Gå til innhold

Nå kommer Teslas V3-ladere til Norge


Anbefalte innlegg

LMH1 skrev (11 minutter siden):

Så det finnes andre ladere, er bare for dyrt å lade med ultrahurtigladning med tesla biler.

Leste du i det hele tatt hva jeg skrev? Dette stammer tilbake til 2012. Og har du undersøkt ladenettverket i Tyskland f.eks.?

oophus3do skrev (10 minutter siden):

Tesla ønsket å lage eierskap i utstyr gjennom Tesla ladenettverket. Selvfølgelig ønsket ikke de andre å gå utenfor CCS standarden. 

Du kan umulig mene at et åpent nettverk for alle er mindre brukervennlig for elbilsatsningen i sin helhet, enn et lukket nettverk? 

Nei, Tesla sin strategi er å aksellerere elbilmarkedet som helhet, ikke å være alene i markedet. Det sier seg selv? Vel, da er det jo åpenbart de andre som er direkte forbrukerfiendtlige i følge deg.

Nei, det har jeg aldri sagt heller, men det er da kun ett kritierie du velger å ta opp. Du kan da umulig mene at abonnementsordning, betaling via chip/sms før man kan starte lading og ekstreme priser er mer brukervennlig enn plug&play kontakt, automatisk belasting av kredittkort, automatisk start av lading og enormt mye lavere pris som også er betal-for-bruk?

Endret av Nimrad
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274
Kahuna skrev (27 minutter siden):

Totalpakka er enormt mye bedre. Et godt utbygd ladenettverk med raske ladere, mange ladepunkt per lokasjon, god integrering mellom bil og ladenettverk og ikke minst hyggelig pris.

Ja, her er vi jo enige, men dette har vel ingenting med om de åpner ladestasjonene for alle andre? De ville selvfølgelig ikke tatt livet av alle andre ladetilbydere. Så lenge folk må lade vil ladetilbydere ha livets rett. At Tesla skal få monopol på lading er verken realistisk eller ønskelig.

 

Jeg skulle ønske myndighetene skjærte igjennom nye regler der man må tilby lading til alle på alle stasjoner (separert i effekt, ok). Det er så tullete at vi som ett samfunn skal holde på med proprietære løsninger. 

Lenke til kommentar
failern skrev (Akkurat nå):

Ja, her er vi jo enige, men dette har vel ingenting med om de åpner ladestasjonene for alle andre? De ville selvfølgelig ikke tatt livet av alle andre ladetilbydere. Så lenge folk må lade vil ladetilbydere ha livets rett. At Tesla skal få monopol på lading er verken realistisk eller ønskelig.

 

Jeg skulle ønske myndighetene skjærte igjennom nye regler der man må tilby lading til alle på alle stasjoner (separert i effekt, ok). Det er så tullete at vi som ett samfunn skal holde på med proprietære løsninger. 

Litt av problemet Tesla hadde når de startet med dette var at det var ingen allment aksepterte, åpne standarder. Nissan som også var tidlig ut har gått på samme smellen med CHAdeMO.

Å tvinge over på samme standard er ikke lett dessverre. Foreløpig finnes det svært brukervennlig Tesla-teknologi i deres ladere som kvitter seg med det som har vært min største frustrasjon på hurtigladere, nemlig start/stopp/betaling. Samtidig, det å tvinge gjennom reguleringer bør ha en betydelig oppside, for det er dyrt og innovasjonshemmende av natur. Akkurat i dette tilfellet tror jeg heller vi burde tvinge gjennom regulering i andre enden, nemlig å sørge for at samtlige biler kan lades med CCS og type 2.

archongamer skrev (2 minutter siden):

Åpne ladestasjonene for alle vil bety lengre køer på ladestasjonene som er Tesla sin store fordel, foruten å være godt utbygd. Det at du aldri bruker lang tid på å lade fordi du må vente på ledig lader er et salgsargument som selger Tesla biler. Og det ser nok Tesla seg godt tjent med for øyeblikket.

