Gå til innhold

Hvorfor plasserer man ikke generatoren i bunnen av vindmøllen?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Lurer mest på hvorfor de skal være hvite. Langs kysten er blå en bedre farge, og grønn/camo innenlands.

Hva er det forresten som hindrer dem fra å fungere som motor når det er vindstille?

Endret av asshole
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange har nok lurt på det samme ja....... Og hvem har sagt at man må ha en konstruksjon som innebærer en "100m" lang overføringsaksel?

Dette er uansett en steinaldersk konstruksjon av "energikonvertering".

Bruk og utnytt tilgjengelig vannkraft, gjerne oppdaterte anlegg og nett.....

  • Liker 3
Gjest Slettet+9817234
Skrevet

Hvorfor lager en vindmøller i det hele tatt?

Skrevet

husk på det mr.bojangles at det ofte er noen som eier de tomtene du kaller naturen vår.

strengtatt blir det da deres natur, med mindre det er stat eller kommune som er eier:)

Skrevet

En av ankepunktene mot vindturbiner er støy de produserer.

Hva gjøres mot støyen fra vindturbinene?

Er det generatoren og girene som støyer mest?

Forskes det på bedre støydemping?

Skrevet

Dette blir en input til størrelsen (lengden) på vindmølleblader og transporten fra bladproduksjonssted til Tårnet. Hvorfor ikke dele bladet i flere lengder, og sette sammen på stedet? Man kan ha skjøtefester uten utvendige flenser som ødelegger aerodynamikken. Da hadde man sluppet de hårreisende transportetappene.

Skrevet (endret)
Hogne04 skrev (2 timer siden):

En av ankepunktene mot vindturbiner er støy de produserer.

Hva gjøres mot støyen fra vindturbinene?

Er det generatoren og girene som støyer mest?

Forskes det på bedre støydemping?

Er det ikke hovedsaklig vindstøyen fra vingebladene? Hvis generatoren, girene og lagrene støyer mer enn vinge-støyen så tar jeg det som et tegn på nært forestående havari. Man kan sikkert redusere vindstøyen på bekostning av energiproduksjonen og dermed behøve flere vindturbiner for å oppnå samme energiproduksjon. Det vil sannsynligvis støye mer.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet
ZEPJW9BM skrev (6 timer siden):

husk på det mr.bojangles at det ofte er noen som eier de tomtene du kaller naturen vår.

strengtatt blir det da deres natur, med mindre det er stat eller kommune som er eier:)

Alle områder er regulert, uavhengig av eier. Du kan dermed ikke gjøre hva du vil uten at kommune og/eller fylkeskommune skal ha et ord med i laget. 

  • Liker 1
Skrevet
20 hours ago, 0laf said:


Fordi de er så mye penere å se på når de tar fyr, når rotoren står i toppen
 

 

Viktig å få maksimal spredning av gress og lyngbranner vettu ?

  • Liker 1
Skrevet

Hvis en har mulighet til å øke vingespennet så kan man vel likegodt gjøre det på begge sider og da har man doblet gevinsten.

En annen mulighet kunne være å bruke to blader (bedre effektivitet) på begge sider istedenfor 3 på en side og todele masten. Legge bladene parallelt, sette på motvekt og kjøre tårn og blader opp og ned ved montering og vedlikehold. Da hadde alle fire bladene vært parallelle med bakken og gjort det hele enklere.

Skrevet

Trikola har svaret: Hydraulikk er god til å overføre kraft, men ikke til å overføre effekt. Blir mye friksjon når oljen bare skal fyke gjennom 200 m hydraulikkrør.

Mange spørgsmål, som minder mig om: 1 tosse kan spørge om mere end 10 vise kan svare på. Lurer på hvorfor ingen har spurgt om hvorfor den har 3 vinger og ikke 2 eller 4. Hvorfor er omløbsretning på vindturbinernes vinger altid den samme - og så videre - der er faktisk gode og meget grundige forklaringer hvis man gider læse lidt om det.

  • 3 uker senere...
Skrevet

Tror det hadde vært mye bedre med generatoren på bakken. Bruk hydraulikk i store rør for å føre energien ned til bakkenivå. Bruk en vannbasert vætske som ikke blir påvirket av temperatur.(Hougto safe) eller lignende.

Skrevet

Mostly, kontraroterende propeller på fly er egentlig lite effektivt. Det velges fordi en ikke kan øke diameteren fritt, blant annet fordi understellet må bli langt så propellene ikke subber i bakken, men også fordi en får dårligere effektivitet av å ha flere blader. Kontraroterende får ett sett som jobber i turbulensen fra det andre, det gir støy og tapt effektivitet. Så kommer mekanisk kompleksitet på toppen og gjør det til en løsning en ikke velger.

Skrevet (endret)

 Her var det mye kunnskap. Siden dette er ukjent område for meg, våger jeg meg med et spørsmål.:

 Ville det være mulig ( praktisk og/eller energi-effektivt ) å bruke vaier/rem i kraftoverføring ned til understellet? ( Eventuelt med et Variomatic/ (Daf) -gir.)

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Skrevet
Fri diskusjon og kunnskap skrev (2 timer siden):

 Her var det mye kunnskap. Siden dette er ukjent område for meg, våger jeg meg med et spørsmål.:

 Ville det være mulig ( praktisk og/eller energi-effektivt ) å bruke vaier/rem i kraftoverføring ned til understellet? ( Eventuelt med et Variomatic/ (Daf) -gir.)

Regner med kjedeoverføring er mer egnet enn wire/reim, men mange av de samme utfordringene som vertikal aksling vil gjelde kjede.

  • 1 måned senere...
Skrevet
asshole skrev (På 4.12.2019 den 23.28):

Hva er det forresten som hindrer dem fra å fungere som motor når det er vindstille?

Ingenting vil jeg tro, men hvorfor skulle man gjøre det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...