Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

41 minutes ago, G said:

Skulle hatt lyd på dette innlegget med en sånn rød farge og lyden av at du valgte feil, enten toalettlyd som på Nrk lørdagsunderholdning, eller en sånn rrrrrrrrnnnnnn-lyd.

Mannen i video sier 12 til 24 timers tid og mange smittede vil bli smittsomme. Dr. John Campbell's mening:

 

Jeg har aldri argumentert imot at folk ikke er smittsome før symptomene bryter ut. Jeg argumenterte imot ordbruken at folk "blir vanligvis syke etter 5-6 dager etter smitte"  WHO sier jo at mer data må til. 

Og igjen det er ordbruken som er skummel her fordi det kan få folk som er smittet til å friskmelde seg selv etter 6-8 dager. 

Og som jeg har linket til tidligere i tråden, noe data sier at smittefaren kan være opptil en hel måned. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Se denne videoen, viser tiltakene kineserne har satt i verk, og innvirkningen det har på folk og samfunn: China. Trip to Infected Zone. What's Fake and Truth about Coronavirus

Etter å ha sett dette, står det krystallklart for meg at Europa og Norge i særdeleshet, står overfor dramatiske konsekvenser i tiden fremover. Vi er ikke i nærheten av slike tiltak. At kineserne synes å ha fått kontroll på smittespredningen, blir brukt som en beroligende sovepute. Men se hvilke tiltak som har vært nødvendig. Vi er ikke i nærheten. Vi har ingen sjanse.

Lenke til kommentar

La oss se: folk avbestiller altså flyreiser og ferier på grunn av frykt for Coronaviruse. Jeg er ikke redd for Corna i det hele tatt, ikke på noen som helst måte selv om media og "autoriteter" mener jeg må gå rundt og være redd for det. Men jeg liker å reise. Og nå får man kanskje gjort et kupp; flere avbestillinger=billigere fybilletter og billigere hotellrom også. Så får de som vil det sitte hjemme og være hypokondere og livredde for et virus som de statsitisk sett sannsynligvis ikke får og som det er enda større sjanse for at de IKKE vil død av om de først skulle være så uheldige å få det. Ja, de får sitte hjemme og være redde for Corona. Det betyr billigere flybilletter og hotellopphold for meg.
Nei, jeg skal ikke til Kina. Men Italia kan være fint på vårparten.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Miri skrev (32 minutter siden):

Vi har ingen sjanse.

Nei, vi kommer til å dø alle sammen, før eller seinere. I mellomtiden kan vi sitte og se på at oljeformuen vår krymper i takt med panikken.

edit: Altså "i omvendt takt med panikken" da, eller hvanådetheter...

Endret av frohmage
  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (5 minutter siden):

Nei, vi kommer til å dø alle sammen, før eller seinere. I mellomtiden kan vi sitte og se på at oljeformuen vår krymper i takt med panikken.

Hele denne debatten om den nye "svartedauen" eller "spanskesyken" som er Coronaviruset gir meg deja vu. Så godt som alle argumenter jeg leser er de samme jeg høre under panikken om munn- og klovsyke, SARS, svineinflusena og griseinfluensa. Millioner skulle dø og samfunnet kollapse og vi var sjanseløse. Snart kommer det en vaksine(ingen overrsakelse for meg)og regjeringer vil bruke millarder på å kjøpe disse inn og så mange som mulig vil bli presset på disse vaksinene som private selskaper tjener grovt på. §§§§
Jeg ga dem ikke pengene mine sist gang og kommer ikke til å gjøre det nå heller - bortsett fra de pengene regjeringen vil bruke på åkjøpe inn vaksinene da. Der har jeg ikke noe valg.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Miri said:

Se denne videoen, viser tiltakene kineserne har satt i verk, og innvirkningen det har på folk og samfunn: China. Trip to Infected Zone. What's Fake and Truth about Coronavirus

Etter å ha sett dette, står det krystallklart for meg at Europa og Norge i særdeleshet, står overfor dramatiske konsekvenser i tiden fremover. Vi er ikke i nærheten av slike tiltak. At kineserne synes å ha fått kontroll på smittespredningen, blir brukt som en beroligende sovepute. Men se hvilke tiltak som har vært nødvendig. Vi er ikke i nærheten. Vi har ingen sjanse.

?

