ladere til Norge


Anbefalte innlegg

Tror du vil får til å legge forbud mot å ha urimlige priser på strøm? seriøst, den veien funger ikke. Godt mulig tesla ikke vil tilpasse seg markedet.

For de fleste andre som selger strøm for elbil har ingen andre ting de tjener penger på.

Og de kan unskylde seg med gjennomsnitt forbruk pris per kunde er 40 kwt gir en pris av 500 kr.

Men hjelper lite hvis man lader tesla og betaler per kiliowatt. Med full ladning blir tesla dyrere en diselbil eller bensin.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (Akkurat nå):

Tror du vil får til å legge forbud mot å ha urimlige priser på strøm? seriøst, den veien funger ikke. Godt mulig tesla ikke vil tilpasse seg markedet.

Så du vil regulere den aktøren som gjør ting riktig og la de andre slippe? Den logikken er så bakvendt at man nesten blir imponert..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Så du vil regulere den aktøren som gjør ting riktig og la de andre slippe? Den logikken er så bakvendt at man nesten blir imponert..

Men hva mener du man kan gjøre mot de som selger strøm urimlig priset? Er ikke pristiltakslov på strøm?

Så er vanskelig å finne lovverk som gjør det ulovlig særlig på fjellet å ha for stiv pris på strøm. Man vet hvordan det er med 4g og hyttepriser er prisen urimlig må man finne annet alternativ, dermed blir det dissel\bensin.

 

Sitat

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (Akkurat nå):

Men hva mener du man kan gjøre mot de som selger strøm urimlig priset? Er ikke pristiltakslov på strøm?

Så er vanskelig å finne lovverk som gjør det ulovlig særlig på fjellet å ha for stiv pris på strøm. Man vet hvordan det er med 4g og hyttepriser er prisen urimlig må man finne annet alternativ, dermed blir det dissel\bensin.

Det aller enkleste er å la vær å gjøre noe som helst og satse på at 'markedet ordner opp'. Det vil si at de andre på et tidspunkt skjønner at de må gjøre noe drastisk med både ladetilbud og prising. Det er i prinsippet ingenting Tesla gjør som ikke kan kopieres av andre, det mangler bare at de svelger stoltheten sin og samarbeider. En roamingavtale på tvers av operatørene hadde vært en god start, sammen med overgang til energiprising. Så kan andre ting komme senere, som god integrering mellom ladenett og bil/app, enklere betalingsmodell osv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Du tar 100% feil. De andre har sovet og nektet å være med i innovasjonsfasen. Det er 100% de andre produsentenes feil.

Tesla ville selge sine proprietær kontaktløsninger og få en ekstra inntekt ved å få inn andre bilfabrikanter inn i deres løsninger. 

Det er 100% naturlig at dette ikke ville finne sted, og at de andre nektet og heller ønsket å bruke en åpen standard - CCS. 

Det finnes ikke innovasjon i dette, men forhåpninger og en tapt mulighet fra Tesla's side. Det blir det samme som om Samsung skulle betalt Apple for å bruke en av deres kontakter på alle sine mobiler. Selvfølgelig er det ingen som gjør det. 

Nimrad skrev (4 minutter siden):

Du lar igjen Tesla-hatet ditt overskygge all fornuftig resonnering. Det er helt åpenbart at de deler betraktelig mer av sin teknologi med andre enn hva samtlige av andre bilprodusenter gjør til sammen.

Tøys, jeg peker bare ut dine hull i dine resonnement. Tesla ønsket å tjene penger, og det å skulle få inn folk til SuC nettverket omhandlet kun muligheten til å selge sin proprietære lade-kontakter både på bilsiden og ladesiden. 

Det at Tesla deler sin teknologi er tøys. De deler ikke engang kræsj-data fra uhell slik at vi kan lære av dette, og du må gå rettsveien for å få dette til. Dette vil være i komplett motsatt linje hvor de andre legger seg. Der skal alle uhell og ulykker brukes for å lære og gjøre autonome systemer bedre på tvers av bilparken helt uavhengig av merke. 

Nimrad skrev (50 minutter siden):

Er i ferd med å få? Det går jo helt motsatt vei. De har jo nettopp åpnet ladestasjoner med samme plugg som de fleste andre bruker her i Europa, nå er bare neste steg å få med seg noen andre på laget.

Ja, de bruker normal CCS standard nå og gjør et bytte fordi de ikke fikk til det de ønsket. Ingen av de andre bilmerkene ble med på tullet, slik at de selv stod sterkere med ei proprietær løsning og salg med full kontroll på dette inn til de andre merkene. 

