Gå til innhold

Tråden for hi-def musikk, konserter mv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt mer country - Lyle Lovett:

lxbMWH7.jpg

Har hatt denne dts music discen i en del år, fantastisk surroundmix og lydkvalitet - en av de bedre lydende jeg har.

Med tanke på det, handlet jeg et par cder av han fra rundt denne tiden -  Pontiac og I Love Everybody. Til å spille i stereokroken. Begge låter veldig, veldig bra. Ble til at jeg bestilte noen flere ?

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Hva synes du?

Jeg fikk Lateralus med Tool i posten, fantastisk album, men låter forferdelig komprimert når det "tar av i perioder". Blir nok dessverre ikke lyttet mye til.

Men jeg fikk et par andre jeg ikke hadde hørt før - Massive Attack - Mezzanine og Smashing Pumpins - Siamese Dream, begge funket veldig bra - herlige album. Grom lyd på begge, moro.

Lenke til kommentar

Massive Attack mezzazine har jeg et slitt men spillbart album av. Angel er jo episk sub tester som allikevel ikke er for aggressiv. Jeg har en i mint utgave 100th Window også Massive Attack, fra brukten. Veldig bra den også.

Jeg fikk anbefalt Die Krupps nyeste.

Jeg liker Rammstein, lurer på å sjekke ut Krupps.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
2 hours ago, Mr_Spock said:

Hva synes du?

Jeg fikk Lateralus med Tool i posten, fantastisk album, men låter forferdelig komprimert når det "tar av i perioder". Blir nok dessverre ikke lyttet mye til.

Men jeg fikk et par andre jeg ikke hadde hørt før - Massive Attack - Mezzanine og Smashing Pumpins - Siamese Dream, begge funket veldig bra - herlige album. Grom lyd på begge, moro.

Tool Lateralus spiller helt fantastisk sist gang jeg spilte gjennom. Men da sto systemet her

PART_1480415540302.jpg.92b7f9c074da57ccfc1391c2a30c80c2.jpg

Blir noe helt annet når HTT ikke har nok rom å boltre seg på.

20190901_110416.thumb.jpg.ebed81521e8af595d88641aedacaf750.jpg

Massive Attack - Mezzanine er en god-plate. Spiller bra på nesten hva og hvor som helst :)

Endret av AveMORphine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (4 timer siden):

Tool Lateralus spiller helt fantastisk sist gang jeg spilte gjennom. Men da sto systemet her

PART_1480415540302.jpg.92b7f9c074da57ccfc1391c2a30c80c2.jpg

Blir noe helt annet når HTT ikke har nok rom å boltre seg på.

20190901_110416.thumb.jpg.ebed81521e8af595d88641aedacaf750.jpg

Massive Attack - Mezzanine er en god-plate. Spiller bra på nesten hva og hvor som helst :)

Var et kult rom du hadde på det første bilde der - men trenger vel et skikkelig svært teppe?? ? Kan nesten føle hvor "stor" lyd du fikk der. Hva er det for en type høyttaler? Bass på hver side? Parasound komponenter i rack?

Jeg må bare ta til meg at vi hører kompresjon som negativt - forskjellig. Jeg leser jo at for eksempel Gouldfan ikke har noen som helst problem med album jeg sliter veldig med. Det respekterer jeg, helt ok. Det er mer et problem med meg selv.

Jeg har som regel ikke VU-meterne på equalizeren i gang - har spectrum analyzer i stedet, artig å se hvor dypt bassen går osv.. Men når jeg opplevde slitsom lyd på Lateralus, spilte jeg den en gang til og slo på VU-meterne og la merke til at de lå klistret på høyresiden i de "travle tidene" i musikken. Full pøkk altså - ingen mulighet for trommer eller noe å stikke ut. For meg blir det bare grøt. Men resten av albumet er jo helt sjef, synes det er vanskelig med slik mastering.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 timer siden):

Massive Attack mezzazine har jeg et slitt men spillbart album av. Angel er jo episk sub tester som allikevel ikke er for aggressiv.

Jeg fikk anbefalt Die Krupps nyeste.

Jeg liker Rammstein, lurer på å sjekke ut Krupps.

Jeg har første albumet til Rammstein i bestilling, resten har for laber DR til at jeg gidder å sjekke ut noe mer. Har selvsagt hørt en del av de - og liker det, men dette handler om å kjøpe noe på fysisk format.

