Gå til innhold

Grønt lys for Equinors miljøplan i Australia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Equinor hevder dette er en miljøplan som skal ivareta både sikkerhet og miljø i Australiabukta.

- The Wilderness society hevder det er risikofylt og uønsket

- Greenpeace Norge hevder prosjektet er klimafiendtlig og hårreisende for miljøet

Jeg skal ikke spørre hvem som har rett, for de overdriver nok alle mann, men hva var ankepunktene til NOPSEMA i første og andre utkast og hva er endret siden de har akseptert tredje utkast? Kan dere lage en oppsummering av risikoer og tiltak så vi får et inntrykk av risikonivå og håndteringsevne? Hva er akseptable nivåer for NOPSEMA?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

- Equinor hevder dette er en miljøplan som skal ivareta både sikkerhet og miljø i Australiabukta.

- The Wilderness society hevder det er risikofylt og uønsket

- Greenpeace Norge hevder prosjektet er klimafiendtlig og hårreisende for miljøet

Jeg skal ikke spørre hvem som har rett, for de overdriver nok alle mann, men hva var ankepunktene til NOPSEMA i første og andre utkast og hva er endret siden de har akseptert tredje utkast? Kan dere lage en oppsummering av risikoer og tiltak så vi får et inntrykk av risikonivå og håndteringsevne? Hva er akseptable nivåer for NOPSEMA?

Hvis vi kan gå ut fra at Australia ikke er en bananrepublikk (noe jeg forsåvidt ikke er 100% sikker på) så er det nok Equinor som har rett. Det vil alltid være en risiko forbundet med oljeutvinning, og det er ingen risikomitigerende tiltak som kan tilfredsstille folk som the wilderness society. Greenpeace vil ikke ha oljeutvinning i det hele tatt, og det er jo greit nok, men ikke noe verdens ledere bryr seg om.

Detaljene du ber om krever både høy kompetanse og erfaring med saken, og den kombinasjonen sitter vel bare Equinor med i Norge og NOPSEMA i Australia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ifølge miljøorganisasjonen Wilderness Society demonstrerte 10.000 personer i Australia mot Equinors oljeplaner i Australbukta tidligere i år."

Er det dette som er Norge sitt sanne ansikt?

Har vi råd til å ta risikoen med boring i dette området. Håper mange leter frem video av bølgene i Nasare i Portugal.

Hva med en oljerigg i slike bølger, det må gå galt. I Australbukta kan slike bølger oppstå, da en Orkan i Sydishavet vil generere denne type bølger, og når de kommer på grunnere vann topper de seg.

Boringen skal foregå der hvor dyphavet blir grunnere, så dette er risikofylt.

Den type bølger det her er snakk om kan ikke oppstå i Nordsjøen, da det er for grunt.

Jeg bor ved Stadt og opplever store bølger, men alt er relativt, så moloene som bygges her er ikke i nærheten av høyden som brukes på vestkysten av Spania, hvor atlanterhavsdønninger kommer inn.

Er det bare økonomi som er styrende for H og Frp i regjering?

Endret av aanundo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
aanundo skrev (7 minutter siden):

"Ifølge miljøorganisasjonen Wilderness Society demonstrerte 10.000 personer i Australia mot Equinors oljeplaner i Australbukta tidligere i år."

Er det dette som er Norge sitt sanne ansikt?

Har vi råd til å ta risikoen med boring i dette området. Håper mange leter frem video av bølgene i Nasare i Portugal.

Hva med en oljerigg i slike bølger, det må gå galt. I Australbukta kan slike bølger oppstå, da en Orkan i Sydishavet vil generere denne type bølger, og når de kommer på grunnere vann topper de seg.

Boringen skal foregå der hvor dyphavet blir grunnere, så dette er risikofylt.

Den type bølger det her er snakk om kan ikke oppstå i Nordsjøen, da det er for grunt.

Jeg bor ved Stadt og opplever store bølger, men alt er relativt, så moloene som bygges her er ikke i nærheten av høyden som brukes på vestkysten av Spania, hvor atlanterhavsdønninger kommer inn.

Er det bare økonomi som er styrende for H og Frp i regjering?

