Gå til innhold

Ber rederier vurdere faren for gassutvikling i elektriske ferger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man skulle følge rådene til de som er skeptiske til hydrogen, så burde batterier i ferger totalforbys. Denne ulykken er jo "beviset" på det.

 

Eller er det slik at denne hendelsen, og etterforskningen som kommer, vil gjøre at teknologien vil bli enda sikrere, fordi vi tar lærdom av årsaken ? Svaret er ganske åpenbart.

 

Batteriferger, biler, lastebiler og trucker har alle en glimrende fremtid. Fremtiden vil omfavne både batterier og hydrogen. Ofte i en symbiose, fordi de sammen gir et enda bedre resultat enn hver for seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om man skulle følge rådene til de som er skeptiske til hydrogen, så burde batterier i ferger totalforbys. Denne ulykken er jo "beviset" på det.

 

Eller er det slik at denne hendelsen, og etterforskningen som kommer, vil gjøre at teknologien vil bli enda sikrere, fordi vi tar lærdom av årsaken ? Svaret er ganske åpenbart.

 

Batteriferger, biler, lastebiler og trucker har alle en glimrende fremtid. Fremtiden vil omfavne både batterier og hydrogen. Ofte i en symbiose, fordi de sammen gir et enda bedre resultat enn hver for seg.

 

Synes du tar litt vel lett på sammenlikningen din. Her brant det i nesten et halvt døgn før det eksploderte, får ikke like lang varsling når det gjelder hydrogen. Så jeg kommer nok fortsatt mene at det er en viss forskjell. Mulig det er ubegrunnet, men det lever jeg godt med. At de begge er noe umodne hvor erfaring vil måtte bygges er vel hevet over enhver tvil. Gjelder rutiner, bruk, produksjon osv.
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Om man skulle følge rådene til de som er skeptiske til hydrogen, så burde batterier i ferger totalforbys. Denne ulykken er jo "beviset" på det.

- snip -

 

Denne eksplosjonen trigget ikke noen seismografer, og utløste ingen airbager i passerende kjøretøy.

Det var vel ingen skader utenom på selve ferja?

Det kan tyde på at det er stor forskjell på hydrogengass og batteri når det gjelder sikkerhetsområde og eksplosjonsfare.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Om man skulle følge rådene til de som er skeptiske til hydrogen, så burde batterier i ferger totalforbys. Denne ulykken er jo "beviset" på det.

- snip -

 

Denne eksplosjonen trigget ikke noen seismografer, og utløste ingen airbager i passerende kjøretøy.

Det var vel ingen skader utenom på selve ferja?

Det kan tyde på at det er stor forskjell på hydrogengass og batteri når det gjelder sikkerhetsområde og eksplosjonsfare.

Nå ble de vel berget av at de var så og si kommet til kaien. Hadde fergen vært midtfjords hadde det blitt litt mer styr. Tror ikke noen hadde blitt skadet men det kunne fort blitt redningsflåter osv med alt det som det innebærer. Videre hadde brannen kanskje blitt litt mer heftig da brannvesenet ikke hadde hatt samme tilgang til båten, men det er ikke sikkert at det hadde noen betydning i dette tilfellet. Forstår det slik at selve slokkingen fungerte noen lunde som den skulle, mens eksplosjonene i batterier kom i ettertid. Dette blir en spennende sak fordi den vil garantert gi en del premisser for hvordan vi skal håndtere batteriferger som har annen type batterier en konvensjonelle blybatterier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå ble de vel berget av at de var så og si kommet til kaien. Hadde fergen vært midtfjords hadde det blitt litt mer styr. Tror ikke noen hadde blitt skadet men det kunne fort blitt redningsflåter osv med alt det som det innebærer. Videre hadde brannen kanskje blitt litt mer heftig da brannvesenet ikke hadde hatt samme tilgang til båten, men det er ikke sikkert at det hadde noen betydning i dette tilfellet. Forstår det slik at selve slokkingen fungerte noen lunde som den skulle, mens eksplosjonene i batterier kom i ettertid. Dette blir en spennende sak fordi den vil garantert gi en del premisser for hvordan vi skal håndtere batteriferger som har annen type batterier en konvensjonelle blybatterier.

Med blybatterier hadde det nok smelt med en gang. Tror det kommer hydrogen fra dem ved lading.

Lenke til kommentar

Denne eksplosjonen trigget ikke noen seismografer, og utløste ingen airbager i passerende kjøretøy.

Det var vel ingen skader utenom på selve ferja?

Det kan tyde på at det er stor forskjell på hydrogengass og batteri når det gjelder sikkerhetsområde og eksplosjonsfare.

Må innrømme at jeg ikke hadde trodd det hadde eksplodert. Litt uheldig for batteriprodusentene når dette skjer.

 

Hadde en Lng ferje eksplodert hadde nok mange ville forby gassdrift. Nå er problemet motsatt. Fordi vi klarer å håndtere naturgass trygt så tror man at gass er gass og da er nok hydrogen trygt også. Folk aner ikke hvor lett det er å antenne hydrogen og at eksplosjonstrykk er mange ganger høyere en naturgass. Når det i tillegg lekker utrolig lett er det en dårlig kombo.

 

På toppen er det en svært energikrevende vei og mange ganger dyrere enn Lng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå ble de vel berget av at de var så og si kommet til kaien. Hadde fergen vært midtfjords hadde det blitt litt mer styr. Tror ikke noen hadde blitt skadet men det kunne fort blitt redningsflåter osv med alt det som det innebærer. Videre hadde brannen kanskje blitt litt mer heftig da brannvesenet ikke hadde hatt samme tilgang til båten, men det er ikke sikkert at det hadde noen betydning i dette tilfellet. Forstår det slik at selve slokkingen fungerte noen lunde som den skulle, mens eksplosjonene i batterier kom i ettertid. Dette blir en spennende sak fordi den vil garantert gi en del premisser for hvordan vi skal håndtere batteriferger som har annen type batterier en konvensjonelle blybatterier.

Med blybatterier hadde det nok smelt med en gang. Tror det kommer hydrogen fra dem ved lading.

Nå har vi lang erfaring med blybatterier ref ubåter så det er ikke noe ny teknologi på båt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ferga var ikke i drift på grunn av ombygging fra produsenten av batteriferga da ulykken skjedde. Ta det med i beregningen når dere sammenligner med hydrogeneksplosjonen.

Var det derfor mannskap og passasjerer kom seg på land før situasjonen eskalerte?

Er det passasjerer om bord hvis fergen ikke er i drift?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Om man skulle følge rådene til de som er skeptiske til hydrogen, så burde batterier i ferger totalforbys. Denne ulykken er jo "beviset" på det.

- snip -

 

Denne eksplosjonen trigget ikke noen seismografer, og utløste ingen airbager i passerende kjøretøy.

Det var vel ingen skader utenom på selve ferja?

Det kan tyde på at det er stor forskjell på hydrogengass og batteri når det gjelder sikkerhetsområde og eksplosjonsfare.

Exactly !

Lenke til kommentar

 

Ferga var ikke i drift på grunn av ombygging fra produsenten av batteriferga da ulykken skjedde. Ta det med i beregningen når dere sammenligner med hydrogeneksplosjonen.

Var det derfor mannskap og passasjerer kom seg på land før situasjonen eskalerte?

Er det passasjerer om bord hvis fergen ikke er i drift?

Hvor står det at det var passasjerer om bord? På NRK står det at ferga ikke har vært brukt på to uker pga ombygging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...