Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Fant noe mer informasjon om dette, det er EU som har aktivert opsjonen om å kjøpe ytterligere 100 millioner doser fra Pfizer, slik at antallet går fra 200 til 300 millioner doser i EU.

Det skulle bety at Norge også får en 50% økning i vaksinen fra Pfizer.
Så vidt jeg forstår er avtalen at Norge skulle få 2.5 millioner doser, men dette øker vel da til 3.75 millioner doser, dersom jeg forstår det riktig.

Det er også i dag besluttet at Norge vil inngå i avtalen EU har om kjøp av Modernas vaksine, om/hvis den blir godkjent, dette vil også gå gjennom Sverige.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, 0laf said:

Fant noe mer informasjon om dette, det er EU som har aktivert opsjonen om å kjøpe ytterligere 100 millioner doser fra Pfizer, slik at antallet går fra 200 til 300 millioner doser i EU.

Det skulle bety at Norge også får en 50% økning i vaksinen fra Pfizer.
Så vidt jeg forstår er avtalen at Norge skulle få 2.5 millioner doser, men dette øker vel da til 3.75 millioner doser, dersom jeg forstår det riktig.

Det er også i dag besluttet at Norge vil inngå i avtalen EU har om kjøp av Modernas vaksine, om/hvis den blir godkjent, dette vil også gå gjennom Sverige.

Og siden man må ha 2 doser så betyr muligens det at de første 1.87 millioner nordmenn i køen vil få Pfizer vaksinen og resten moderna eller andre vaksiner.  Tenker da ift. hvor ekstreme lagringskrav det er på Pfizer.

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 minutter siden):

Og siden man må ha 2 doser så betyr muligens det at de første 1.87 millioner nordmenn i køen vil få Pfizer vaksinen og resten moderna eller andre vaksiner.  Tenker da ift. hvor ekstreme lagringskrav det er på Pfizer.


Moderna vaksinen kommer nok samtidig, dersom den blir godkjent 6. januar, slik at det vil vaksineres med begge vaksinen på samme tid.

Leveransene fra Pfizer er også over noe tid, disse ytterligere 100 millionene dosene til EU skal så vidt jeg har forstått starte levering i mars, slik at antallet som leveres per uke blir nok fremdeles rundt 40 000 til Norge, inntil mer blir tilgjengelig, enten ved økt produksjon e.l.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 12/29/2020 at 1:19 PM, Pc Lynet said:

Hen har ett poeng. Du er litt for glad i ett autoritært styresett til å være nordmann. Du og Kryptodebunker er nok på hver deres ekstreme side av USA/Kina fan skalaen.

Camlon har jo rett til å vise omverden hvordan kinesere oppfatter sitt land og sin omverden. Er litt innsiktsfullt synes jeg, dette at han deler litt fra den kanten. Er lett å se seg helt svart-hvitt. Leter etter gode poeng. Og jeg er litt skeptisk til USA sin helt svartmaling av Kina. Da man vet at det foregår en bitter handelsstrid. Så det er ikke helt enkelt å lese mellom linjene hva som er propaganda, løgn og statistikk (løgn).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Skogslik said:

Hva er forskjellen på det muterte og det ''vanlige''?
Kun at det smitter lettere?

Kanskje.

Det jeg reagerer mest på er hvordan FHI så lett kan glatte over undersøkelsesbehovet, med å påstå at det ikke er farligere sånn uten å ha sjekket dette først. FHI bare synser der! (tror jeg)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Camlon har jo rett til å vise omverden hvordan kinesere oppfatter sitt land og sin omverden. Er litt innsiktsfullt synes jeg, dette at han deler litt fra den kanten. Er lett å se seg helt svart-hvitt. Leter etter gode poeng. Og jeg er litt skeptisk til USA sin helt svartmaling av Kina. Da man vet at det foregår en bitter handelsstrid. Så det er ikke helt enkelt å lese mellom linjene hva som er propaganda, løgn og statistikk (løgn).

