Gå til innhold

Lønner det seg å installere varmepumpe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra panelovner med sentral termostat har jeg gått ned fra 10.000 kWh til 3.500 kWh per år i oppvarming. All oppvarming skjer med varmepumpe med unntak av bruk av strålevarmeovn på badet (ca 1 kWh per dag oktober til mars).

Varmepumpen ble tjent inn på tre år (kr 19.400 (inkl. montering), Mitsibushi Kirigame 6,3 kW).

Varmepumpen har gunstig plassering og huset er relativt dårlig isolert (bygd 65). Det virker som at jeg får mye mer ut av pumpa enn det som oppgis i artikkelen. Det skal tillegges at vi husholderer med energien selv om den koster langt mindre enn før!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sheldon C skrev (1 minutt siden):

25000 for pumpe, service hvert 2-3 år (2-3000 per service).  Forventet levetid 10 år?

Man får mye strøm for de pengene.

Jeg kjøper ikke ny pumpe når min tar kvelden. Erstatter den med vedlikeholdsfrie lydløse panelovner.

 

Har hatt pumpe i 6 år og hadde første service for ett år siden og betalte kr 1500. Forventer levetid på 15 år (og netto innsparing ca kr 99.000 med dagens strømpriser 1,15 per kWh!)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, varmepumpe er uten tvil en god investering.

Jeg har 2 luft-luft varmepumper, den ene kjøpt i 2010 og den andre i 2013. Begge kostet kr 16000,- med montering.

Varmepumper er bra for privatøkonomien og for miljøet, da en også sparer energi.

Det burde i tillegg være mer fokus på politikken, som er den aller viktigste faktoren.

I kveld er strømprisen på Nord Pool 48 øre/kWh i Norge og 71 øre/kWh i Danmark.

Når vi vet at strøm er en vare vi må ha kan prisen i verste tilfeller komme opp i kr 10,-/kWh, slik som senhøsten 2009.

Det virker som mange ikke forstår at el-sertifikat ordningen er en ordning vi strømkunder tjener penger på.

Hva ville strømprisen vært dersom vi ikke hadde fått de 26 TWh ekstra, som ordningen har bidratt med?

De 5 ørene vi subsidierer med hindrer kanskje strømprisen å komme over 50 øre/kWh, og sammenligner vi med strømprisene før EU gjennom ACER kom i førersettet, så var strømprisen i Norge rundt 30 øre i snitt over flere år.

Hvorfor skal el-sertifikat ordningen bort i 2021?

Den beste garantien for lave strømpriser i fremtiden er at vi bygger ut mer fornybar energi, og vi har i overflod i form av vind og bølger i Norsk Økonomisk Sone.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mixtape skrev (32 minutter siden):

Med hensyn til pris, montering, service, reparasjoner og reklamasjoner, levetid så tror jeg ikke du tjener fem flate øre på ei varmepumpe, heller tvertom. Varmepumper er tulleteknologi på sitt aller mest toskete, minner liit om Toyota Prius (Gud, hjelp oss alle)

Du burde prøve å sette deg litt inn i dette. Det finnes utallige målinger som viser klare besparelser. De er også temmelig rimelige i innkjøp. 16000kr feks er på ingen måte mye penger, og fordelt på ti år skal du jo bare spare strøm for under 2000kr for å gå i null. Det du derimot ikke sparer penger på er å kjøpe nye lyskilder eller som artikkelen der en fokuserte på hvor mye en kunne spare i strøm med en dimmer. Noen gode tøfler og en genser er selvsagt en billigere måte å spare litt strøm på, men det kan jo også kombineres. 

Og når sommeren blir skikkelig god og varm kan du spandere 2-3kr på å kjøle ned også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Største problemet ifht Enova er at de aller, aller fleste ikke har råd og/eller ikke har hus bygget for LTV eller fjellvarme. Eller giddee ikke sette i gang et gigantprosjekt for å få alt som behøves på plass, og heller går til det aller fleste velger - luft ril luft. Der har Enova utrolig nok bestemt å gi tilskudd for de med dyrere installasjoner i hus, enn det fleste installerer.

