Gå til innhold

– Kan vi få magnettog i Skandinavia?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke bare EN regjering

som kan lastes.

Når det er snakk om tidsperspektiv på mange

regjeringsperioder er det også lettere å overlate

vanskelige vedtak til neste regjering.

Mye bedre å heller dra det frem når det er valg og man er i opposisjon.

Vi har en "vedtaksstafett" uten forpliktelser.

Våre politikere har funnet en måte å gjøre noe på, uten å gjøre det.

Slik unngår de tabbene også.

Dette er de like gode på alle sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regnet i personkilometer står jernbanen for ca 5-6%, mens veitrafikken har en andel på ca 85%. I 12 års perioden for NTP varslet Regjeringen å bruke ca 1000 milliarder kroner på investeringer i vei og jernbane: " Venstre-leder Trine Skei Grande peker på at 45 prosent av alle de om lag 1000 milliarder kronene i NTP skal gå til investeringer i jernbane". Etter planperioden, hvordan blir fordelingen mellom vei og jernbane målt i personkilometer? Er jernbanen, selv den konvensjonelle, et bunnløst pengesluk? Og visjonen om at store deler av vår transport skal gå kollektivt, da mest mulig på bane - bare en illusjon? Hvor mye miljø får vi for pengene med jernbane? Og er det ikke sannsynlig at stadig mer fleksible og nye transportmidler på vei vil viske ut skillet mellom kollektivt og privatpersonlig, og gi bedre, billigere og raskere transport på vei? Og i hvertfall i forhold til enda dyrere togløsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faraoner klarte å sysselsette 50 000 høy utdannede til pyramidebyggingen, presisionsarkitektur. Vi trenger bare 10 000 "billige" kinesiske ingeniører for å bygge TR.

stolpene lages rimelig med industri 4.0 ondemand på byggeplassen.

Norske ingeniører tar for mye for lite.

det koster mindre, enn 2milliard for å lage en maskin som høgger,scanner,,graver,borer,støyper og tester.

største problemet er folk som synes deres rettigheter blir krenket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Vi er for få mennesker til at tog er noe en bør satse bredt å i Norge. Hvis en ikke helt unødvendig ønsker å bygge på seg problemer bare millionbyer i utlandet har.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Årevis skrev (1 time siden):

Regnet i personkilometer står jernbanen for ca 5-6%, mens veitrafikken har en andel på ca 85%. I 12 års perioden for NTP varslet Regjeringen å bruke ca 1000 milliarder kroner på investeringer i vei og jernbane: " Venstre-leder Trine Skei Grande peker på at 45 prosent av alle de om lag 1000 milliarder kronene i NTP skal gå til investeringer i jernbane". Etter planperioden, hvordan blir fordelingen mellom vei og jernbane målt i personkilometer? Er jernbanen, selv den konvensjonelle, et bunnløst pengesluk? Og visjonen om at store deler av vår transport skal gå kollektivt, da mest mulig på bane - bare en illusjon? Hvor mye miljø får vi for pengene med jernbane? Og er det ikke sannsynlig at stadig mer fleksible og nye transportmidler på vei vil viske ut skillet mellom kollektivt og privatpersonlig, og gi bedre, billigere og raskere transport på vei? Og i hvertfall i forhold til enda dyrere togløsninger.

Tenk om alle pengene ble overført fra bane til vei. Vi hadde fått et hinsides bra transportsystem. Det er skremmende hvor mye politikerne er villige til å sløse på bane.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 29.12.2019 den 11.50):

Hensikten med å bruke magneter i stedet for hjul er å holde høy hastighet. Slike baner er svindyre og må gå mye rettere gjennom terrenget enn dagens baner for at ikke passasjerene skal få for mye g-krefter. Siden det tar lange strekninger å komme opp i masjhastighet og ned igjen så krever det lange avstander mellom stasjonene. I praksis minst 10-30 mil mellom stoppene og kun stopp der passasjertallet er veldig høyt. Oslos innbyggertall er på størrelse med de minste stoppestedene til Shinkansen. Nevnte jeg at magnetbaner er svindyre? For å holde billettprisene nede på fornuftig nivå krever det et enormt passasjertall, altså hyppige avganger med lange tog. I Japan kjører Shinkansen opp til 13 magnettog i hver retning hver time, med 16 vogner. Hvert tog har 1323 seter + ståplasser. Selv Shinkansen med sine 5,6 milliarder passasjerreiser årlig (640 000 per time) er ikke noen stor økonomisk suksess. Det er beregnet at bare banenettverket har kostet 28 billioner yen å bygge og at den økonomiske gevinsten for Japans næringsliv ligger på ca 0,5 billioner yen per år.