Mezzanine er et deilig album! Jeg har Blue Lines og Protect på vei ?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr_Spock said:

Var et kult rom du hadde på det første bilde der - men trenger vel et skikkelig svært teppe?? ? Kan nesten føle hvor "stor" lyd du fikk der. Hva er det for en type høyttaler? Bass på hver side? Parasound komponenter i rack?

Jeg må bare ta til meg at vi hører kompresjon som negativt - forskjellig. Jeg leser jo at for eksempel Gouldfan ikke har noen som helst problem med album jeg sliter veldig med. Det respekterer jeg, helt ok. Det er mer et problem med meg selv.

Jeg har som regel ikke VU-meterne på equalizeren i gang - har spectrum analyzer i stedet, artig å se hvor dypt bassen går osv.. Men når jeg opplevde slitsom lyd på Lateralus, spilte jeg den en gang til og slo på VU-meterne og la merke til at de lå klistret på høyresiden i de "travle tidene" i musikken. Full pøkk altså - ingen mulighet for trommer eller noe å stikke ut. For meg blir det bare grøt. Men resten av albumet er jo helt sjef, synes det er vanskelig med slik mastering.

 

Funket greit uten teppe på gulvet. Er veldig stort volum det er snakk om og veggene har panel "sprekker" som sikkert tar endel. Bare for å si noe om dimensjon så er det 6M fra ytterkant av sub til venstre til ytterkant på sub til høyre.

Systemet er:

1 Anthem AVM50V Processor.
3 Parasound Halo jc1 mono blocks. 1x 400w
1 Parasound Halo a51 5 x 240w
2 Danley sound labs DTS10 SUBWOOFERS. DTS10 | Danley Sounds Labs | Danley Sound Labs, Inc.
3 3 Triple 12HT http://jtrspeakers.com/2008/11/tripl...view-by-steve/
4 2 Triple 8 HT Triple 8HT-lp review by Claude “Bunga99″�|�JTR Speakers
og noe mer surround greier.

5 ESS9018 basert dual mono DIY DAC

Anthem`en ble ikke brukt mens mine htt sto der (Virgo V). Da var det kun JC1 blokkene som spilte med DIY DAC`en som kilde med ROON core liggende på en passivt kjølt PC (i Streacom FC5). Vi prøvde hans subber med mine htt, men fikk ikke til matchen skikkelig uten å bruke Anthem`ens DSP. Det var ikke manko på bass men manglet endel fysisk trøkk fra ca40hz og ned. Massive Attack - Mezzanine hadde mer enn nok bunn though. . I det store rommet ville det nok ha gjort seg med ett par Rhea 2 fra 60 hz og ned. Men nå blir det satt opp eget stereo-system ett annet sted i huset hvor det ikke er "nødvendig" med sub. Han har den høyeste WAF jeg har vært borti ;)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Jeg har lurt veldig på Dream Theater - Distance in Time skiva. Jeg har blu rayen hvor både mulitkanal og hires stereo utgavene har god DR. Det skal høres bra ut - ødeleggende kompresjon/brickwalling - forekommer egentlig ikke her.

Men jeg hører allikevel fæl komprimering, som om trommeslagene ikke klarer å levere trykk når de kommer, lyden imploderer. Eller at resten av musikken liksom dør litt, når trommeslagene kommer.

Kom over dette med Sidechain Compression:

https://www.musicianonamission.com/sidechain-compression-guide/

Vet jo at det brukes mye i visse typer elektronisk musikk osv.  

Er det et snev av dette jeg hører på Dream Theater skiva?

Jeg forbinder denne type kompresjon som at man spiller høyere enn det anlegget klarer å levere, full spiker med en svak forsterker.

Bare at nå lytter jeg til tilsvarende lydkvalitet med moderat volum - og det føles veldig feil.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (1 time siden):

Jeg har lurt veldig på Dream Theater - Distance in Time skiva. Jeg har blu rayen hvor både mulitkanal og hires stereo utgavene har god DR. Det skal høres bra ut - ødeleggende kompresjon/brickwalling - forekommer egentlig ikke her.

Men jeg hører allikevel fæl komprimering, som om trommeslagene ikke klarer å levere trykk når de kommer, lyden imploderer. Eller at resten av musikken liksom dør litt, når trommeslagene kommer.

