Gå til innhold

Momsgrense for dummies?


OscarMike1

Anbefalte innlegg

Min netthandel går i hovedsak via norske butikker. Men av og til kjøper jeg noe ræl på ebay / Wish osv. Feks. kjøpte jeg sist noen NFC - brikker for 20,- på Wish ettersom samme antall kostet 200,- i Norge. 

Jeg synes de nye toll/moms- satsene er litt forvirrende. Kan hende jeg er litt kort på akkurat dette, men virker samtidig som det er flere andre som ikke helt forstår de nye reglene.

Vil de nye reglene påvirke småkjøpene mine på Wish / ebay?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra 01.01.2020:

Moms, toll og særavgifter på næringsmidler. D.v.s. full stopp på bestillinger fra max godis og diverse kosttilskuddbutikker i utlandet. Ordinær tollbehandling (Posten) er 299kr. Gått ned fra 341kr som er dagens tollbehandlingskostnad hvis det bestilles for 350-.

 

Fra 01.04.2020:

Moms på alt. Bøker er fortsatt momsfri.

Postens forenklede tollbehandlingsgebyr blir 149kr. Ned fra 158kr. 

Forhåpenligvis kommer store aktører til å ordne momsinnbetaling ved betaling av vare. eBay må ordne noe felles opplegg via PayPal hvis private og små asiatiske aktører skal få krevd norsk moms. Dette vil mest sannsynlig ikke skje før 2021/22 når EU går inn for eHandel opplegget Norge startet med for noen år siden på digitale kjøp. Aliexpress består også av små og store aktører, vi må mest sannsynlig vente til 2021 der også. Flere asiatiske nettbutikker har allerede varehus i EU, f.eks. Banggood. Mulig det skjer noe tidligere der en nettbutikk har egne varelager og ikke består av mange butikker slik som eBay og Aliexpress.

Klær vil bli tollfritt opp til 3000kr. Bestillinger over 3000kr får ordinær tollbehandling og moms + toll må betales. Bestillinger under 3000kr får forenklet tollbehandling og kun moms må betales.

Endret av DiskusDød
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor er klær tollfritt kun med tanke på tiggere og utliggere? siden det er så dyrt?

For syns det høres litt rart hvis det ikke blir sett på som nødvendig. For er problemer et mye falske klær og sko fra kjente merker.  Selv det finnes kina lagde.

Sitat

Forhåpenligvis kommer store aktører til å ordne momsinnbetaling ved betaling av vare. eBay må ordne noe felles opplegg via PayPal hvis private og små asiatiske aktører skal få krevd norsk moms. Dette vil mest sannsynlig ikke skje før 2021/22 når EU går inn for eHandel opplegget Norge startet med for noen år siden på digitale kjøp. Aliexpress består også av små og store aktører, vi må mest sannsynlig vente til 2021 der også. Flere asiatiske nettbutikker har allerede varehus i EU, f.eks. Banggood. Mulig det skjer noe tidligere der en nettbutikk har egne varelager og ikke består av mange butikker slik som eBay og Aliexpress.

Det vil nok vente på seg ja, for hørt med ebay selv, de sier det er kjøperens risiko så de vil neppe komme med løsning med et første.

Kunne ønske det fantes løsning.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 timer siden):

Men hvorfor er klær tollfritt kun med tanke på tiggere og utliggere? siden det er så dyrt?

For syns det høres litt rart hvis det ikke blir sett på som nødvendig. For er problemer et mye falske klær og sko fra kjente merker.  Selv det finnes kina lagde.

Staten kunne avsluttet tollmurer på tekstiler. Hvor i Norge har vi stor tekstilindustri som trenger beskyttelse?

Hvis man ser bort fra særavgifter(sukker, sjokolade, alkohol, tobakk etc) så ser jeg ingen grunner til å ha toll i det hele tatt bortsett fra når det beskytter sårbar norsk industri/næring som vi trenger.

Jeg vil heller ha særavgifter enn høyere inntektsskatt. 

 

Hvorfor de på Tinget bestemte at tekstiler blir tollfritt opp til 3000kr vet jeg ikke. For å forenkle fortollingen til utenlandske nettbutikker når eHandel greia blir innført? For å rette mellomfingeren til Virke?

Har ingenting med det du nevnte. Klær i Norge er ganske billig. 

 

 

Jakke til 2500NOK bestilt fra utlandet i dag:

 

Resultat (i norske kroner)
Sum før fortolling 2 500,00
Toll (10,7 %) 267,50
Merverdiavgift (25 %) 691,88
Sum etter fortolling 3 459,38

I tillegg må du betale et gebyr til firmaet som fortoller varen for deg. For eksempel tar Posten 158 kroner for å fortolle denne typen sendinger. Dette gir en totalpris på 3 617,38 kroner.

Jakke til 2500NOK bestilt fra utlandet 01.04.2020:

Resultat (i norske kroner)
Sum før fortolling 2 500,00
Toll (10,7 %) 0
Merverdiavgift (25 %) 691,88
Sum etter fortolling 3191,88

I tillegg må du betale et gebyr til firmaet som fortoller varen for deg. For eksempel tar Posten 149 kroner for å fortolle denne typen sendinger. Dette gir en totalpris på 3340,88 kroner.