Det vi er i ferd med å få er mer og mer lukkede løsninger, fordi Tesla ikke åpnet opp sine stasjoner med en gang, og gjorde andre lukkede muligheter umulig å få til. 

Nimrad skrev (53 minutter siden):

Jeg er dog enig i at det aller verste scenariet hadde vært om alle bilprodusenter hadde sitt eget nettverk. Det hadde ingen vært tjent med.

Så da er du enig i at det mest optimale nå ville vært å gjøre alle ladeløsninger åpnet for alle, selv om det finnes prisforskjeller? Da slipper man i det minste ringe Falken mens man står på en lukket ladestasjon, slik man risikerer å måtte gjøre idag. 

Nimrad skrev (54 minutter siden):

Herre min hatt. Har du hatt elbil? Det finnes nok av alternativ for meg selv om jeg ikke har Tesla. Du trenger ikke skape en helt ekstremt urealistisk situasjon om at man må bli hentet av Falken fordi man ikke har Tesla. Helt tullete. Og NEI, jeg vil IKKE betale månedsavgift. Jeg har ladet mindre enn en håndfull ganger på 35k km og elbilen er min eneste bil.

Det finnes nok av ruter hvor Tesla nettverket er det eneste alternativet, så der har du ingen andre valg enn å kjøpe ny fossil bil om du ikke ønsker å kjøpe Tesla. Kun grunnet SuC nettverket er låst. 

Hva er urealistisk ved å kjenne på rekkeviddeangst? Om ladenettverket vårt var åpnet for alle, så ville det vært null grunn til det. Vi prater tross alt om verdens beste land for lading. Se litt utenfor landegrensene våre, og dette problemet er høyst reelt, og jeg tør ikke anta engang hvor mange fossile biler som er kjøpt fordi Tesla har et ladenettverk i nærheten til personen, men han/hun ikke har ønsket å kjøpe det bilmerket, og dermed endt opp på en ny fossil bil fremfor en annen elbil. 

Nimrad skrev (57 minutter siden):

Jo, det er forbrukerfiendtlig. Det er helt allment akseptert at Ionity sin modell er dårlige nyheter for alle elbileiere. Jeg forstår ikke hvordan du kan i det hele tatt vurdere at det er en bra modell.

Det å sveipe et kort er forbrukerfientlig? 

Det aller mest forbrukerfientlige er å ha separerte ladenettverk. Det kunne kostet 30kr/kWh og det fille fremdeles vært mindre forbrukerfientlig enn å bruke enorme arealer kun til 1 bilmerke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Kahuna skrev (1 time siden):

Hvordan skal disse reguleringene utformes og begrunnes mener du? Du skal være *veldig* følsom i utformingen av disse reguleringene om du ikke skal ende med å straffe den ene aktøren som har gjort dette riktig. Om du i stedet retter reguleringen mot de andre, de som *ikke* har gjort ting riktig så risikerer du å påføre dem ytterligere et handikapp, i tillegg til dårlig valg av forretningsmodell.

Om de ikke klarer omstillingen har heller ikke tesla livets rett. Dette handler om et bedre samfunn, ikke enkeltpersoners aksjeverdi. Jeg foreslår at fra 2022 må alle ladestasjoner støtte alle biler (på en eller annen slags måte). Vi klarte det med bensin og diesel, da må vi kunne få det til med elektroner også. 

Lenke til kommentar
RuneWi skrev (2 minutter siden):

Du har kanskje noen gode eksempler?

Ta opp et ladekart for f.eks USA, så burde det ikke være et problem. 

Eksempel:

https://afdc.energy.gov/fuels/electricity_locations.html#/find/nearest?fuel=ELEC&ev_connectors=NEMA1450&ev_connectors=NEMA515&ev_connectors=NEMA520&ev_connectors=J1772&ev_connectors=TESLA

Litt usikker på om den beholder der jeg hadde kartet, men det er uansett null problem å finne mengder av eksempler. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
failern skrev (35 minutter siden):

Om de ikke klarer omstillingen har heller ikke tesla livets rett. Dette handler om et bedre samfunn, ikke enkeltpersoners aksjeverdi. Jeg foreslår at fra 2022 må alle ladestasjoner støtte alle biler (på en eller annen slags måte). Vi klarte det med bensin og diesel, da må vi kunne få det til med elektroner også. 

