Gå til innhold

- Dagens energilov bremser potensialet til utbyggingen av solenergi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ingen jurist, men slik jeg leser energiloven så handler ordet omforming om elektrisk til elektrisk energiomforming og ikke omforming til andre energibærere. Hvis jeg skjønner dette rett så er løsningen å omforme solenergien til ikke-elektrisk energi før det fordeles til andre bygg.

Solceller på bygg A -> Varmepume i bygg A -> lokalt fjernvarmenett m/varmelager -> forbruk i bygg B, C osv.

alternativt:

Solfanger på bygg A -> lokalt fjernvarmenett m/varmelager -> forbruk i bygg B, C osv.

Hypotetisk: Dersom jeg monterer ei gigantisk luft-vann varmepumpe hjemme, finnes det juridiske hindringer mot at jeg kan selge fjernvarme til nabolaget? Jeg bruker årlig bare 13% av den teoretiske mengden kWh jeg kan med 63A-inntaket mitt (3f IT) så det er nok av kapasitet å ta av.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Det er på tide å modernisere lovgivningen sånn at energiproduksjon blir demokratisert. Vi kan ikke la energimafiaen styre dette. Målet må være så mye og så billig strøm til så mange som mulig.

Lenke til kommentar
Quote

For å få utslippsfrie bygg, må anleggene bli så store at det blir overproduksjon av strøm. Denne strømmen bør kunne overføres kostnadsfritt til andre bygg, mener Rune Aale-Hansen.

Hva slags logikk er dette?

Quote

Drammen jobber med å teste ut en «geo-thermos» som skal lagre varmere grunnvann til bruk om vinteren. I Oslo er det forsøk i en barnehage med batteripakke til å lagre energi

Har man helt mistet fatningen og glemt at man tross alt bor i et samfunn med infrastruktur? Hva er galt med strømnettet? Hvorfor skal et bygg plutselig nå være et kraftverk i tillegg, som ikke bare skal produsere strøm, men lagre den til vinteren? Hva er målet med dette?

Endret av likferd
Lenke til kommentar
likferd skrev (8 timer siden):

Hva slags logikk er dette?

Det står for så vidt i artikkelen men om du har en skole med to bygninger så vil du ikke får lov til å sende egenprodusert strøm fra ene bygningen til den andre hvis de har forskjellig bruks- og gårdsnummer. Uavhengig om det offentlige strømnettet er involvert. 

Artikkelen var fokusert på offentlig virksomhet men som huseier kunne jeg tenkt meg at nettselskapene ble pålagt å lage en 'batteritariff', altså at jeg kunne brukt nettet som 'batteri' for strøm jeg leverte fra egne solceller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Unngå nettleie og avgifter på straumen en må kjøpe tilbake? Dårlig butikk i å selge for 40 øre og kjøpe tilbake for 120.

Myndigheitene kunne oppmuntre til ny fornybar straumproduksjon ved å gi fritak for nettleie og avgifter på straum en kjøper tilbake

  • Liker 3
Lenke til kommentar
likferd skrev (14 timer siden):

Hva slags logikk er dette?

Har man helt mistet fatningen og glemt at man tross alt bor i et samfunn med infrastruktur? Hva er galt med strømnettet? Hvorfor skal et bygg plutselig nå være et kraftverk i tillegg, som ikke bare skal produsere strøm, men lagre den til vinteren? Hva er målet med dette?

De burde brukt ordet nullenergibygg i stedet for utslippsfrie bygg, for moderne bygg har ikke røykfylte piper (utslipp). Saken er nok at for å få et bygg med netto null energibruk over et år så må det produsere like mye energioverskudd som dyttes ut av bygget, som det har underskudd andre deler av året. Altså netto null. Derfor må bygget dimmensjoneres for overproduksjon deler av året.

