Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Spare strøm ved å slå av tørkeprogram oppvaskmaskin, hvordan?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lest noen steder at det er mulig å spare strøm ved å slå av tørkefunksjon på oppvaskmaskinen, hvordan gjør man dette? Er det mulig at dette programmet allerede er av?

Hvilken type/modell?

De fleste moderne oppvaskmaskiner tørker ved hjelp av varmen fra siste skylling. Må temmelig langt tilbake i tid for å finne oppvaskmaskiner med aktivt varmeelement for tørking.

Lenke til kommentar

En runde koster ca 1-2 kroner i strøm avhengig av program og maskin. En oppvasktablett koster ca 0,3-1,5 kr i tillegg. Hvis tørkeprogrammet sparer noe i det hele tatt tipper jeg det neppe utgjør mer enn ca 10% av energiforbruket. Du kan altså spare opp til 0,2 kr/vask, hvis teorien om sparing stemmer.

 

Serviset må uansett bli tørt. Det er rimelig effektivt å bare åpne døra og la oppvaskmaskinen dumpe den energirike dampen ut i huset. Mange hus har bare godt av litt høyere luftfuktighet.

Lenke til kommentar

Forstår at det ikke er så mye å spare her. 

Fikk et nyhetsbrev om tips for å spare strøm, der et sparetips var:

 

- Skru av tørkeprogrammet på oppvaskmaskinen. Oppvasken tørker fint av seg selv ved hjelp av varmen i maskinen. Det er bare å åpne døren til maskinen på gløtt når den er ferdig, så tørker koppene dine på null komma niks.

Så forstår ikke helt hvorfor den er verdt å liste opp. 

Det meste er jo allerede godt tørket når oppvaskmaskinen er ferdig, så lurte på om det var noe jeg ikke hadde fått med meg og en måte å slå av et program for tørking på. Jeg har en ganske så ny siemens oppvaskmaskin. 

 

Lenke til kommentar

Fant det nyhetsbrevet her: https://stromvalget.no/artikkel/1341/stroemsparetips-4-oppvaskmaskin

Ser at de regner strømforbruket som 730 kWh pr år, ut fra 2000 Watt i 7 timer i uken. Det blir feil. Den trekker naturligvis ikke full effekt hele tiden den er i bruk. Full effekt brukes bare når den varmer vannet og når den tørker. Mye av tiden går på mye lavere effekt.

Den påstanden om  "varmen i maskinen" er også noe rar. Den varmen må jo komme fra tørkeprogrammet. 

Så ville ikke brydd meg så mye om den nettsiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bruker den virkelig så lite strøm til å trekke hele den trommelen rundt fem millioner ganger per vask? Det blir jo mye vann og bløtt tøy, sikkert 10-20 kg. Du kan prøve å rulle den trommelen rundt (med toppmater), hvis den ikke har sentrifugert og tømt vann først. Den er tung som bly.

 

Men det jeg egentlig tenkte å skrive var at, det er jo noen som installerer og programmerer disse kortene som sitter i vaskemaskinen. Da må det vel være mulig å koble til en ledning ett eller annet sted, og mikke litt rundt med innstillingene? Som jeg nevnte i en annen tråd: Må være noen som kan klare å spille tetris i displayet bare de har innsikt nok ^^

Lenke til kommentar

Det er snakk om oppvaskmaskin her, ikkje vaskemaskin.

 

Det krever meir energi å få trommelen i ei vaskemaskin i gang enn å halde den oppe i fart, så når den først er i gang så brukar den ikkje så mykje. I tillegg er det ikkje så mange minuttar i løpet av eit program at trommelen går i høgare hastigheit. Samanlikna med effekten ein treng for å varme opp vatnet så er det veldig lite.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fant det nyhetsbrevet her: https://stromvalget.no/artikkel/1341/stroemsparetips-4-oppvaskmaskin

Ser at de regner strømforbruket som 730 kWh pr år, ut fra 2000 Watt i 7 timer i uken. Det blir feil. Den trekker naturligvis ikke full effekt hele tiden den er i bruk. Full effekt brukes bare når den varmer vannet og når den tørker. Mye av tiden går på mye lavere effekt.

Den påstanden om  "varmen i maskinen" er også noe rar. Den varmen må jo komme fra tørkeprogrammet. 

Så ville ikke brydd meg så mye om den nettsiden.

Enig med deg. Måtte dobbeltsjekke om tipset sto noen andre steder før jeg tok det opp her, og fant det først i nyhetsbrev fra fjordkraft faktisk, men mulig de har tatt det fra lenken som du henviser til. Her er hvor jeg så det først https://www.fjordkraft.no/stromprat/22-kostnadsfrie-stromsparetips

Lenke til kommentar

Mulig noen oppvaskmaskin har knapp for å slå av/på tørking. Ikke mye å bry seg med dette om en ikke har slik knapp.

Tørking mot rommet bruker også energi da det tar varme fra rommet, så det går vel nesten opp i opp.

Skal en spare så bruk et program som bruker mindre strøm da, f.eks eco program.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...