Det vet du ikke. Ja, det er et salgsargument, men det hadde vært mye penger å hente på å åpne opp også. Det blir bare spekulasjoner fra din side, og med tanke på at de flere ganger har sagt at de gjerne ønsker å samarbeide med andre produsenter, så er det ingenting som tyder på at de har noe mål om å holde det stengt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Med det ladekaoset som vi har her i landet (og sikkert i andre land) så fatter jeg ikke at folk som har behov for å kjøre lenger enn det de kan lade hjemme, går til innkjøp av andre elbiler enn Tesla. Tesla gjør det enkelt, sikkert og rimelig å reise langt med elbil.

Har hatt elbil( ikke Tesla) i et år, og har overhode ikke vært borti noe form ladekaos( bortsett fra i media). Mitt inntrykk er at det er sterkt overdrevet..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Nei, Tesla sin strategi er å aksellerere elbilmarkedet som helhet, ikke å være alene i markedet. Det sier seg selv? Vel, da er det jo åpenbart de andre som er direkte forbrukerfiendtlige i følge deg.

Tesla sin strategi og ønske med SuC var selvfølgelig å få med seg de andre bilfabrikantene inn i systemet. Det ville betydd at Tesla fikk inntekter på kontaktene både på bilsiden, og på stasjonene som de andre oppførte med samme kontakt. 

Det er 100% åpenbart hvorfor dette feilet og hvorfor de andre ikke ble med på dette, og dermed låse seg til Teslas løsning for kontaktene. Så nei, situasjonen vi har idag er Tesla's feil som laget et lukket system, samtidig som de "liksom" ville aksellerere bilmarkedet. 

De ville aksellerere seg selv, og kun seg selv. De gir beng og håper at de slipper konkurranse fra andre. Det å kunne tjene penger på andres inntog i elbil-segmentet med å selge utstyr til dem var endel av en åpenbar strategi som ingen bet på. Det er jo rimelig tydelig at Elon Musk ikke ønsker konkurranse når Gates får dritt kastet etter seg, kun fordi han kjøpte Porsche Taycan istedenfor Tesla Model S. 

Nimrad skrev (5 minutter siden):

Nei, det har jeg aldri sagt heller, men det er da kun ett kritierie du velger å ta opp. Du kan da umulig mene at abonnementsordning, betaling via chip/sms før man kan starte lading og ekstreme priser er mer brukervennlig enn plug&play kontakt, automatisk belasting av kredittkort, automatisk start av lading og enormt mye lavere pris som også er betal-for-bruk?

1. Det er jo det viktigste kriteriet? Et ladenettverk med et lukket system, slik det vi er i ferd med å få nå, er da mye verre enn om alle lot sine nettverk være tilgjengelig for alle, slik at "ladenettverket" teoretisk sett var gedigent fremfor kun mange små ladenettverk? 

2. Alle løsninger er bedre for elbilsatsningen enn lukkede systemer. Selv 12 måneders abonnement som hos Ionity nettverket. Der kan du i det minste nød-lade om du absolutt må det. Hvor sinnssykt irriterende vil det ikke være å måtte bli tauet bort når du omtrent står på en SuC stasjon med 20 ledige stolper kun fordi du ikke har en Tesla? Hos Ionity så kan du i det minste lade nok til å komme deg hjem, og 8kr/kWh er jo ingenting å betale for om alternativet er Falken. 

3. Chip/SMS er da ikke løsningen hos Ionity om man har abonnement? Der har man bare et kort man sveiper på stolpen. Ikke akkurat "brukerfientlig".. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
failern skrev (10 minutter siden):

 Så lenge folk må lade vil ladetilbydere ha livets rett. At Tesla skal få monopol på lading er verken realistisk eller ønskelig.