Overført til norske forhold er det egentlig bare ett aktuelt stoppested i Norge: Oslo og passasjertallet bør nok opp i ca hundre tusen per døgn før det blir lønnsomt. Dvs. "halve Oslo" bør dagpendle til Stockholm for at dette skal begynne å ligne lønnsomt. Bare glem magnetbane i mindre byer og korte avstander mellom stoppene.

Bare for å spinne litt videre på denne. Det Norge trenger er å bestemme oss for hvor vi trenger jernbane og konsentrere oss om de strekningene. Gjerne dobbeltspor (eller forberedt for dobbeltspor) med ~200 km/t.

Lenke til kommentar

I Norge med få mennesker og relativt korte avstander er det utenkelig at høy-kapasitet og kostbare transportløsninger som maglev eller hooperloop er kosteffektive. I et fjelland med tidvis is og snø er det en klar fordel å få høy-hastighets transportsystemet under jorden. Luftlinje Bergen-Oslo er 300 km. Lærdaltunnelen er 25 km lang og kostet 1 mrd å sprenge ut. 12 Lærdaltunneler vil gi undergrunnsbane mellom de to byene for 12 mrd. I virkelighetens verden kunne to parallelle løp, 5 - 6 m dia løp boret med TBM, og bane i dagen der det var hensiktsmessig, redusere reisetiden mellom de to bysentrene til det som brukes til og fra flyplassene i dag. Vi kan lage tunneler, vi har pengene og vi vil alltid ha behov for effektiv transport. Kanskje den største hindringen for slike "drastiske" ideer er vår nasjonale talent til å utrede alle muligheter Ad Infinitum.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Proton1 skrev (5 minutter siden):

I Norge med få mennesker og relativt korte avstander er det utenkelig at høy-kapasitet og kostbare transportløsninger som maglev eller hooperloop er kosteffektive. I et fjelland med tidvis is og snø er det en klar fordel å få høy-hastighets transportsystemet under jorden. Luftlinje Bergen-Oslo er 300 km. Lærdaltunnelen er 25 km lang og kostet 1 mrd å sprenge ut. 12 Lærdaltunneler vil gi undergrunnsbane mellom de to byene for 12 mrd. I virkelighetens verden kunne to parallelle løp, 5 - 6 m dia løp boret med TBM, og bane i dagen der det var hensiktsmessig, redusere reisetiden mellom de to bysentrene til det som brukes til og fra flyplassene i dag. Vi kan lage tunneler, vi har pengene og vi vil alltid ha behov for effektiv transport. Kanskje den største hindringen for slike "drastiske" ideer er vår nasjonale talent til å utrede alle muligheter Ad Infinitum.

2x300 km tunnel!? La oss se hva andre har fått til:

For en drøye 90 milliarder (2015 kroner) fikk sveitserne Gotthard Base Tunnel på 2x57 km. Jeg tror din ekstrapolering av data er i overkant optimistisk.

Lenke til kommentar

Jeg reiser til Stockholm og København i jobbsammenheng et par dager i uken og flyr også en del til Trondheim, Bergen og Stavanger. Som potensiell kunde av et nasjonalt og skandinavisk magnettog må det erstatte tilbudet jeg i dag benytter via fly, og jeg tar gjerne toget hvis det er nettopp konkurransedyktig mot dette.

  • få meg hjemmefra til Stockholm/Køben på drøye to timer. I dag er jeg ute av døra kvart over seks, flyet går syv, lander ti på åtte og jeg er på kontoret der ca kvart over åtte.
  • koste ca 1000,- t/r
  • gå jevnlig

Jeg vil få bedre plass på toget til å jobbe mens jeg reiser, så hvis en togtur innenriks tar meg knappe to timer og til Stockholm og Køben tar litt mer så sign me up. Bare det ikke koster mer enn flybillettene.