Omstilling? Kaller du det å ta fra Tesla råderett over egen infrastruktur en 'omstilling'? Igjen, hvorfor? Hva galt har de gjort for å fortjene dette? Er det for flinke? Fungerer hurtiglademarkedet på idealtid?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Kahuna skrev (24 minutter siden):

Omstilling? Kaller du det å ta fra Tesla råderett over egen infrastruktur en 'omstilling'? Igjen, hvorfor? Hva galt har de gjort for å fortjene dette? Er det for flinke? Fungerer hurtiglademarkedet på idealtid?

Man skal ikke ta fra de noe som helst. Det eneste de må gjøre er å godta at andre biler kan lade der også.

Det gale de har gjort er å tenke mer på seg selv enn på samfunnsansvaret de har. Da må vi inn og korrigere. 

Men hva mener du egentlig? Skal vi godta 10-20 forskjellige ladenettverk og en håpløs ladejungel som vi har idag? Hva er ditt forslag til løsning? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Det aller mest forbrukerfientlige er å ha separerte ladenettverk. Det kunne kostet 30kr/kWh og det fille fremdeles vært mindre forbrukerfientlig enn å bruke enorme arealer kun til 1 bilmerke. 

Det tar ikke opp nevneverdig mer areal å ha egne ladeplasser for Teslaer. Det kan eksempelvis ta opp noe sånt som 10.000 kvadratmeter for å støtte en bilpark på 500.000 elbiler. Om da man har 5.000 kvadratmeter med superladere for å støtte 250.000 Teslaer og 5.000 kvadratmeter med CCS ladere for å støtte 250.000 CCS-elbiler, eller om hele 10.000 kvadratmeter går til å støtte en bilpark på 500.000 CCS-biler, det er akkurat det samme.

Og du har for øvrig lite du skulle sagt når det gjelder hva private aktører velger å benytte sine eiendommer til, så fremt det ikke er forurensningsfare e.l. Det at veikroer, bensinstasjoner, kjøpesentre, osv velger å benytte sine arealer til superladere er deres sak. De mener tydeligvis at dette formålet gir god utnyttelse av disse arealene.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Det tar ikke opp nevneverdig mer areal å ha egne ladeplasser for Teslaer. Det kan eksempelvis ta opp noe sånt som 10.000 kvadratmeter for å støtte en bilpark på 500.000 elbiler. Om da man har 5.000 kvadratmeter med superladere for å støtte 250.000 Teslaer og 5.000 kvadratmeter med CCS ladere for å støtte 250.000 CCS-elbiler, eller om hele 10.000 kvadratmeter går til å støtte en bilpark på 500.000 CCS-biler, det er akkurat det samme.

Teorien er langt unna sannheten i hva man faktisk ser i realiteten. Samme argument som du finner med bensinstasjoner, der man finner både 3-4 og stasjoner tett opp mot hverandre, der hele formålet er konkurranse i å få kundene. 

Det samme ser man jo ved hurtigladestasjoner. Selv om stasjonen ikke er utnyttet, så bruker man mer areal for å lage litt BK ladere, litt GK ladere, litt Tesla ladere, og litt Ionity ladere mer eller mindre ved samme knutepunkt. Altså på langt nær optimalt.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Hanhijnn said:

Eller kjøp Tesla, så slipper du å forholde deg til ladejungelen der ute.

Ikke bare på hurtigladere at Tesla kan lades over alt - de støtter jo også alt mulig slags AC lading bare man har riktig adapter.

Får tillogmed adapter for å lade Tesla fra komfyrstikken.

Og man slipper å drasse på ekstra trafo eller lignende for å lade på IT nett f.eks.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RuneWi skrev (4 minutter siden):

Trodde vi snakket om innenfor (dette) landets grenser.

Men uansett. Om det finnes ruter man bare kan kjøre med Tesla, så all ære til dem og ditto skam til de som ikke klarer å bygge ut noe.

Ergo: Kjøp Tesla, eller kjøp Bensin/Diesel bil? 

Nydelig argument om formålet er å gjøre ting enklere for byttet inn mot elbiler generelt sett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RuneWi skrev (6 minutter siden):

Om det finnes ruter man bare kan kjøre med Tesla, så all ære til dem og ditto skam til de som ikke klarer å bygge ut noe.

Det tviler jeg på, men det finnes nok ruter som er lettere å kjøre med Tesla, med mindre ladekø-problematikk. At situasjonen er slik er i hvertfall IKKE Tesla sin skyld. De er de eneste som har gjort alt riktig for å legge til rette for elektrifiseringen som vi er inni nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...