Infrastrukturen, kraftnettet, har en pris. Det koster å bruke det og prisen kalles nettleie. Så kan vi diskutere i hvilken grad man bruker kraftnettet ved å sende strøm fra et bygg med solceller og ut på kraftnettet. Kanskje like mye som ved bruk av strøm motsatt vei? Eller hvis solceller har en avlastende funksjon på kraftnettet på tider med høyt strømforbruk, så bør det vel få redusert nettleie. Eller tilsvarende økt nettleie om det fører til økt belastning i perioder nettet allerede er høyt belastet. Altså om det har en stabiliserende eller destabiliserende funksjon. Videre kan man diskutere om det skal tas full nettleie for å flytte strøm fra ett bygg til et nabobygg via kraftnettet (hvis nettoen låses til 0) eller om man bare bruker en liten del av kraftnettet da. Det er jammen ikke lett å ressonere seg fram til riktig nettleie.

_____________________________________________________________________________________________________

Tenker vi oss et hypotetisk solrikt land som skal velge energisystem fra bunnen av, så kan vi se for oss for eksempel ytterpunktene:

- Hvert bygg produserer sin egen strøm med solceller uavhengig av andre bygg

- All strøm produseres i en stor solcellepark som så distribueres ut til forbrukerne via et omfattende kraftnett.

Begge tilfeller krever omtrent like mange solceller, men sistnevnte krever et kraftnett i tillegg, som neppe er billig. Kostnaden for distribusjonen må fordeles på brukerne. Videre kan vi tenke oss en mellomting og hvilke utfordringer det gir med kraftbalansen, produksjon vs forbruk vs lagring osv. Kraftnettet i Norge har vært nært det siste ytterpunktet så lenge det har eksistert. Nå som produksjon og lagring i økende grad vil skje lokalt hos brukerne så vil det gi utfordringer for kraftbalansen og fordeling av kostnadene med å ha et kraftnett.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

De burde brukt ordet nullenergibygg i stedet for utslippsfrie bygg, for moderne bygg har ikke røykfylte piper (utslipp). Saken er nok at for å få et bygg med netto null energibruk over et år så må det produsere like mye energioverskudd som dyttes ut av bygget, som det har underskudd andre deler av året. Altså netto null. Derfor må bygget dimmensjoneres for overproduksjon deler av året.

Det gir ingen mening for meg at hvert bygg skal produsere mer enn de forbruker, bare for at man skal kalle det et nullenergibygg, spesielt siden alle bygg vil produsere mer enn de bruker samtidig, om sommeren. Det mest effektive både for miljø og lommebok må vel være å alltid produsere mindre enn forbruket, og så ta toppene fra strømnettet. Selvsagt fra ren energi som vannkraft o.l.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
likferd skrev (1 time siden):

Det gir ingen mening for meg at hvert bygg skal produsere mer enn de forbruker, bare for at man skal kalle det et nullenergibygg, spesielt siden alle bygg vil produsere mer enn de bruker samtidig, om sommeren. Det mest effektive både for miljø og lommebok må vel være å alltid produsere mindre enn forbruket, og så ta toppene fra strømnettet. Selvsagt fra ren energi som vannkraft o.l.

Begrepet nullenergibygg handler om årsforbruk av energi. Det handler ikke om at de skal nektes å ta i mot eller sende ut energi.

Lavenergi er tilsvarende, bare med et visst netto forbruk over året.

Jeg ser ikke helt poenget med å kreve at de går off-grid for å kalle det nullenergibygg.

R1200CL skrev (1 time siden):

I denne forbindelse ønsker jeg å nevne at sameier i praksis også blir nektet å benytte solenergi. Hvorfor vites ikke.

Fordi kraftprodusenter som kan levere over 100 kW ut på kraftnettet må ha konsesjon. Konsesjonen er der for å sikre at kraftnettet ikke blir skadelidende med f.eks feil frekvens, feil spenning, dårlig regulering i forhold til forbruk etv. Dvs. at sameier som skal dekke store takflater med solceller må enten holde seg under grensa på 100 kWp eller søke om konsesjon, som er en ganske omfattende prosess og merkostnader på anlegget. Eller et siste alternativ: Omforme energien til noe annet enn el. F.eks varmelager, eller hva med et lite smeteverk i kjelleren? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...