Vil se eneste alternativet som er fornufige er lade hjemme\på hotell eller camingplass\butikk eller kjøpesenter.

De andre som tilbyr elbilladning er genrierlet så dyrt folk flest betaler hvis det ikke finnes alternativer.

Lenke til kommentar
failern skrev (11 minutter siden):

Jeg skulle ønske myndighetene skjærte igjennom nye regler der man må tilby lading til alle på alle stasjoner (separert i effekt, ok). Det er så tullete at vi som ett samfunn skal holde på med proprietære løsninger.

Hvordan skal disse reguleringene utformes og begrunnes mener du? Du skal være *veldig* følsom i utformingen av disse reguleringene om du ikke skal ende med å straffe den ene aktøren som har gjort dette riktig. Om du i stedet retter reguleringen mot de andre, de som *ikke* har gjort ting riktig så risikerer du å påføre dem ytterligere et handikapp, i tillegg til dårlig valg av forretningsmodell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Det vet du ikke. Ja, det er et salgsargument, men det hadde vært mye penger å hente på å åpne opp også. Det blir bare spekulasjoner fra din side, og med tanke på at de flere ganger har sagt at de gjerne ønsker å samarbeide med andre produsenter, så er det ingenting som tyder på at de har noe mål om å holde det stengt.

Selvfølgelig er det spekulasjoner. Som det de fleste gjør her inne da ingen vet hva Tesla selv egentlig tenker, og hva de krever for å evt. åpne opp ladenettverket sitt for andre. De ønsker nok å samarbeide med andre så lenge det er lønnsomt, og ettersom ingen forhandlinger har ført frem er det jo lett å spekulere i at Tesla anser at de pr.nå tjener mer på et eget ladenettverk enn å åpne det opp. 

Lenke til kommentar
Sitat

I motsetning til mange andre ladepunkt, har V3-laderne ikke en delt løsning der effekten halveres hvis en annen bil blir koblet på samme ladestolpe.

Kjedelig at TU driver med villedende informasjon om hvordan V2 laderne fungerer. Delingen skjer på en annen måte enn det som forklares her. Den som kommer først til ladeparet får full effekt av det bilen kan motta. F.eks 100 kW av totalt tilgjngelig effekt på 150 kW. Dvs. at når det kommer en bil nr 2 så får den de resterende 50 kW. Det er altså ingen halvering og ingen reduksjon for førstemann. Men ettersom førstemann kommer før den andre og ladekurven starter høyt så lader man som regel høy effekt i starten og får ladet seg godt opp på kort tid kanskje før nr 2 kommer. Da får nr 2 det overskytende og stigende effekt fram til krysningspunktet med den nedadgående ladekurven. På det tidspunktet er kanskje nr 1 fulladet slik at nr 3 slipper til. Dvs. nr 2 får prioritet og nr 3 får det overskytende. Dette skaper en god dynamikk der bilene veksler hverandre på ladeparet og man får utnyttet ladeparets effekt godt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Hvordan skal disse reguleringene utformes og begrunnes mener du? Du skal være *veldig* følsom i utformingen av disse reguleringene om du ikke skal ende med å straffe den ene aktøren som har gjort dette riktig. Om du i stedet retter reguleringen mot de andre, de som *ikke* har gjort ting riktig så risikerer du å påføre dem ytterligere et handikapp, i tillegg til dårlig valg av forretningsmodell.

Er jo ikke vanskelig å forme noe slikt? Alle kan lades overalt, og standarden ble CCS. 

På den måten har man en gigantisk ladenettverk som gjør elbilsalg uavhengig av merke enklere. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kha skrev (11 minutter siden):

Har hatt elbil( ikke Tesla) i et år, og har overhode ikke vært borti noe form ladekaos( bortsett fra i media). Mitt inntrykk er at det er sterkt overdrevet..