Melder meg av igjen like fort hvis et slikt prosjekt blir finansiert gjennom enda flere bomringer da jeg for lengst er lei av at norske forbrukere skal betale for vår regjerings utviklingsvegrende og gjerrige holdning siden krigen. Den regninga skal de ta selv.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

failern:

2x300 km tunnel!? La oss se hva andre har fått til:

For en drøye 90 milliarder (2015 kroner) fikk sveitserne Gotthard Base Tunnel på 2x57 km. Jeg tror din ekstrapolering av data er i overkant optimistisk.

Proton svar:

Enig. Selvsagt koster 2x300 km jernbane mye mer enn 12 mrd. Den 22 km lange Follobanen eksempelvis har et budsjett på 27 mrd og inkluderer 2 parallelle tunnelløp. Det betyr i praksis at de tekniske installasjonene koster langt mer enn boring av tunnelen. Det er nok tilfelle i St. Gotthard tunnelen også. En høyhastighetsbane mellom Bergen og Oslo trengte ikke gå i fjellet hele veien og den ville neppe være rettlinjet. Med 250-300 km/t og få stopp kunne turen gått unna på mindre enn to timer. Jeg tror høyhastighetstog er fremtidens transportmiddel i vårt land, mens maglev og hyperloop krever langt større befolkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/29/2019 at 7:47 PM, JØI said:

Vi er for få mennesker til at tog er noe en bør satse bredt å i Norge. Hvis en ikke helt unødvendig ønsker å bygge på seg problemer bare millionbyer i utlandet har.

For få mennesker?

En kan ikke se seg blind på inbyggertall alene, vi flyr jo mer enn mange europere.

Nå sier jeg ikke at man skal satse på magnettog men det er definitivt marked for tog som går raskere enn 80 km/t I Norge .250 km/t eller 300 km/t og jeg tipper de strekningene som hadde har mest innenriks flytrafikk i Norge hadde blitt kraftig redusert.

Øverst på listen i Europa finner vi tre øystater. Island topper listen med 20,5 reiser per innbygger per år, deretter følger Malta og Kypros med henholdsvis 11,3 og 10,6 reiser per innbygger.”

Norge følger på fjerdeplass med 7,24, etterfulgt av Irland (6,9). Selv når man medregner alle flyreiser, reiser nordmenn langt mer med fly enn svenskene (3,7)

Så vi er et flyreisende land, og det er vi på grunn av prioriteringer som er gjort i statsbudsjettene i flere år bakover. Vi kunne satset mer på en mye raskere togbane, sånn at du for eksempel kunne reise mellom Oslo og Bergen på fire timer, eller Oslo og Trondheim på fire timer. Veldig mange av de innenlandsreisene, er jo businessreiser.

Lenke : https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G1Ryax/faktiskno-ja-nordmenn-flyr-fire-ganger-mer-innenriks-enn-svenskene

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Lodium skrev (3 timer siden):

For få mennesker?

En kan ikke se seg blind på inbyggertall alene, vi flyr jo mer enn mange europere.

Nå sier jeg ikke at man skal satse på magnettog men det er definitivt marked for tog som går raskere enn 80 km/t I Norge .250 km/t eller 300 km/t og jeg tipper de strekningene som hadde har mest innenriks flytrafikk i Norge hadde blitt kraftig redusert.

Øverst på listen i Europa finner vi tre øystater. Island topper listen med 20,5 reiser per innbygger per år, deretter følger Malta og Kypros med henholdsvis 11,3 og 10,6 reiser per innbygger.”

Norge følger på fjerdeplass med 7,24, etterfulgt av Irland (6,9). Selv når man medregner alle flyreiser, reiser nordmenn langt mer med fly enn svenskene (3,7)

Så vi er et flyreisende land, og det er vi på grunn av prioriteringer som er gjort i statsbudsjettene i flere år bakover. Vi kunne satset mer på en mye raskere togbane, sånn at du for eksempel kunne reise mellom Oslo og Bergen på fire timer, eller Oslo og Trondheim på fire timer. Veldig mange av de innenlandsreisene, er jo businessreiser.

