Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Fant en artikkel fra 31. januar, om hvorfor så mange virus kommer fra Kina. Den kan ikke leses, fordi det er abonnementssperre. Men det står at de slakter dyr på åpne markeder i bl.a. Wuhan. 

https://www.dn.no/magasinet/helse/preben-aavitsland/verdens-helseorganisasjon/wuhan/virusenes-vugge/2-1-746692

På Tv2 nyhetene på facebook, er det mange som skriver kommentarer. Det var få som reagerte positivt på demonstrasjonen i Oslo mot lockdown. Men det var noen som likte demonstrasjonen, da. Kan også ha noe å si at kommentarene på facebook er med fullt navn. Det gjør jo at de som er i jobb ikke kan skrive alt de vil. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wet markets teorien kan være et dekke. Det spekuleres i at det reellt er et dekke. USA er svært aggressive mot Kina. Som har utspring i handelskrig. Selv med slike politiske vinninghensikter om å få være det største riket i verden, så er det ikke umulig at Kina har hatt et reellt uhell enten i en forskninglab hvor de ønsker å lære mer i sivil eller militær biologisk våpenhensikt.

Det er garantert noen biologiske våpen i denne verden, Russland, USA m.fl. som kan være våre verste mareritt. Russland eksperimenterte jo på egen befolkning i sin tid med Anthrax (miltbrann) leste jeg om med Vi Menn-magasinet som kilde. Det var til og med groteske bilder hvor de skar opp likene for å studere skadene vist fram i Vi Menn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sverdlovsk_anthrax_leak

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Russland eksperimenterte jo på egen befolkning i sin tid med Anthrax (miltbrann) leste jeg om med Vi Menn-magasinet som kilde.

Det beviser hele poenget med konspirasjonsteorier, at det er lov å tro at de i gamle Sovjet kunne være onde. De kunne være onde i Nord-Korea, DDR. Men de politikerne vi har i dag, er snille som lam :)

Fant noen linker i kommentarene på TV2 Nyhetene, om økonomi i fritt fall. 

https://www.borsen.no/nyheter/rystende-corona-rapport---i-fritt-fall/72986722

https://www.borsen.no/nyheter/far-stryk---uforstaelig/73001925?fbclid=IwAR1x8PWoiE9OCTo3VBuOPocMhb2AxA2AjPcSbWJ1N2pW3bBX8o3Y7iIi20o

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Budeia said:

Det beviser hele poenget med konspirasjonsteorier, at det er lov å tro at de i gamle Sovjet kunne være onde. De kunne være onde i Nord-Korea, DDR. Men de politikerne vi har i dag, er snille som lam :)

En bør ihvertfall ikke være naiv. Enig i det. Men, så er det jo forskjell på hvilke proporsjoner ymse teorier farer med da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

FHI: Norge ble varslet allerede 4. mars:4. mars ble Norge varslet av Island om koronasmitte blant skiturister som kom fra Østerrike. Først fire dager senere ble reiserådene for Tirol-regionen endret.

Det bekrefter overlege Didrik F. Vestrheim i Folkehelseinstituttet til VG.

 

4. mars meldte Island at åtte skiturister, som kom fra Ischgl i Østerrike, hadde testet positivt for koronaviruset. Først 8. mars ble Tirol satt på listen over områder med utbredt spredning.

 

- Det var en del usikkerhet knyttet til situasjonen i Østerrike. Myndighetene i Østerrike rapporterte kun få tilfeller gjennom det europeiske varslingssystemet, og vi hadde altså noe sprikende informasjon om situasjonen, sier Vestrheim.

 

Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) mener det er for tidlig å evaluere håndteringen.

 

- Jeg vet ikke helt hvor mye det betydde. Jeg vil være forsiktig med å si at de burde rykket ut med en gang. Da måtte muligens tusenvis ha gått i karantene og det ville vært veldig dramatisk, sier han.

FHI tar det med ro. Husker under svineinfluensaen da var de og på Dagsrevyen og sa at det ikke kom til å bli noe stort problem her til lands. 

Endret av Kryptodebunker
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Morromann said:

Jeg tror nesten jeg vurderer å ikke poste mer på denne tråden en stund. Tråden domineres mer og mer av både konspirasjonsteorier og vitenskapsfornektelse.

Jeg mener her har vi:

bare en influensa

regjeringen stengte ned Norge fordi folket krevde etter mediehysteri

dette er et ledd i en plan for å gi oss farlige vaksiner

bare eldre med noen få måneder igjen å leve som dør

Og det er verre her enn på lenge. Jeg blir her mindre fremover fordi jeg føler ikke at jeg bidrar så mye med å krangle mot de mest fantasifulle ideer om hva dette er. Av og til blir det lett å miste besinnelsen når man leser noe av det som skrives her så da er det best å la være og ihvertfall ikke "slippe ut verbal damp"; det kan være veldig lite lurt i et diskusjonsforum selv om man blir provosert. Telle til 10 er best.