Det er vel så enkelt som at i USA og Norge og store deler av Europa fengsler vi ikke journalister og sensurert media og Internett. 

Jeg har ikke noe i mot kinesere generelt kun makthaverne i kommunistpartiet og de 100+ millioner aktive medlemmene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 hours ago, helsten2 said:

Hvorfor benytter de ikke det gule vaksineheftet i det landet. Trodde at det var internasjonalt anerkjent med det gule vaksinasjonsbeviset. Det som gulfeber, meningokokk og de sykdommene som lar seg vaksinere mot føres opp.

standard_Vaksinasjonskort1.jpg

Lenke til kommentar

En eldre person er død i Sverige dagen etter vaksinering. Det er usikkert om vaksinen har noe med dødsfallet å gjøre (trolig ikke).
 

Sitat

En person har dött efter att ha vaccinerats mot covid-19, skriver Region Kalmar på sin hemsida.

Personen var en äldre multisjuk och dog dagen efter vaccinationen av ett misstänkt hjärtstopp.

Händelsen har anmälts till Läkemedelsverket som en biverkningsrapportering.

- Att vi har anmält det här till Läkemedelsverket är en rutinåtgärd. Med tanke på den oro som kan finnas kring just covidvaccinationer är det extra angeläget att vi är öppna med det vi kan och följer de processer vi har, säger chefläkare Mattias Alvunger i pressmeddelandet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (5 minutter siden):

En eldre person er død i Sverige dagen etter vaksinering. Det er usikkert om vaksinen har noe med dødsfallet å gjøre (trolig ikke).
 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Kommer vel et renn av folk som hevder det motsatte nå da, at om noen er vaksinert og dør i bilulykke, så kan det ikke være bilulykken som gjorde det. :p

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Vurdere om de skal slutte å kalle det munnbind og heller kalle det ansiktsmaske? Jeg ser stadig fler som ikke dekker til nesen. Bla. på begravelsen av 13 åringen på TV i går.

@Simen  tippet i sommer at vi kunne runde 2 millioner faktisk døde før nyttår og tar vi høyde for manglende rapporteringer hadde han helt rett.

https://www.youtube.com/watch?v=NMre6IAAAiU&ab_channel=RoylabStats

image.thumb.png.5cf13cafb280b1e67ac93cfb4b4d0e86.png
 

Han bør foreslås å få Kongens fortjenstmedalje, som deles ut som belønning for innsats av særlig samfunnsgavnlig.. 🤪

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Kryptodebunker said:

Det er vel så enkelt som at i USA og Norge og store deler av Europa fengsler vi ikke journalister og sensurert media og Internett. 

Jeg har ikke noe i mot kinesere generelt kun makthaverne i kommunistpartiet og de 100+ millioner aktive medlemmene. 

De har visst en meget effektiv utrensning av alt som kalles islam på godt og på svært vondt f.eks. ja.

Lenke til kommentar
G skrev (40 minutter siden):

De har visst en meget effektiv utrensning av alt som kalles islam på godt og på svært vondt f.eks. ja.

Sitat

On the matter of religion in China, Beijing has made one thing perfectly clear: No religious group lies beyond the grasp of the Chinese Communist Party (CCP).

Late last month, the Jamestown Foundation reported on a new CCP program of collectivization and reeducation in Tibet similar to the forced-labor campaign being carried out against Uighurs in Xinjiang province. In 2020 alone, just under 600,000 rural Tibetans were subjected to this program of indoctrination and retraining for various forms of menial labor.

