Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (32 minutter siden):

Bruk konspirasjonstråden. Hvorfor må du på død og liv spamme ned akkurat DENNE tråden?

Mener du at det er en konspirasjonsteori at regjeringen hemmeligholder sentral informasjon rundt corona-tiltakene? 

Hvorfor formidles dette via NRK Nyheter da? 

Mulig jeg har misforstått trådens tittel. Er ikke dette en tråd for å diskutere nyheter? 

Eller er det kanskje slik at man bare skal diskutere nyheter som passer deg? 

Endret av Carltondance
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sauegjeter skrev (Akkurat nå):

Vet ikke hvilken diskusjon dere to har igang. Men går jo ann å gå inn på vg å se helt i toppen, der står det:

Bekreftet smittet: 34268

Innlagt: 122

Døde: 316

Disse tallene forteller jo en del..

Hvis vi har regisrert 34268 smittede og i tilegg har vi masse mørketall. Testingen startet for fullt veldig sent og da ble man bare bedt om å holde seg hjemme hvis man hadde milde symptomer.

På toppen i april hadde vi 324 innlagt pga ILS.

Gjennomsnittsalder for døde er 80+ med underliggende sykdommer.

 

Som jeg skrev i post lenger oppe så var høyeste antall pasienter pga ILS 470 i 2018.

Dette syntes jeg er ganske logisk og en god indikasjon på at Sars-Cov-2 er mye mildere enn hva media og regjeringer verden over skal ha det til.

Men dette er kun min meing, interessant å lese hva andre også tenker :)

 

Du sammeligner antall innlagte nå mot alle som har vært smittet siden februar. Det blir jo ikke riktig.

Du sammeligner også ett år (2018) der vi ikke hadde omfattende smittevenstiltak.

Hvis vi ikke hadde smittevernstiltak ville vi hatt 10 000+ døde her i Norge hittil i år. Bare se på USA som har hatt dårlige tiltak 268 266 døde av korona.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Pc Lynet said:

Dere kommer med de samme misforståtte oppkonsturerte misoppfattede grunnlaget hver eneste gang og vi er dritt lei. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at smitteverntiltakene her i Norge har gjort at vi har færre dødsfall av influensa enn vi normalt har.

Underliggende sykdommer har ingenting å si. De fleste som dør av influensa er også gamle og har underliggende sykdommer. Ett dødt menneske er ett dødt menneske uavhengig av hvilke bakeforliggende sykdommer personen hadde.

Kanskje vi blir bedre med håndhygiene og smittevern etter at korona er over. Da vil mange færre dø av influensa.

Uenig i det meste du skriver over her.

Min mening er at vi trenger virus og bakterier for at immunforsvarene våre skal fungere optimalt og for at vi skal ha antistoffer.  Blir vi for sterile så blir vi mye mere sårbare når det kommer nye virus og vi vet basert på historikk at virus ikke er noe å spøke med og mange mennesker mister livet til virus hvert eneste år.

Min strategi for å håndere Sars-Cov-2 er å Isolere eldre og personer som er utsatt, slik at vi kan ha en et fungerende samfunn i tiden som kommer etter pandemien.

Lenke til kommentar
Carltondance skrev (2 minutter siden):

Mener du at det er en konspirasjonsteori at regjeringen hemmeligholder sentral informasjon rundt corona-tiltakene? 

Hvorfor formidles dette via NRK Nyheter da? 

Det er en konspirasjonsteori å påstå at dette er en unnskyldning for å holde på med noe annet enn smittevern. Forøvrig finnes det en egen tråd om lockdown og det står deg fritt og poste der men jeg har jo skjønt at du på død og liv kun ønske å poste i denne tråden og ingen andre steder?

HER er riktig tråd:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Pc Lynet said:

Du sammeligner antall innlagte nå mot alle som har vært smittet siden februar. Det blir jo ikke riktig.

Du sammeligner også ett år (2018) der vi ikke hadde omfattende smittevenstiltak.

Hvis vi ikke hadde smittevernstiltak ville vi hatt 10 000+ døde her i Norge hittil i år. Bare se på USA som har hatt dårlige tiltak 268 266 døde av korona.

Har ikke satt meg ordentlig inn i tallene USA har, men hvis vi ser på sverige som har hatt minimalt med tiltak og ingen lockdown frem til nå så ligger di ann til 92146 dødsfall hvis dødsrate snittet for 2020 pr dag fortsetter. I 2018 døde det 92000 i Sverige

Lenke til kommentar
Sauegjeter skrev (1 minutt siden):

Uenig i det meste du skriver over her.

