Gå til innhold

Astrup: Ny stortings­melding skal gi økt konkurranse i fiber­markedet [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herlig. Er akkurat nå låst til Altibox/NTE på fiber, og synes prisene deres er hinsides (nærmere 700kr for 100mbps internett). Kan ikke få fiber av andre. Kan få Kabel-TV av Telenor (tidiligere Canal Digital) og kan få en eller annen form for xDSL av NGT. Er helt uinteressert i å ha kabel-TV/TV-abbo. Opplevde at når det ble press på CD om å levere abbo UTEN TV, så satte NTE faktisk opp prisen på internett uten TV (siden CD tok ekstra betalt for abbo uten TV). 

 

Burde ikke vært lov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det faktisk er begrenset hvor stor konkuranse det blir, får håpe fiberen blir åpnet slik alle må låne ut fiberen.

Men slik det har vært hittil er det kun konkuranske på kobbernettet men det er på vei å legges ned og 4g som snart blir utdatert.

 

Er usikkert hvor stor dekning 5g får men tror vi må gå en del år før vi se svenske tilstander.

Hos mange er det ventet i 2020-2021 at fiberen erstatter kobberet fult ut så er lenge til.

 

Selv om det blir konkuranse vil vi neppe se 1 gigabit under 1000 kr måneden eller 10 gigabit under 10 000 kr måneden vertfall ikke på telenor sin side. Hva homenet og altibox gjør er vel kanskje større sansynlighet for de gjør noe.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vann og avløp er offentlig eid infrastruktur, bygget og driftet av private etter anbudsmetoden

Kraftnettet er offentlig eid infrastruktur, bygget og driftet av private etter anbudsmetoden

Veinettet er offentlig eid infrastruktur, bygget og driftet av private etter anbudsmetoden

Jernbanenettet er offentlig eid infrastruktur, bygget og driftet av private etter anbudsmetoden

 

Hvorfor skal ikke fiber følge samme metode? Det gir akkurat like lite mening at det skal sitte en hel haug med lokale fiber-eiere og melke det markedet de har lokalt monopol på, som å gjøre det samme med vann, avløp, kraftnett, veinett og jernbanenett.

 

Eller sagt på en annen måte: Salget av det offentlig eide Televerkets nettverk i sin tid til et privat selskap (Telenor) var en alvorlig gal avgjøelse. Politikerne den gangen kan ikke ha skjønt hvor viktig kommunikasjons-infrastrukturen er for samfunnet, eller hvor idiotisk det er å tillate lokale monopoler og parallell-bygging andre steder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vann og avløp er offentlig eid infrastruktur, bygget og driftet av private etter anbudsmetoden

Kraftnettet er offentlig eid infrastruktur, bygget og driftet av private etter anbudsmetoden

Veinettet er offentlig eid infrastruktur, bygget og driftet av private etter anbudsmetoden

Jernbanenettet er offentlig eid infrastruktur, bygget og driftet av private etter anbudsmetoden

Selv om bredbånd er betalt av internetlevrandøren tviler jeg på prisene hadde vært så mye andeledes, største feilen var vel at fiberen ikke ble lagt så tidlig som 1980 til fremtidens bruk.

For homenet\altibox har vel alltid hatt fiber, men homenet har vel leid telenor sin infrastruktur.

 

Problemet med krattnett får man leie av nett som ofte er høy kostnad mot faktisk forbruk, en del som betaler mere nettleie en strømutgift.

Så er vel kostnader for oppgradering høye også for strømnettet om du skal ha mere en 10-16 amp kurs, eller 43 amp.

Disse utgiftene går ut i fra beboelse og kostnader i området.

Vann og avløp er også plaget av dårlig vedlikehold mange steder, og dårlig drikkevann. Er ikke uvanlig med rust og tette rør.

Søppelprisen er også ganske høy hvis du kaster lite.

Lenke til kommentar

Herlig. Er akkurat nå låst til Altibox/NTE på fiber, og synes prisene deres er hinsides (nærmere 700kr for 100mbps internett). Kan ikke få fiber av andre. Kan få Kabel-TV av Telenor (tidiligere Canal Digital) og kan få en eller annen form for xDSL av NGT. Er helt uinteressert i å ha kabel-TV/TV-abbo. Opplevde at når det ble press på CD om å levere abbo UTEN TV, så satte NTE faktisk opp prisen på internett uten TV (siden CD tok ekstra betalt for abbo uten TV). 

 

Burde ikke vært lov.

