Gå til innhold

Ionity går for stiv ladepris


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Jeg beskriver en situasjon fra den virkelige verden, og viser til undersøkelser og grunnen til at bev er vanskelig I UK. 

Dere kommer med fantasier og teoretiske løsninger som ikke finnes noe sted. 

Jeg vedder på at ingen av dere har lest noen av kildene. Hvor mye tjener UK i året på parkeringsbøter? Og hva er det tallet en indikator på? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (23 minutter siden):

Jeg beskriver en situasjon fra den virkelige verden, og viser til undersøkelser og grunnen til at bev er vanskelig I UK. 

Dere kommer med fantasier og teoretiske løsninger som ikke finnes noe sted. 

Jeg vedder på at ingen av dere har lest noen av kildene. Hvor mye tjener UK i året på parkeringsbøter? Og hva er det tallet en indikator på? 

Hvor stor prosentandel av bilparken i uk er hydrogen, og det samme for bev? Og hva med phev?

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

Der har me det vettu. Når han ikkje skjønne at andre kan meina anna så kan det umogleg vera av andre grunnar enn "dykk har berre ikkje lest nok"...

Mene noe annet enn fakta fra dagens situasjon? Når ingen forstår dagens situasjon og leser om den så er det jo ikke rart at problemet forblir usynlig. 

"vi har ikke et problem her, så hvorfor har dem det I UK? " er litt snever tankegang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 minutter siden):

Forklar først relevansen for spørsmålet. 

Det er vell veldig relevant? Du mener BEV eller PHEV ikke har noen fremtid i UK, men at det er hydrogen som er fremtiden der? Eller mener du noe annet? 

 

Da er det jo greit å vise til tall om den faktiske situasjonen og utviklingen, tenker jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Det er vell veldig relevant? Du mener BEV eller PHEV ikke har noen fremtid i UK, men at det er hydrogen som er fremtiden der? Eller mener du noe annet? 

 

Da er det jo greit å vise til tall om den faktiske situasjonen og utviklingen, tenker jeg. 

Prøv på et annet premiss for det har jeg aldri sagt. 

Selvfølgelig er BEV endel av fremtiden. Hvor jævlig mange ganger må jeg gjenta hva poenget er før det går inn? 

 

Diversifisering. Det samme vi i Norge sa forresten for ei sak som kalles for Klimakur 2030. 

Her i Norge har vi andre forutsetninger og andre utfordringer enn andre land. Totalt sett er dem mye enklere å løse, for ei mye mindre prislapp. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (30 minutter siden):

Prøv på et annet premiss for det har jeg aldri sagt. 

Selvfølgelig er BEV endel av fremtiden. Hvor jævlig mange ganger må jeg gjenta hva poenget er før det går inn? 

 

Diversifisering. Det samme vi i Norge sa forresten for ei sak som kalles for Klimakur 2030. 

Her i Norge har vi andre forutsetninger og andre utfordringer enn andre land. Totalt sett er dem mye enklere å løse, for ei mye mindre prislapp. 

 

Oida, rolig nå. Jeg stilte deg jo ett spørsmål ift hva jeg trodde du mente. Men da tok jeg feil da.

 

Såklart er Norge i en særpossisjon, på mange ting ift elbiler. Det ser en jo fort på salget. Dog betyr ikke det at bev/phev ikke er poppis i utlandet av den grunn. Men hydrogen, det går enda særs dårlig. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (40 minutter siden):

Da er det jo greit å vise til tall om den faktiske situasjonen og utviklingen, tenker jeg. 

Siden oophus3do unnviker den ubehagelige sannheten og det kanskje er andre her som faktisk lurer var situasjonen i UK i desember 2018 slik:

350px-PEV_Registrations_UK_2011_2014.png

Plugin-hybrider:  134 923

Rene elbiler: 60 820

Hydrogen brenselcellebiler: 138

2019 ser ennå bedre ut i rene elbilers favør:

Spoiler

 

Figures published by the Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) each month show that electric car sales in the UK have risen dramatically over the past few years. While only around 500 electric cars were registered per month during the first half of 2014, this has increased to an average of more than 6,000 per month for 2019.

Pure-EV registrations

Source: Society of Motor Manufacturers and Traders, January 2019.

What is different about 2019 over the past few years is the strength of the pure-electric car market. Where PHEVs have on average made up at least two-thirds of all plug-in cars sold since 2015 - and sometimes as much as three-quarters - since March 2019, that position has switched to EVs being the dominant powertrain type.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (42 minutter siden):

Oida, rolig nå. Jeg stilte deg jo ett spørsmål ift hva jeg trodde du mente. Men da tok jeg feil da.

Er bare lei av å måtte gjenta meg. Jeg kjører BEV som sagt selv og digger det. Det er 100% sikkert at BEV er fremtiden. Forskjellen er bare at jeg mener BEV trenger hjelp i enkelte situasjoner for å få til et 100% utskiftning av ICE. 

Grunnen til at BEV er genialt for majoriteten av oss er jo muligheten til fast garantert saktelading på billig strøm. 

Hadde jeg bodd slik jeg bodde i England et år, så hadde jeg aldri orket tanken på elbil. Slik er det altså for veldig mange Engelskmenn om man stoler på spørreundersøkelsen også. 

Problemet med å finne parkering hver kveld tar timer over ei uke på det verste for de som bodde i sentrum slik jeg gjorde. Da kan man forestille seg frustrasjonen det ville vært å være avhengig av å finne en lademulighet I tillegg. 

 

Salvesen. skrev (42 minutter siden):

Såklart er Norge i en særpossisjon, på mange ting ift elbiler. Det ser en jo fort på salget. Dog betyr ikke det at bev/phev ikke er poppis i utlandet av den grunn. Men hydrogen, det går enda særs dårlig. 