Jeg har prøvd å si dette i en måned nå. Ikke noe "hva var det jeg sa", men det har vært grusomt å se utviklingen og skjønne hvor det bærer, og så får man høre femti ganger om dagen at det bare er en mild forkjølelse, eventuelt at influensa er egentlig myyye farligere og andre "toppen av dumhet"-kommentarer.

Nå er krisen her, og vi er ledet av idioter som ikke har gjort et eneste tiltak før det er alt for sent, og en statsminister som sier at det viktigste er at vi fortsetter akkurat som før.

Finnes det ingen grenser for hvor dårlig jobb en folkevalgt kan gjøre før det blir snakk om straff her i landet? Dette må da være unnfallenhet og uaktsomhet som ville vært godt over grensen for normale borgere...

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror dere kan være trygge på at Erna jobber med dette på kammerset. Sier seg selv at hun ikke kan brette ut alt til media, for noen er jo én ordlyd unna plyndring av hermetikk på nærbutikken. Og, ja, selvfølgelig skal dette tas alvorlig. 

Endret av Jambimaster
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Morromann said:

La oss se: folk avbestiller altså flyreiser og ferier på grunn av frykt for Coronaviruse. Jeg er ikke redd for Corna i det hele tatt, ikke på noen som helst måte selv om media og "autoriteter" mener jeg må gå rundt og være redd for det. Men jeg liker å reise. Og nå får man kanskje gjort et kupp; flere avbestillinger=billigere fybilletter og billigere hotellrom også. Så får de som vil det sitte hjemme og være hypokondere og livredde for et virus som de statsitisk sett sannsynligvis ikke får og som det er enda større sjanse for at de IKKE vil død av om de først skulle være så uheldige å få det. Ja, de får sitte hjemme og være redde for Corona. Det betyr billigere flybilletter og hotellopphold for meg.
Nei, jeg skal ikke til Kina. Men Italia kan være fint på vårparten.

Bare ikke kom tilbake, så er det helt greit.

Som et absolutt minimum bør de som drar til Italia NÅ måtte betale for eventuelt sykehusopphold / karantene selv. Makan til egoisme...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
pappkake skrev (2 minutter siden):

Bare ikke kom tilbake, så er det helt greit.

Som et absolutt minimum bør de som drar til Italia NÅ måtte betale for eventuelt sykehusopphold / karantene selv. Makan til egoisme...

Neida, jeg er forsikret jeg. Og jeg kan jo bli drept i trafikken; det er jo mer råkjøring rundt Middelahavet enn i Norge, jeg kan få hjerteinfarkt; jeg kan få en murstein i hodet, mye fælt kan skje. Men jeg slutter ikke å leve bare fordi media eller en eller annen nettdebatant forteller meg at jeg sitte innelåst hjemme og være livredde før "dødsviruset" Corona som lurer rundt hver busk og er klar til å utrydde menneskeheten. For meg høres det ut som dommedagssekter. Du vet, de som har spådd dommedag 458 ganger, men insisterer på at den 459ende gangen må de ha rett. Det sier seg jo selv, at DENNE gangen blir det dommedag? Ikke sant? Jeg respekterer din rett til å være livredd for Coronacviruset og lar det prege din hverdag. Om du vil respektere at jeg velger å leve istedenfor eller ikke får bli opp til deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Neida, jeg er forsikret jeg. Og jeg kan jo bli drept i trafikken; det er jo mer råkjøring rundt Middelahavet enn i Norge, jeg kan få hjerteinfarkt; jeg kan få en murstein i hodet, mye fælt kan skje. Men jeg slutter ikke å leve bare fordi media eller en eller annen nettdebatant forteller meg at jeg sitte innelåst hjemme og være livredde før "dødsviruset" Corona som lurer rundt hver busk og er klar til å utrydde menneskeheten. For meg høres det ut som dommedagssekter. Du vet, de som har spådd dommedag 458 ganger, men insisterer på at den 459ende gangen må de ha rett. Det sier seg jo selv, at DENNE gangen blir det dommedag? Ikke sant? Jeg respekterer din rett til å være livredd for Coronacviruset og lar det prege din hverdag. Om du vil respektere at jeg velger å leve istedenfor eller ikke får bli opp til deg.