Håper du blir her Morromann. Sammen med Simen1, Olaf, Snikpellik og et par andre er du en av de som bidrar til informasjon, holdninger og tankesett som gjør at vi kan  komme gjennom dette på en god måte.

PS.
Du kan heller gjøre som flere av oss som er slitne, vurdere midlertidig å overse eller ha forum-ignore på de du kjenner drar deg i feil retning. Dine svar er ikke feil retnning i mine øyne men jeg vet godt hvor energikrevende det kan være.

Dette er ikke for å stilne debatt eller gi mindre vekt til andres syn på en sak som preger oss alle på forskjellig vis men kun fordi man må velge hva man orker å stå i på egne vegne. Man kan være sterkt uenig i en veldig personlig sak men likevel ha gode diskusjoner om en helt annen sak (derfor midlertidig ignore). 

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Budeia skrev (5 timer siden):

Slik som de fleste her argumenterer er det ikke så farlig at økonomien går i dass.

Flere vil dø av sult, andre sykdommer og lidelser enn av korona, men som alltid "ute av syne, ute av sinn". Det man ikke ser direkte og som er nært på, bryr man seg ikke om. At det å bruke mye penger i dag vil straffe seg i morgen er ikke et tema.
Man skal for enhver pris hindre at folk dør i dag, koste hva det koste vil....
https://forskning.no/data-helsetjenester-statistikk/flere-barn-vil-kunne-do-av-koronarestriksjoner-enn-det-totale-antallet-koronadode-viser-ny-forskning/1735708

Men kanskje det kommer noe godt ut av dette. Hvis man kjører økonomien i Norge i dass, kanskje folk endelig lærer at vi må begynne å prioritere, og ikke bygge badeland og stupetårn fremfor å bruke penger på skole og eldreomsorg.

PS: 
Oljefondet er allerede "lovet bort" til fremtidige pensjoner. Allerede nå hyler pensjonistene pga en beskjeden underregulering. 

Endret av KalleKanin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (12 minutter siden):

Vinner Trump valget er det over og ut. 

Dette er viktig. En valgseier til Trump er katastrofalt for bekjempelsen av pandemien i USA, og dermed også i verden. Skulle han vinne igjen og fortsetter å ignorere viruset er det noe som påvirker oss alle indirekte. Det er bare å krysse alt man har for at amerikanerne velger liv over død på tirsdag.

Donald Trump is biggest single source of coronavirus misinformation researchers say
https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-election/trump-coronavirus-misinformation-report-cornell-university-covid-19-b742810.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (12 minutter siden):

Det er fælt men jeg er ganske sikker på at koronaviruset vil ta livet av mer enn 2.3 millioner mennesker før våren er over. 

Kanskje. Men 2,3 millioner er kun snakk om barn. I tillegg kommer alle andre.
Og i tillegg har man alle andre lidelser som ikke resulterer i død.
Men slik som de aller fleste kommentarene her, bryr man seg ikke. Man trekker KUN frem dødsrater etc. og veier aldri fordeler opp mot ulemper. Man ser kun på den ene siden av ligningen. 

Ja, mange vil dø, men hva er andre siden av medaljen?

Det virker som de flest her ville trivdes veldig godt i et diktatur, da de aksepterer det aller meste av tiltak.
 

Sitat

Pandemien viser ingen tegn til tilbakegang. Vinner Trump valget er det over og ut. 

Og begrunnelsen for dette er?...
Hva er det Biden vil gjøre som ved et trylleslag vil endre ting? 
Kanskje Trump fyrer ekstra oppunder, noe som gir noen ekstra dødsfall, men det er vel tvilsomt at det vil utgjøre en veldig stor forskjell?
(Og selv om man skulle mene det, er det uansett kanskje for sent?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (2 minutter siden):

Kanskje. Men 2,3 millioner er kun snakk om barn. I tillegg kommer alle andre.
Og i tillegg har man alle andre lidelser som ikke resulterer i død.
Men slik som de aller fleste kommentarene her, bryr man seg ikke. Man trekker KUN frem dødsrater etc. og veier aldri fordeler opp mot ulemper. Man ser kun på den ene siden av ligningen. 

Ja, mange vil dø, men hva er andre siden av medaljen?

Det virker som de flest her ville trivdes veldig godt i et diktatur, da de aksepterer det aller meste av tiltak.
 

