Gå til innhold

Betaling for tidligere ansiennitet som nyutdannet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For mitt vedkommende som nyutdannet ingeniør etter fylte 30 år fikk jeg startlønn tilsvarende hva andre nyutdannede som var 10 år yngre enn meg og uten arbeidserfaring fikk. Jeg har også forholdsvis relevant arbeidserfaring med et fagbrev. 

 

Den gang var jeg blakk med masse lån og så på det som en topp start-jobb og tenkte at lønnsutviklingen ville bli bedre etterhvert (den gang ei). Har nå sluttet i denne jobben, men det var en bekjent av meg som mente det var rart at jeg ikke hadde hatt en lønn som reflekterte tidligere ansiennitet og arbeidserfaring. Tenkte derfor å forhøre meg her for å høre hva som eventuelt er vanlig i en slik situasjon.

 

En annen i klassen på min alder var i tilsvarende situasjon og sa faktisk til arbeidsgiver at han synes det ikke var helt riktig at han skulle få samme lønn som en nyutdannet 23-åring, men fikk til svar at det var hans bakgrunn som gjorde at han faktisk fikk jobben, men at han ikke kunne kreve mer lønn som følge av det. 

Lenke til kommentar

Det kommer an på erfaringen, mener jeg.

Det er noen som tror at all erfaring er ansenitet, men det er bare dersom faget er relevant.

 

Har du f.eks arbeidet som snekker i x antall år for så å ta utdannelse for så arbeid som tegner/ingeniør innen bygg så kan du forvente at din arbeidserfaring vil gi utslag i lønn.

 

Arbeidsplassen vil jo ikke få noe utbytte av at du har sitter i kassen på kiwi i ti år hvis de skal ha deg til å sitte å beregne stålkonstruksjoner f.eks.

 

Eneste man til en viss grad kan forvente er at en eldre arbeidstakere har mer selvdisiplin, ansvarsfølelse og arbeidsmoral - men det er ikke automatisk gitt. Ofte er det gjerne motsatt fordi erfarne arbeidere føler seg for viktige til å stå på.

 

Fagbrev, derimot, kan gi deg "krav" på 5kr pr time pr fagbrev, om jeg husker rett - men da risikerer du også å bli ansett som lite attraktiv for stillingen dersom bedriften ser at de må betale for kompetanse de ikke har behov for dersom de ansetter deg. "Overkvalifisert" er vel da hva du får avslag på.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det er noe bedrifter selv velger å gjøre, eller lar være. Hos oss teller alt. (Samtidig er de lavere trinnene på lønnstabellen vår såpass ræva at ingen over 20 hadde vurdert å jobbe her hvis man ikke fikk det).

 

Det kan og hende tariffavtaler bestemmer det.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Det er ingen automatikk i det, lønna er ei forhandlingssak.

 

I utgangspunktet så får du lønn basert på den kompetansen og det arbeidet du utfører.

 

Innafor profesjonsstudier som ingeniør så vil den formelle utdanninga telle tungt.

Det burde være rom for å få uttelling for at du har arbeidserfaring (og livserfaring) frå før, men du må rekne med å bli lønna som nyutdanna.

Lenke til kommentar

Staten har et par artige føringer for ansiennitet, nemlig at førstegangstjeneste og omsorg for egne barn (i inntil 3 år) alltid er relevant ansiennitet lønnsmessig. At jeg hadde gjennomført førstegangstjeneste ga meg noen få kroner ekstra i timen da jeg mange år senere fikk en deltidsjobb på lab, uten at tjenesten og jobben faglig overlappet i det hele tatt.

 

Dette kan også slå ut negativt, selv om det ikke burde gjøre det. To jobbsøkere som kommer rett fra skolebenken er kanskje like sterke faglig, men hvis den ene begynner helt på bunnen lønnsmessig og den andre har krav på diverse ekstra for militærtjeneste og barnepass så er det fort gjort at den billigste kandidaten får jobben. Man har heller ingen mulighet til å frivillig gi avkall på denne ansienniteten for å konkurrere på like vilkår.

Lenke til kommentar

To jobbsøkere som kommer rett fra skolebenken er kanskje like sterke faglig, men hvis den ene begynner helt på bunnen lønnsmessig og den andre har krav på diverse ekstra for militærtjeneste og barnepass så er det fort gjort at den billigste kandidaten får jobben. Man har heller ingen mulighet til å frivillig gi avkall på denne ansienniteten for å konkurrere på like vilkår.

 

I staten så skal det ikkje ha betydning ettersom lønnskostnaden ikkje er ein del av kvalifikasjonsprinsippet. Arbeidsgiver skal tilsette den best kvalifiserte arbeidsøkaren, også om vedkommande er dyrare eller overkvalifisert.

 

Det er sjølvsagt mogleg å kome seg rundt dette ved å dikte opp ei grunngjevning for kvifor den billegaste kandidaten er betre skikka til å ha jobben enn den som skal ha meir i lønn, men det krever stort sett at ein må lyge og stiller seg open for erstatningssøksmål frå den best kvalifiserte som ikkje fekk jobben.

Lenke til kommentar

Det er ingen automatikk i det, lønna er ei forhandlingssak.

 

I utgangspunktet så får du lønn basert på den kompetansen og det arbeidet du utfører.

 

Innafor profesjonsstudier som ingeniør så vil den formelle utdanninga telle tungt.

Det burde være rom for å få uttelling for at du har arbeidserfaring (og livserfaring) frå før, men du må rekne med å bli lønna som nyutdanna.

Nei, jeg skjønner at det ikke er noen automatikk i det. Lurer mer på hva som er vanlig i en slik situasjon.

 

For hva det er verdt hadde vi en på studie som var nærmere 50 år. Med andre ord nærmere 25 år eldre enn de fleste på studiet. Han startet på rundt 600 000, så han fikk i hvert fall litt 'alderspoeng'. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...