Som sagt, så lenge du tar konsekvensene av dine egne valg og ikke utsetter andre for fare, så er jeg bare positiv til at en person som deg forlater Norge for lengre tid når vi er avhengige av fornuftige mennesker for å hindre katastrofe.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
pappkake skrev (11 minutter siden):

Som sagt, så lenge du tar konsekvensene av dine egne valg og ikke utsetter andre for fare, så er jeg bare positiv til at en person som deg forlater Norge for lengre tid når vi er avhengige av fornuftige mennesker for å hindre katastrofe.

Er du avhengig av at alle fornuftige mennesker holder seg hjemme?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Nok en helt utrolig historie fra helsenorge: En av pasientene som ble behandlet på Ullevål, tok selv kontakt med sykehuset på torsdag. Da fikk han beskjed om at det var ingen fare. Så på lørdag ringte sykehuset tilbake med kontrabeskjed: Nå skulle han i karantene! Hele Norge visste om situasjonen på torsdag, men Ullevål Sykehus er helt på bærtur og gir slike råd. Hvordan er det mulig?! Men det stopper ikke der, for bare hør: Han får bo sammen med konen, men hun er ikke ilagt karantene. Hun går inn og ut som hun vil, og i morgen skal hun på jobb. For, som kommunens sier til avisen, dette smitter ikke om man ikke har symptomer ... Hele verden vet at det kan smitte lenge før man får symptomer.

Jeg er helt målløs.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Miri said:

Nok en helt utrolig historie fra helsenorge: En av pasientene som ble behandlet på Ullevål, tok selv kontakt med sykehuset på torsdag. Da fikk han beskjed om at det var ingen fare. Så på lørdag ringte sykehuset tilbake med kontrabeskjed: Nå skulle han i karantene! Hele Norge visste om situasjonen på torsdag, men Ullevål Sykehus er helt på bærtur og gir slike råd. Hvordan er det mulig?! Men det stopper ikke der, for bare hør: Han får bo sammen med konen, men hun er ikke ilagt karantene. Hun går inn og ut som hun vil, og i morgen skal hun på jobb. For, som kommunens sier til avisen, dette smitter ikke om man ikke har symptomer ... Hele verden vet at det kan smitte lenge før man får symptomer.

Jeg er helt målløs.

Det har lenge vært offisielt og vedtatt FHI-"fakta" at SARS-CoV-2 ikke smitter før noen blir alvorlig syke. Stol på myndighetene, de vet best! Det var en sak om en i karantene nylig der han bodde sammen med moren sin og hun dro på butikken. Heldigvis hadde hun vett til å prøve å holde litt avstand til folk og ikke besøke andre, men ikke alle har omløp, så noen følger nok rådene fra FHI som garanterert vil føre til at halve Norge er smittet innen en måned.

Resten av verden tar feil, og FHI sitter på sannheten. Jeg så også et interessant "fakta" på nyhetene i dag (ser dem aldri, men besøk av familie). I forhold til den saken hvor en lærer på en videregående skole var smittet ble de spurt om det ikke hadde vært en idé å kanskje preventivt stenge skolen en stund, men det er det ingen grunn til, for barn ("barn") kan uansett ikke være smittebærere av dette viruset ELLER bli syke. Det er bedre å ta noen sjanser og håpe på det beste, enn å risikere at livet ikke går som normalt for alle her...

Dette hørte jeg fra FHI Sverige tidligere i dag, men nå er det altså bekreftet av norske byråkrater også.

Med tanke på at "bare" 9% i Italia og 8% i Frankrike er innlagt på sykehus i kritisk tilstand, så er dette noe ikke noe problem for det norske helsevesenet, de er best i verden. Vi takler nok fint 20.000+ som trenger respirator og intensivavdeling nå.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jambimaster said:

Tror dere kan være trygge på at Erna jobber med dette på kammerset. Sier seg selv at hun ikke kan brette ut alt til media, for noen er jo én ordlyd unna plyndring av hermetikk på nærbutikken. Og, ja, selvfølgelig skal dette tas alvorlig. 

Det er en fin tanke, men jeg tror desverre den er feil. 

Hvis Erna var beskymret personlig, hvorfor lot hun helsearbeidere gå tilbake på jobb etter å ha kommet fra høyrisokosoner og hvorfor bygget hun ikke opp testkapisiteten i det skjulte. Jeg ser heller ikke at hun har lagt spesielt mye arbeid i dette, men har istedenfor brukt tiden sin til alt mulig annet.

