Gå til innhold

Hvorfor er ikke fullautomatisk skytevåpen lov i norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I alle dager, hvor er det du bor?? Jeg vil aller helst at naboene mine ikke skal ha skytevåpen.

 

Det virker som du (og klovn) har et noe forvirret inntrykk av at det er stor forskjell på deg og en kriminell.

Og selvsagt vil du ikke at naboene dine skal ha skytevåpen. Alle som driver med jakt er noen massemordere. Tikkende bomber. Ikke sant?

 

Kanskje du bør levere inn kjøkkenknivene dine også, til politiet, hva hvis du blir en massemorder en dag? Hvem vet? Med slik tilgang på livsfarlige våpen, kjøkkenkniver, så er det jo bare ett skritt unna at du går berserk i nabolaget en dag og løper etter folk med knivene dine? Hva da?

 

Hjelp! Våpen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og selvsagt vil du ikke at naboene dine skal ha skytevåpen. Alle som driver med jakt er noen massemordere. Tikkende bomber. Ikke sant?

 

Kanskje du bør levere inn kjøkkenknivene dine også, til politiet, hva hvis du blir en massemorder en dag? Hvem vet? Med slik tilgang på livsfarlige våpen, kjøkkenkniver, så er det jo bare ett skritt unna at du går berserk i nabolaget en dag og løper etter folk med knivene dine? Hva da?

 

Hjelp! Våpen!

Hjelp! Jeg trenger automatvåpen til å bekjempe kriminelle som utgjør en mindre trussel mot livet mitt enn foreldrene mine og kjæresten min -- som statistisk sett er betydelig mye farligere for meg enn kriminelle, og som statistisk sett kommer til å drepe meg med mine egne våpen lenge før jeg får muligheten til å skyte en kriminell som ikke engang utgjorde en trussel mot noens liv eller helse!

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og selvsagt vil du ikke at naboene dine skal ha skytevåpen. Alle som driver med jakt er noen massemordere. Tikkende bomber. Ikke sant?

 

Kanskje du bør levere inn kjøkkenknivene dine også, til politiet, hva hvis du blir en massemorder en dag? Hvem vet? Med slik tilgang på livsfarlige våpen, kjøkkenkniver, så er det jo bare ett skritt unna at du går berserk i nabolaget en dag og løper etter folk med knivene dine? Hva da?

 

Hjelp! Våpen!

Det vil ikke under noen omstendigheter gå av et vådeskudd med en kniv, ikke vil kniven komme gjennom veggen min som følge av et fylleslag der noen sier til kompisen sin "here hold my beer" eller en litt oppfinnsomme unger får tak i våpen og ammunisjon uten å være klar over farene.

Sistnevnte var jeg med på som liten men ville aldri greid å fyre av en kniv på samme måten.

Kniv har kort rekkevidde mens skytevåpen har det ikke med tanke på at et vådeskudd kan treffe meg hjemme i god avstand fra den som skyter.

Lenke til kommentar

Uten våpen kan du ikke utøve din rett til selvforsvar i veldig mange situasjoner. Tror du en eldre dame føler at hun og sin veske er trygg, klokken 23:30 om natten, et sted det ikke er så godt med lys? Hvorfor tror du at eldre er litt forsiktig med både hvor de går, og når de går ut? Hvorfor tror du de kan føle seg utrygg?

Tror du seriøst at dersom noen vil rane deg så annonserer de som ankomst slik at du kan rekke å forsvare deg? At offeret har med deg våpen gjør intet mindre enn at de angripende har flere våpen rettet mot deg før du vet at noe er i ferd med å skje.

 

Hvis folk flest/alle gikk med pistol ville kanskje kriminelle bli avskrekket fra å true folk direkte.

Hvis du skulle rane noen, hvem ville du foretrukket å rane:

 

a) en ubevæpnet mann

b) en bevæpnet mann

 

Valget faller ganske enkelt på a) for min del.

 

Selvforsvar er en rettighet ja, men dessverre har noen personer ikke mulighet for selvforsvar med sin egen kropp på grunn av dårlig fysisk egnethet. Det være seg sykdom, skader, alderdom eller andre årsaker.

De har ikke noe selvforsvar hvis de ikke er bevæpnet.

Dermed har de ikke noe reell mulighet for selvforsvar mot unge, bevæpnede kriminelle.

At du tror du ville fått tid til å vippe frem skyter'n sier nok i seg selv. Endret av fokkeslasken
  • Liker 4
Lenke til kommentar

I tillegg er dere ikke i stand til å forstå at det er snakk om en rettighet. Dere bør lese dere opp på hva en rettighet er, og hva det innebærer, før dere begynner å dikte opp tvilsomme tall på hvor mange som blir skadet, snakke om sannsynligheter for selvmord, og hva det måtte være.

