Gå til innhold

Forsker: Solenergi hindres av proprietære løsninger, krav til konsesjoner og uklare mål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det bør gjøres unntak for bedrifter som kan produsere mere solkraft enn det de bruker. Store arealer kunne vert brukt på taket av industribygg. Bare tenk på store aluminiumsverk. Disse er i tillegg ofte storforbrukere av strøm. Aluminiumsverket på husnes i Sunnhordaland er kjempestort og kunne vert dekket av solceller.

 

Store industriområder kunne vert brukt til vindmøller også. I andre land er dette helt vanlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mektige kraftspekulanter ønsker ikke at private skal dekke sine tak med solceller.

 

Det er rett! Det gjelder ikke bare speklanter, men også eiere av kraftverk. -Og hvem er eiere lurer dere kanskje på? -Det er kommuner, fylker og stat. -Og de motarbeider at vanlige folk skal kunne selge strøm fra sitt eget tak, slik de gjør i mange andre land som f.eks Tyskland. Skal du ha en 30cm stor vindturbin eller selge 100W med strøm ut på nettet, ja da må du ut med titusener i søknadsgebyrer, byggemeldinger og mye annet. Enklere løsninger hadde over tid vært mye sikrere, da risikerer man ikke at enkelte tar sjanser og kobler strøm ut på nettet som kan skade linjearbeidere osv.

Lenke til kommentar

Det bør gjøres unntak for bedrifter som kan produsere mere solkraft enn det de bruker. Store arealer kunne vert brukt på taket av industribygg. Bare tenk på store aluminiumsverk. Disse er i tillegg ofte storforbrukere av strøm. Aluminiumsverket på husnes i Sunnhordaland er kjempestort og kunne vert dekket av solceller.

Helt enig i at mange industribygg burde hatt solceller, men akkurat aluminiumsverket på Husnes er kanskje et dårlig eksempel ettersom det har saltak som går nord-sør retning. Det kan også være flere utfordringer ved å ha det på toppen av ovnshallene.

Lenke til kommentar

I 1990 hadde PC-prosessorene 1 kjerne og ca 25 MHz. I 2000 hadde de 1 kjerne og ca 1 GHz. Ekstrapolerer vi 1400 år vil de ha 1 kjerne med 2*10218 Hz.

 

Nordmenn spiser ca dobbelt så mye kjøtt nå som for 50 år siden og nå ligger det på ca 60 kg per nordmann per år. Ekstrapolerer vi 1400 år så spiser vi 17 millioner tonn hver, årlig.

 

osv.

 

Poenget er at en sånn ekstrapolering er fullstendig meningsløs. I stedet for en hodeløs ekstrapolering, bør vi gjøre en analyse av både hvordan energibruk per person øker i ulike land og hvordan det korrelerer med folketallet. Deretter bør man ta høyde for både naturlige begrensninger i økosystemene, landareal etc og se hvordan endringer i forbruksadferd og energiproduksjon. Det finnes gode estimater på folketall: ca 11 milliarder i år 2100. Videre vil vi nok se kraftig økt energibruk i Asia og Afrika, sammen med økt folketall og levestandard, men vi vil nok også se et mye sterkere fokus på fornybar energi. Så alt i alt i 2100, tror jeg verdens energibruk er 2-5 ganger høyere enn i dag, men at kull og gasskraft er utryddet. I 2200 vil jeg tippe at både folketall og energibruk har stabilisert seg på 2100-nivå.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

I 1990 hadde PC-prosessorene 1 kjerne og ca 25 MHz. I 2000 hadde de 1 kjerne og ca 1 GHz. Ekstrapolerer vi 1400 år vil de ha 1 kjerne med 2*10218 Hz.

 

Nordmenn spiser ca dobbelt så mye kjøtt nå som for 50 år siden og nå ligger det på ca 60 kg per nordmann per år. Ekstrapolerer vi 1400 år så spiser vi 17 millioner tonn hver, årlig.

 

osv.

 

Dette kan brukes andre veien også. Høyden på soldater har vært målt siden 1700-tallet og økt i gjennomsnitt med 0.8mm pr år. hvis man ekstrapolerer dette tilbake til slaget på Stiklestad så ville soldatene der vært 29cm ifølge Solan Gundersen :-D
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis man hadde fått på plass et solcelle og UPS-system som gjør at man slipper strømbrudd og driftstans, selv om den strømmen fra nettet forsvinner. DA tror jeg man kunne sett flere som var villig til å installere solceller på taket.