Jeg har hatt elbil (2012 Leaf) i en årrekke, men bruker den kun lokalt og lader kun hjemme, så jeg har heller ikke vært borti problemet. Det er klart at hvis du kun lader hjemme og/eller på jobb, og en sjelden gang på hurtiglader, så funker de fleste elbil-merker tålig bra.

Men nå var tanken å bytte ut familebilen (ladbar hybrid) med en elbil for langturer også, og da blir situasjonen en helt annen.

Lenke til kommentar
Sitat

Flere er på gang, blant annet får Finnmark en Supercharger-stasjon i løpet av året.

Dette stemmer heller ikke. De skal bygge 5 stk i Finnmark i år. I tillegg til 6 stk ellers på Nordkalotten (3 i Nordland, 2 i Finland og 1 i Sverige). Tesla kommer til å bli totalt dominerende i Nord.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Det er 100% åpenbart hvorfor dette feilet og hvorfor de andre ikke ble med på dette, og dermed låse seg til Teslas løsning for kontaktene. Så nei, situasjonen vi har idag er Tesla's feil som laget et lukket system, samtidig som de "liksom" ville aksellerere bilmarkedet. 

Du tar 100% feil. De andre har sovet og nektet å være med i innovasjonsfasen. Det er 100% de andre produsentenes feil.

oophus3do skrev (2 minutter siden):

De ville aksellerere seg selv, og kun seg selv. De gir beng og håper at de slipper konkurranse fra andre. Det å kunne tjene penger på andres inntog i elbil-segmentet med å selge utstyr til dem var endel av en åpenbar strategi som ingen bet på. Det er jo rimelig tydelig at Elon Musk ikke ønsker konkurranse når Gates får dritt kastet etter seg, kun fordi han kjøpte Porsche Taycan istedenfor Tesla Model S. 

 

Du lar igjen Tesla-hatet ditt overskygge all fornuftig resonnering. Det er helt åpenbart at de deler betraktelig mer av sin teknologi med andre enn hva samtlige av andre bilprodusenter gjør til sammen.

oophus3do skrev (4 minutter siden):

1. Det er jo det viktigste kriteriet? Et ladenettverk med et lukket system, slik det vi er i ferd med å få nå, er da mye verre enn om alle lot sine nettverk være tilgjengelig for alle, slik at "ladenettverket" teoretisk sett var gedigent fremfor kun mange små ladenettverk? 

Er i ferd med å få? Det går jo helt motsatt vei. De har jo nettopp åpnet ladestasjoner med samme plugg som de fleste andre bruker her i Europa, nå er bare neste steg å få med seg noen andre på laget.

Nei, jeg vet ikke om jeg synes det er det viktigste kriteriet. Hvertfall ikke når den scorer så hinsides elendig på alle de andre. Jeg er dog enig i at det aller verste scenariet hadde vært om alle bilprodusenter hadde sitt eget nettverk. Det hadde ingen vært tjent med.

oophus3do skrev (9 minutter siden):

2. Alle løsninger er bedre for elbilsatsningen enn lukkede systemer. Selv 12 måneders abonnement som hos Ionity nettverket. Der kan du i det minste nød-lade om du absolutt må det. Hvor sinnssykt irriterende vil det ikke være å måtte bli tauet bort når du omtrent står på en SuC stasjon med 20 ledige stolper kun fordi du ikke har en Tesla? Hos Ionity så kan du i det minste lade nok til å komme deg hjem, og 8kr/kWh er jo ingenting å betale for om alternativet er Falken. 

Herre min hatt. Har du hatt elbil? Det finnes nok av alternativ for meg selv om jeg ikke har Tesla. Du trenger ikke skape en helt ekstremt urealistisk situasjon om at man må bli hentet av Falken fordi man ikke har Tesla. Helt tullete. Og NEI, jeg vil IKKE betale månedsavgift. Jeg har ladet mindre enn en håndfull ganger på 35k km og elbilen er min eneste bil.

oophus3do skrev (13 minutter siden):

3. Chip/SMS er da ikke løsningen hos Ionity om man har abonnement? Der har man bare et kort man sveiper på stolpen. Ikke akkurat "brukerfientlig".. 