Ok. La oss teste det. Er en rettighet andres ansvar? Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At du tror du ville fått tid til å vippe frem skyter'n sier nok i seg selv.

 

Hvis du faktisk er interessert i fakta, så kan du se videoer av ekte selvforsvarssituasjoner på youtube!

Der kan du, som meg, se at man ofte, men ikke alltid, får tid til å vippe frem skyter'n, som du kaller det. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

Det vil ikke under noen omstendigheter gå av et vådeskudd med en kniv, ikke vil kniven komme gjennom veggen min som følge av et fylleslag der noen sier til kompisen sin "here hold my beer" eller en litt oppfinnsomme unger får tak i våpen og ammunisjon uten å være klar over farene.

 

Vi har 1.3 millioner lovlige skytevåpen i Norge. Og sannsynligvis hundretusenvis av ulovlige.

Hvor mange dør av fylleslag der noen sier "hold my beer" og folk blir skutt?

 

Null. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

I alle dager, hvor er det du bor?? Jeg vil aller helst at naboene mine ikke skal ha skytevåpen.

 

Det virker som du (og klovn) har et noe forvirret inntrykk av at det er stor forskjell på deg og en kriminell.

 

Det er forskjell på meg(lovlydig borger) og kriminell(ikke-lovlydig borger).

Hvis du vil se hvem som virkelig er forvirret her, så kikk inn i det nærmeste speilet. 

Lenke til kommentar

Tror du seriøst at dersom noen vil rane deg så annonserer de som ankomst slik at du kan rekke å forsvare deg? At offeret har med deg våpen gjør intet mindre enn at de angripende har flere våpen rettet mot deg før du vet at noe er i ferd med å skje.

 

Slik som denne videoen der raneren annonserer sin ankomst med en pistol og deretter blir skutt av offeret?

https://www.youtube.com/watch?v=Riqv-a5NeWM

 

Så du mener at det er rart å tro at det som skjer i virkeligheten, faktisk skjer i virkeligheten? Oi...

Lenke til kommentar

Våpenforbud skaper monopol for kriminelle og gir flere drap slik man ser i flere byer i statene.

Det krever en spesiell form for verdenssyn når man skriver "våpenforbud" og "statene" i samme setning på denne måten.

 

Red Frostraven argumenterte med at høyeksplosiver bør være lov, men dette vil krenke andres rettigheter og skade uskyldige og bør derfor ikke være lov. Militære våpen hører til militæret, sivile kan forsvare seg med sivile våpen.

Som jo er det nyaktig samme argumentet mot skytevåpen.

 

Nei, jeg har ikke lest feil.

 

Disse debattantene har ingen argumenter som er logiske, så de sidestiller skytevåpen med WMDs.

Nei, de peker på en situasjon hvor ens bruk av våpenet vil medføre død av uskyldige, og da gjerne i større antall enn hva som var tiltenkt.

 

Samfunnet blir bedre når flere får beskytte seg selv mot kriminelle. Det blir ikke flere, men færre drap når folk får eie våpen til selvforsvar, dette ser man i byene i USA med våpenforbud som også topper listen over drap og voldelig kriminalitet, mens de med mest liberal politikk ligger på bunnen.

Problemet man har der er selvfølgelig at der man ikke kan skaffe våpen lett så kjører man bare over statsgrensen og kjøper der. Utilgjengelighet er ikke lokalt. Det må være en samlet innsats.

 

Og disse byene som du og høyrektremsitene drar frem er ikke øyer. Chicago er en time unna en stat med nesten ingen regler på våpen. Og gjett hvor våpene som brukes til drap i Chicago kommer fra.

Akkurat slik.

 

Chicago, Detroit og andre byer med svært strenge våpenlover ligger også på topp i antall drepte. Det gjelder også om delstaten er liberal. Det blir konsekvensen av å gi kriminelle monopol på voldsmakt.

Men nå er det vel ingen som snakker om å gi kriminelle monopol på voldsmakt.

Kan du for eksempel sammenligne din statistikk med Norge hvor våpen er i all hovedsak ulovlig? Ikke?

Kanskje det er noe annet som ligger under da.

 

Ja, du har kommet med legitime innlegg, men ikke disse andre.

 

Jeg vil gjenta at vi har over 1000 knivangrep per år i dette landet.

Kniv er potensielt dødelig.

Hvorfor skal folk bli hindret i å forsvare seg mot knivangrep?