 

 

 
Lenke til kommentar

Har brukt kalkulatoren på toll.no i posten over.

Posten sin er bedre. https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

Når varen er produsert i EU er den tollfri. Noe jeg ikke visste. 

 

Det er svært få varer som er tollpliktige i Norge. I Sverige er det et hav av varer og varegrupper som er tollpliktige sammenlignet med Norge. 25% moms er det i Norge, Sverige og Danmark. Fordelen med Sverige og Danmark er at de kan bestille fra andre EU land og de betaler momsen til det lander nettbutikken er i. Når vi i Norge bestiller fra EU land SKAL momsen(VAT) deres trekkes fra i kassen og vi skal betale norsk moms når pakken kommer til Norge. Ikke alltid dette er tilfelle, dessverre.

USA har ikke moms, de oppgir alle priser uten Sales Tax i nettbutikker og fysiske butikker, sales tax blir lagt på i kassen når man betaler.

 

 

Tollfritt betyr ikke momsfritt

Mange varer er tollfrie, men det betyr ikke at man slipper unna moms. Passerer man avgiftsfri grense, som er varens verdi inkludert frakt og forsikring på totalt 350 kroner, beregnes moms i tillegg til en eventuell fortollingspris.

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (1 time siden):

Jeg vil heller ha særavgifter enn høyere inntektsskatt. 

Hvorfor det?

OscarMike1 skrev (15 minutter siden):

Tidligere har jeg handlet varer fra 10-, til 100,-. Litt ymse greier. Nå må jeg plusse på 10,7% deretter 25% oppå dette igjen altså? Ikke store summene, men greit

Pluss gebyr, da. Så varen som kostet 10,- kommer nå på ca. 200.-.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OscarMike1 skrev (55 minutter siden):

Tidligere har jeg handlet varer fra 10-, til 100,-. Litt ymse greier. Nå må jeg plusse på 10,7% deretter 25% oppå dette igjen altså? Ikke store summene, men greit.. Takk ?

Har du handlet klær(tekstiler) for 10kr? 10,7% toll er kun på klær og fra 01.04.2020 er klær tollfritt opp til 3000kr.

 

frohmage skrev (39 minutter siden):

Hvorfor det?  (Jeg vil heller ha særavgifter enn høyere inntektsskatt. )

 

Det er valgfritt å kjøpe tobakk, alkohol og godteri/brus. Jeg vil ha mest mulig igjen etter inntektsskatt og beskattning bør skje ved forbruk.

 

BadCat skrev (6 minutter siden):

Hvordan er det hvis man handler som selskap? For eksempel at man skal handle skjorter med egen logo.

Dette er for privatimport. 

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (1 minutt siden):

Det er valgfritt å kjøpe tobakk, alkohol og godteri/brus. Jeg vil ha mest mulig igjen etter inntektsskatt og beskattning bør skje ved forbruk.

Det er avgifter på alle næringsmidler, såvidt jeg vet (mva). Ikke bare det samfunnet har bestemt skal regnes som usunt. Det er ikke valgfritt å kjøpe brød. Avgifter øker økonomiske forskjeller, og skatter minsker dem. Jeg er for det siste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (14 minutter siden):

Fornuftige mennesker vil bli taperne og alle taperne vil få det bedre helt til de dør av livsstilsykdommer, fedme, lungekreft og skrumplever. 

Vi har nok et forskjellig syn på hva som gjør folk til fornuftige mennesker. Selv om du baker brød selv er det mva på råvarene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (54 minutter siden):

Mange svenske butikker kommer til å gå konkurs på nyåret da vi nordmenn kommer til å slutte å handle der

Tvilsomt, da 90%, hvis ikke mer, av svenskehandelen er grensehandel. 350kr momsfrie grensen som nå fjernes, vil ikke påvirke dette.

Maxgodis og andre butikker som nesten utelukkende har basert handelen på den momsfrie grensen, må nok endre businessmodell, og de vil nok ikke bli like lønnsomme igjen.

Lenke til kommentar

 

3 hours ago, frohmage said:

Det er avgifter på alle næringsmidler, såvidt jeg vet (mva). Ikke bare det samfunnet har bestemt skal regnes som usunt. Det er ikke valgfritt å kjøpe brød. Avgifter øker økonomiske forskjeller, og skatter minsker dem. Jeg er for det siste.

Små økonomiske forskjeller er ulogisk. De som gjør mye bra akkumulerer suksess. De som gjør lite bra akkumulerer elendighet. Livets frukter og tornebusker er ikke lineære, de er eksponentielle.

"To those who have, more will be given. From those who have little, even that will be taken from them.”

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 minutt siden):

De som gjør mye bra akkumulerer suksess. De som gjør lite bra akkumulerer elendighet.

Jeg er uenig. Mange har tjent seg rike på å skyve andre ned, altså med tvilsom moral. Jeg har ingen respekt for de som har samlet sin rikdom pga skatteunndragelser eller ulovlig utnytting av naturressurser ved hjelp av korrupsjon. Denne typen forbrytelser burde dømmes strengere enn f.eks ran av enkeltpersoner. Når det er sagt finnes det selvfølgelig også de som har opparbeidet sin rikdom på ærlig vis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...