Jump to content
ozone

Hvor smart er det egentlig med "smart-hus"?

Recommended Posts

Denne uken våknet mange nordmenn til kalde hus fordi smart-ovnen deres ikke fikk kontakt med en server i et annet land!

Andre ganger hører vi om lyspærer som som må programmeres opp igjen for å i det hele tatt lyse, fordi strømmen har vært borte et øyeblikk.

Jeg er datamann, IT-konsulent, og tilhenger av å bruke data og teknologi smart! Men jeg har aldri vært inne på tanken om å legge ovner, lys, kaffetrakter og slikt hjemme, på nett så jeg kan styre det utenfra. 

Først og fremst fordi jeg ikke trenger det! Når jeg skal bruke kaffetrakteren, så blir kaffen ferskest om jeg slår den på akkurat når kaffepulveret er puttet uansett... 

Og en mekanisk/elektronisk termostat på ovnen, og lysbryteren på veggen gjør jobben akkurat slik jeg trenger den gjort! I tillegg har man jo selvfølgelig sikkerhetsaspektet; Jeg vil helst ikke risikere at så enkle men nødvendige funksjoner skal slutte å virke fordi wifi-ruteren tar kvelden, eller internett-linjen går ned, eller serveren til Bongo.com krasjer; det blir bare for dumt! I tillegg kan plutselig en hacker slå av og på to millioner ovner hvis han vil...

For all del: Styr ting over nett som er vanskelig eller umulig å styre på en annen måte! Men alvorlig talt: Ovnene og lyset hjemme?
Når jeg trenger lys så er jeg jo hjemme og kan klaske til bryteren! Hvis jeg skulle lage noen styring for slikt, så skulle jeg laget en helt lokal løsning hjemme, ikke lagt det på internett!

Det virker som om menigmann, som ikke har spesiell peiling på teknologi, er de som har tatt helt av på slike "smarte" ting, uten å helt tenke gjennom om de har behov for det, eller om det er lurt...

• Like 2

Jeg er elektriker og interessen min er Linux, data, Raspberry Pi, 3d printing, min enkle mening er at 1-pol bryter er skuddsikkert. Gidder ikke tanken på styringer hjemme. Har Telldus og enkle styringer basert på tid(AV eller PÅ).

Har timer innebygd i kaffetrakteren hvis jeg ønsker å ta med en kanne på jobb og samtidig har dårlig tid på morgenen.

Varmepumpen står på hele tiden. 

• Like 1

Annonse

Eksemplet med varmeovnene er bare hysterisk. En 'smart' ovn som må bli fortalt når den skal skru seg av og på? Det er mildt sagt utrolig at disse ovnene ikke hadde en reserveplan for når nettet er nede. 

Jeg kan litt om elektronikk, programmering, mikrokontrollere osv og jeg ser heller ikke store behovet for automatisering hjemme. Jeg kunne kanskje satt bevegelsessensor på lysene i kjelleren og loftet men det er en svært enkelt lokal løsning. Nesten alt annet er greiere å skru på når jeg trenger det.

Trangen til å plassere alt i skyen tror jeg dreier seg om forretningsmodell. Å 'tvinge' folk til å ha abonnement for å bruke utstyret de har kjøpt er en veldig effektiv måte å sikre seg fortsatte inntekter på.

• Like 2

Guest Slettet-UibOnr

Svært så negative folk skulle være her da 🙂

Ser heller ingen vits med å ha fancy styring via wifi/bluetooth på lysene i huset annet at man glemmer å slå av når man reiser bort. Jeg kan styre inngangsdør, og varmeovn samt. overvåking med kamera i stue/gang og brannvarsling. Jeg er veldig mye borte hjemmefra pga. jobb, da kjenner jeg det er godt å se at huset ikke står i full flamme mens jeg er borte. Lite sannsynlig såklart, men det gir en trygghetsfølelse. Når jeg er påvei hjem etter jobb så setter jeg på varmeovnen til ønsket temperatur slik det er varmt når jeg kommer inn døra. 

Angående Mills smartovn så er det snakk om ett knappetrykk så er ovnen koblet av wifi og du kan stille varmeovnen manuelt helt uten problemer. Har aldri opplevd problemer med min Mill smartovn. Huselektronikk som er låst til fjernstyringa og ikke kan betjenes manuelt/lokalt er jeg forøvrig ikke noen tilhenger av. Dersom man ikke kan betjene lys, varme o.l. bare fordi ruteren streiker har man gått for langt.