Gå til innhold

Tusen takk for fyrverkeri


NorsknRev

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
D0vendyret skrev (1 time siden):

Les innlegget en gang til du. Samtidig var ikke utfordringen om det er lovlig eller ei.

nyttårsaften, spesielt ved 18-19 tiden går det også endel a
 

skrev du at var et problem. Jeg skrev bare at det er innenfor oppskytingsvinduet og helt innenfor

Lenke til kommentar

Nå som jeg akkurat var ute og luftet kattene kl 21:30 den 3.Januar måtte det selvfølgelig være noen idioter som akkurat samtidig sendte opp raketter rett ved. Igjen til full dyrepanikk.

JÆVLA IDIOTER ?
Er helt fed up av alt som heter fyrverkeri nå og håper virkelig det blir totalforbud. Og har aldri trodd jeg skulle gjøre dette , men har nå signert på opprop.net - forbud mot fyrverkeri i privat regi. https://www.opprop.net/forbud_mot_fyrverkeri_i_privat_regi?u=4134906&s=65874289&utm_source=fb_share

 

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (44 minutter siden):

Nå som jeg akkurat var ute og luftet kattene kl 21:30 den 3.Januar måtte det selvfølgelig være noen idioter som akkurat samtidig sendte opp raketter rett ved. Igjen til full dyrepanikk.

JÆVLA IDIOTER ?
Er helt fed up av alt som heter fyrverkeri nå og håper virkelig det blir totalforbud. Og har aldri trodd jeg skulle gjøre dette , men har nå signert på opprop.net - forbud mot fyrverkeri i privat regi. https://www.opprop.net/forbud_mot_fyrverkeri_i_privat_regi?u=4134906&s=65874289&utm_source=fb_share

 

Det er allerede forbudt å skyte opp nå. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
grovetussen skrev (21 minutter siden):

Så da hjelper det med enda et forbud? 

Om det blir forbud for privatpersoner å skyte opp så vil det også bli ulovlig å selge det. 

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (1 time siden):

Ja , klart det. Det vil hjelpe at det ikke er så lett tilgjengelig slik det er nå,

Åja, jeg er med på resonnementet, akkurat som med rusmidler og våpen. Det er jo ulovlig å få tak i, og heldigvis ingen som bruker det eller blir skadet.

Da må de som skal ha fyrverkeri kjøpe det fra bagasjerommet på en hiace i stedet for butikken på nyttårsaften, fordelen der er jo at en hiace kan ha åpent hele året. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
grovetussen skrev (2 timer siden):

Åja, jeg er med på resonnementet, akkurat som med rusmidler og våpen. Det er jo ulovlig å få tak i, og heldigvis ingen som bruker det eller blir skadet.

Da må de som skal ha fyrverkeri kjøpe det fra bagasjerommet på en hiace i stedet for butikken på nyttårsaften, fordelen der er jo at en hiace kan ha åpent hele året. 

Ærlig talt , slutt nå. Et forbud er et forbud .Det vil alltid være enkeltpersoner som bryter forbud og lover samme om det gjelder rus , narkotika, våpen eller i dette tilfellet - fyrverkeri/sprengstoffer. Forskjellen er at det går fra å være lovlig til ulovlig å selge/kjøpe/bruke og kan straffeforfølges. Ergo tilgjengelighet vil begrense seg.

Lik det eller ikke. 

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (1 time siden):

Ærlig talt , slutt nå. Et forbud er et forbud .Det vil alltid være enkeltpersoner som bryter forbud og lover samme om det gjelder rus , narkotika, våpen eller i dette tilfellet - fyrverkeri/sprengstoffer. Forskjellen er at det går fra å være lovlig til ulovlig å selge/kjøpe/bruke og kan straffeforfølges. Ergo tilgjengelighet vil begrense seg.

Lik det eller ikke. 

Men all bruk dere klager på i tråden er jo allerede forbudt. 

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (1 time siden):

Men all bruk dere klager på i tråden er jo allerede forbudt. 

Du forstår jo ikke hva jeg sier, ellers så er det fullstendig mangel på empati overfor dyr/dyreeiere. Bruksrestriksjonene som er p.d.d gjør ingenting ift allmen tilgjengelighet (kjøp, salg og distribusjon). 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
D0vendyret skrev (15 timer siden):

Ikke nødvendigvis - da får man også de som kjøper og som ikke vet at det ikke er lov å bruke. 

Absolutt, men da måtte det isåfall vært god informasjon ut til folk. 

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (21 timer siden):

Du forstår jo ikke hva jeg sier, ellers så er det fullstendig mangel på empati overfor dyr/dyreeiere. Bruksrestriksjonene som er p.d.d gjør ingenting ift allmen tilgjengelighet (kjøp, salg og distribusjon). 

Joda, men ditt forbud er jo en fullstendig mangel på empati overfor ansvarlige fyrverkeribrukere.

For øvrig ville nok et forbud mot privat dyrehold også løst problemet.

Endret av grovetussen
Skrivefeil
Lenke til kommentar
grovetussen skrev (1 time siden):

Joda, men ditt forbud er jo en fullstendig mangel på empati overfor ansvarlige fyrverkeribrukere.

For øvrig ville nok et forbud mot privat dyrehold også løst problemet.

Det var et flaut argument. Dyr lever også fritt i naturen. Fyrverkeri er et helt unødvendig og det er ingen som tar skade av å ikke får lov å tenne på raketter. Og når det gang etter gang er individer og grupper som misbruker det er det disse du får angripe . I natt våknet vi kl 03:00 til et 10 minutter langt fyrverkeri/rakett oppskytnings rabalder IGJEN. Uttal deg om heller om det og de som står bak. Det er disse som eventuelt medvirker til et at slike nye forbud blir en realitet.

I tillegg har man den totalt unødvendige forurensningen og belastningen for miljøet på kort og lang sikt ved å brenne av slike mengder fyrverkeri som nyttår og 4.July , så personlig tror jeg det bare er et tidsspørsmål før vi ser store tiltak for å begrense det (i disse miljøtider). I offentlig regi kan man opprettholde til tilskuerens fornøyelse andre former e.g laser. Ref https://metro.co.uk/2019/03/12/firework-display-replaced-laser-show-protect-birds-8890854/

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (7 timer siden):

Absolutt, men da måtte det isåfall vært god informasjon ut til folk. 

Eneste løsning å gjøre salg ulovlig også. Man ser det på andre ting som er lov å selge, men ikke bruke - en idiotisk ordning egentlig.

Edit: Ennå en med argumenter mot https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/g7QORk/fjern-de-fordoemte-rakettene

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar

Tror vi kommer til å se mere av dette utover:

https://www.nrk.no/urix/svensk-kommune-feirer-nyttarsaften-med-lasershow-1.14841812

For tredje år på rad har kommunepolitikerne i den svenske byen Lidköping lagt vekk nyttårsrakettene. De arrangerer et lasershow isteden.

 

Dyrene slipper smell

Grunnen til at den svenske kommunen valgte å erstatte det tradisjonelle fyrverkeriet, var at de hvert år fikk klager fra dyreeiere fordi dyrene deres ble forstyrret av det høye lydnivået og de kraftige smellene.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...