Gå til innhold

Kan en idiot bruke Linux?


Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+513

Nu! Har jeg installert det og jeg har allerede litt problemer. En del taster gj;r andre ting, som dere kan se. Jeg f[r f.ex. ikke skrevet kr;ll alfa, da [pner nettleseren en annen fane, eller det skjer ingenting. For [ logge inn her s[ m[tte jeg skrive det i skriveprogrammet. Hjelp

Sp;rsm[lstegn kan jeg heller ikke skrive >D og heller ikke smilefjes nei

Lenke til kommentar

Det er litt sent nå. Er det Mint du har installert? Jeg kjenner ikke detaljene, men du burde finne noe om tegnsett i dokumentasjonen.

Hvis ikke noe annet går, se om du kan bruke kommandoen setxkbmap - den kan kjøres med mange slags parametre. Hvis du finner noe som virker, legg det i .xinitrc. Håper det jeg sier har litt relevans for Mint

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
27 minutes ago, Merko. said:

Welcome to world of Linux (aka troubleshooting) :)

Men du kan jo begynne med å endre språk på tastaturet.

Haha! Se på det! Nå kan jeg både bruke (parantes) @, æøå og alt annet ser det ut som, takk! ❤️

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Nå fant jeg ikke usb-minnepinnen nede i høyre hjørnet, og i forsøket på å finne den og koble den fra sikkert, så klarte jeg å få hele den linja til å forsvinne. Jeg skal se noen videoer om operativsystemet og lære meg det, men i mellomtiden: Hvordan får jeg tilbake panelet i bunnen, og hvordan kobler jeg fra USB-pinnen?

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

 

Merko. skrev (57 minutter siden):

Ikke rart når man ser på postene lengre opp i tråden at man er avhengig av nettbaserte tjenester for å bruke bildebehandlingsprogrammer eller andre ting. :) ikke at ikke finnes gode nettleser verjsoner av ting men..

Myntet på meg?

Ikke lett å lage programvare for folk som ikke er villig å betale. De har dessverre misforstått FOSS. FOSS=FreeandOpenSourceSoftware betyr ikke gratis og åpen kildekode programmer, Free=freedom, ikke gratis. 

Bilderedigeringsprogrammer bruker jeg kanskje et par ganger i måneden. Gimp og Photopea.com funker for meg.

FreeCAD og Blender hadde sikkert funket, men jeg tar meg ikke tid til å lære meg dem. Har donert småpenger til en av FreeCAD/Debian utvikler i et halvt år nå før jeg fant SelfCAD, et online program som har det jeg trenger fra TinkerCAD, FreeCAD og Blender/Zbrush.

Jeg har hatt mer enn nok "troubleshooting" da jeg brukte Windows. Er det noe forskjell? 

 

Jeg er utrolig takknemmelig for at dyktige folk bruker sin fritid på å utvikle operativsystem og programvare som jeg liker å bruke. Som oftes er det valgfritt om du vil betale noe for bruken eller bare bruke det uten å betale, jeg anbefaler å donere(tid eller penger) når man finner sine favoritt programmer. 

 

Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (8 minutter siden):

Nå fant jeg ikke usb-minnepinnen nede i høyre hjørnet, og i forsøket på å finne den og koble den fra sikkert, så klarte jeg å få hele den linja til å forsvinne. Jeg skal se noen videoer om operativsystemet og lære meg det, men i mellomtiden: Hvordan får jeg tilbake panelet i bunnen, og hvordan kobler jeg fra USB-pinnen?

Har du icon på desktop'en? Høyre klikk og remove eller eject.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
Just now, DiskusDød said:

Har du icon på desktop'en? Høyre klikk og remove eller eject.

 

Nei jeg har ikke noe ikon for USBen noe steder, og så har jeg fjernet startmenyen i venstre hjørnet og hele oppgavelinja nederst også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
Just now, DiskusDød said:

Et icon som heter Computer? Gå inn der. 

 

Logg ut og inn igjen. Evt. høyre klikk på panelet oppe og se om du ser reset panel.

Jeg fant USB-pinnen på computer, men fikk ikke opp noe alternativ om å fjerne den. Hadde ikke noe panel noe steder, og kunne ikke logge ut, ingenting. Jeg tok ut USBen, slo av maskinen fysisk, og nå har jeg Windows igjen :P Bedre lykke en annen dag tenker jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
5 minutes ago, DiskusDød said:

Du kjørte Live fra USB? Da er det bare røkke den ut og restarte PC'en.

Ja gjorde det n[ og er tilbake til mint. Hvor finner jeg den USBen_

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Stemmer at jeg kjørte live fra minnepinnen ja, jeg hadde hoppet elegant over å faktisk installere det. Men nå er det installert og ting ser ut til å gå greit foreløpig!

Lenke til kommentar

Regn med å bruke litt tid på å gjøre deg kjent. Det er også slik at du har full kontroll over hele operativsystemet. Det betyr at det er lett å fucke opp, eksempelvis ved å klippe og lime inn oppskrifter på diverse fiks-tips på nettet. Bare sørg for back-up av det du bryr deg om, så er det fort gjort å sette opp systemet på nytt.

Applikasjonene du har tilgjengelige nå er også annerledes. Reklame er et fremmedord, ingen plager deg med pop-ups eller annet ræl. Men det tar tid å lære seg nye applikasjoner, det er en investering. Hvis du deler hvilke applikasjoner du installerte og brukte på windows, får du raskt tips.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del skrev (10 timer siden):

Har jeg jo svart på: 

Så hva er det en som kun burker PCen til surfing og bilderedigering skal ha så mye kontroll over? Muligheten til å ikke bruke Photoshop? Jeg forstår godt at man vil bruke linux for å ha kontroll, for å ha tilgang til en del verktøy som ikke finnes på windows. Det jeg ikke skjønner er hvorfor noen har brukt for det på fritiden. Jeg har brukt Windows siden 95 dagene og linux i snart 10 år. Jeg elsker linux og kunne ikke vært foruten, men jeg skjønner virkelig ikke hva du gjør med all den kontrollen du har på fritiden. Jeg er heller ikke ute etter å utrette store ting, iallefall ikke når jeg spiller DOTA, så da klarer jeg meg med Windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men siden vi er inne på temaet og mange har gamle foreldre (over 60) som like gjerne kunne sittet med en linux distro på en laptop fremfor Wibloat 10.

Hvilken  Linux distro egner seg best om gamlemor/far har vent seg til windows men man ønsker å gi litt mer levetid til en 4-5 år gammel laptop?

Office er ingen nødvendighet. Eneste kravet er tilgang til gratis fjernstyring av desktop når de trenger litt hjelp. Samt selvsagt at det fungerer på tjenester de fleste bruker i dag (ikke spill).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...