Jo, det er forbrukerfiendtlig. Det er helt allment akseptert at Ionity sin modell er dårlige nyheter for alle elbileiere. Jeg forstår ikke hvordan du kan i det hele tatt vurdere at det er en bra modell.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
1 minute ago, Hanhijnn said:

Jeg har hatt elbil (2012 Leaf) i en årrekke, men bruker den kun lokalt og lader kun hjemme, så jeg har heller ikke vært borti problemet. Det er klart at hvis du kun lader hjemme og/eller på jobb, og en sjelden gang på hurtiglader, så funker de fleste elbil-merker tålig bra.

Men nå var tanken å bytte ut familebilen (ladbar hybrid) med en elbil for langturer også, og da blir situasjonen en helt annen.

Vi har elbil som primær-bil, lader ikke på jobb og har kjørt 30'000km på et år. Det meste er selvsagt hjemmelading( anbefaler ikke elbil med mindre du kan lade hjemme), men vi er ofte på langtur uten å oppleve "ladekaos".

Det er klart at med en kortdistanse bil, sånn som Leaf 2012, så opplever man oftere at man MÅ lade. Med langdistanse bil, så holder det at man får ladet en gang de neste 15 milene og da har man som regel valgmuligheter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kha skrev (5 minutter siden):

Vi har elbil som primær-bil, lader ikke på jobb og har kjørt 30'000km på et år. Det meste er selvsagt hjemmelading( anbefaler ikke elbil med mindre du kan lade hjemme), men vi er ofte på langtur uten å oppleve "ladekaos".

Det er klart at med en kortdistanse bil, sånn som Leaf 2012, så opplever man oftere at man MÅ lade. Med langdistanse bil, så holder det at man får ladet en gang de neste 15 milene og da har man som regel valgmuligheter. 

Hva slags bil er det, og hvor kjører dere primært? Hvor lange turer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
archongamer skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig er det spekulasjoner. Som det de fleste gjør her inne da ingen vet hva Tesla selv egentlig tenker, og hva de krever for å evt. åpne opp ladenettverket sitt for andre. De ønsker nok å samarbeide med andre så lenge det er lønnsomt, og ettersom ingen forhandlinger har ført frem er det jo lett å spekulere i at Tesla anser at de pr.nå tjener mer på et eget ladenettverk enn å åpne det opp. 

Ja, og da velger man jo å se det fra Tesla sin side. Om man snur på det så sitter det jo også noen på andre siden av bordet. Selv om Tesla hadde vært åpen og sett at de hadde vært tjent med å samarbeide med f.eks. VW er det ikke sikkert VW ønsker det. De vil kanskje gå sin egen vei, prøve å skape sitt eget nettverk eller hvertfall holde pengene sine borte fra Tesla sine hender. Mest sannsynlig tenker jeg det er en kombinasjon. I tillegg har nok mangelen på CCS hatt noe å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (22 minutter siden):

Er jo ikke vanskelig å forme noe slikt? Alle kan lades overalt, og standarden ble CCS. 

På den måten har man en gigantisk ladenettverk som gjør elbilsalg uavhengig av merke enklere. 

 

Du glemmer 'hvorfor'. Hvorfor skal vi ta fra Tesla retten til å bestemme over eget utstyr? Hva galt har de gjort for å fortjene den typen inngripen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Du glemmer 'hvorfor'. Hvorfor skal vi ta fra Tesla retten til å bestemme over eget utstyr? Hva galt har de gjort for å fortjene den typen inngripen?

Fordi det er bedre vi kan velge hvor vi skal få strømmen fra? Kunne ønske det ikke var useriøse bensinsatasjoner som skal ha strøm til samme pris som bensin\disel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...