Det satt til siden - forskjellen i effektivitet på knappe 10 år med teknisk utvikling og støynivå er betraktelig. Hadde 4,7 kW pumpe, gikk til 7,5 med SAMME maks effekt grunnet betydelig økt virkningsgrad, samt ytterligere besparelser grunnet mer avgitt varme i kulden. Så også stille driftsmodus og app, dette er herlig.

Ang vedlikehold, som aller oftest er vask av innvendig og utvendig del, så kan man gjøre dette selv gitt at man setter seg godt inn i hvordan dette gjøres riktig og forsvarlig.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (2 timer siden):

Du burde prøve å sette deg litt inn i dette. Det finnes utallige målinger som viser klare besparelser. De er også temmelig rimelige i innkjøp. 16000kr feks er på ingen måte mye penger, og fordelt på ti år skal du jo bare spare strøm for under 2000kr for å gå i null. 

Skal du ha de store pumpene må du nok regne opptil 25 store.  Anbefalt serviceintervall er 2-3 år, så du må påregne 3+ servicer ila levetiden(2000+ per service).

I tillegg kommer også risikoen for funksjonsfeil og dyre reperasjoner, varmepumper er tross alt komplisert teknologi i forhold til tradisjonell oppvarming.

Så har man også "skjulte" kostnader ved at man bruker pumpen til kjøling om sommeren, eller at man kjører pumpen ekstra lenge for å tørke tøy.

 

Lenke til kommentar
Sheldon C skrev (4 timer siden):

25000 for pumpe, service hvert 2-3 år (2-3000 per service).  Forventet levetid 10 år?

Man får mye strøm for de pengene.

Jeg kjøper ikke ny pumpe når min tar kvelden. Erstatter den med vedlikeholdsfrie lydløse panelovner.

25000 for pumpe, da skal du ha høyt energibehov (kraftig pumpe), eller fått en dårlig pris.

2-3000 for service. Da har du fått en dårlig pris, eller bor uti huttiheita så kjøretillegget utgjør mye. Service er egentlig bare et fancy ord for renhold. Det finnes massevis av guider på nett om hvordan du tar julevasken av pumpa selv og sparer deg de pengene. Står pumpa like ved komfyren bør du nok ta renholdet oftere enn årlig. Står den i et svært rent miljø trenger du kanskje ikke å ta service oftere enn hvert 5. år. Du vurderer enkelt behovet selv ved hjelp av lommelykt når du likevel skyller filteret (månedlig). Dårlig renhold gir unødvendig luftstøy.

 

Gjennomsnittlig alder på pumper som skrotes ligger på ca 13 år.

Lenke til kommentar
Sheldon C skrev (4 minutter siden):

Skal du ha de store pumpene må du nok regne opptil 25 store.  Anbefalt serviceintervall er 2-3 år, så du må påregne 3+ servicer ila levetiden(2000+ per service).

I tillegg kommer også risikoen for funksjonsfeil og dyre reperasjoner, varmepumper er tross alt komplisert teknologi i forhold til tradisjonell oppvarming.

Så har man også "skjulte" kostnader ved at man bruker pumpen til kjøling om sommeren, eller at man kjører pumpen ekstra lenge for å tørke tøy.

De store pumpene velger man om man har høyt varmebehov og da sparer man også tilsvarende mer.

Renholdet tar du som sagt selv. Det koster en femtilapp i avfettervæske per gang.

Funksjonsfeil innenfor 5 år går normalt på garantien. Funksjonsfeil på 6-10 år gamle pumper er litt gambling men antagelig verdt pengene. Funksjonsfeil på eldre pumper enn 10 år er bortkastede penger. Da kjøper man heller ny. Varmepumper er ca like komplisert teknologi som et kjøleskap.

Kjøling om sommeren koster uhyre lite og er så til de grader verd strømprisen. Hos meg koster det anslagsvis 1 softis og 1 kald pils på byen å kjøle huset hele sommeren. Hvis du tyner deg gjennom en varm sommer for å spinke og spare en hundrelapp så tør jeg ikke tenke på hvilke andre ting du gjør for å spare på komforten.