På hvilken måte har H og FrP noe med dette å gjøre? Dette ligger i sin helhet under australsk myndighet, og det inkluderer Equinors aktiviteter i Australia.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
joakimb skrev (22 minutter siden):

På hvilken måte har H og FrP noe med dette å gjøre? Dette ligger i sin helhet under australsk myndighet, og det inkluderer Equinors aktiviteter i Australia.

Dersom norske politikere ikke lengre har innflytelse over beslutningene i Eqiunor bør aksjene selges i sin helhet, mens de enda har stor verdi. Frykter at et uhell i Australbukta blir knyttet til oss i Norge.

Lenke til kommentar
aanundo skrev (1 time siden):

Dersom norske politikere ikke lengre har innflytelse over beslutningene i Eqiunor bør aksjene selges i sin helhet, mens de enda har stor verdi. Frykter at et uhell i Australbukta blir knyttet til oss i Norge.

Ja, slik er det altså (at norske politikere ikke har innflytelse over beslutningene i Equinor). Jeg er helt enig at hvis det er alternativet kan resten av aksjene selges, eventuelt kan utestående aksjer kjøpes ut. Ingen av delene er særlig realistisk, riktignok.

Lenke til kommentar

Hvis jeg noengang havner på ferie i Australia og jeg blir spurt om hvor jeg kommer fra....så er det lite fristende å være et miljøsvin fra Norge. Tror jeg svarer.....-"Ai æm fråm sviden..."

Håper Australia snart gjengjelder og starter prøveboring utenfor Svolvær....

Fins det produkt fra Statoil man kan boikotte i det daglige? Eller er de untouchable?

Lenke til kommentar

Dette er langt unna "Great Barrier Reef".

Dersom det er slik at de ikke ønsker boring her, så bør de også avstå fra import av olje. For ikke å snakke om produksjon av kull i eget land. Australia har verdens beste forhold og store areal for produksjon av solenergi..

Ja, ja vi får håpe på at Eguinor finner gass..

Lenke til kommentar
aanundo skrev (10 timer siden):

Hva med en oljerigg i slike bølger, det må gå galt. I Australbukta kan slike bølger oppstå, da en Orkan i Sydishavet vil generere denne type bølger, og når de kommer på grunnere vann topper de seg.

Allerede på side 13 i planen er 100-års og 10000-års bølgehøyder sammenlignet med Norskehavet og Barentshavet. Betydelig mindre i Australiabukta, men likevel nok til at søl absorberes godt. Noen titalls sider lengre ned finner vi analyser av strømingsforhold (sted, dybde, retning, årstid, overflate) og det ser egentlig ganske beskjedent ut. Marint liv ser også beskjedent ut i området. Nå er jeg ikke noen ekspert på oljefraksjoner men innholdet fra prøveboringene ser nokså lettabsorbert ut med unntak av voks-komponenten, men der har de jo kartlagt naturlige forekomster av sånt i strandsonene over flere år og dermed fått et før-bilde som kan sammenlignes med. Jeg stoppet rundt side 100, men synes det er spennende å skumlese, så jeg gjenopptar gjerne lesingen en annen dag.

 

joakimb: Takk for link! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
12 hours ago, Simen1 said:

Allerede på side 13 i planen er 100-års og 10000-års bølgehøyder sammenlignet med Norskehavet og Barentshavet. Betydelig mindre i Australiabukta, men likevel nok til at søl absorberes godt. Noen titalls sider lengre ned finner vi analyser av strømingsforhold (sted, dybde, retning, årstid, overflate) og det ser egentlig ganske beskjedent ut. Marint liv ser også beskjedent ut i området. Nå er jeg ikke noen ekspert på oljefraksjoner men innholdet fra prøveboringene ser nokså lettabsorbert ut med unntak av voks-komponenten, men der har de jo kartlagt naturlige forekomster av sånt i strandsonene over flere år og dermed fått et før-bilde som kan sammenlignes med. Jeg stoppet rundt side 100, men synes det er spennende å skumlese, så jeg gjenopptar gjerne lesingen en annen dag.

 

joakimb: Takk for link! :)

Jeg ville stilt meg tvilsom til matematiske analyser gjort av norske oljefirma, de har ikke så god track record ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...