Falsk antagelse. Du sier det eneste forsvaret mot kniv er automatvåpen. Eller..?

 

Med flere pistoler hos lovlydige borgere ville vi hatt mindre kriminalitet og flere tilfeller med suksessfullt selvforsvar.

Du forutsetter at du har tid til å reagere. Ingen skurk med respekt for seg selv ville gitt deg det om han mistenker at du bærer et potensielt dødelig arsenal.

 

Hvem snakker om å gi knivdesperadoer automatvåpen? I hvert fall ikke meg.

Jeg er sikker på at knivdesperadoene ville hatt sitt å si om saken hvertfall.

Spørsmålet jeg får fra det er hvordan du ser for deg at du skal holde skytevåpnene borte fra disse. Hvis du ikke kan, da er de jo nå skytevåpendesperadoer. Et ganske annet scenarie.

 

Nei, det er feil. Det er allerede millioner av skytevåpen i norske hjem. Hvis det du sier er sant ville vi forvente å se høyere voldsstatistikk,men det gjør vi ikke.

I Norge er det forbudt å bære ladde våpen, samt det er forbudt å oppbevare våpen sammen med ammunisjon. I seg selv nok til å stilne selv de mest innbitte affektdrap. Utover dette begynner det å bli ganske planlagt. Affekt er tross alt det største problemet. Et problem du så langt ikke har adressert.

 

Jeg er ikke enig i at kriminelle også burde få lov til å gå med automatvåpen, som du skriver. Man må kunne kreve plettfri vandel, eller i det minste ingen domfellelser for vold eller trusler.

For ingen med plettfri vandel har noensinne solgt noe som helst til en med et rulleblad.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du faktisk er interessert i fakta, så kan du se videoer av ekte selvforsvarssituasjoner på youtube!

Der kan du, som meg, se at man ofte, men ikke alltid, får tid til å vippe frem skyter'n, som du kaller det.

Akkurat. Youtube. Vår banemann i sannhetens tjeneste.

 

Det foresvever meg at du kanskje burde sjekke andre kilder enn hva folk har hatt tid til å feste til film når du vil sjekke om man har tid eller ikke.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det krever en spesiell form for verdenssyn når man skriver "våpenforbud" og "statene" i samme setning på denne måten.

 

Fakta er at enkelte stater/byer i praksis har våpenforbud. Det er ofte der du finner mest vold, for eksempel i Chicago(Chiraq) i Illinois. 

Ditt verdenssyn tar kanskje ikke med disse dødsfallene i statistikken?

 

 

 

Falsk antagelse. Du sier det eneste forsvaret mot kniv er automatvåpen. Eller..?

Nei. Jeg sier at det ikke går an med høy sjanse for suksess å forsvare seg mot knivangrep ubevæpnet.

 

 

 

Du forutsetter at du har tid til å reagere. Ingen skurk med respekt for seg selv ville gitt deg det om han mistenker at du bærer et potensielt dødelig arsenal.

Igjen, her skriver du ting som ikke stemmer med hva som skjer i virkeligheten...

 

 

 

Spørsmålet jeg får fra det er hvordan du ser for deg at du skal holde skytevåpnene borte fra disse. Hvis du ikke kan, da er de jo nå skytevåpendesperadoer. Et ganske annet scenarie.

Det går ikke an å holde kriminelle vekke fra skytevåpen. Veldig mange kriminelle har allerede skytevåpen.

Lenger oppe i tråden siterer jeg en NRK-artikkel som sier at det trolig er hundretusenvis av ulovlige guns i Norge. 

 

 

 

For ingen med plettfri vandel har noensinne solgt noe som helst til en med et rulleblad.

 

Du er tydeligvis ikke kjent med hvor strenge reglene er rundt privat våpensalg. Det ville ha vært en god begynnelse å lese § 28 og § 29 i våpenforskriften. 

Lenke til kommentar

Akkurat. Youtube. Vår banemann i sannhetens tjeneste.

 

Det foresvever meg at du kanskje burde sjekke andre kilder enn hva folk har hatt tid til å feste til film når du vil sjekke om man har tid eller ikke.

 

Det kommer sikkert som et newsflash for deg, men verifiserte videoer fra overvåkningskamera lyver ikke.

Får du alle våpenkunnskapene dine fra Hollywood-filmer?

Lenke til kommentar

Fakta er at enkelte stater/byer i praksis har våpenforbud. Det er ofte der du finner mest vold, for eksempel i Chicago(Chiraq) i Illinois. 

Ditt verdenssyn tar kanskje ikke med disse dødsfallene i statistikken?