Og begrunnelsen for dette er?...
Hva er det Biden vil gjøre som ved et trylleslag vil endre ting? 
Kanskje Trump fyrer ekstra oppunder, noe som gir noen ekstra dødsfall, men det er vel tvilsomt at det vil utgjøre en veldig stor forskjell?
(Og selv om man skulle mene det, er det uansett kanskje for sent?)

Sitat

Trump has not articulated a vision for public health in his second term other than eliminating the Affordable Care Act and women's right to abortion, said Georges Benjamin, a physician and executive director of the American Public Health Association. “In terms of COVID-19, he is over-relying on the speedy production of a vaccine that we don't yet know is safe and effective”, he said. If Trump is re-elected, Benjamin expects “he will continue the destructive efforts to undermine science”.

Joe Biden's campaign has released a total of 51 policy proposals outlining how he will accomplish his goals if he wins in November. His COVID-19 response includes creating a national strategy that gives the federal government—not the states—the primary responsibility for battling the pandemic. He would issue a nationwide requirement to wear a mask and has a plan to meet the country's demand for medical supplies, protective equipment, and rapid testing. “We'll put the politics aside and take the muzzle off our experts so the public gets the information they need and deserve. The honest, unvarnished truth”, Biden said when he accepted his party's nomination for president in August.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32036-5/fulltext

Trump er det verste som har skjedd for vesten siste 50 år. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Dette er viktig. En valgseier til Trump er katastrofalt for bekjempelsen av pandemien i USA, og dermed også i verden. Skulle han vinne igjen og fortsetter å ignorere viruset er det noe som påvirker oss alle indirekte. Det er bare å krysse alt man har for at amerikanerne velger liv over død på tirsdag.

Donald Trump is biggest single source of coronavirus misinformation researchers say
https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-election/trump-coronavirus-misinformation-report-cornell-university-covid-19-b742810.html


 

Sitat

The study looked at articles published in the media between 1 January and 26 May and found that 1.1 million of the 38m studied, or 3 per cent, included false information.

Og hva legger man i "misinformation"?
Ville også Fredrik Solvang bli dømt for dette, fordi han stiller spørsmålstegn ved strategien som er valgt?

Kanskje mange amerikanere velger frihet fremfor ufrihet, og er villig til å ofre litt for dette?
Kommentaren over tyder på at man ikke kjenner USA særlig godt. 
Jeg sier ikke at jeg er enig, og at Trump er et godt valg. Biden er nok et bedre valg. Men frihets- og uavhengighetstrangen sitter dypt hos mange i USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (Akkurat nå):

Hva er det Biden vil gjøre som ved et trylleslag vil endre ting? 

Vinner Biden, vil han arve Trumps håndtering 20. januar. Mye uopprettelig skade er skjedd, som ikke kan gjøres noe med. Man sier jo at hvordan en pandemi slutter, avhenger av hvordan man reagerer på den i starten.

Det aller viktigste er at Biden vil høre på ekspertene og gjøre White House til en spreder av fakta og kunnskap, ikke feilinformasjon og budskap som konkurrerer med helsemyndigheter og CDC. Han har lansert sin plan for håntering av pandemien:

THE BIDEN PLAN TO COMBAT CORONAVIRUS (COVID-19) AND PREPARE FOR FUTURE GLOBAL HEALTH THREATS
https://joebiden.com/covid-plan/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (5 minutter siden):


 

Og hva legger man i "misinformation"?
Ville også Fredrik Solvang bli dømt for dette, fordi han stiller spørsmålstegn ved strategien som er valgt?

Kanskje mange amerikanere velger frihet fremfor ufrihet, og er villig til å ofre litt for dette?
Kommentaren over tyder på at man ikke kjenner USA særlig godt. 
Jeg sier ikke at jeg er enig, og at Trump er et godt valg. Biden er nok et bedre valg. Men frihets- og uavhengighetstrangen sitter dypt hos mange i USA.

Trump bryr seg kun om egen vinning. 

Han sier hva som helst så lenge han tjener på dette. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (4 minutter siden):

Og hva legger man i "misinformation"?
Ville også Fredrik Solvang bli dømt for dette, fordi han stiller spørsmålstegn ved strategien som er valgt?

Kanskje mange amerikanere velger frihet fremfor ufrihet, og er villig til å ofre litt for dette?
Kommentaren over tyder på at man ikke kjenner USA særlig godt. 
Jeg sier ikke at jeg er enig, og at Trump er et godt valg. Biden er nok et bedre valg. Men frihets- og uavhengighetstrangen sitter dypt hos mange i USA.

