Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ekstrem tannverk og ikke råd til behandling?


nor50

Anbefalte innlegg

Jeg har ekstrem tannverk i hele kjeften. Betennelse har spredd seg til kjever, ører og hode. På grunn av søvnapne har jeg hatt gratis tannlege i mange år. Dette utstyret gjør at jeg tørker helt opp i kjeften om nettene, og etter jeg begynte med det falt fyllinger ut etter tur. Jeg fant ut for mange måneder siden at det var på tide å få fikset på dette igjen, men fikk da beskjed av tannlegen at det var slutt på denne støtten. Var å fikk et prisoverslag, og det var på 35.000 kr. (Og mere har skjedd med tennene siden det...). Nå har jeg vært konkurs og levd på minimum i ca 25 år. Jeg trekkes alt myndighetene har lov til å ta, og vel så det mange ganger. Og, ja, jeg vet, jeg burde gjort noe med det, men når man ikke har noen energi, livslyst eller noen ting, og er sikker på at man er døden nær, så blir det ikke gjort noe med. Så jeg har ikke råd til å gå til tannlege, og siden jeg er konkurs vil nok heller ingen tannlege ta en jobb til 40-50.000 kr på meg. Så hvilke valg har jeg da? Fikk Paralgin Forte av en lege i dag, pluss beskjed om å komme meg til tannlegen, men det kan jeg jo ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal finnes støtteordning via NAV, sjølv om den spesifikke støtta er fjerna så gjeld fortsatt sosialhelselova. Sosialhelselova har til formål at alle som har lovleg opphold i Norge skal ha eit forsvarleg livsopphald. 

§ 18 i same lov seier at den som ikkje har tilstrekkeleg med pengar til å dekke sitt livsopphald har krav til økonomisk bistand. 

 

Beste framgangsmåten vil nok derfor være å gå til NAV med dokumentasjon på at tannbehandlinga er nødvendig for å oppfylle lovens krav. 

Det skal foretakast ei individuell vurdering av ditt behov og dit behov for livsopphald. Mest truleg vil billegaste løysning bli anbefalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En kollega måtte nylig trekke alle fire visdomstenner, og det var visst en eller annen "ny" ordning slik at hun fikk de tre siste dekket da den første alene oversteg visst en grense som gav type frikort-ordning. Vet ikke om det er noe hold i dette, om kan brukes i din sak. Ellers bør du ta en tlf. til tannlegekontor og forhøre deg ang ditt tilfelle, de burde ha oversikt. 

 

Dessverre er tannhelse en kostbar affære for hvermansen. Selv kombinerer jeg årlig tannsjekk i polen hos spesialist til 1/5 av norsk pris, ikke at det er noen direkte løsning på hovedproblemet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (20 minutter siden):

Det skal finnes støtteordning via NAV, sjølv om den spesifikke støtta er fjerna så gjeld fortsatt sosialhelselova. Sosialhelselova har til formål at alle som har lovleg opphold i Norge skal ha eit forsvarleg livsopphald. 

§ 18 i same lov seier at den som ikkje har tilstrekkeleg med pengar til å dekke sitt livsopphald har krav til økonomisk bistand. 

 

Beste framgangsmåten vil nok derfor være å gå til NAV med dokumentasjon på at tannbehandlinga er nødvendig for å oppfylle lovens krav. 

Det skal foretakast ei individuell vurdering av ditt behov og dit behov for livsopphald. Mest truleg vil billegaste løysning bli anbefalt. 

Har fått avslag av nav. De påstår jeg har økonomi til dette selv...

Lenke til kommentar

Ser du har fått gode svar på det økonomiske, men at du også skriver at du har fått avslag fra NAV. Av og til kan være lurt å ringe NAV og forklare situasjon, fremfor å sende kun søknader.

Det du kan gjøre praktisk med betennelsen er å bruke corsodyl for å dempe den noe. (Men den skal ikke brukes for lenge om gangen) Når du er tørr i kjeften er det ikke så rart du ofte får betennelser, da spyttet vårt er med å forebygge betennelser og karies. Da må man være ekstra nøye med tannpuss. Selv om du har vondt, prøv å puss ordentlig, bruk tanntråd og få vekk plakk. 