Min mening er at vi trenger virus og bakterier for at immunforsvarene våre skal fungere optimalt og for at vi skal ha antistoffer.  Blir vi for sterile så blir vi mye mere sårbare når det kommer nye virus og vi vet basert på historikk at virus ikke er noe å spøke med og mange mennesker mister livet til virus hvert eneste år.

Med den logikken der burde du prøve få aids, ebola, sars etc for å bygge opp immunforsvaret ditt. Virus og bakterier er ikke noe å spøke med. Framtidig antibiotika resistens betyr av mennesker igjen vil dø etter kutt i fingeren og etter små inngrep. Vaksiner beskytter oss mot virus. Derfor er det lurt å vente på en vaksine. Istedenfor å eksprimentere med hele den norsk befolkningen slik de gjør i Sverige.

Sitat

Min strategi for å håndere Sars-Cov-2 er å Isolere eldre og personer som er utsatt, slik at vi kan ha en et fungerende samfunn i tiden som kommer etter pandemien.

Det fungerer jo strålende? Eller? Har du fått med deg alle sykehjem med dødsfall og smitte av korona siste ukene? Koronaviruset ble en pandemi fordi de smitter uten at man har symptomer på sykdom. Det gjør det veldig vanskelig å identifisere og isolerer syke.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Carltondance skrev (6 minutter siden):

 

Mulig jeg har misforstått trådens tittel. Er ikke dette en tråd for å diskutere nyheter? 

 

Du dfiskuterer ikke nyheter. Du prøver å latterliggjøre andre her inne og skirver at vi ønsker sterke smittevernstiltak for morro skyld. Det er trolling og en forsøpling av debatten samt at du debatterert påp en utrolig infantil og barnslig måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Morromann said:

Det er en konspirasjonsteori å påstå at dette er en unnskyldning for å holde på med noe annet enn smittevern. Forøvrig finnes det en egen tråd om lockdown og det står deg fritt og poste der men jeg har jo skjønt at du på død og liv kun ønske å poste i denne tråden og ingen andre steder?

HER er riktig tråd:

 

Har ikke tenkt å begi meg inn i denne diskusjonen men jeg vil dele denne linkeren:
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-139-l-20192020/id2737164/?ch=7

Når et land innfører strengeste tiltak siden 2. verdenskrig så må jeg si meg enig i at grunnlagene for disse tiltakene burde vurderes åpne for sammfunnet. Jeg er på ingen måte noe ekspert, men dette er min umiddelbare vurdering. Og jeg forstår at mye informasjon vil kunne være hemmelig pga. personvern og rikets sikkerhet. Men det må være lov å stille spørsmålstegn og diskutere temaet. Vi har alle ytringsfrihet og skal leve sammen i tiden etter pandemien..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sauegjeter skrev (6 minutter siden):

Har ikke satt meg ordentlig inn i tallene USA har, men hvis vi ser på sverige som har hatt minimalt med tiltak og ingen lockdown frem til nå så ligger di ann til 92146 dødsfall hvis dødsrate snittet for 2020 pr dag fortsetter. I 2018 døde det 92000 i Sverige

I 2018 hadde vi en spesielt kraftig influensavariant. Det kan man se på overdødelighetstallene fra USA og. Så kan du se hvor liten den toppen var i forhold til koronavirus toppen. Sverige har også gjort mye for å hindre smitte. Men det har ikke vært nok når vi her i Norge har 316 døde av koronaviruset, Sverige har 6581 døde. Eller 20.8 ganger flere døde enn Norge. Selv om du deler det på to fordi Sverige har 10 mill innbyggere mot Norges 5 mill. Blir det 10 ganger så mange døde.

WeeklyExcessDeaths.thumb.png.38d32bb55aec4306e80beafbba74b8a8.png

Carltondance skrev (5 minutter siden):

Jøss, langt flere døde enn Sverige til og med! Jeg tror vi ville hatt 500.000 døde. 

Sverige har også hatt tiltak. Uten ville de hatt 20 000+ dødsfall.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pc Lynet said:

Med den logikken der burde du prøve få aids, ebola, sars etc for å bygge opp immunforsvaret ditt. Virus og bakterier er ikke noe å spøke med. Framtidig antibiotika resistens betyr av mennesker igjen vil dø etter kutt i fingeren og etter små inngrep. Vaksiner beskytter oss mot virus. Derfor er det lurt å vente på en vaksine. Istedenfor å eksprimentere med hele den norsk befolkningen slik de gjør i Sverige.

Det fungerer jo strålende? Eller? Har du fått med deg alle sykehjem med dødsfall og smitte av korona siste ukene? Koronaviruset ble en pandemi fordi de smitter uten at man har symptomer på sykdom. Det gjør det veldig vanskelig å identifisere og isolerer syke.