Fredrik Solvang er en norsk journalist. Hans jobb er å stille kritiske spørsmål.

Donald Trump er president i USA, og ansvarlig for amerikaneres liv og helse, den føderale håndteringen av pandemien og alt annet.

Ser du ikke forskjellen, god natt og sov godt. For et elendig argument.

USA kjenner jeg relativt godt etter å ha bodd der i et par år, har mange venner der og følger amerikansk politikk og Trump nøye. At mange amerikanere ser på dette som et valg mellom frihet og tiltak er fordi presidenten har gjort alt han kan for å politisere smittevern og fått det til å handle om helt andre ting enn det burde. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Vinner Biden, vil han arve Trumps håndtering 20. januar. Mye uopprettelig skade er skjedd, som ikke kan gjøres noe med. Man sier jo at hvordan en pandemi slutter, avhenger av hvordan man reagerer på den i starten.

Det aller viktigste er at Biden vil høre på ekspertene og gjøre White House til en spreder av fakta og kunnskap, ikke feilinformasjon og budskap som konkurrerer med helsemyndigheter og CDC. Han har lansert sin plan for håntering av pandemien:

THE BIDEN PLAN TO COMBAT CORONAVIRUS (COVID-19) AND PREPARE FOR FUTURE GLOBAL HEALTH THREATS
https://joebiden.com/covid-plan/

Ja, mye fint prat, men hva er den estimerte faktiske effekten?
Skal man rase ut med påstander som at "verden går til helvete hvis Trump vinner" (Akkurat som man gjorde forrige gang...) må man sansynliggjøre effektene for og imot.

Igjen, jeg håper også Biden vinner, men tror ikke det vil ha veldig mye å si fra eller til. I hvert fall ikke nå.

Og ser vi her hjemme, kan man også her stille litt spørsmålstegn ved det som blir sagt fra regjeringen. Fagfolkene er ikke nødvendigvis så enige som det blir framstilt, og man går heller for lette særdeles inngripende tiltak, enn mer målrettede tiltak. 
Dette har også negative konsekvenser som ikke blir belyst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Fredrik Solvang er en norsk journalist. Hans jobb er å stille kritiske spørsmål.

Donald Trump er president i USA, og ansvarlig for amerikaneres liv og helse, den føderale håndteringen av pandemien og alt annet.

Ser du ikke forskjellen, god natt og sov godt. For et elendig argument.

USA kjenner jeg relativt godt etter å ha bodd der i et par år, har mange venner der og følger amerikansk politikk og Trump nøye. At mange amerikanere ser på dette som et valg mellom frihet og tiltak er fordi presidenten har gjort alt han kan for å politisere smittevern og fått det til å handle om helt andre ting enn det burde. 

Ja, det er selvsagt forskjell fra Solvang og Trump i deres rolle. Men poenget mitt er at det er flere sider av en sak. Det er ikke nødvendigvis 1 sannhet. Man kan vektlegge forskjellige ting, og at noen vektlegger frihet fremfor trygghet er kanskje merkelig for noen.
Men det betyr ikke nødvendigvis at man kan si at "den andre siden har feil".

Når det er sagt har Trump sagt mye dumt, og en god del direkte løgn. Men det har jaggu meg motparten også gjort, selv om Trump nok leder ganske kraftig. Men en god del av det han sier er også bare en annen måte å se verden på. 

Måten du svarer på tyder på at du kanskje er noe av problemet i USA for tiden, den enorme polariseringen og manglende vilje til å se nyanser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 timer siden):

Ja, jeg vil ikke spekulere i slike ting. Jeg trekker ingen konklusjoner. Jeg lar tvilen komme folk til gode.

Vi bør også være forsiktige med å ikke plassere konspirasjonsteoretikerne/fornekterne i samme bås som de som skjønner at covid er ekste og farlig men som er uenige i hvorvidt veldig inntrengende midler er nødvendige; altså enige om målene men ikke virkemidlene. Man kan jo si at Tegnells politikk er på trynet, men han er enig med de samme målene som norske FHI. Og ikke uenige med dem vedrørende fakta om viruset.

Takk! Dette var et innlegg som fortjener en tommel opp!
Man må se på flere sider av dette. Derfor synes jeg de siste dagers diskusjoner i Norge er bra. 
Tiltakene får en del uheldige effekter, og man må tørre å se på dette. 

Og som du påpeker er man ikke nødvendigvis så uenige i faktaene bak, men mer hva som er best strategi for å bringe samfunnet som helhet best gjennom krisen. Denne krisen er mye mer enn bare dødsfall. Den fører også med seg mye annen lidelse og undertrykking. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...