Gå til innhold

VGD Off-topic VÅKS


SirJames™
Melding lagt til av Diskusjon.no

Tråden stenges for gjentatte brudd på bruk av tjenesten.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stormoen33 skrev (2 timer siden):

Ferdige for i dag. Dessverre vil dette ikke bety noe siden republikanske senatorer ikke vil tørre å stemme for å dømme Trump, siden det ikke gagner deres egen karriere.

USA er blitt en bananrepublikk.

USA ligger på 25.plass her:

Democracy Index - Wikipedia

Så "bananrepublikk", da tar du nok litt hardt i. Men jeg er enig i at det er feigt. Vi ser jo dog i Norge også at partifeller er livredde for å gå mot sine egne.

Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (3 minutter siden):

USA ligger på 25.plass her:

Democracy Index - Wikipedia

Så "bananrepublikk", da tar du nok litt hardt i. Men jeg er enig i at det er feigt. Vi ser jo dog i Norge også at partifeller er livredde for å gå mot sine egne.

Den listen er fra 2020, før stormingen og all dritten. De faller nok noen solide plasser etter det som skjedde 6 januar. Personlig mener jeg slike lister er veldig subjektive - alt etter hvordan de velger å måle. Bananrepublikk er nok bare et utrykk for at det demokratiske omdømmet til USA fikk seg et kraftig støkk. Det var ikke langt om å gjøre før Trump klarte å få overstyrt valgresultatet og gjort et "kupp" - han satte VIRKELIG demokratiet på prøve; men - som ethvert sivilisert samfunn fikk han det ikke til; selv om han var landets øverste leder. Heldigvis! Hadde han klart målet sitt om å overstyre valget - så kan man virkelig snakke bananrepublikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (4 minutter siden):

Den listen er fra 2020, før stormingen og all dritten. De faller nok noen solide plasser etter det som skjedde 6 januar. Personlig mener jeg slike lister er veldig subjektive - alt etter hvordan de velger å måle. Bananrepublikk er nok bare et utrykk for at det demokratiske omdømmet til USA fikk seg et kraftig støkk. Det var ikke langt om å gjøre før Trump klarte å få overstyrt valgresultatet og gjort et "kupp" - han satte VIRKELIG demokratiet på prøve; men - som ethvert sivilisert samfunn fikk han det ikke til; selv om han var landets øverste leder. Heldigvis! Hadde han klart målet sitt om å overstyre valget - så kan man virkelig snakke bananrepublikk. 

Listen ble publisert 3. februar i år og er en beskrivelse av hvordan det så ut i 2020 totalt sett. Demokratiet i USA står støtt, en marginal nedgang grunnet noe av det du nevner. Men stadig fjellstøtt.

Endret av Ka9nen
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (1 minutt siden):

The Economist Intelligence Unit Democracy Index map for 2020
For øvrig var USA også på 25 plass i 2019.

Det som skjedde 6 januar kommer for 2021 listen.

Det har du selvsagt helt rett i. Hendelsen du nevner 6.januar vil bli vurdert opp for 2021-rapporten men vil nok neppe ha noen større innvirkning for USA i indeksen da man har en ny president i stolen som ikke oppfordrer til storming samt dette blir og vil bli tatt tak i.

Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (Akkurat nå):

Det har du selvsagt helt rett i. Hendelsen du nevner 6.januar vil bli vurdert opp for 2021-rapporten men vil nok neppe ha noen større innvirkning for USA i indeksen da man har en ny president i stolen som ikke oppfordrer til storming samt dette blir og vil bli tatt tak i.

Sant nok. Det ene utjevner det andre. Jeg tror allikevel at de faller noen plasser - men det kan faktisk være at med Biden vil de tette igjen mye av hullene som forutsagte urolighetene. Slik at det sum i sum faktisk styrker demokratiet og at de (paradoksalt nok) klatrer på listen. 

Lenke til kommentar

Jeg har skrevet 14 bøker om emnet og har en podcast om det å kose seg. "Kose" er gjensidig med nytelse og kan oppnås på mange måter. Det viktigste er å stimulere deler av hjernen som kan oppnås gjennom bruk av sanser. Slik som psykisk (sosialt, intellektuelt, med kunst som musikk o.l. - eller fysisk, som etter å ha gjort et bra stykke arbeid, trening, turer, sex). Den ultimate nirvana oppnås når man kombinerer både den psykiske og fysiske delen. Såkalt "multi-stimulering". Jeg lar fantasien din overlate resten av den jobben.

Neida..... (Joda :p) 
ok... jeg lyver bittelitt nå

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...