Som de skaffer ved å dra til naboen. Det må være en samlet styrke. Vi ville hatt samme problem her om Sverige hadde salg av våpen på butikkene over grensen. men slik er det jo ikke.

 

Nei. Jeg sier at det ikke går an med høy sjanse for suksess å forsvare seg mot knivangrep ubevæpnet.

Mythbusters gjorde en test av dette. Vi snakker om få sekunder fra situasjonen oppsto til personen med kniv potensielt vant.

Hele greia her er selvfølgelig når situasjonen oppstår. Når begge parter oppfatter den.

 

Igjen, her skriver du ting som ikke stemmer med hva som skjer i virkeligheten...

Ikke? Mener du skurker som vil ta deg gir deg nok tid til å fiske frem et skytevåpen?

Det gir ingen mening på noen nivå.

 

Det går ikke an å holde kriminelle vekke fra skytevåpen. Veldig mange kriminelle har allerede skytevåpen.

Lenger oppe i tråden siterer jeg en NRK-artikkel som sier at det trolig er hundretusenvis av ulovlige guns i Norge.

Likevel er Norge foruroligende fritt for dette. Det er tydeligvis effektivt på ett eller annet nivå.

 

Du er tydeligvis ikke kjent med hvor strenge reglene er rundt privat våpensalg. Det ville ha vært en god begynnelse å lese § 28 og § 29 i våpenforskriften. [/size]

For folk med plettfritt rulleblad følger loven?

Eller... Folk med plettfritt rulleblad har ikke blitt tatt enda?

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har 1.3 millioner lovlige skytevåpen i Norge. Og sannsynligvis hundretusenvis av ulovlige.

Hvor mange dør av fylleslag der noen sier "hold my beer" og folk blir skutt?

 

Null.

Og poenget ditt var?

Jeg la fram scenarier et skytevåpen kunne skade eller drepe under.

Påstår du at ingen på verdensbasis har dødd som følge av "hold my beer" scenariet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er samme person, bare med to brukere.

Og i de fleste tilfellene er man ikke en kriminell før man har skutt. Det viser statistikken. Hele problemet er affekt. Et skytevåpen er for lett å bruke. Lastebiler ble nevnt. Det er vanskelig å bruke i affekt. Det er nær på umulig å bruke fordi man fikk en gal idé i et svakt øyeblikk. Meier man ned en menneskemengde er det planlagt.

Et ladd skytevåpen er derimot bare en knapp man kan trykke på. Lett nok til at man kan drepe opptil flere bare fordi man har fått beskjed om at kona går fra en. Litt vanskeligere med en lastebil.

Det ville blitt en "artig" youtube video ved siden av hans overvåkningskameraer sikkert.

Lenke til kommentar

Som de skaffer ved å dra til naboen. Det må være en samlet styrke. Vi ville hatt samme problem her om Sverige hadde salg av våpen på butikkene over grensen. men slik er det jo ikke.

 

Så hvor, i følge deg, kommer Norges hundretusenvis av ulovlige våpen fra? 

 

 

 

Mythbusters gjorde en test av dette. Vi snakker om få sekunder fra situasjonen oppsto til personen med kniv potensielt vant.

Hele greia her er selvfølgelig når situasjonen oppstår. Når begge parter oppfatter den.

 

Det er ikke relevant. Ekte kriminalitet kan ikke reproduseres av eksperimenter i laboratoriet eller på tv. 

Som du ser fra videoen fra virkeligheten som jeg lenket, så er det fullt mulig å forsvare seg mot en bevæpnet kriminell. 

 

 

 

Ikke? Mener du skurker som vil ta deg gir deg nok tid til å fiske frem et skytevåpen?

Det gir ingen mening på noen nivå.

 

Jo, det gir mening, for det er det man ser empirisk. Hvorfor tror du skurker alltid gjør ting som gjør mening?

Det er en feilaktig antakelse. 

 

 

 

Likevel er Norge foruroligende fritt for dette. Det er tydeligvis effektivt på ett eller annet nivå.

Ja, selv om Norge har hundretusenvis av ulovlige våpen er Norge foruroligende fritt for det. 

Norge har lite vold fordi vi har en fredeligere kultur og er generelt et mye fredeligere folk enn amerikanere, bevæpnet eller ikke. Antall våpen i Norge har lite å gjøre med drapsraten. 

 

 

 

For folk med plettfritt rulleblad følger loven? Eller... Folk med plettfritt rulleblad har ikke blitt tatt enda?

 

Så du mener at store andeler av våpeneiere selger våpen til kriminelle? Det høres jo kjempesannsynlig og ekstremt realistisk ut. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...