Historisk sett er 700 kroner for 100 Mb lagt frå "hinsides". Historisk sett har telekommunikasjon aldri vore billigare.

Lenke til kommentar

Historisk sett er 700 kroner for 100 Mb lagt frå "hinsides". Historisk sett har telekommunikasjon aldri vore billigare.

 

Vel, jeg betalte 599 i 2014 når jeg flytta inn her. Så de har satt opp prisen OG, de har lagt på et gebyr for at man ikke har TV. Husk at de i utgangspunktet ikke drev med TV når de starta.

Lenke til kommentar

Antall MB/s koster vel netteier så og si ingenting. Det som koster er å legge fiberen, altså nedbetaling av fiberanlegget og rykke ut på feilretting. Differensieringen på MB/s er vel bare en måte å skape en kunstig prisdifferanse for å tappe de ekstra betalingsvillige for litt mer penger enn resten av oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vann og avløp er offentlig eid infrastruktur, bygget og driftet av private etter anbudsmetoden

Kraftnettet er offentlig eid infrastruktur, bygget og driftet av private etter anbudsmetoden

Veinettet er offentlig eid infrastruktur, bygget og driftet av private etter anbudsmetoden

Jernbanenettet er offentlig eid infrastruktur, bygget og driftet av private etter anbudsmetoden

 

Hvorfor skal ikke fiber følge samme metode? Det gir akkurat like lite mening at det skal sitte en hel haug med lokale fiber-eiere og melke det markedet de har lokalt monopol på, som å gjøre det samme med vann, avløp, kraftnett, veinett og jernbanenett.

 

Eller sagt på en annen måte: Salget av det offentlig eide Televerkets nettverk i sin tid til et privat selskap (Telenor) var en alvorlig gal avgjøelse. Politikerne den gangen kan ikke ha skjønt hvor viktig kommunikasjons-infrastrukturen er for samfunnet, eller hvor idiotisk det er å tillate lokale monopoler og parallell-bygging andre steder.

 

Hadde vi fortsatt hatt Televerket ville vi hatt en utbyggingstakt på fiber på nivå med utfyllingen av fasttelefoni på 60-, 70-, og 80-tallet. Altså ventelister, svært gode dager før telemobtørene og et beist av en offentlig institusjon som Televerket faktisk var.

 

Den samme sammenligningen kan vi gjøre med mobilnettet. Jeg tør ikke tenke på hva det hadde vært uten NetCom og etter hvert Chess. Simple tjenester, dyre tjenester og en innovasjonstakt på nivå med skomakerbransjen.

Lenke til kommentar

Vel, jeg betalte 599 i 2014 når jeg flytta inn her. Så de har satt opp prisen OG, de har lagt på et gebyr for at man ikke har TV. Husk at de i utgangspunktet ikke drev med TV når de starta.

Så du har hatt ein gjennomsnittlig prisstigning på cirka 5%. Det er over normal prisstigning, men neppe dramatisk.

 

Og for å setta din "hinsidige" i perspektiv:

 

Rundt 1985 kosta det cirka 250 kroner per mnd å ha telefon. Vanlig fasttelefon. Då kom bruken i tillegg. 

Det tilsvarar i realpris cirka det du betalar for di fiberlinje idag.

 

Vi vil alle gjerne ha alt billig, men å kalla 700 kroner for "hinsidig" vitnar om relativt dårlig realitetsorientering.

Lenke til kommentar

Så du har hatt ein gjennomsnittlig prisstigning på cirka 5%. Det er over normal prisstigning, men neppe dramatisk.

 

Og for å setta din "hinsidige" i perspektiv:

 

Rundt 1985 kosta det cirka 250 kroner per mnd å ha telefon. Vanlig fasttelefon. Då kom bruken i tillegg. 

Det tilsvarar i realpris cirka det du betalar for di fiberlinje idag.

 

Vi vil alle gjerne ha alt billig, men å kalla 700 kroner for "hinsidig" vitnar om relativt dårlig realitetsorientering.

 

Utviklingen går jo fremover. For å betale 5% mer, så forventer jeg også at hastigheten også øker. Det gjør den altså ikke. 

 

På den andre sida, så kan jeg få 500/500 OG TV hos samme leverandør for 1100 kr (evt. 1000kr på kampanje) i måneden. 

 

Siden ADSL ble lansert i typ 2000/2001 med noe sånt som 640kbps til 399 i måneden eller hva det var, så har utviklingen gått én vei. Nemlig oppover. Man har med jevne mellomrom fått økt hastighet til ca. samme pris. Men her opplever jeg det motsatte og ingenting skjer med prisen. Det er jo bare fordi de er enerådende i mitt område på fiber. Jeg kan ikke få noen andre til å levere fiber til min husstand. 

