Gå til innhold

Hjelp med søknad til Jernia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skriver en generell tekst angående hvem du er, hvor du bor (ta med litt om transportmuligheter og hvordan du har tenkt å komme deg til og fra jobb), så klart telefonnummer og e-postadresse, hvilken skole du går på, hva dine eventuelle fremtidsplaner er med skole og jobb, hvor lenge du antar at du skal jobbe der (da skriver du så lenge samarbeidet fungerer bra og du mestrer jobben).

Før i tiden var jeg rigid på å ikke bruke smiletegn og sånt i tekster. Men i dagens samfunn, kan det gå an å legge inn ett eller to, for å vise at du er en vennlig og åpen person. Men ikke for mye dilldall, da fremstår du bare som useriøs.

Ikke for langt, ikke for kort, hold det genuint, åpent og saklig.

E-postadresse bør være noe litt seriøst og ikke for flyktig. Å lage en e-postadresse som du kun bruker til jobb og andre profesjonelle bestrebelser når du blir eldre, som telefonabonnement, strøm, tv, bil, og alle andre registreringer. Redigert: Ditt eget navn er ingen dårlig idé. For eksempel: [email protected], eller [email protected]. Bare legg til et par tall hvis det er opptatt.

Og ja, et nøytralt bilde av deg med nøytral bakgrunn, igjen uten mye dilldall (lue, briller, sminke etc) tenker jeg at du ihvertfall bør eller helst må ha med for å fremstå som mer seriøs.

Først leverer du den, så følger du den opp med en telefon om en uke eller to, og hører hva for svar du får. Er det halvveis positivt, spør du om kan ringe igjen om en uke eller to til. Faller det i fisk da, så kan du nok ansé det som dødt. Men er det interesse fra dem, så får du nok et intervju.

 

En åpen søknat kan du holde 80-90% som en mal, men så endrer du 10-20% til å tilpasse den enkelte butikken eller kjeden du sender den til. Ikke send den helt lik til alle butikker. Du bør ha litt interesse for stedet du søker, å jobbe i butikk er ikke bare-bare, du skal vite hvor alt av produkter står og gjerne vite litt om produktene. Så å jobbe i butikker som selger varer man overhodet ikke har interesse for, kan være litt selvødeleggende.

Så ikke spre det for bredt til å begynne med, kanskje 2-3 butikker. Så øk det etter hvert hvis du ikke får tilslag.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Taurean said:

Du skriver en generell tekst angående hvem du er, hvor du bor (ta med litt om transportmuligheter og hvordan du har tenkt å komme deg til og fra jobb), så klart telefonnummer og e-postadresse, hvilken skole du går på, hva dine eventuelle fremtidsplaner er med skole og jobb, hvor lenge du antar at du skal jobbe der (da skriver du så lenge samarbeidet fungerer bra og du mestrer jobben).

Før i tiden var jeg rigid på å ikke bruke smiletegn og sånt i tekster. Men i dagens samfunn, kan det gå an å legge inn ett eller to, for å vise at du er en vennlig og åpen person. Men ikke for mye dilldall, da fremstår du bare som useriøs.

Ikke for langt, ikke for kort, hold det genuint, åpent og saklig.

E-postadresse bør være noe litt seriøst og ikke for flyktig. Å lage en e-postadresse som du kun bruker til jobb og andre profesjonelle bestrebelser når du blir eldre, som telefonabonnement, strøm, tv, bil, og alle andre registreringer.

Og ja, et nøytralt bilde av deg med nøytral bakgrunn, igjen uten mye dilldall (lue, briller, sminke etc) tenker jeg at du ihvertfall bør eller helst må ha med for å fremstå som mer seriøs.

Først leverer du den, så følger du den opp med en telefon om en uke eller to, og hører hva for svar du får. Er det halvveis positivt, spør du om kan ringe igjen om en uke eller to til. Faller det i fisk da, så kan du nok ansé det som dødt. Men er det interesse fra dem, så får du nok et intervju.

 

En åpen søknat kan du holde 80-90% som en mal, men så endrer du 10-20% til å tilpasse den enkelte butikken eller kjeden du sender den til. Ikke send den helt lik til alle butikker. Du bør ha litt interesse for stedet du søker, å jobbe i butikk er ikke bare-bare, du skal vite hvor alt av produkter står og gjerne vite litt om produktene. Så å jobbe i butikker som selger varer man overhodet ikke har interesse for, kan være litt selvødeleggende.

Så ikke spre det for bredt til å begynne med, kanskje 2-3 butikker. Så øk det etter hvert hvis du ikke får tilslag.

tusen takk for hjelp!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Aldri bruk smilefjes noen gang i en søknad.. Just don't do it. 

Sliten skoleelev skrev (3 minutter siden):

Hva burde jeg si når jeg drar til butikken for å levere en åpen søknad? Er så mye enklere å presentere meg selv når de har lagt ut en annonse...

Hadde jeg vært deg så ville jeg bare sendt den til dem på epost.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Sliten skoleelev skrev (38 minutter siden):

Hva burde jeg si når jeg drar til butikken for å levere en åpen søknad? Er så mye enklere å presentere meg selv når de har lagt ut en annonse...