The military-style training program is accompanied by a labor-transfer program that redistributes workers to places other than their hometowns—often to places outside of Tibet. Rapid collectivization separates person from place, uprooting individuals from their heritage, replacing their native language with Mandarin, and reorienting and secularizing their religious traditions to conform with the tenets and goals of the CCP.

https://www.heritage.org/religious-liberty/commentary/religious-persecution-china-must-be-called-out

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en svensk region ønsker å aktivere den såkalte krislägesavtalet, denne gangen Uppsala

Sitat

Region Uppsala skickar ikväll en begäran om att krislägesavtalet ska aktiveras för personal inom intensiv- och intermediärvården på Akademiska sjukhuset. Det innebär bland annat att arbetstiden kan förlängas till 48 timmar i veckan. Beslutet fattades vid ett extra sammanträde i regionstyrelsen, skriver Region Uppsala i ett pressmeddelande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Danske TV2 melder om at AstraZeneca hevder de nå har levert inn alle dokumenter til EMA for godkjenning, men EMA er ikke enige, de hevder å fremdeles mangle data
 

Sitat

AstraZeneca indsender mangelfuld data om ny vaccine til EMA

Medicinalfirmaet AstraZeneca siger, at det har indsendt alle data til Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) som et skridt i retning af at kunne søge en betinget godkendelse af sin coronavaccine. Men der mangler stadig oplysninger fra selskabet, lyder det onsdag fra EMA.

 - Yderligere videnskabelig information om spørgsmål relateret til vaccinens kvalitet, sikkerhed og effektivitet vurderes nødvendigt, skriver EMA i en meddelelse.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Pc Lynet said:

Nå kan jeg absolutt null om uighurer eller hva de kalles. Islam er jo en annerledesfiendtlig religion på sett og vis. Ihvertfall i korantekstens form kan det virke som. Kristne har litt av tankesettet, men jeg tenker meg at det er ting som tilhørte disse bronsealderfolkenes kultur som preget tekstene. Det er godt mulig at mange som praktiserer islam er vennlige eller får til å overse de skadelige oppfordringene koranen bærer på. I utgangpspunktet er jeg for religionsfrihet. Men, jeg er ikke for at religion utøver politikk. Og jeg synes den norske grunnlov bør omskrives til at menneskerettigheter har forrang for humanistisk-fiendtlig religionsutøvelse.

På et humant grunnlag så gjør nok kineserne feil, og kineserne handlinger bør tolkes deretter. Så selv om jeg er skeptisk til religionsutøvelse, så er forfølgelse av uighurer verre.

Dersom enkelt-uighurer er like ille som islamister i midtøsten og nordafrika så bør de få straff deretter som terrorister evt.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, 0laf said:

Danske TV2 melder om at AstraZeneca hevder de nå har levert inn alle dokumenter til EMA for godkjenning, men EMA er ikke enige, de hevder å fremdeles mangle data
 

 

Det høres ut som en byråkratisk prosess som ikke informerer om hvilke krav som stilles til papirarbeidet før man har levert flere ganger.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Det høres ut som en byråkratisk prosess som ikke informerer om hvilke krav som stilles til papirarbeidet før man har levert flere ganger.


Jeg vet ikke helt hvordan prosessen er, men Pfizer og Moderna ser ut til å ha klart å levere riktige dokumenter?
Man skulle vel anta at AstraZeneca har søkt EMA om godkjenning hundrevis av ganger tidligere, og at de vet hva som kreves?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, 0laf said:

I følge Reuters akkurat nå, har Argentina godkjent Oxford/AstraZeneca-vaksinen.

Landet har avtale om å kjøpe 22.4 millioner doser.

https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-argentina-astrazeneca/update-1-argentine-regulator-approves-astrazeneca-oxford-covid-19-vaccine-astrazeneca-idUKL1N2JA1NI

Tror man hadde vært rimelig desperat ja som en latin-amerikansk nasjon :p

Endret av G
Lenke til kommentar
11 minutes ago, 0laf said:


Jeg vet ikke helt hvordan prosessen er, men Pfizer og Moderna ser ut til å ha klart å levere riktige dokumenter?
Man skulle vel anta at AstraZeneca har søkt EMA om godkjenning hundrevis av ganger tidligere, og at de vet hva som kreves?

Skjønner ikke at den kan bli godkjent så mye feil som ble gjort underveis og så mye dårlige data det er. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...