Gå til innhold

Tusen takk for fyrverkeri


NorsknRev

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Invader Zim skrev (30 minutter siden):

"hvis du ikke liker det så flytt" poster i en diskusjon er alltid like irriterende :)

Var i grunnen det jeg ville fram til.

@FrihetensRegn: Om du leser innlegget jeg postet før din post så skriver jeg jo at jeg tok litt hardt i, men måten innlegget ditt var formulert på gjorde at jeg oppfattet det negativt.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Egentlig skjønner jeg ikke at fyrverkeri er tillatt for Hvermannsen. Hvert år er det folk som skader seg på fyrverkeri. Som oftest skyldes det uvettig bruk, men slik det står beskrevet i denne artikkelen om skadeomfanget fra (fjor)årets oppskyting virker det som noen bare er maks uheldige og kjøper defekt utstyr:

Sitat

Et batteri eksploderte umiddelbart da lunten ble tjent, et eksploderte under opprydding en time etter tilsynelatende vellykkede bruk (...)

Dette går det jo ikke an å gardere seg mot. Så har du jo alle "idiot"skadene i tillegg, folk som fyrer av i fylla og skader seg selv, andre eller bygninger. 

Vi feiret i "grisgrendte strøk" i år. Jeg ser absolutt argumentet med at det hadde vært litt kjedelig der hvis ingen hadde kunnet skyte opp noe i privat regi, men likevel ... de som absolutt vil ha fyrverkeri kunne vel ha reist et sted det foregikk en organisert oppskyting, hvis det var det om å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye av utfordringen er også at det ikke bare sendes opp i 12 tiden, men flere dager før starter den sporadiske oppskytingen og nyttårsaften, spesielt ved 18-19 tiden går det også endel av - for ikke å snakke om alle som har igjen fyrverkeri etter det nye året har startet - mulig de drakk seg for drita før de rakk å sende opp alt, for de fortsetter inn i det nye året også med å sende opp. 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, :utakt said:

Egentlig skjønner jeg ikke at fyrverkeri er tillatt for Hvermannsen. Hvert år er det folk som skader seg på fyrverkeri. Som oftest skyldes det uvettig bruk, men slik det står beskrevet i denne artikkelen om skadeomfanget fra (fjor)årets oppskyting virker det som noen bare er maks uheldige og kjøper defekt utstyr:

Dette går det jo ikke an å gardere seg mot. Så har du jo alle "idiot"skadene i tillegg, folk som fyrer av i fylla og skader seg selv, andre eller bygninger. 

Vi feiret i "grisgrendte strøk" i år. Jeg ser absolutt argumentet med at det hadde vært litt kjedelig der hvis ingen hadde kunnet skyte opp noe i privat regi, men likevel ... de som absolutt vil ha fyrverkeri kunne vel ha reist et sted det foregikk en organisert oppskyting, hvis det var det om å gjøre. 

Det er sikkert svært få som er dysfunksjonelt fyrverkeri og over 90% dumskap og toskeskap.

Egentlig skjønner jeg ikke at biler er tillatt for hvermannsen. Hvert år er det folk som skader seg og dør i biler. Som oftest skyldes det uvettig bruk.

Egentlig skjønner jeg ikke at alkohol er tillatt for hvermannsen. Hvert år er det folk som skader seg og dør av alkohol. Som oftest skyldes det uvettig bruk.

Lenke til kommentar

Hva med at vi innfører 0.2 promillegrense for de som bruker fraketter og at staten kjører en kraftig reklamekampanje om straffbarheten i å bruke fyrverkeri med promille og bruk av vernebriller.
Trusler om kraftige bøter og fengsel ville nok medført at de fleste vennegjenger ville hatt en edru person til å skyte rakettene eller la være med raketter i det hele tatt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (1 time siden):

Det er en forferdelig dag. Og man har ikke noe sted å flykte til heller ettersom bokstavelig talt alle land feirer denne dagen.

Det stemmer ikke. Bor i Oslo, og her var ganske rolig og grei nyttårsfeiring. Og det er flere steder i Norge hvor man kan feire helt uten raketter.  

Lenke til kommentar

Jeg er jo i konflikt med meg selv på dette her. Siden jeg både har hatt dyr i alle år óg har unger. Nyttårsaften var jo kjekkere når jeg var liten. Det var større raketter og mér av dem. Det er jo stas for de små.

