Gå til innhold

De har analysert verdens 25 elbilhovedstader: Kina dominerer, men Bergen hadde høyeste elbilandel i fjor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut til at det virkelig har gått opp for kineserne at de må gjøre grep for å få endret tilstanden i landet. Men er det nok? Hva med fabrikkutslipp, hvordan går det med det? Og hva med brenning av søppel midt i byen på gaten, hvordan har de tenkt seg resirkulering i framtiden framfor det å brenne. Har ihvertfall sett på youtube at det mangler et ordentlig søppelinnsamlingssystem.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er greit at de store berømte kystbyene i Kina er elbil-hovedstader, men det meste av strømmen i Kina lages fortsatt av svære, inneffektive kullkraftverk inne i landet. Jeg tilbrakte tre dager i Shanxi provinsen som er selve hjerte i Kinas kullindustri (ikke den mer kjente Shaanxi-provinsen) og min smog-maske ble helt kullsvart etter de tre dagene. Samme type maske holdt ca. 8-10 uker i Shanghai, og ca. 4-6 uker i Beijing for å sammenligne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MinHattHarTreKanter skrev (1 time siden):

Det er greit at de store berømte kystbyene i Kina er elbil-hovedstader, men det meste av strømmen i Kina lages fortsatt av svære, inneffektive kullkraftverk inne i landet. Jeg tilbrakte tre dager i Shanxi provinsen som er selve hjerte i Kinas kullindustri (ikke den mer kjente Shaanxi-provinsen) og min smog-maske ble helt kullsvart etter de tre dagene. Samme type maske holdt ca. 8-10 uker i Shanghai, og ca. 4-6 uker i Beijing for å sammenligne.

Bare av nysgjerrighet, hvor har du det fra at kinesiske kullkraftverk er så ineffektive? Leste nylig at de lå over amerikanske. Er du fordomsfull  eller har du fakta som støtter din påstand?

Lenke til kommentar

Hva om man kalkulerte med dei 300 000 batteribussene (rett nok bare litt flere en alle bilene i Oslo) China hadde for et par år siden.

Tja, gjort litt jernbane bygging (6000 km 4 spors) i nyere tid, og kjøp av BRAA og slikt....

https://www.braa.no

5F6AE608-B552-4EA0-A577-97E321826AAA.thumb.jpeg.ec3fee11ef44ea753102a07ecb5139d3.jpeg

 

Helt forsiktig, gatelangs..... forsøk !

0E771561-0398-4CC1-9354-9736582AD60D.thumb.jpeg.045adde8abcff457d1f9db4eb69b5bc2.jpeg

 

OK 

Gå først inn på YouTube, søk så “Forandring går sakte”

Og strategi kan fungere, om man har evne (kompetanse).

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
MrAHB skrev (13 timer siden):

Jeg vil tippe at med ineffektiv i dette inlegget menes her antall gram sot og skit i luften pr tonn kull, og ikke antall KWh pr tonn kull.

 

Her tipper jeg at det er nok en fordomsfull kommentar. Når du skriver noe slikt så bør du underbygge det! Noterer for øvrig at MinHattHarTreKanter glimrer med fravær av svar på mitt spørsmål!

Lenke til kommentar
On 11/29/2019 at 10:26 PM, G said:

Ser ut til at det virkelig har gått opp for kineserne at de må gjøre grep for å få endret tilstanden i landet. Men er det nok? Hva med fabrikkutslipp, hvordan går det med det? Og hva med brenning av søppel midt i byen på gaten, hvordan har de tenkt seg resirkulering i framtiden framfor det å brenne. Har ihvertfall sett på youtube at det mangler et ordentlig søppelinnsamlingssystem.

Kina er øverst fordi byene har rundt 25 millioner innbyggere. Andel EL-biler er forsatt lav og ifrastrukturen er dårlig.

Kina har gjort kraftige tiltak for å redusere fabrikkutslipp, det har blitt bygget mye fornybar energi og jeg har aldri sett noen brenne søppel på gaten. Brenning av søppel skjer normalt i fabrikker og målet til Kina er å øke andelen som blir brent sånn at de ikke får enorme søppeldynger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
On 11/29/2019 at 5:20 PM, Ketill Jacobsen said:

Bare av nysgjerrighet, hvor har du det fra at kinesiske kullkraftverk er så ineffektive? Leste nylig at de lå over amerikanske. Er du fordomsfull  eller har du fakta som støtter din påstand?

Sa han noengang at de var mindre effektive enn de amerikanske? Kullkraftverk generelt er utrolig lite effektive med hensyn på energi per masse CO2. 

 

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (4 timer siden):

Sa han noengang at de var mindre effektive enn de amerikanske? Kullkraftverk generelt er utrolig lite effektive med hensyn på energi per masse CO2. 

 

Med deg har man altså den tredje tolkningen av det opprinnelige innlegget. På et nettsted som dette må en vente en presisjon i sine uttalelser som gjør at en skjønner hva vedkommende mener.

Dersom MinHattHarTreKanter egentlig mener det du antar, så burde han jo skrevet at Kina burde latt være å ha kullkraftverk i det hele tatt, i stedet for å beskylde dem for å ha dårlig effektivitet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
46 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Med deg har man altså den tredje tolkningen av det opprinnelige innlegget. På et nettsted som dette må en vente en presisjon i sine uttalelser som gjør at en skjønner hva vedkommende mener.

Dersom MinHattHarTreKanter egentlig mener det du antar, så burde han jo skrevet at Kina burde latt være å ha kullkraftverk i det hele tatt, i stedet for å beskylde dem for å ha dårlig effektivitet?

Mja, dette er et diskusjonsforum, ikke et vitenskapelig tidsskrift, en kan ikke forvente at alle er 100% presise i sine uttalelser. Men får se hva MinHattHarTreKanter svarer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...