 

Det irritere meg i alle fall, at selv om jeg hadde hatt solceller og en power-wall som dekket hele mitt forbruk, så måtte jeg fortsatt miste strømmen om det blir feil på kraftnettet. Jeg vet, og skjønner, at det er for sikkerheten til arbeiderne på kraftlinja. Men det må da gå an å lage en løsning hvor huset mitt automatisk blir koblet fra det offentlige nettet og fortsetter med lokal kraft.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Dette kan brukes andre veien også. Høyden på soldater har vært målt siden 1700-tallet og økt i gjennomsnitt med 0.8mm pr år. hvis man ekstrapolerer dette tilbake til slaget på Stiklestad så ville soldatene der vært 29cm ifølge Solan Gundersen :-D

Det er foresten også grunnen til at Jesus kunne gå på vannet. Overflatespenningen klarte å holde menneskene flytende.

Lenke til kommentar

Hvis man hadde fått på plass et solcelle og UPS-system som gjør at man slipper strømbrudd og driftstans, selv om den strømmen fra nettet forsvinner. DA tror jeg man kunne sett flere som var villig til å installere solceller på taket.

 

Det irritere meg i alle fall, at selv om jeg hadde hatt solceller og en power-wall som dekket hele mitt forbruk, så måtte jeg fortsatt miste strømmen om det blir feil på kraftnettet. Jeg vet, og skjønner, at det er for sikkerheten til arbeiderne på kraftlinja. Men det må da gå an å lage en løsning hvor huset mitt automatisk blir koblet fra det offentlige nettet og fortsetter med lokal kraft.

Gode poenger. Det ligger i kortene at dette er programmerings-utfordringer som vil bli løst og standardisert i tida fremover. Dette handler bare om hvordan UPSen bygges opp og forutsetningene (nettspenning) for at strøm skal kunne sendes ut på nettet. Inntil det skjer vil nok UPS uten tilbakeføring til nettet være den vanligste løsningen.

 

Når det er sagt så vil nok elbilen kunne brukes som tilleggs-batteribank for husbatteriet. Det er også bare en programmerings-sak. Videre så vil det nok også bli vanligere med lagring av varme i tillegg til lagring av strøm. Det er fordi varme er mye billigere å lagre og at mye av energibruken vår går nettopp til varme. Klarer man å skille på disse to energiformene og bruke de med omhu så vil man få et billigere anlegg som holder på mer energi og fungerer som en mer komplett backup i lengre tid.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvis man hadde fått på plass et solcelle og UPS-system som gjør at man slipper strømbrudd og driftstans, selv om den strømmen fra nettet forsvinner. DA tror jeg man kunne sett flere som var villig til å installere solceller på taket.

 

Det irritere meg i alle fall, at selv om jeg hadde hatt solceller og en power-wall som dekket hele mitt forbruk, så måtte jeg fortsatt miste strømmen om det blir feil på kraftnettet. Jeg vet, og skjønner, at det er for sikkerheten til arbeiderne på kraftlinja. Men det må da gå an å lage en løsning hvor huset mitt automatisk blir koblet fra det offentlige nettet og fortsetter med lokal kraft.

 

 

Du lager deg jo et problem, bare gå off-Grid. Om Du ikke gidder å fyre i oven med ved (noe større anlegg med fordel kan gjøre); kjøp 500,- kg propan i året og kjør et vasskjølt agregat 1000 timer i året (da er det 6 år til olje og filterskift) og bufr-strøm med en Power-Wall fra Tesla.

Solceller treng Du ikke, men er jo artig og rest kan dumpes mot dusj-vatn sommerstid.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Den store skalaen vil fremdeles kunne ligge hos forbrukermassen.

Men for at det skal bli lønnsomt å satse på solceller der, så må pris på innkjøp gå noe ned, og pris på salg av strøm bli fastsatt og inkludere nettleie.

 

Slik det er i dag, så får du solgt strømmen til 20-40 øre kWh. Noe som gjør at du aldri vil kunne dekke inn kostnadene på solcellene, før det er på tide å bytte de ut igjen. Er rett og slett billigere å kjøpe strømmen hele veien istedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...