Hydrogen er i et alfa-stadie. Sånn om man sammenligner med programvare. 

Det er ikke ferdig utviklet. Det koster for mye, og "høna eller egget" problematikken er i veien. 

Før i tiden så måtte du kjøpe bensin på apoteket eller hva det var. ? Altså hadde bensin/diesel det samme problemet tidligere i sin start. 

Løsningen er å linke stasjoner til flåtesalg i starten. Det ser man skjer mer og mer nå. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

26.11.2019: BMW i3 REx 'has no future,' automaker says - Battery advances have made the range-extender option obsolete in BMW's eyes.

Nå hadde riktignok BMW i3 REX stusselige 9 liter bensintank men, men selv med så kort elektrisk rekkevidde som BMW i3 har uten rekkeviddeforlenger (130-246 km EPA) så er det altså ikke særlig etterspørsel etter rekkeviddeforlengeren.

Nye elbiler har i dag typisk 300+ km rekkevidde etter den mer realistiske WLTP-syklusen. Langt mer enn hva som var vanlig for få år siden. Hva sier det om markedet for rekkeviddeforlengere i framtida? (Bensin, diesel, hydrogen, bananskall osv)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Siden oophus3do unnviker den ubehagelige sannheten og det kanskje er andre her som faktisk lurer var situasjonen i UK i desember 2018 slik:

Det er mye mer interessant å finne andelen av elbileiere som er tidlig ute grunnet fast parkering. Det er helt logisk at disse kjøper BEV først. De har råd til å kjøpe nybil, og ergo råd til leiligheter og hus med parkering. 

For morroskyld så anbefaler jeg å se på hva verdien på parkering faktisk er verdt i UK. Om man trur det er dyrt i Oslo så får man hakeslepp der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Er bare lei av å måtte gjenta meg. Jeg kjører BEV som sagt selv og digger det. Det er 100% sikkert at BEV er fremtiden. Forskjellen er bare at jeg mener BEV trenger hjelp i enkelte situasjoner for å få til et 100% utskiftning av ICE. 

Grunnen til at BEV er genialt for majoriteten av oss er jo muligheten til fast garantert saktelading på billig strøm. 

Hadde jeg bodd slik jeg bodde i England et år, så hadde jeg aldri orket tanken på elbil. Slik er det altså for veldig mange Engelskmenn om man stoler på spørreundersøkelsen også. 

Problemet med å finne parkering hver kveld tar timer over ei uke på det verste for de som bodde i sentrum slik jeg gjorde. Da kan man forestille seg frustrasjonen det ville vært å være avhengig av å finne en lademulighet I tillegg. 

 

Hydrogen er i et alfa-stadie. Sånn om man sammenligner med programvare. 

Det er ikke ferdig utviklet. Det koster for mye, og "høna eller egget" problematikken er i veien. 

Før i tiden så måtte du kjøpe bensin på apoteket eller hva det var. ? Altså hadde bensin/diesel det samme problemet tidligere i sin start. 

Løsningen er å linke stasjoner til flåtesalg i starten. Det ser man skjer mer og mer nå. 

Beklager, men jeg kan ikke lese de hundrevis av samtalene du har ila slike tråder med andre folk før jeg stiller deg ett spørsmål. For blodtrykket sin del håper jeg du tar det innover deg og senker skuldrene litt mer.

 

Ja, parkering i England er håpløst. De fleste står på gateplan. Men, det er ikke umulig å lade på den måten. Det finnes mange ladere gatelangs.

 

Men 100% bev er uansett usannsynlig.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Beklager, men jeg kan ikke lese de hundrevis av samtalene du har ila slike tråder med andre folk før jeg stiller deg ett spørsmål. For blodtrykket sin del håper jeg du tar det innover deg og senker skuldrene litt mer.

Jeg er 100% sikker på at du har sett at jeg kjører elbil en eller annen gang, for jeg har gjentatt dette til deg også. Ergo burde jeg ikke se slike antagelser fra folk som har deltatt i disse diskusjonene over lang tid. 

 

Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Ja, parkering i England er håpløst. De fleste står på gateplan. Men, det er ikke umulig å lade på den måten. Det finnes mange ladere gatelangs.

Umulig er det jo ikke. Det tar bare ekstremt lang tid sammenlignet med det man byttet ut. Ergo mener jeg et alternativ uten den utfordringen er fint å ha. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Det var ikke en sammenligning, det var et spørsmål. Les på nytt om du ikke fikk det med deg.

Ja, jeg syns sammenligningen er dårlig og er enig at dårlige rekkeviddeforlengere ikke har noe marked. Særlig ikke i den klassifikasjonen av biler. De burde være BEV. Du tar jo ikke familien på 5 i den på skiferie feks. 

Hva mener du om BMWs planer for X5, X6 og X7 med hydrogen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Er bare lei av å måtte gjenta meg.

Problemet er at du ikke godtar å bli motsagt når du kommer med tullprat. Tullpraten din blir ikke mer korrekt av at du gjentar den.

oophus3do skrev (37 minutter siden):

er enig at dårlige rekkeviddeforlengere ikke har noe marked.

Dårlige biler sliter også litt med markedet. Om det skulle være noen tvil så sikter jeg her til hydrogenbiler.

oophus3do skrev (3 timer siden):

Hadde jeg bodd slik jeg bodde i England et år, så hadde jeg aldri orket tanken på elbil.

Easy Peasy. Solceller på bilen, da er den virkelig selvladende. :D

Alternativt så kan det gjøres *dyrere* å stå på ladeplass kontra plass uten lader. Avhengig av lokalbefolkningens gjennomsnittlige kjørelengde vil da utbyggingen av ladeplasser ende på 10-30% av totalt antall plasser når bilparken er fullelektrifisert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...