Gå til innhold

Skatteetaten endrer skattekortet mitt


FuzzyLogic

Anbefalte innlegg

Hadde ganske høy inntekt i 2019, ca 2 mill

I 2020 kommer den til å bli vesentlig lavere ettersom jeg planlegger noen endringer i livet mitt... Så jeg endret skattekortet mitt rundt årsskiftet 2020 og i januar ble jeg trukket riktig skatt i % av lønna. Så kom februar lønna nylig, og jeg ser at plutselig ble jeg trukket 50% skatt...ringte lønnskontoret og de sa at skattekortet mitt var blitt endret nylig. Logget inn hos skatteetaten for å se hva som har skjedd, og det ser ut til at skatteetaten har endret det...prøvde deretter å endre tilbake og klikket "Send endringer", etter 2 dager fikk jeg mail om at skattekortet var tilgjengelig. Logget inn for å sjekke og nok engang har skatteetaten plottet inn sine egne numre.

Har Skatteetaten lov til å bestemme hvor mye du skal trekkes på eget forgodtbefinnende? Folk kan jo ha forandringer i økonomien som gjør at de ikke vil tjene like mye som før.

Virker ganske sykt hele greia, men vil forhøre meg med noen her som forhåpentligvis har noen råd og komme med og om skatteetaten har lov til å holde på slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Send melding i Altinn og forklar situasjonen. Da kommer et menneske til å se på saken og justere deretter. Sannsynligvis har du blitt offer for noe automatisk i systemet. Noe liknende skjedde meg en gang 

Lenke til kommentar

Kan prøve det.

Men det rare er at skattetrekket på januar-lønna var riktig.

Dvs. at skatteetaten har endret det etter at jeg fikk lønna mi i januar, uten å varsle meg. Kan ikke skjønne grunnen til dette.

Og dette 50% trekket jeg fikk i Februar, får jeg jo ikke tilbake før evt. langt uti 2021, når skatten kommer tilbake...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
FuzzyLogic skrev (5 minutter siden):

 

Og dette 50% trekket jeg fikk i Februar, får jeg jo ikke tilbake før evt. langt uti 2021, når skatten kommer tilbake...

Du kan trekke litt mindre skatt resten av året så får du litt "tilbake" hver måned. Altså oppgi litt mindre inntekt enn forventet.  

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
1 hour ago, FuzzyLogic said:

Hadde ganske høy inntekt i 2019, ca 2 mill

Har Skatteetaten lov til å bestemme hvor mye du skal trekkes på eget forgodtbefinnende? Folk kan jo ha forandringer i økonomien som gjør at de ikke vil tjene like mye som før.

Jeg endret selv forventet inntekt fra ~2,5M til 7-800K lavere og det ble godtatt og har ikke blitt gjort om i etterkant.  Egentlig fatter jeg ikke hvordan de landet på 2,5 utover at de må ha plusset på kapitalinntekter fra et nærmest totalt nedsalg av aksjer jeg hadde, men det sier jo seg selv at det ikke er en repeterende inntekt.  Hvis hele inntekten din var lønnsinntekt fra en og samme arbeidsgiver kunne jeg kanskje forstå at de syns det var rart, men likevel, det kunne skyldes bonus og slike forhold også, som man ikke nødvendigvis kan forvente hvert år. 

Jeg ville prøve å få snakke med en hos skatteetaten så de kan forklare årsaken og kanskje skjønne bakgrunnen for din endring. 

Var der ikke en mulighet for å legge ved en kommentar online?

Lenke til kommentar

Var ingen mulighet for å komme med kommentarer.

Og skatteetaten har endret det to ganger nå på eget forgodtbefinnende, uten en kommentar eller et eneste varsel til meg.

Fant ut om dette først da lønna mi ble trukket 50%. Syns det er ganske dårlig behandling av skattebetalerne sine.

Skjønner ikke hvorfor skatteetaten ber folk sjekke skattekortet hvert år, når de selv ignorerer enhver endring man gjør og heller kjører på med sine egne fantasi-tall...

Jaja. Føler ikke for å sitte i telefonkø i 2 timer hos skatteetaten, så får vel prøve å sende dem melding på et vis via Altinn.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, FuzzyLogic said:

Jaja. Føler ikke for å sitte i telefonkø i 2 timer hos skatteetaten, så får vel prøve å sende dem melding på et vis via Altinn.

Sist jeg gjorde dette var det rimelig enkelt. De svarte iløpet av to dager.

Lenke til kommentar

PingEnt, hvor på Altinn.no kunne du sende melding til dem?

Har lett litt rundt der nå, men finner ikke helt hvor man sender melding...

Har gått inn på Altinn.no - > Kontakt oss - > "Spørsmål til skatteetaten". Der blir jeg sendt til skatteetaten sine sider ("Skriv til oss"). Velger så "Privatperson" -> "skatt" -> "skattekort" og da kommer jeg til siden hvor man endrer skattekort, men det har jeg jo gjort nå flere ganger uten hell...

Endret av FuzzyLogic
Lenke til kommentar
Gadden skrev (3 timer siden):

Du kan trekke litt mindre skatt resten av året så får du litt "tilbake" hver måned. Altså oppgi litt mindre inntekt enn forventet.  

Høyt skattetrekk i begynnelsen av året skal automatisk tas hensyn til når du endrer (det vil si, om du får lov til å endre uten at Skatteetaten endrer tilbake...) skattekortet. Enten er det (var i alle fall slik før) et felt for å fylle ut "skatt betalt hittil i år", eller så henter Skatteetaten det inn automatisk.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Tror det samme skjedde med meg. Hadde mer enn normalt utbetalt i oktober i fjor, og jeg hører fra flere som hadde det samme at oktober lønnen ofte blir benyttet for å beregne grunnlaget for det nye året. Denne endringer slår først inn i februar, ikke januar - da det du får utbetalt i januar for det meste hører til 2019 som regnskapsår (?). Uansett, jeg logga meg bare inn og justerte det helt fint selv. 

Lenke til kommentar
BareGjest skrev (3 timer siden):

Tror det samme skjedde med meg. Hadde mer enn normalt utbetalt i oktober i fjor, og jeg hører fra flere som hadde det samme at oktober lønnen ofte blir benyttet for å beregne grunnlaget for det nye året. Denne endringer slår først inn i februar, ikke januar - da det du får utbetalt i januar for det meste hører til 2019 som regnskapsår (?). Uansett, jeg logga meg bare inn og justerte det helt fint selv. 

Skatteetaten ber deg jo sjekke skattekortet rundt årsskiftet hvert år.

Litt rart om de da forandrer det igjen i februar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...