Løsningen på denne krisen er også det motsatte av hva Erna ønsker seg. Man må stenge grensene og sette opp et kontrollsamfunn. Det kommer til å bli land i Europa og spesielt i resten av verden som ikke har kontroll, og lar man masse folk rømme hit så har vi ingen mulighet til å kontrolere sykdommen i Norge. Jeg tror det er vanskelig for en person som Erna, å gjennomføre de mest effektive løsningene før det er for sent.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Neida, jeg er forsikret jeg. Og jeg kan jo bli drept i trafikken; det er jo mer råkjøring rundt Middelahavet enn i Norge, jeg kan få hjerteinfarkt; jeg kan få en murstein i hodet, mye fælt kan skje. 

Du kan også ende opp med at returbiletten din har blitt kansellert eller du blir syk og ender opp i karantene. Du kan også ende opp med å bli smittet og spre sykdommen til venner og familie. Risikoen for å få Covid i Italia er mye høyere enn å havne i en trafikkulykke ved middelhavet.

Man trenger ikke å sitte innendørs, men det er kanskje ikke en god ide å dra til områdene med mest spredning, for din egen del og for samfunnet sitt sin del. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Den ulykksalige legen ble smittet ved å mellomlande i Milano ... Slike som Morromann (selv det klarte han ikke å stave rett), er kanskje evolusjonært bestemt til å gå til grunne under slike omstendigheter.

Kina og USA har satt i verk de mest omfattende smitteverntiltak i historien, dette for å beskytte økonomien. Norge unnlater å sette i verk lignende tiltak, med begrunnelse at tiltakene har for stor negativ effekt på økonomien. Hvem har rett, tror dere? Hvis norske myndigheter tar feil, kan denne unnlatelsen velte landets økonomi.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (3 minutter siden):

Hvordan tror dere det blir med 17 mai i år? 17.Mai feiring over hele landet med svære folkemengder virker jo ikke veldig lurt. 

Jeg føler meg temmelig sikker på at smittetilfellene har dalt betraktelig og at "pandemien" er betraktelig på vei tilbake etter dette. Kanskje det er helt slutt. "Fugleinflusensaen for 10 år siden varte da ikke så lenge, tre måneder var det?

Lenke til kommentar
pappkake skrev (4 timer siden):

Som sagt, så lenge du tar konsekvensene av dine egne valg og ikke utsetter andre for fare, så er jeg bare positiv til at en person som deg forlater Norge for lengre tid når vi er avhengige av fornuftige mennesker for å hindre katastrofe.

 

Er det noen mennesker i samfunnet som er EGOISTISKE er det de idiotene som ringer helsevesenets nødnummer 113 for å stille hypokonderspørsmål om coronaviruset, altså et nødnummer som skal sørge for at det blir øyeblikkelig hjelp til de som har fått hjerteinnfarkt, slag, har blitt knivstukket eller annet som gjør at de trenger øyeblikkelig legehjelp for at liv ikke skal gå tapt. Dette nummeret har idioter og hypokondere ringt uten hensyn til de som faktisk TRENGER hjelp via dette nummeret. DET er egoistisk det. Og skammelig! Det var de som trengte akutt hjelp som ikke nådde frem fordi hypokonderne blokkerte nødlinjen. Jeg vet ikke om liv gikk tapt på grunn av denne skammelige oppførselen, men det skulle ikke forundre meg. I så fall har cornapanikken tatt liv i Norge allerede, om ikke direkte fra selve viruset. Og det verste er at dette ikke vises i statistikken.

Hvis folk er så paniske over coronaviruset eksisterer det faktisk støtteforumer på nettet for hypokondere. Eller de kan avse noen hundrelapper og sende inn spørsmål til Lommelegen hvor det svares på alle mulige dumme spørsmål mellom himmel og jord; spørsmål som "får jeg AIDS av skitne dørhåndtak" og lignende. Det er DIT de med panikk skal henvende seg, IKKE Legevakten og definitivt IKKE- jeg gjentar IKKE- 113. Jeg håper virkelig ikke at du mener de friske personene som renner ned Legevakten og okkuperer 113-linjen med hypokonderspørsmål om Corona er det du kaller "fornuftige mennesker".

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...