Tørke klær er svært effektivt med varmepumpe. Unngår man jordslag og sur lukt i klærne så er det fort mye penger spart sammenlignet med å kjøpe nytt. Spesielt tykt tøy som vinterjakker, soveposer, dyner og sånt er gunstig å tørke foran varmepumpa. Også øker det effektiviteten i hjemmet når man klarer å kjøre 6 vaskemaskiner på en dag og tørke alt på stativ innen morgenen etter. Uten varmepumpe måtte man spredt dette ut over mange dager. Eller hadde du tenkt til å spare strøm og penger på å kjøpe tørketrommel som spiser 3% av klærnes tørrvekt per gang?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (25 minutter siden):

Den evige viftesusingen fra en varmepumpe er en faktor man bør tenke på. Har man lite hus blir man sittende å høre på susing, som påvirker trivsel noe.

Nå finnes det ekstra støysvake modeller, men støyfaktor inne er også noe å måle i verdi.

I motsetning til mye av det Sheldon skriver om er dette et reelt problem. Støyen varierer riktignok veldig mellom modeller og med varmebehov. De "girer" jo kraftig opp om det skulle bli bitende kalt ute, for å dekke det økte varmebehovet. Det må jo være et viktigere mål å holde kåken varm når januarkulda biter som verst enn at det er lydløst kaldt inne i januarkulda eller at sikringene til de mange panelovnene (som gjerne står på samme kurs) gløder og truer med å ta fyr. Nye varmepumper har COP=2 eller bedre helt ned til -25 C.

Et annet reelt problem er redundans. Ryker husets eneste skikkelige varmekilde så er det krise. Ryker 1 av 10 panelovner så er det ingen dramatikk. Derfor bør man ikke fjerne panelovnene når man kjøper varmepumpe, bare sette termostaten på frostsikring (+5-10 C) så de er i beredskap.

Et tredje reelt problem er at lufta kan bli for tørr. Så tørr at det går ut over hud, konsentrasjon og potteplanter.

Et fjerde problem er tilgangen på lønnsomme varmepumper for de med ekstremt lavt varmebehov (små leiligheter etter nyere byggestandard). Slike pumper finnes ikke så vidt jeg vet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har varmepumpe, installert i 2004. Ved oppstart, fikk spørsmål om jeg hadde lest galt av el-måler, sterk reduksjon i forbruk. Har fungert i alle år. Har ingen service avtale, har fungert i alle år. Kun en mindre reparasjon. Min erfaring; meget god investering.

Er ellers enig i at Toyota/Prius, er et antikvarisk produkt som Toyota burde slutte å produsere.

Lenke til kommentar

Jeg får føye på mitt regnskap også:

Før varmepumpa: 37 000 kWh/år + 1 favn ved

Med varmepumpe: 27 000 kWh/år + 0 ved

Besparelse: ca 10 000 kr i strøm/år + 2000 kr i ved

Pumpa kostet 15 000 kr inkludert montering i 2009. Renholdet tar jeg selv årlig for ca 50 kr i forbruksmateriell/år. Ingen reparasjoner eller feil hittil.

Sum: 120 000 - 15 500 = drøyt 100 000 i besparelse på 10 år. I tillegg har jeg eliminert behovet for å oppgradere til rentbrennende ovn, droppet utbedring av noen feil i pipeløpet og slipper feieavgifter.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (36 minutter siden):

... Det må jo være et viktigere mål å holde kåken varm når januarkulda biter som verst enn at det er lydløst kaldt inne i januarkulda eller at sikringene til de mange panelovnene (som gjerne står på samme kurs) gløder og truer med å ta fyr.

Nå velger jeg å tro at problem med å holde varme ikke er årsak til montering av varmepumpe. Det er fordi man hører så mye om hvor økonomisk det er å ha det. Vanlige eneboliger fra siste 70 år er også, normalt, riktig elektrisk dimensjonert for panelovner. Problemet er at en del har fjernet panelovner og så belaster el-kurser feil med løse gulvstående ovner.

Folk er også ulik sensitiv for støy. Selv er jeg av kategorien som ikke sovner til en gulvvifte stående ved senga sommertid.

Mitt innspill er at noen får en liten overraskelse over støybiten og at det er noe man også bør ha med i "komfortregnestykket". Her er det blitt slik at støyen er litt slitsomt, men man vil utnytte økonomien i å ha varmepumpen mest i bruk. Hadde vi hatt bedre råd, hadde varmepumpen blitt slått av mye mer når vi oppholder oss i stua....

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...