Bedre smitteverk for gamle og utsatte er min mening.. La samfunnet fungere som før pandemien slik at ikke alle ender opp på NAV.. Utover dette så bruker jeg statestikk og uavhengig dokumentasjon til å danne mine meninger. leser på vg at denne vaksinen er 90-92% effektiv.. Da tenker jeg basert på hva og hvor er dokumentasjonen? Vi må huske at det normalt tar 10 år ++ å få en vaskine godkjent, her snakker vi om at en rekke bedrifter har et kappløp for å bli ferdige på 8mnd..

Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

I 2018 hadde vi en spesielt kraftig influensavariant. Det kan man se på overdødelighetstallene fra USA og. Så kan du se hvor liten den toppen var i forhold til koronavirus toppen. Sverige har også gjort mye for å hindre smitte. Men det har ikke vært nok når vi her i Norge har 316 døde av koronaviruset, Sverige har 6581 døde. Eller 20.8 ganger flere døde enn Norge. Selv om du deler det på to fordi Sverige har 10 mill innbyggere mot Norges 5 mill. Blir det 10 ganger så mange døde.

WeeklyExcessDeaths.thumb.png.38d32bb55aec4306e80beafbba74b8a8.png

Sverige har også hatt tiltak. Uten ville de hatt 20 000+ dødsfall.

hvor får du 20 000 fra?

Og de startet pandemien så og si uten tiltak.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (24 minutter siden):

Det er en konspirasjonsteori å påstå at dette er en unnskyldning for å holde på med noe annet enn smittevern.

Nei, det er en teori.

Har du noen egne teorier rundt dette? Det er nemlig sånn en diskusjon fungerer (derav trådens tittel: "Nyheter og diskusjon rundt Coronaviruset" .  

 

Men det virker som om definisjonen på en diskusjon her inne er at man poster en link, gjengir innholdet ordrett og så ferdig med det. Ingen diskusjon eller refleksjon overhodet. 

Endret av Carltondance
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sauegjeter skrev (Akkurat nå):

Bedre smitteverk for gamle og utsatte er min mening.. La samfunnet fungere som før pandemien slik at ikke alle ender opp på NAV.. Utover dette så bruker jeg statestikk og uavhengig dokumentasjon til å danne mine meninger. leser på vg at denne vaksinen er 90-92% effektiv.. Da tenker jeg basert på hva og hvor er dokumentasjonen? Vi må huske at det normalt tar 10 år ++ å få en vaskine godkjent, her snakker vi om at en rekke bedrifter har et kappløp for å bli ferdige på 8mnd..

De har de prøvd på i Sverige og det har ikke fungert noe godt. De færreste er på nav. Kun noen få bransjer er hardt rammet.

Vaksine er bedre enn virus i min mening.

Lenke til kommentar
Carltondance skrev (1 minutt siden):

Nei, det er en teori.

Har du noen egne teorier rundt dette? Det er nemlig sånn en diskusjon fungerer (derav trådens tittel: "Nyheter og diskusjon rundt Coronaviruset" .  

 

Men det virker som om definisjonen på en diskusjon her inne er at man poster en link, gjengir innholder ordrett og så ferdig med det. Ingen diskusjon eller refleksjon overhodet. 

Hvorfor tror du det er opprettet en egen tråd for konspirasjonsteorier her? Den er opprettet for at dere som tror på disse fritt kan skrive så mye dere vil om dette. Men jeg skjønner at det er uaktuelt fordi du sikkert tenker at da er det for få som leser hva du skriver ikke sant? Så derfor må du heller fylle opp side etter side med dette her inne ikke sant?

Det er for å diskutere nyheter om viruset, ikke gjette seg frem til "teorier" som du kaller KONSPIRASJONSTEORIENE!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Carltondance said:

Det er i så fall ukjent for meg, men jeg er åpen for at jeg tar feil. Har du noen eksempler? 

 

8 minutes ago, Carltondance said:

Det er i så fall ukjent for meg, men jeg er åpen for at jeg tar feil. Har du noen eksempler? 

 

De har den senere tiden fått en del tiltak, fra sommeren og utover har de lov eller anbefaling om maks antall mennesker som kan være samlet og de vurderer nye tiltak som: Forbud mot alkoholsalg på resturanter, barer og puber etter kl 22

utover dette så har ikke jeg fått med meg andre tiltak

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette tråden synes jeg bærer preg av å være et ekkokammer, hvor forsøk på å argumentere bla. for at noen av restriksjonene er helt evidensløse, blir øyeblikkelig kalt konspirasjonsteorier. Mette Kalager, professor på OUS, mener nedstenging av treningssentere er ubegrunnet; er dette også konspirasjonsvås?

Økonomiske konsekvensene av disse tiltakene er jævlig skremmende. For å ikke snakke om den sinnsyke mengden plastavfall som produseres i disse tider.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...