Lenke : https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G1Ryax/faktiskno-ja-nordmenn-flyr-fire-ganger-mer-innenriks-enn-svenskene

 

Har du sett på investeringskostnaden på flyplasser og vei kontra magnettog? Har du sett hvor norske flyplasser ligger? Har du sett på kapasiteten på maskinene kontra kravene til magnettog og lønnsomhet? Har du sett hvor norsk næringsliv ligger og at det for det meste består av behov for å frakte fysiske varer? 

 

Det det ER marked for i Norge er skikkelige motorveier. Få på plass motorveier så kan en komme fra hvilken krik og krok som helst uten å laste om.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig for tog, men ikke i Norge hvor opplevelsen står til stryk. Om man i det hele tatt havner på et tog da og ikke en buss fordi BaneNor har kåla med et eller annet igjen.

Som andre har vært inne på, ser ingen grunn til at man ikke skal kunne få et attraktivt tilbud Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim uten å ta i bruk altfor mye av Oljefondet. Fire timers reisetid hvor man kan sitte i fred og jobbe tror jeg vil få mange over fra fly.

Men det betinger at togtrafikkens svar på Helan og Halvan eller Vy/BaneNor får en pause.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her i Norge burde man heller få orden på di spora som eksisterer samt bygge ut til dobbelspor der det er nødvendig for å auke avganger(fleire togsett) slik at spora kan ta unna turisme osv i høgsesongane.

Dernest burde man satse på å redusere befolkninga til ca 10 per km2. Dermed vil man ikkje få eit stadig aukande behov for meir veier og jernbanespor.

Lenke til kommentar
On 12/29/2019 at 10:17 AM, Ano__Nym said:

Snø og magnetogskinner?

Stemmer for hyperloop.

Rør som kan gå noen meter over bakken gir:

- Fri færdsel under banen.

- Rimeligere å tilpasse terreng

- Mindre inngrep i terreng med kun stolper

- Dobbeltløp på en stolpe

- Frigjør ekstremt store areal for dyrket mark og færdsel

- Potensielt store areal for solceller på rørene

Lukket system som:

- ikke påvirkes av været

- lukker inne støy for omgivelsene

- gir lavere luftmotstand selv uten undertrykk (mangel av motvind)

 

Hyperloop er en veldig dårlig idè som er blitt debunked 100 ganger på youtube. 

-Ingen klarer å lage og holde vakuum i hundrevis av kilometer med tuber. Umulig i dag. 
-Ekstremt mye strøm går med til å pumpe ut luft til vakuumet
-Metallet på tuben vil strekke seg i varmen og bli misformet etter tid. Øvre del blir truffet av solen og strekker seg.
-Hvis noe som helst går galt flyr farkosten inn i metallrør i hundrevis av km/t. 100% sikker død.
-Hva skjer hvis fremste fremkomstmiddelet i tuben får problemer?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, debattklovn said:

Hyperloop er en veldig dårlig idè som er blitt debunked 100 ganger på youtube. 

-Ingen klarer å lage og holde vakuum i hundrevis av kilometer med tuber. Umulig i dag. 
-Ekstremt mye strøm går med til å pumpe ut luft til vakuumet
-Metallet på tuben vil strekke seg i varmen og bli misformet etter tid. Øvre del blir truffet av solen og strekker seg.
-Hvis noe som helst går galt flyr farkosten inn i metallrør i hundrevis av km/t. 100% sikker død.
-Hva skjer hvis fremste fremkomstmiddelet i tuben får problemer?

 

Poenget er ikke vakum i seg selv selv om det sikkert kan kritisereres at Hyperloop løsninger hadde vakum som en stor reklame/fordel i starten.

Poenget er mindre luftmotstand

Jo mer luftmotstand du har jo større energi krever det å drive et transportmiddel framover

Andre fordeler er at en kan dekke rørene med solcellepaneler for å dekke noe av energibehovet

atter andre er at du slipper å gjerde inn Jerbanespor da rørene i seg selv fungerer som en sperre mot ytre påvirkninger men der er det ikke så stor forskjell kontra magnetskinnebaner da disse er som oftest bygd på pæler hevet noen meter over bakken slik en slipper promematikk med snø og vilt i så stor grad.

Dog en kan saktens diskutere om det er mest realistisk med Hyperloop teknologier vs Vanlige høyhastighetsbaner og hva som kan teoretisk være ,mest kostnadseffektivt av disse 2 metodene.

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...