Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vannforbruk ved husleie - Depositum


UnderSolen

Anbefalte innlegg

Hei, vi har leid et hus i ca 1,5 år. Nå har vi flyttet ut, men huseier ønsker ikke å tilbakebetale depositum før kommunen gir en tilbakemelding på vannforbruk og at dette skal trekkes fra depositumkontoen.

 

Jeg synes dette høres uvanlig ut og stusser derfor. Jeg har vært i mange leieforhold men aldri vært borti dette. Jeg ser jo helst at vi hadde fått sjansen til å betale dette underveis istedenfor å få en kjemperegning når vi flytter ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter 1. september 2009 er det lov å ta betalt for forbruk av vann. Det er to måter å betale for vann og avløp på. Den ene er ut fra stipulert forbruk, der forbruket beregnes ut fra boligens bruksareal. Den andre er etter målt forbruk. Dersom husstanden betaler for vann og avløp etter stipulert forbruk, er det ikke lov å ta ekstra betaling utenom husleie.

 

I ditt tilfelle er det målt forbruk og da er det lov å ta betalt utover husleien. Alt avhenger av hva som står i kontrakten. Så den må du finne og sjekke hva som står om vann og betaling av dette.

 

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/nr_04_web.pdf

 

Med forbehold om at loven er endret og som jeg ikke har fått med meg.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Vannprisen varierer ikke sånn som strømprisen. Man trenger derfor ikke å regne omtrentlig, men kan få en eksakt pris, ut fra målt forbruk. Forbruket må være målt separat for utleieenheten.

 

Videre må det være avtalt i husleieavtalen at vannet skal måles og avregnes, hvor ofte det skal avregnes osv.

 

I denne saken mistenker jeg at vannet ikke er målt separat eller at det ikke er spesifisert i standard-leiekontrakten det henvises til. Sjekk disse to punktene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...