Nå den andre siden er det veldig irriterende å ligge i kjelleren for å berolige livredde dyr.

Greit nok hvis folk kunne respektere hverandre og begrense tidsbruken, men folk flest er dessverre så inne i hampen egoistiske at de bare gjøre akkurat som de vil akkurat når de vil og når vi har 5.000 mennesker som alle gir faen i andre så har vi raketter som smeller sporadisk hele døgnet.

På landet er det egentlig værst. Her er det bygdementaliteten som rår og selv politiet bryr seg ikke om loven. Hadde nylig en lokal bedrift som feiret jubileum og de hadde søkt og fått innvilget tillatelse til å fyre raketter mellom 22-23. De holdt på til langt på natt og politiet gjorde ingenting. Jeg ringte dem og ba dem få roet spetakkelet siden det hadde gått langt over det lovlige tidsrommet og jeg hadde en livredd baby som hylte. Ingenting skjedde annet enn at de rapporterte dagen etter om at det hadde vært "et par innringere som klagde" uten at de foretok seg noe.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Det er sikkert svært få som er dysfunksjonelt fyrverkeri og over 90% dumskap og toskeskap.

Egentlig skjønner jeg ikke at biler er tillatt for hvermannsen. Hvert år er det folk som skader seg og dør i biler. Som oftest skyldes det uvettig bruk.

Egentlig skjønner jeg ikke at alkohol er tillatt for hvermannsen. Hvert år er det folk som skader seg og dør av alkohol. Som oftest skyldes det uvettig bruk.

Vi trenger biler og kjøretøy. Det samme kan man ikke si om fyrverkeri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde absolutt begrenses og innstrammes. En brannmann sa på nyhetene at statistisk sett er det 12 personer som får øyenskader etter 31 desember. I går så jeg at det var 11 stykker som fikk øyenskader. Det er nok også mørketall. Bare de som sto lengre oppe i nabolaget her fikk tippet et batteri og rakettene gikk mot huset, og en gikk av i folkemengden med bla.a barn og en semitrailer rett ved.

Men vi må ha et alternativ som folk blir fornøyd med. Hva med spleiselag i velforening eller kommune/bygd som går til felles fyrverkeri, skutt opp av en ansvarlig, og på et område som ligger i avstand til bebyggelse. Alle pengene som folk bidrar med går til innkjøp av fyrverkeri + de ansvarlige. 

Uansett når man skyter opp fyrverkeri ute vil det være en risiko. Enten må man godta det, eller så må det avskaffes, og kanskje heller erstattes av lysshow eller lignende.

Lenke til kommentar
Pliscin skrev (3 minutter siden):

Men vi må ha et alternativ som folk blir fornøyd med. Hva med spleiselag i velforening eller kommune/bygd som går til felles fyrverkeri, skutt opp av en ansvarlig, og på et område som ligger i avstand til bebyggelse. Alle pengene som folk bidrar med går til innkjøp av fyrverkeri + de ansvarlige. 

Jeg er veldig for spleiselag i velforening og at en edru og ansvarlig voksen person (evt en pyrotekniker, usikker på hvor dyrt det er?) har hovedansvaret for håndtering av raketter og evt også rydding av oppskytingsplass etterpå.

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (48 minutter siden):

Jeg har feiret nyttårsaften flere steder i landet og jeg skjønner virkelig ikke hva folk mener med at folk holder på til langt på natt. Det er jo helt tyst etter kl 0030 som regel.  

Jeg har bodd og vokst opp i Oslo (ulike steder i byen) og har helt motsatt oppfatning enn deg.

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (1 time siden):

Jeg har bodd og vokst opp i Oslo (ulike steder i byen) og har helt motsatt oppfatning enn deg.

Jeg har bodd både vest, øst og nord Oslo. Nå bor jeg med marka som nærmeste nabo. Her er det rolig hele året, inklusiv nyttårsaften. Det skytes opp raketter her også, men i mindre omfang. 

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (5 timer siden):

Mye av utfordringen er også at det ikke bare sendes opp i 12 tiden, men flere dager før starter den sporadiske oppskytingen og nyttårsaften, spesielt ved 18-19 tiden går det også endel av - for ikke å snakke om alle som har igjen fyrverkeri etter det nye året har startet - mulig de drakk seg for drita før de rakk å sende opp alt, for de fortsetter inn i det nye året også med å sende opp. 

Oppskytingsvinduet er fra 18-02 nyttårsaften så er helt lovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...