Du kan bare spørre om daglig leder er der, og at du skulle levere en åpen søknad til en stilling.

Med et smil. Ikke en sur skulende mine som andre her impliserer.

Lenke til kommentar
Sliten skoleelev skrev (48 minutter siden):

Hva burde jeg si når jeg drar til butikken for å levere en åpen søknad? Er så mye enklere å presentere meg selv når de har lagt ut en annonse...

Dra til butikken, med et smil om munnen, vis at du er motiverte og spør etter butikksjef/dagligleder. Er "sjefen" der, tar du personen i hånden og sier med et smil om munnen at du ønsker deg jobb hos Jernia og ønsker å levere inn en åpen søknad og håper de har tid til å se over den om/når det skulle være noen ledige stillinger.

Er ikke sjefen der,  spør du om personen vil komme på jobb i nærmeste tid(hvis ikke, spør du om de kan levere den åpne søknaden til butikksjef/daglig leder).

Skjer pkt 2., kan det være lurt å komme innom på et tidspunkt å hilse på daglig leder/butikksjef som "Oppfølging". Da får butikksjefen et forhold og inntrykk av deg som person. For tross alt, du skal møte mange kunder hos Jernia og inntrykket de får av at du har lyst på stillingen og "Byr deg frem" vil hjelpe til å overbevise butikksjefen om at nettopp du er rett person for en eventuell jobb. 

(alt med måte, selvfølgelig, så ingen stalking please ;) )

Endret av comadore
Lenke til kommentar
aklla skrev (1 time siden):

Man bør smile med ansiktet, men ikke smilefjes i søknaden. Imponerende å misforstå det..

Hvem er du og andre i tråden til å bestemme det? Jeg har gjort det før og fått intervju. Virker som dere trekker fram de billigste poeng bare for å drite på mine gjennomtenkte svar og underkutte meg. Og du er moderator? Djevelens fremtreden, så og si. Her kommer jeg meg gyldne råd på løpende bånd, og alt dere gjør er å skrive dritt og faenskap, ingen verdifulle råd overhodet.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (15 minutter siden):

Hvem er du og andre i tråden til å bestemme det? Jeg har gjort det før og fått intervju. Virker som dere trekker fram de billigste poeng bare for å drite på mine gjennomtenkte svar og underkutte meg. Og du er moderator? Djevelens fremtreden, så og si. Her kommer jeg meg gyldne råd på løpende bånd, og alt dere gjør er å skrive dritt og faenskap, ingen verdifulle råd overhodet.

f.eks:

https://universitas.no/sak/63791/ikke-bruk-smilefjes-i-jobbsoknaden/
https://www.kk.no/jobb/derfor-bor-du-ikke-bruke-emojis-i-jobbmail/70664814
https://www.adressa.no/karriere/Seks-punkter-ma-med-i-en-CV-Her-er-den-ultimate-guiden-10692b.html
https://www.online.no/forbruker/unngaa-smileytabbene.jsp
https://cvportalen.no/jobbsoknad-mal/
https://forskning.no/internett-arbeid/de-som-brukte-smilefjes-i-jobb-eposter-virket-mindre-intelligente/328549

 

Klart, man gjør jo som man vil, men ingen seriøse vil anbefalle det..

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til tross for alle de ekspertene, så har jeg fått jobbintervjuer og jobb selv om jeg har brukt det. Så alle de kan dra en viss plass for min del. Man har lov til å vise -litt- personlighet, så man ikke virker som en tørr stiv pinne som skjuler alt man har hele tiden. For dét er heller ikke noe godt tegn, noen som er så a4 at du ikke føler noen tilknytning til dem. Det påkaller i hvert fall ikke tillit.

Lenke til kommentar
  • henrikwl endret tittelen til Hjelp med søknad til Jernia

Det viktigste for meg, og svært mange andre som rekrutterer, er at du får frem motivasjonen for hvorfor du søker stillingen. Bruk noen linjer på å fortelle på en troverdig måte, hvorfor du har lyst til å jobbe på Jernia. Du har jo allerede sett deg ut Jernia som arbeidsgiver, og så det bør jo gå lett! :)

Lenke til kommentar
Taurean skrev (22 timer siden):

Hvem er du og andre i tråden til å bestemme det? Jeg har gjort det før og fått intervju. Virker som dere trekker fram de billigste poeng bare for å drite på mine gjennomtenkte svar og underkutte meg. Og du er moderator? Djevelens fremtreden, så og si. Her kommer jeg meg gyldne råd på løpende bånd, og alt dere gjør er å skrive dritt og faenskap, ingen verdifulle råd overhodet.

jeg hadde lagt en søknad med smily underst i bunken ivertfall, tror det kommer veldig ann på hvor og hva du søker stilling som, og ikke minst hvem og hvor gammel den som sitter og leser søknader er. 

Lenke til kommentar
Gjest 658a0...712

Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å søke jobb i Jernia. Har selv hatt en lederstilling der og sett hvordan folk, spesielt ekstrahjelper o.l. blir utnyttet og unnlatt å opplyses om rettigheter ifrb med økonomiske ting.

Anonymous poster hash: 658a0...712

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...