Kom over dette med Sidechain Compression:

https://www.musicianonamission.com/sidechain-compression-guide/

Vet jo at det brukes mye i visse typer elektronisk musikk osv.  

Er det et snev av dette jeg hører på Dream Theater skiva?

Jeg forbinder denne type kompresjon som at man spiller høyere enn det anlegget klarer å levere, full spiker med en svak forsterker.

Bare at nå lytter jeg til tilsvarende lydkvalitet med moderat volum - og det føles veldig feil.

Jeg tror jeg skjønner hva du mener med serie kjapp tromming.

Tror det har med miksen å gjøre og ikke kompresjon.

Mange nyere kjapp metall er mikset lignende. Så det kom ikke som noe sjokk for meg...

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (16 minutter siden):

Jeg tror jeg skjønner hva du mener med serie kjapp tromming.

Tror det har med miksen å gjøre og ikke kompresjon.

Mange nyere kjapp metall er mikset lignende. Så det kom ikke som noe sjokk for meg...

 

Man kan kanskje kalle det for å ha med miksen å gjøre.

Det man gjør er å lage et hull en viss tid (senke nivået) i deler av resten av musikken - for så å gi plass til trommeslag.

Jeg spiller nå multikanal av Dream Theater - Dream Theater (2013) albumet nå, det er litt hardere komprimert enn Distance Over Time - men har ikke denne Sidechain komprimeringen like mye - dette høres mye bedre ut for meg. Her ligger trommene "over" resten av musikken og gir friskt "driv". På Distance Over Time er det mer som at musikken drar seg frem i seig gjørme, bremser musikken ved hvert trommeslag.

Kanskje et ønske fra trommisen, at han vil ha trommene tydeligere i lydbilde.

Da synes jeg heller at de skal senke nivået på resten av instrumentene i stedet - for å gir rom for at trommene kan slå høyere. Slik som de mikset frem til 1990 tallet.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (1 time siden):

Man kan kanskje kalle det for å ha med miksen å gjøre.

Det man gjør er å lage et hull en viss tid (senke nivået) i deler av resten av musikken - for så å gi plass til trommeslag.

Jeg spiller nå multikanal av Dream Theater - Dream Theater (2013) albumet nå, det er litt hardere komprimert enn Distance Over Time - men har ikke denne Sidechain komprimeringen like mye - dette høres mye bedre ut for meg. Her ligger trommene "over" resten av musikken og gir friskt "driv". På Distance Over Time er det mer som at musikken drar seg frem i seig gjørme, bremser musikken ved hvert trommeslag.

Kanskje et ønske fra trommisen, at han vil ha trommene tydeligere i lydbilde.

Da synes jeg heller at de skal senke nivået på resten av instrumentene i stedet - for å gir rom for at trommene kan slå høyere. Slik som de mikset frem til 1990 tallet.

Du har to oppsett nå med høytalere?

Synes du Dynamikk eller mangel på det er like tydelig på begge oppsett?

Jeg merker det på de Værste... Noe pop også.

Lana Del Rey var vel den siste skiva jeg huske hadde litt loudness noen låter.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (12 minutter siden):

Du har to oppsett nå med høytalere?

Synes du Dynamikk eller mangel på det er like tydelig på begge oppsett?

Jeg merker det på de Værste... Noe pop også.

Lana Del Rey var vel den siste skiva jeg huske hadde litt loudness noen låter.

Ja, jeg har full hjemmekino, 7.1.4 Atmos i stuen, også tokanal i den nye stereokroken - i andre enden av stua ? 

Jeg tester slike ting på flere oppsett, i bilen, headsett osv. Vil jo gjerne høre på musikken. Hadde et lite håp om at anlegget i stereokroken var litt mindre følsomt, men der tok jeg feil. Virker ikke som om det betyr noe særlig, så lenge nivået er litt over boomblaster.

Nå har jeg en gammel JVC Boomblaster i kjelleren, som ikke er brukt på minst 10 år, kanskje jeg skulle teste på den før jeg konkluderer? ?

Jeg har beholdt en Lana del Rey cd i stereokroken - Born to Die - men bare for å spille "Video Games", perfekt låt - og den har ingen trommer, så man merker lite til kompresjon/brickwall.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...