Lenke til kommentar

Støtter det som ble sagt over her. Har selv for non mnd siden stått i en fillesak med nav hvor det begynte med nei, men siden jeg sto på mitt og snakket med to andre saksbeh så ble det tilslutt et ja. Når nav fungerer er det bra, men dessv er det enkelte ganger at man møter motstand fremfor støtte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Spartapus skrev (24 minutter siden):

Du bør ikke uten videre ta et avslag fra NAV for god fisk. NAV har en høy omgjøringsprosent på sakene sine som følge av klager og det går ofte fort i svingene fordi saksbehandlerne er presset på å få ut så mange vedtak som mulig på kortest mulig tid.

NAV er helt ubrukelig når det gjelder de større byene. Har bodd i både Stavanger og Oslo å det var ingen hjelp å få når man trengte det. 

Måtte pakke bagen å flytte nordover igjen, å her får jeg faktisk den hjelpen jeg søkte fordi de på NAV faktisk er mennesker og man blir behandlet som et menneske og ikke et nummer i køen som i Oslo.

 

Norge er verdens beste land å bo i, du må bare ikke bli syk.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Du må overbevise nav om at du ikke har råd. Har du printer med blekk og ark? Skriv ut alt du har av kontoinformasjon som beviser inntekter og utgifter. Ta med prisoverslaget fra tannlegen, og bestill time hos nav.

Høres ut for meg som at det beste for deg hadde vært en full renovasjon; Få trukket alle tennene og satt inn implantater, eller noe lignende. Få rydda skikkelig opp. Det kan du muligens foreslå for nav-behandleren, at du ville vært villig til å gjøre i utlandet, hvis det ble billigere for dem og hvis de har noen avtale med noen tannleger i utlandet.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (4 minutter siden):

Du må overbevise nav om at du ikke har råd. Har du printer med blekk og ark? Skriv ut alt du har av kontoinformasjon som beviser inntekter og utgifter. Ta med prisoverslaget fra tannlegen, og bestill time hos nav.

Høres ut for meg som at det beste for deg hadde vært en full renovasjon; Få trukket alle tennene og satt inn implantater, eller noe lignende. Få rydda skikkelig opp. Det kan du muligens foreslå for nav-behandleren, at du ville vært villig til å gjøre i utlandet, hvis det ble billigere for dem og hvis de har noen avtale med noen tannleger i utlandet.

Det er veldig lett for 'vanlige' folk å si, men når man kun har eksistert i over 45 år og ikke ser en dag framover, så er dette som om å be meg gå på vannet.

Lenke til kommentar

Forstår den.

Det kan kanskje være noe å ta kontakt med frivillighetssentralen, blå kors, mental helse eller andre lignende frivillighetsinstitusjoner i byen du bor i. Det kan hende de har noen som jobber med å hjelpe ressurssvake med sånne ting. Det burde i hvert fall være det. Google telefonnummeret dems og ring dem. Eller møt opp der de holder til i byen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som sagt, julaften ble tilbrakt på legevakt og senere fylkeskommunal tannlegevakt. Fikk lagd en midlertidig fix på det verste, og penicillinkur. 

12/12 kontaktet jeg fylkesmannen med en klage på NAV og avslaget på hjelp til å fikse tennene. 13/12 sendte han en klage til NAV, og jeg (eller han...) har ikke hørt et ord fra dem. Nå er tannverken tilbake på samme nivå det var når julaften, og har forsøkt få tak i NAV i dag. Hun jeg skulle snakke med var opptatt til kl 9, så fikk beskjed om å ringe tilbake da. Ringte rett etter 9, og da fikk jeg beskjed om at hun skulle ringe meg tilbake. Jeg har såpass erfaring med NAV gjennom 40 år med problemer, at jeg vet hvordan det ender.

Jeg holder ikke ut denne smerten lengre. Hva kan jeg gjøre???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...