Gå til innhold

Hastighet er viktigst når elbilister velger ladeoperatør. Stadig flere ønsker mulighet til å booke ladetid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Abonnementløsning har vært utprøvd før. Uten særlig suksess. Det var vel Artic Roads (eller hva det nå het?) som tilbød noe i den duren.

 

Leverandør må sannsynligvis prise abonnent for dyrt, slik at 98% av oss ikke vurderer det en gang. Grunnen til at de trenger høy kost, er for å dekke inn alle som vil hurtiglade til en hver tid, bare fordi de kan. Vi nordmenn er litt gærne når vi får "fri tilgang" til noe - da må det hamstres.

 

Til taxi-næringen o.a. som kjører konstant mye, samt folk uten mulighet til saktelading hverken hjemme eller på jobb, kunne et abonnement kanskje fungert.

 

Et alternativ jeg forsåvidt kunne vurdert var års-abonnement som inkluderte f.eks. 12 hurtigladinger til en lav pris. Men samtidig tenker jeg ... Hvorfor ikke bare betale der og da, de ytterst få gangene i året jeg må hurtiglade?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Loyalitet høres så positivt ut, som om det var livspartner eller arbeidsgiver man ikke skal bedra med utroskap. Men det er jo det stikk motsatte i denne sammenhengen. Loyalitet er negativt, på linje med ordene naivitet og dumsnillhet. Det samme gjelder andre kundeforhold. Det er smart og bra å bytte leverandør når den man har blir mindre konkurransedyktig enn konkurrentene. Dette skjerper konkurransen, som hele det kapitalistiske idealet bygger på. Loyalitet er negativt og destruktivt.

Endret av Simen1
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Er som når det er billig bensin og lang kø og den personen/bilen foran deg i køen drar ut en haug med reservekanner fra koffertrommet :)

 

Er som når det er billig bensin og lang kø og den personen/bilen foran deg i køen drar ut en haug med reservekanner fra koffertrommet :)

Jeg har kjørt ca 50000 km i året 30 år og ikke opplevd dette

Lenke til kommentar

Det som er viktig er å optimalisere maks gjennomstrømming av antall bilder...

 

For å kunne ballansere mange ladebåser, høy hastighet og en variasjon av kjøretøy er å ha effektsplitting som standard.

post-401549-0-33910700-1570905925_thumb.png

På områder med mere enn to hurtigladere, så bør det heller være 100kW ladere som deler effekten mellom to båser, samt en dynamisk prising, slik at alle biler kan trygt koble til... Det blir dermed ingen konflikt mellom antall punkter og toppeffekt.

 

Flere moduler kan senere installeres etterhvert som det er flere biler med stort batteri..

Delta-laderne kan lade opp til 4 biler samtidig....
13713a78105935094c30e13cfc250c4a_f671.jp

https://emobility.delta-emea.com/en/Ultra-Fast-Charger.htm

Eksempelvis på oppgradering av en lokasjon er Rom i Lyngdal, hvor det er 3 hurtigladere. her kan to av de byttes ut med en 100kW uten å øke effektbehov på lokasjonen.

Det er bedre å stå i kø tilkoblet enn å trippe ved siden av bilen.

Endret av MEMENK76
Lenke til kommentar

 

Enig i at effektsplitting er en bra ting. Det er hovedsaklig fire begrensninger på en ladestasjon:

 

- Maks effekt som trafoen kan levere (effekten likeretterne kan ta i mot, bør i sum matche dette)

- Maks effekt som hver ladekabel kan levere (begrenset av kabeltype mm)

- Maks antall oppstillingsplasser med egen ladekabel (økonomisk begrenset)

- Maks effekt bilene klarer å motta (ved sin SoC, temperatur etc)

 

Innenfor disse rammene bør man maksimere effektleveransen. Gjerne med effektdeling mellom flere enn 2 biler. Hvis det kan fristille litt kapital å gjøre noen av ladeplassene permanent redusert (f.eks tynnere kabler, svakere likerettere etc) så bør man gjøre det for en passe andel av ladestolpene og henvise de bilene som ikke trenger mer, dit.

Lenke til kommentar

Hvilke av leverandørene har best strøm? Har ikke elbil, men vil anta at jeg velger den ladestasjonen som passer best i øyeblikket. Lojalitet er vel noe som kun blårussen er opptatt av.

 

Rekner med du mener hurtiglading vedrørende pris..

 

Det er helt avhenging av hvilken bil du har. Dersom du har en liten bil, som lader sent så er det Grønn Kontakt og BKK som er billigst, dette er fordi de har todelt pris, en går på tid, og en går på strøm...

 

Fortum er billigere dersom du har større batteri og lader fortere...

 

Grensen på hvilken som er billigst ligger per dags dato på ca 30KW. Dvs dersom bilen kan lede fortere enn dette (i gjennomsnitt på hele ladeingen), så så er Fortum billingere..

 

Men dersom batteriet ditt er stort, så er det superladerene som står på Circle K stasjonene som er billigst, de tar betalt per lading.

 

Så har du to aktører som har kvantumsrabatt i tillegg. Grønn Kontakt og BKK.

Lenke til kommentar

 

Hvilke av leverandørene har best strøm? Har ikke elbil, men vil anta at jeg velger den ladestasjonen som passer best i øyeblikket. Lojalitet er vel noe som kun blårussen er opptatt av.

 

Rekner med du mener hurtiglading vedrørende pris..

 

Det er helt avhenging av hvilken bil du har. Dersom du har en liten bil, som lader sent så er det Grønn Kontakt og BKK som er billigst, dette er fordi de har todelt pris, en går på tid, og en går på strøm...

 

Fortum er billigere dersom du har større batteri og lader fortere...

 

Grensen på hvilken som er billigst ligger per dags dato på ca 30KW. Dvs dersom bilen kan lede fortere enn dette (i gjennomsnitt på hele ladeingen), så så er Fortum billingere..

 

Men dersom batteriet ditt er stort, så er det superladerene som står på Circle K stasjonene som er billigst, de tar betalt per lading.

 

Så har du to aktører som har kvantumsrabatt i tillegg. Grønn Kontakt og BKK.

Med best strøm tenker jeg på "kvaliteten" av strømmen. Markedsføringsfolk liker å innbille folk alt mulig (at strømmen fra leversndør A er bedre enn fra leverandør B). En gang hadde Esso "en tiger på tanken"!

Lenke til kommentar

Med best strøm tenker jeg på "kvaliteten" av strømmen. Markedsføringsfolk liker å innbille folk alt mulig (at strømmen fra leversndør A er bedre enn fra leverandør B). En gang hadde Esso "en tiger på tanken"!

Strøm er strøm, den er lik samme hvor den kommer fra, og den produseres i det sekundet du bruker den. 

Lenke til kommentar

Om få år er >60 kWh batteri standard. Da vil de fleste klare dagpendling selv på vinterstid. Mange har kjøpt feil bil i forhold til behov eller vært tidlig ute, disse vil derfor bytte elbil. Destinasjonslading hjemme er det folk ønsker. Med unntak av intercity trafikk, her trengs det STORE ladestasjoner med 200 km intervaller, og store ladestasjoner i byene der mange ikke har mulighet for hjemmelading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...