 

For 3 år siden hadde jeg kampanje med CanalDigital med 500/50 og kabel TV for 699 i måneden for både internett og kabel-TV i ett år. Året etter fikk jeg kampanje fra NTE/Altibox til samme pris, med 300/300. Når kampanjen var over, så droppa jeg selvfølgelig TV-biten, siden vi ikke ser på vanlig TV.

 

Siden 100Mbps er det laveste de tilbyr, så synes jeg 700kr er hinsides. I 2015 kunne jeg også ha 50Mbps til 499 i måneden. Så på en måte så har prisen økt mer, siden jeg nå har den laveste hastigheten de tilbyr og den koster 200kr mer enn hva den gjorde i 2015.

Lenke til kommentar

Herlig. Er akkurat nå låst til Altibox/NTE på fiber, og synes prisene deres er hinsides (nærmere 700kr for 100mbps internett). Kan ikke få fiber av andre. Kan få Kabel-TV av Telenor (tidiligere Canal Digital) og kan få en eller annen form for xDSL av NGT. Er helt uinteressert i å ha kabel-TV/TV-abbo. Opplevde at når det ble press på CD om å levere abbo UTEN TV, så satte NTE faktisk opp prisen på internett uten TV (siden CD tok ekstra betalt for abbo uten TV). 

 

Burde ikke vært lov.

4 Mbps bredbånd fra Telenor koster 600kr. Da kan man begynne å snakke om hinsides priser. Jeg sa opp internettet og bruker kun mobilen nå som gir meg 3 Mbps etter 5GB bruk. Hastighetet hos min mor er 0.7 Mbps og de forlanger samme pris som er helt latterlig.

Lenke til kommentar

Hadde vi fortsatt hatt Televerket ville vi hatt en utbyggingstakt på fiber på nivå med utfyllingen av fasttelefoni på 60-, 70-, og 80-tallet. Altså ventelister, svært gode dager før telemobtørene og et beist av en offentlig institusjon som Televerket faktisk var.

 

Den samme sammenligningen kan vi gjøre med mobilnettet. Jeg tør ikke tenke på hva det hadde vært uten NetCom og etter hvert Chess. Simple tjenester, dyre tjenester og en innovasjonstakt på nivå med skomakerbransjen.

Hvor har jeg foreslått å beholde Televerket? Misforstår du med vilje i et forsøk på latterliggjøring?

 

Problemet med televerket var at de hverken bygget eller driftet etter anbudsmetoden. Løsningen var å gå over på anbudsmetoden slik veivesnet, kraftnettet osv har, men uten å tillate geografiske monopoler og dobbelt-infrastruktur. Det burde være unødvendig å forklare at dobbel infrastruktur koster dobbelt så mye å bygge og drifte som enkelt infrastruktur og at geografiske monopoler legger opp til overprising og veldig fete overskudd som for eksempel kan brukes på veldig fete lederlønninger og idiotisk pengesløseri (med kundenes penger) i India og andre utland.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

4 Mbps bredbånd fra Telenor koster 600kr. Da kan man begynne å snakke om hinsides priser. Jeg sa opp internettet og bruker kun mobilen nå som gir meg 3 Mbps etter 5GB bruk. Hastighetet hos min mor er 0.7 Mbps og de forlanger samme pris som er helt latterlig.

 

Ja, finnes helt klart de som har det verre, spesielt på landet. Nå er jo xDSL fra Telenor helt på vei ut. Mudern bygget seg nytt hus på kysten i fjor (ca. 400 meter unna hennes gamle hus) og fikk ikke mulighet til å få montert inn internett fra Telenor i hele tatt. Så hun må ta til takke med en tjeneste fra Breiband.no som ikke funker skikkelig, grunnet at hun ikke får bra nok signal fra naboøya som ironisk nok har fiber, men som er lengre unna fastlandet. 

 

Dette var grunn nok til at jeg skaffet meg chilimobil på mobilen ^^

Lenke til kommentar

Først med 5G? Telia leverer 5G med fast wireless aksess for hjemmebredbånd i Finland med 1GBit hastighet. Nå. Uten bruksbegrensninger. Til 500 kroner i måneden.

 

Imens har Telenor et hybridprodukt som bruker 4G og er begrenset til 30Mbit og 1000G per måned for Norge. Til 699 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...